;
coinex

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]

مختارنامه یکی از محبوب ترین سریال های ژانر تاریخی سیمای ملی است. اخیرا اخباری از شبکه و ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 منتشر شده است.

اگرچه مدتی پیش خبری مبنی بر عدم پخش سریال مختارنامه در محرم 1400 منتشر شد، اما حال به نظر می رسد برنامه پخش این سریال در کنداکتور سیما قرار گرفته است.

استاد تمام ژانر سریال های تلویزیونی تاریخی، داوود میرباقری شاید زمانی که در سال 89 پروژه ساخت مختارنامه را به پایان رساند، فکرش را هم نمی کرد که تا بیش از 10 سال این سریال هرساله و در مناسبت های مختلف از سیمای ملی پخش شود.

مختارنامه پای ثابت این سال ها در ایام محرم بوده، محبوبیت فراوانی در میان مردم دارد. این سریال پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به خونخواهی امام حسین و به کارگردانی داوود میرباقری ساخته شده است. مختار ثقفی با کنیه ابواسحاق، بعد از حادثه عاشورا به خونخواهی او بر می خیزد. سریالی در 40 قسمت و هر قسمت در 60 دقیقه که پخش آخرین قسمت از اولین دوره پخش آن در تاریخ 7 مرداد 1390 به پایان رسید.

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400

شاید از عمده ترین دلایل تکرار هرساله سریال مختارنامه، دست خالی صدا و سیما در زمینه آثار باکیفیت عاشورایی باشد. مختارنامه با وجود تم مذهبی اعتقادی که دارد، آنقدر خوب ساخته شده که حتی نظر مثبت افرادی که با فضای مذهبی سریال نیز سروکار ندارند را به خوبی جلب می کند.

از حق نگذریم مختارنامه در شمار با کیفیت ترین ساخته های صداوسیما در سالیان اخیر است و از آنجا که پس از این اثر، هیچ سریالی در ژانر تاریخی نتوانسته جای آن را بگیرد، همچنان در این دسته بندی مختارنامه در اولویت پخش است. در ادامه با جزئیات اطلاعات و ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 با ما باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های 1400

داستان و ساعت پخش مختارنامه محرم 1400

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]
ساعت پخش مختارنامه محرم 1400
داستان این مجموعه تلویزیونی از زخمی شدن حسن بن علی و رفتن وی به مدائن که حاکم آن عموی مختار است شروع می‌ شود. مختار از طرف عمویش فرا خوانده می‌شود تا از حسن بن علی محافظت کند.

بعد از مسموم و کشته شدن امام حسن مجتبی توسط همسرش جعده در ادامه، داستان به وقایع سال ۶۰ هجری و مرگ معاویه و حکومت یزید و جریان بیعت گرفتن از حسین بن علی میپردازد و در نهایت پنج سال بعد از حادثه عاشورا، مختار به عنوان رهبر چهارمین قیام پس از عاشورا با متحد کردن شیعیان با شعار یا لثارات الحسین به خونخواهی حسین بن علی و شهدای کربلا قیام می‌ کند.

امسال شبکه آی فیلم که شبکه سنتی پخش سریال های تکراری به خصوص مختارنامه در ایام محرم بود، به جای مختارنامه، سریال مرضیه به کارگردانی فلورا سام را در جدول پخش خود قرار داده است. این سریال با بازی درخشان مرحوم ماه چهره خلیلی حال و هوایی مناسبتی و متناسب با محرم 1400 دارد. به علاوه، دیگر سریال محبوب محرمی سال های پیش، یعنی معصومیت از دست رفته نیز در این ایام از شبکه آی فیلم پخش می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های تابستان 1400

شبکه و ساعت پخش مختارنامه محرم 1400

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]
ساعت پخش مختارنامه محرم 1400
ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 از دوشنبه 18 مرداد 1400 هر شب ساعت 23 از شبکه قرآن و معارف است. از جمله بازیگران محبوب این مجموعه به عنوان یکی از بهترین سریال های محرم 1400 باید به فریبرز عرب نیا، ماه چهره خلیلی، فرخاد اصلانی، رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده، رضا رویگری، انوشیروان ارجمند، نسرین مغانلو و بسیاری دیگر از چهره های شناخته شده اشاره کرد.

بسیاری معتقدند مختارنامه بهترین سریالی است که توانسته است واقعه کربلا را به تصویر بکشد و همین موضوع باعث شده است که منتقدان سینمایی آن را بهترین سریال عاشورایی بنامند. البته با وجود اینکه سریال مختارنامه با مشورت یکی از برترین اساتید تاریخ اسلام ایران، دکتر رسول جعفریان عضو هیات علمی دانشگاه تهران ساخته شده است، همواره شائبه های فراوانی درباره روایت تاریخی زندگی مختار و نوع روایت میرباقری از شخصیت مختار وجود داشته و دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

ساعت پخش مختارنامه 1400

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]
ساعت پخش مختارنامه محرم 1400
مختارنامه که به زندگی و قیام مختار ثقفی می پردازد از سال 1381 تا 1388 مراحل ساختش طول کشید. اولین قسمت این مجموعه اولین بار در 9 مهر 1389 از شبکه 1 سیمای ملی پخش شد. مجموعه مختارنامه در کوتاه زمانی آنقدر مورد توجه قرار گرفت که در بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی و عرب زبان نیز دوبله و پخش شد.

داستان این مجموعه تلویزیونی از زخمی شدن امام حسن به دست کوفیان و پناهنده شدن امام به حاکم مدائن که عموی مختار است شروع می‌شود. مختار که سیاست و جنگ را کنار گذاشته و در مدائن و در جنوب کوفه گندم‌ کاری می‌کند از طرف عمو فرا خواند می‌ شود تا از امام حسن محافظت کند.

بعد از شهادت امام توسط همسرش جعده که در سال ۴۱ قمری اتفاق افتاد، در ادامه، داستان به وقایع سال ۶۰ قمری و مرگ معاویه و حکومت یزید و جریان بیعت گرفتن از امام حسین رفته و در نهایت پنج سال بعد از حادثه عاشورا، مختار به عنوان رهبر چهارمین قیام پس از عاشورا با متحد کردن شیعیان و همکاری ابراهیم بن مالک اشتر در کوفه علیه حکومت امویان قیام می‌کند و با شعار «یا لثارات الحسین»به خونخواهی امام حسین و شهدای کربلا، از قاتلان آنها انتقام می‌گیرد.

او سپس در کوفه به مدت ۱۸ ماه حکومت تشکیل می‌دهد. وی در این مدت سه جنگ بزرگ با ابن زیاد، سپاه شام و آل زبیر را پشت سر می‌گذارد که در نهایت، قیام به دست مصعب بن زبیر در هم شکسته و مختار کشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های ایرانی

بازیگران سریال مختارنامه

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]

فریبرز عرب‌ نیا بازیگر نقش مختار ثقفی در مختارنامه: بازیگر نقش مختار، بازیگر و کارگردان ایرانی، متولد ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۴۳ در تهران است. فریبرز عرب‌ نیا در سال ۱۳۶۰ موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی و فیزیک شد. او پس از طی کردن دوره خدمت سربازی در سال ۱۳۶۴ به ترکیه رفت و در دانشگاه خاورمیانه آنکارا مشغول به تحصیل رشته مدیریت شد، اما آن را نیمه تمام رها کرد و به ایران بازگشت تا در رشته مورد علاقه‌اش مشغول شود.

او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های تخصصی تئاتر و سینما به شکل حرفه‌ای وارد کار شد و تئاتر را در کانون تئاتر تجربی زیر نظر حمید سمندریان و سینما را در دوره‌ای دو ساله در مجتمع آموزشی سینما تحصیل کرد. او همچنین در رشتهٔ ارتباط تصویری (گرافیک) موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر شد. او علاوه بر بازیگری در زمینه طراحی گرافیک نیز فعال می‌باشد. فریبرز عرب نیا در سال ۱۳۷۰ با آتنه فقیه نصیری ازدواج کرد که در نهایت به طلاق منجر شد. عرب نیا برای بار دوم در سال ۱۳۷۹ با عسل بدیعی ازدواج کرد که این زندگی بعد از ۴ سال در سال ۱۳۸۳ به طلاق کشید، فرزندش جانیار حاصل ازدواج دوم اوست.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های طنز ایرانی

فرهاد اصلانی بازیگر نقش عبیدالله بن زیاد (ابن مرجانه): در سال ۱۳۴۵ در خیابان ششم بهمن شهر بیجار در استان کردستان متولد شد. او در سال ۱۳۷۰ از دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران دانش‌آموخته شد. همسر فرهاد اصلانی بانو مژده دانش‌ پژوه است و دارای یک فرزند دختر به نام هانا هستند.

مهدی فخیم زاده بازیگر نقش عمر بن سعد: مهدی فخیم‌ زاده (متولد ۲۰ تیر ۱۳۲۱ در تهران) بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌ نویس و طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون، دارای لیسانس زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران و فارغ‌ التحصیل دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک تهران است. فخیم‌ زاده فعالیت‌های هنری خود را با تئاتر در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد و پس از آن اولین فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم تپلی، ساختهٔ رضا میرلوحی تجربه کرد. مهدی فخیم‌ زاده در رشتهٔ ورزشی کاراته دارای دان ۵ است.

رضا کیانیان بازیگر نقش عبدالله ابن زبیر:در سال ۱۳۳۰ در محله میدان خراسان تهران، فارغ‌ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر در سال ۱۳۵۵ است. وی دومین فرزند یک خانواده ی ۷ فرزندی است، در یک سالگی به همراه خانواده اش به مهشد نقل مکان کرد. استاد کیانیان در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت.

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]

اولین استاد بازیگری رضا کیانیان، برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه از پا نیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد و پس از آن به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش فعالیت داشت. همسر رضا کیانیان، هایده قراچه داغی، خواهرزادهٔ سهراب سپهری است و دارای یک فرزند پسر به نام علی کیانیان است.

محمد فیلی بازیگر نقش شمر بن ذی الجوشن محمد فیلی بازیگر ایرانی ،متولد سال ۱۳۲۹ در شیراز است. از معروف‌ ترین سریال‌های تلویزیونی که وی تا کنون بازی کرده‌ است می‌توان به نسیم بیگ و بسیم بیگ در روزی روزگاری، مموش در تفنگ سرپر و شمر بن ذی الجوشن در مختار نامه اشاره نمود.

حسن میرباقری بازیگر نقش ابراهیم بن مالک اشتر: متولد سال ۱۳۴۷ در شهر شاهرود، نویسنده، بازیگر و کارگردان و برادر داوود میرباقری است و وی از نویسندگان سریال مختارنامه است.

رضا رویگری بازیگر نقش کیسان ابوعمره (کیان) سردار ایرانی مختار رضا رویگری متولد ۶ دی ماه سال ۱۳۲۵ در شمیران، تهران، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و خواننده ایرانی است که سرود معروف ایران ایران (الله الله) را در اوایل انقلاب خوانده است. وی همچنین در حرفه نقاشی نیز فعال بوده و در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌هایی در ایران و آمریکا، آثارش را به نمایش گذاشته‌ است.

ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 [+زمان پخش تکرار]

ماه‌ چهره خلیلی بازیگر نقش جاریه خواهر ناتنی مختار ثقفی و همسر عمر سعد: متولد ۲۵ دی ماه سال ۱۳۵۵ در تهران، فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان، دوره بازیگری را در Method School لندن گذرانده‌ است. وی نوه دختری پروین سلیمانی است.

فریبا کوثری بازیگر نقش عمره بنت نعمان بن بشیر، همسر دوم مختار ثقفی: متولد ۱ آذر ۱۳۴۵ در زاهدان، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و نمایش های رادیویی،دارای مدرک تحصیلی دیپلم اقتصاد است.

نسرین مقانلو بازیگر نقش ناریه بنت سمره بن جندب، ام ثابت، همسر اول مختار ثقفی نسرین مقانلو متولد ۱ تیر ۱۳۴۱ در تهران، خواهر بیژن مقانلو سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران است. همسر نسرین مقانلو، کمال خلیلیان، فوتبالیست تیم ملی سال‌ های گذشته است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های 2021

انوش معظمی بازیگر نقش حرمله بن کامل اسدی: متولد سال ۱۳۵۰ در بروجرد،دانش آموخته بازیگری است. وی با ایفای نقش حرمله در مختارنامه به شهرت رسید.

حبیب دهقان‌ نسب بازیگر نقش یزید بن انس یار مختار ثقفی: متولد ۱۷ تیر ۱۳۲۸ در شیراز، فارغ‌ التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد. در نمایش‌های رادیو شیراز از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ و هچنین نمایش‌های تئاتر را تجربه کرد.اولین حضور او در سینما فیلم شرایط عینی (۱۳۶۶) بود. اما در تلویزیون با سریال در پناه تو شناخته شد.

جعفر دهقان بازیگر نقش مصعب بن زبیر: جعفر دهقان متولد ۱۳۳۹ در تهران، دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان فنی است.وی فنون رزمی را در فیلم‌هایی از جمله یاس‌ های وحشی و شیرهای جوان به نمایش گذاشت.

بهنوش طباطبایی بازیگر نقش خاشعه عروس زبیریان همسر منذر بن زبیر: بهنوش طباطبایی متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ در تهران، دارای مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر است و یک دورهٔ بازیگری در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران گذرانده‌ است. بهنوش طباطبایی در ۱۱ اسفند سال ۱۳۸۹ با مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۵ از وی جدا شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ساعت پخش مختارنامه محرم 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر