coinex
راهنمای خرید تکراتو

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس چند روز پیش رونمایی شد و اکنون می خواهیم به مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس بپردازیم پس با ما همراه باشید.

24 شهریور ماه تاریخ رونمایی از آیفون 13 پرو مکس بود. پرچمداری تمام عیار و همه فن حریف که در هفته های آتی روانه بازار می‌شود. سال گذشته نیز در اکتبر 2020، شاهد رونمایی و عرضه آیفون 12 پرو مکس بودیم. گوشی‌ای که در زمان خودش از بهترین‌های بازار بود.

اکنون با ورود عضو تازه وارد و قدرتمند اپل، آیفون 13 پرو مکس، زمان آن فرا رسیده تا این غول پرچمدار را با با عضو قدیمی اش مقایسه کنیم و ببینیم که سازندگان اپل آیفون را در کدام قسمت ها ارتقا داده اند و چه پیشرفت هایی در این سری دیده می‌شود. با مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس همراه ما باشید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

اپل یک سال زمان دارد تا بتواند بهترین‌های خودش را روانه بازار گوشی‌های هوشمند کند. در این یک سال تمام تلاش این برند بر روی پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری است تا پیشرفت کلی گوشی تحت الشعاع قرار گیرد.

سال گذشته آیفون 12 پرو مکس سرشار از شگفتی ها بود. از رنگ های جذاب و یونیک آن گرفته تا تراشه قدرتمند و دوربینی پیشرفته و فیلم برداری 4k همگی از خصوصیات آن بودند. امسال نیز تراشه جدید و قدرتمند A15 و دوربین‌های بهبود یافته به همراه قابلیت PRORES با سری قبلی در رقابت‌اند.

در ادامه تلاش خواهیم کرد به مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس بپردازیم و نکات جالب توجه این دو گوشی را بیان نمائیم. همراه ما باشید تا بتوانیم با توضیحات جامع پیرامون دو نسل متفاوت از یک گوشی دید خوبی به دست دهیم.

بیشتر بخوانید:

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با گلکسی اس 21 اولترا ؛ جنگ ستارگان

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو + جدال اعضای یک خانواده

طراحی و ساخت: آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 12 پرو مکس

اولین تغییر ظاهری که آیفون 13 پرو مکس خواهد داشت، کوچک شدن ناچ قطره ای آن است که در سری قبلی این گوشی نسبت به رقبایش بزرگ بود و نکته منفی به حساب می‌آمد. با نمایشگر بزرگ عضو پرو مکس دیگر این بریدگی سیاه رنگ خیلی کمتر به چشم می‌آید.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
آیفون 13 پرو مکس بخریم یا آیفون 12 پرو مکس / آیفون 13 پرو مکس بخریم یا آیفون 12 پرو مکس

کادر مربعی شکلی که ماژول های سه‌گانه را در خود جای داده است نیز بزرگ تر شده و علت این امر، بهبود و ارتقایی است که کوپرتینویی ها در قسمت لنزهای این گوشی داده‌اند. این بزرگ شدن در قیاس با آیفون 12 پرو مکس به وضوح نمایان است و البته باید گفت که برجسته سازی لنزها ممکن است توی ذوق کاربران بزند.

پنل پشتی مثل قبل از جنس شیشیه مات است و فریم های اطراف گوشی از استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند. طراحی براق و درخشان این عضو جلوه زیبایی به آیفون 13 پرو مکس بخشیده است.

ابعاد این گوشی 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی متر است و با وزن 240 گرمی عرضه خواهد شد. کاربران نسبت به وزن زیاد این گوشی اعتراض هایی داشته‌اند و باید صادقانه بگوییم که باید فکر یک دستی کار کردن با این گوشی یا فعالیت‌های طولانی مدت را از سرتان بیرون کنید چرا که دستان شما خسته می‌شود.

پنل پشتی و جلویی گوشی از جنس شیشه گوریلا گلس ساخته شده است و همان‌طور که گفتیم فریم ها از جنس استیل ضد زنگ‌اند. آیفون 13 پرو مکس برخوردار از گواهی IP68 است که به گوشی امکان این را می‌دهد تا 30 دقیقه در عمق 6 متری دوام بیاورد. البته امتحان کردن این مسئله به صرفه نخواهد بود! مثل تمام گوشی‌های هوشمند از دو سیمکارت پشتیبانی می‌کند.

رنگ‌بندی این نسل از آیفون خاکستری، نقره ای، آبی روشن و طلایی است. محافظ صفحه نمایش این گوشی شیشه‌ای سرامیکی است که از گوشی در برابر خش محافظت می‌کند. همچنین پوشش اولفوبیک بازتاب نور را کم کرده و لکه دست را تا حدود زیادی نشان نمی‌دهد.

آیفون 13 پرو مکس مسلما نسبت به دیگر اعضای خانواده بزرگ‌تر و سنگین‌تر است و از نمایشگری 6.7 اینچی بهره می‌برد. در این عضو گران قیمت خبری از جک 3.5 میلی متری هدفون نیست و اسپیکر استریو نیز در فریم پایینی تعبیه شده است.

آیفون 13 پرومکس آیفون 12 پرو مکس
ابعاد 160.8 در 78.1 در 7.7 میلی متر 160.8 در 78.1 در 7.4 میلی متر
وزن 240 گرم 228 گرم
صدای استریو دارد دارد

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

برای اینکه دقت ساخت آیفون 12 پرو مکس را درک کنیم باید مرز میان شیشه و فریم را لمس کنیم. فریم و پنل پشتی به طرزی کنار هم قرار گرفته اند که به یکپارچگی طراحی کمک کرده اند.

فریم این گوشی از جنس فولاد ضد زنگی است که در تجهیزات پزشکی به کار می‌رود. این فریم همرنگ بدنه گوشی است. ابعاد آیفون 12 پرو مکس 160.8 در 78.1 در 7.4 میلی متر است و با وزن 228 گرمی که دارد در مقایسه با سری جدید سبک تر است.

بخش بالایی نمایشگر این گوشی را ماژول دوربین سلفی و ماژول فیس آیدی احاطه کرده است. آنچه از صفحه نمایش محافظت می‌کند، سرامیک شیلد است و به گفته اپل کریستال های نانوی به کار رفته در آن مقاومت خوبی در برابر سقوط دارند.

برخلاف قاب جلویی، پنل پشتی این گوشی از شیشه گوریلا گلس معمولی و به صورت مات ساخته شده است. پنل پشتی نه حاوی آرم و لوگوی آیفون است و نه نمادی دیگر. کادر مربعی شکلی که ماژول های دوربین را در خود جای داده در سمت چپ قرار دارد و بسیار براق است. این برآمدگی گرچه آزاردهنده نیست اما روی سطوح لق می‌خورد.

سطح صاف و براق گوشی باعث می‌شود که گوشی از روی دست سُر بخورد و برای جلوگیری از این کار باید محافظ مخصوص تهیه نمائید. کلید های پاور و تنظیم صدای آیفون 12 پرو مکس تخت‌اند و به خاطر فلزی بودن آنها، هنگام فشردن عکس العمل خوبی از خود نشان می‌دهند.

در اطراف فریم برای تقویت آنتن‌دهی از نوارهای پلاستیکی استفاده شده است و پورت اختصاصی لایتنینگ که بر مبنای یو اس بی 2 است در قسمت پایین فریم تعبیه شده. این گوشی در رنگ‌های خاکستری، طلایی، آبی و نقره ای عرضه شده است.

آثار لکه و چربی روی بدنه مات آیفون 12 پرو مکس پنهان می‌شود اما در مقابل به همان اندازه فریم این گوشی آثار لکه را نمایان می‌کند. آیفون 12 پرو مکس نیز مانند آیفون 13 پرو مکس از گواهی IP68 برخوردار است و می‌تواند تا عمق 6 متری 30 دقیقه فشار آب را تحمل نماید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه ردمی نوت 9 با پوکو ایکس 3 پرو

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

نمایشگر: مقایسه مشخصات Iphone 13 Pro Max با Iphone 12 Pro Max

از جمله قابلیت‌های این صفحه نمایش این است که نرخ تازه‌سازی را بسته به فعالیتی که می‌کنید از 10 هرتز تا 120 هرتز تنظیم خواهد شد. این اقدام باعث می‌شود در میزان مصرف باتری گوشی صرفه جویی شود. نرخ تازه سازی بالا در گوشی های پرچمدار همیشه برای کاربران جذاب بوده است زیرا با همگام سازی این نرخ با سخت افزار و نرم افزار شاهد محیطی منحصر به فرد خواهیم بود.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

صفحه نمایش این گوشی 6.7 اینچ است و از پنل اُولد سوپر رتینا بهره می‌برد. کیفیت تصویر این دستگاه 2778 در 1284 است و با یک پیکسل کمتر از نسخه قبلی 457 پیکسل در هر اینج نشان می‌دهد. نسبت نمایشگر به بدنه حدود 87.8 درصد است و اندکی نسبت به آیفون 12 پرو مکس بیشتر خواهد بود.

روشنایی 1000 نیتی این دستگاه باعث می‌شود که زیر نور مستقیم آفتاب مشکلی در میزان خوانایی به وجود نیاید. این عدد در سری قبلی 800 نیت بود و در آیفون 13 پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود. از دیگر قابلیت های آیفون 13 پرومکس در بخش نمایشگر می‌توان به دالبی ویژن و اچ دی آر 10 اشاره کرد که در کنار ویژگی true tone نمایشگر فوق جذابی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

به کمک قابلیت true tone میزان خستگی چشم و مغز کاهش می‌یابد و می‌توانید تا مدت‌های طولانی بدون آزار چشم از گوشی هوشمندتان استفاده کنید. در کل بخش نمایشگر نسبت به قبل پیشرفت چندانی نداشته و باید از نرخ تازه سازی 120هرتز به عنوان مهمترین تغییر یاد کرد.

آیفون 13 پرو مکس مانند نسخه قبلی خود نمایشگری 6.7 اینچی دارد. کیفیت تصویر نمایشگر آیفون 12 پرو مکس 2778 در 1284 است و تراکمی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ را ارائه می نماید. صفحه نمایش سوپر رتینا اُولد از قابلیت های اچ دی آر 10 و دالبی ویژن پشتیبانی می کند.

آیفون 13 پرومکس آیفون 12 پرو مکس
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
سایز 6.7 اینچ 6.7 اینچ
کیفیت تصویر 2778 در 1284 پیکسل 2778 در 1284 پیکسل
تراکم پیکسلی 457 در هر اینچ 458 در هر اینچ

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

از جمله تفاوت های عمده آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس در قسمت نرخ تازه سازی تصویر آنهاست. آیفون 12 پرو مکس از نمایشگری با نرخ نوسازی 60 هرتزی بهره می‌برد حال آنکه برادر بزرگترش مجهز به نمایشگر 120 هرتزی متغیر است. یکی از پیشرفت های مهم این نسخه همین مسئله رفرش ریت است که برای کاربران تبدیل به معضل شده بود.

حداکثر روشنایی این نمایشگر چیزی در حدود 975 نیت است ولی تا 1370 نیت هم رسیده است. حداقل روشنایی نیز 2 نیت است و به لحاظ خوانایی در تاریکی دچار مشکل نخواهید شد و سنسور تشخیص نور محیط نیز به کمکتان خواهد آمد.

قابلیت True tone نیز در نسخه قبلی وجود دارد و به لطف این فناوری که امسال نیز در آیفون ها به کار رفته، چشم ها کمتر اذیت می‌شوند. محافظ این نمایشگر پوشش ضدخشی است که با اولفوبیک پوشانده شده و آثار لک را بر نمی‌تابد.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

دوربین: مقایسه مشخصات Iphone 13 Pro Max با Iphone 12 Pro Max

لنز عریض آیفون 13 پرو مکس، 12 مگاپیکسل است که گشودگی دیافراگم 1.5 دارد. این سنسور از فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز برخوردار است و از فناوری لرزشگیر تصویر سنسورشیفت بهره می‌برد. چنین قابلیتی همان‌طور که قبلا گفته باعث می‌شود تصاویر بهتر و دقیق تر به ثبت رسد.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

لنز فوق عریض این گوشی نیز 12 مگاپیکسلی است که با زاویه 120 درجه ای از نسبت کانونی 1.8 برخوردار است. این دوربین نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می کند و از اسکنر تشخیص عمق TOF 3D LIDAR بهره می جوید.

در کنار این دو لنز شاهد یک دوربین تله فوتو هم خواهیم بود. این لنز نیز 12 مگاپیکسل است و هم از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز و هم لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده می کند. زوم اپتیکال 3 برابری نیز منجر به بززرگنمایی های جذابی می‌شود.

تمام پیشرفت های این بخش منجر به ثبت تصاویر با جزئیات و وضوحی به خصوص در تاریکی شب می‌شود. دوربین سلفی هم تغییرات اندکی داشته است. لنز 23 میلی متری عریض دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 مجهز به قابلیت سنسور بایومتریک تشخیص عمق است.

نوع دوربین آیفون 13 پرومکس آیفون 13 پرو مکس
دوربین عریض 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
دوربین سلفی 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini) ؛ قیمت و مشخصات فنی

آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) ؛ قیمت، مشخصات فنی و قابلیت ها

اگر توجه کنید، اپل در تمام لنزهای دوربین هایش از عدد 12 مگاپیکسل استفاده نموده است و شاید این شیطنتی است که به رقبای این برند می‌فهماند که کیفیت دوربین به اعداد و ارقام بلندبالا و گول زننده 108 مگاپیکسلی نیست، بلکه می‌توان با سنسوری 12 مگاپیکسلی عملکردی بهتر به نمایش گذاشت.

سال گذشته آیفون 12 پرو مکس بیشترین تغییر را در بخش دوربین داشت. این گوشی از قابلیت هایی مانند سیستم لرزشگیر سنسورشیفت و زوم اپتیکال 2.5 برابری بهره‌مند است و در کنار همه اینها به مدد ماژول لیدار (LIDAR) حرف های بسیاری برای گفتن دارد. این گوشی با کمک فناوری لیدار، عمق محیط را بررسی می‌کند و با اسکن اجسام و محیط، به تصاویر واقعیت می‌بخشد.

به کمک قدرت پردازشی سی پی یو و جی پی یو و در کل تراشه A14 بایونیک، سه ویژگی حالت شب، اچ دی آر 3 هوشمند و دیپ فیوژن در دسترس خواهد بود. اگر شرایط نوری مناسب باشد، حالت دیپ فیوژن تمام دوربین‌ها را به کار می‌گیرد و تصاویری با جزئیات زیاد خواهد گرفت.

حالت اچ دی آر 3 هوشمند با به کارگیری چهار دوربین آیفون 12 پرو مکس و موتور پردازش عصبی A14 سوژه را شناسایی می‌کند و با کنترل کنتراست، نوردهی را تنظیم می‌کند. حالت شب متاسفانه در دوربین تله فوتو در دسترس نیست ولی در سه دوربین دیگر شاهد وجود آن هستیم. وقتی که در محیط های تاریک قرار می‌گیریم، این حالت امکان نوردهی زیادی را فراهم می‌آورد.

از ویژگی های قابل توجه دوربین های آیفون جا به جایی بین دوربین هاست. این ویژگی به قدرت و سرعت ISP بستگی دارد و البته در پرچمداران دیگر نیز با لگ توام است. لنز عریض آیفون 12 پرو مکس از سنسوری بهره‌مند است که به نسبت نسل قبلی خود حدود 47 درصد بزرگ تر و گشودگی دیافراگم آن نیز 1.6 است. این لنز نویز کمتری به دنبال دارد و نور بیشتری جذب می‌نماید.

آیفون 12 پرو مکس در قیاس با برادر بزرگ تر و تازه وارد خود، برتری خاصی ندارد و همان دوربینی است که تمایل به رنگ های گرم دارد و جزئیات پیچیده را شارپ می‌کند اما سطح نویز را نرمال نگاه می‌دارد. گشودگی دیافراگم این گوشی 1.6 است که نسبت به آیفون 13 پرو مکس کم تر است.

آیفون 12 پرو مکس در بخش دوربین تله فوتو از لنزی 65 میلی متری استفاده نموده اند که گشودگی دیافراگم 2.2 دارد و زوم اپتیکال آن نیز 2.5 برابری است. آیفون 13 با گشودگی دیافراگم 2.8 و بزرگنمایی 3 برابری از نسل قبلی خود بهتر عمل می‌کند.

در آیفون 12 پرو مکس همچنان شاهد یک لنز 13 میلی متری هستیم که با گشودگی دیافراگم 2.4 قرار گرفته است و در آن نه خبری از لرزشگیر اپتیکال است و نه خبری از فوکوس خودکار ولی برادر بزرگ تر آن یعنی آیفون 13 پرو مکس از نسبت کانونی 1.8 و فوکوس تشخیص خودکار بهره گرفته است.

در قسمت دوربین آیفون 13 نیز هیچ گونه تغییر خاصی مشاهده نمی شود و ظاهرا سازندگان این گوشی به همان دوربین سلفی نسخه قبلی رضایت داده اند.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

سخت افزار: مقایسه مشخصات Iphone 13 Pro Max با Iphone 12 Pro Max

تراشه ای که در بطن آیفون 13 پرو مکس استفاده شده است، A15 Bionic نام دارد و در این عضو گران قیمت از اپل بیش از سایر اعضای خانواده قدرت دارد.

طبق گزارشاتی که اپل منتشر کرده است، سی پی یو این تراشه متشکل از شش هسته است که دو هسته آن کارآیی بالا دارند و برای پردازش های سنگین به کار می‌رود و چهار هسته دیگر هم برای استفاده انرژی و امور سبک تر به خدمت گرفته می شوند. البته در پردازش های جی پی یو محور تفاوت هایی ریز میان نسخه های مختلف این خانواده به چشم می خورد.

تراشه A15 Bionic در مدل مینی و استاندارد چهار هسته دارند که اگر بخواهیم آنها را با رقبا در یک ترازو قرار دهیم باید از برتری 30 درصدی این دو مدل در پردازش های گرافیکی صحبت کنیم. البته در مدل های گران تر یعنی پرو و پرومکس شاهد افزایش عملکرد بی نظیری تا 50 درصد هستیم و این پیشرفت به سبب وجود یک هسته اضافی است که در بطن تراشه اپل تعبیه شده است.

احتمالا یکی از دلایلی که در مدل های پرو از جی پی یو قوی تر استفاده شده است، وجود حالت فیلم برداری prores است و البته لازم به ذکر است که این قابلیت در نسخه 128 گیگابایتی ایفون 13 پرو پشتیبانی نمی شود.

دلیل نبود چنین قابلیتی در نسخه های 128 گیگابایتی مشخص است. ایفون 13 برای اینکه از چنین خالتی پشتیبانی کند نیازمند فضای ذخیره سازی زیادی است و یکی از دلایلی که امسال ایفون 13 یک ترابایتی داریم نیز وجود همین ویژگی است. prores فرمت جدیدی است که در نسل جدید آیفون به کار رفته و قابلیت فیلم برداری پیشرفته تر و ویرایش فیلم خواهد داشت.

مشخصات آیفون 13 پرومکس آیفون 12 پرو مکس
تراشه A15 Bionic A14 Bionic
پردازنده مرکزی 6 هسته ای 6 هسته ای
پردازنده گرافیکی اپل GPU 5 هسته ای اپل GPU 4 هسته ای
حافظه ذخیره سازی 8/128، 8/256، 8/512، 1ترابایت 8/128، 8/256، 8/512
رابط کاربری  iOS 15 IOS 14.1

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی پوکو اف 3 (Poco F3 5G) ؛ قیمت، مشخصات فنی، نقد و بررسی

گوشی شیائومی پوکو M3 پرو ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

هوپ گایل معاون بخش سخت افزار اپل می گوید که چنین تراشه ای قادر است 15.8 تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد که رق قابل توجهی خواهد بود و در هیچ گوشی تجاری چنین قدرتی مشاهده نشده است.

اپل تا ه امروز تلاش نموده است تا بخش نرم افزار خود را با سخت افزار ماهنگ کند و این نشان دهنده تمرکز بالای این شرکت بر توسعه هماهنگی در این دو بخش است.

در نهایت اپل به طور کلی اعلام نموده است که باید شاهد دگرگونی های وسیعی در واحد پردازش تصویر، واحد پردازش نرخ رفرش ریت جدید، انکدر ویدئوی جدید و دیکدر آن و نیز پیشرفت هایی در زمینه وتور پردازش عصبی خواهیم بود.

در خصوص نسخه های مختلف این عضو باید از رم 8 گیگابایتی و حافظه های داخلی 128، 256 و 512 گیگابایتی نام برد. نوع حافظه در این گوشی NVMe است و درگاه حافظه اختصاصی نیز ندارد.

در زمان عرضه آیفون 12 پرو مکس پشتیبانی از نسل فایوجی مزیت به حساب می آمد و آیفون 12 نیز از آن برخوردار بود. مودم فایوجی این گوشی به لطف تراشه ایکس 55 کوالکام از اینترنت نسل پنجم پشتیبانی می کند.

سازندگان ایفون 13 می گویند که آیفون 12 پرو مکس می تواند به سرعت اتصال 3.5 گیگابیت بر ثانیه دست بیاید. در قلب آیفون 12 پرو مکس نخستین تراشه 5 نانومتری دنیا، A14، به کار رفته است و حالا با تغییری هیجان انگیز، در آیفون 13 شاهد تراشه A15 هستیم.

عملکرد این تراشه در مقایسه با A15 کمتر است و همان طور که در بالاتر گفتیم در پردازش های جی پی یو محور سرعت پردازشی بیشتری دارد. تراشه A14 توان پردازش 11.8 میلیارد محاسبه بر ثانیه دارد و این درحالی است که آیفون 13 توان 15 میلیاری دارد که رقم قابل توجهی است.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

موتور پردازشی A14 از بایونیک از 16 هسته تشکیل شده است و توان محاسباتی 11 تریلیون عملیات را در ثانیه دارد. آیفون 12 پرو مکس از حافظه رم 6 گیگابایتی و حداقل حافظه داخلی 128 گیگابایتی و حداکثر 512 گیگابایتی برخوردار است. این اعداد و ارقام در سری 13 آیفون ها تغییرات چشمگیری داشته اند.

میزان رم در آیفون 13 پرو مکس 8 گیگابایت خواهد بود و حداقل حافظه داخلی 128 گیگابایت و حداکثر یک ترابایت است. چنین حافظه عظیمی برای دوربین های پیشرفته اپل و نمایشگر 120 هرتزی نیاز است. همچنین همان طور که در بالاتر گفتیم، یکی از دلایل عمده چنین حافظه ای وجود قابلیت فیلم برداری پرورس است که نیازمند حجم زیادی است. تراشه A15 بایونیک نیز برای انجام پردازش های سنگین و محاسبات سریع به حافظه یک ترابایتی نیاز دارد.

نرم افزار: آیفون 13 پرو مکس بهتر است یا آیفون 12 پرو مکس

نرم افزار و رابط کاربری آیفون 12 و 13 پرو مکس تفاوت هایشان در سیستم عامل آی او اس است. آیفون 12 پرو مکس از سیستم عامل آی او اس نسخه 14.1 بهره مند است و در سری جدید این آیفون ها سیستم عامل با ارتقایی که داشته با 15 رسیده است.

معمولا تغییرات سیستم عامل ها به دگرگونی های بصری منتهی می شود از بارزترین قسمت هایی که تحت الشعاع قرار می گیرد صفحه هوم است. از قابلیت های مهم آیفون 12 پرو مکس در بخش نرم افزار می توان به اپ کتابخانه اشاره کرد.

این نرم افزار در آخرین صفحه هوم از سمت راست قرار دارد و با آن می توانید هوم اسکرین های مختلف را درون آن مخفی نگاه دارید. نرم افزار پیام ها به کاربران امکان می دهد که حداکثر 9 مکالمه را در بالای فهرست مکالمات پین کنند.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9) ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

باتری: آیفون 13 پرو مکس بخریم یا آیفون 12 پرو مکس

در زمینه باتری و میزان شارژدهی آیفون 13 پرومکس باید گفت که نسبت به نسل قبلی خود بهبود خوبی را تجربه کرده است. باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی این دستگاه ظرفیتی 4352 میلی آمپر ساعتی است و گفته می شود نسبت به نسل قبلی حدود 2.5 ساعت بیشتر دوام می آورد.

به کمک فست شارژ 20 واتی می توان این دستگاه را در عرض یک ساعت از صفر به نقطه تکمیل رساند. آیفون 13 پرومکس از یو اس بی پاور دلیوری 2 نیز بهره مند است و همچنان شارژر وایرلس 15 واتی مگ سیف را به همراه دارد.

قبل از رونمایی شایعاتی مبنی بر نبود پورت فیزیکی به گوش می رسید اما اکنون می دانیم که همچنان اپل سیاست های خودش را در این بخش تغییر نداده است.

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس
مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس / مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

از طرف دیگر عضو گران قیمت پرومکس از شارژر سریع بی سیم 7.5 واتی هم استفاده می کند.ظرفیت باتری آیفون 12 پرو مکس تعریف چندانی ندارد. این ظرفیت نسبت به نسخه قبلی اش حتی کاهش یافته و ظرفیتی در حدود 3678 میلی آمپر ساعتی دارد.

به لحاظ تئوری هم اگر بخواهیم بررسی کنیم در زمان عرضه آیفون 12 پرو مکس پرچمداران اندرویدی ظرفیت باتری بیشتری داشتند و این نشان می دهد در این قسمت شاهد کم کاری کوپرتینویی ها هستیم.

آیفون 13 پرومکس آیفون 12 پرو مکس
ظرفیت 4352 میلی آمپر 3678 میلی آمپر
شارژ سریع 20 واتی 20 واتی

مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس

شارژر سریع آیفون 12 مانند نسل جدید خود همان 20 وات مانده است و یو اس بی پاور دلیوری نیز بی تغییر مانده است. شارژ سریع وایرلس 7.5 واتی و 15 واتی در صورت استفاده از مگ سیف از دیگر مشخصات باتری این گوشی است.

بیشتر بخوانید:

گوشی سامسونگ گلکسی A72 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

گوشی سامسونگ گلکسی A52 ؛ قیمت، مشخصات فنی و نقد و بررسی

جمع بندی: مقایسه مشخصات Iphone 13 Pro Max با Iphone 12 Pro Max

در پایان می توان گفت که آیفون 13 در مقایسه با آیفون 12 پرو مکس بهبود و پیشرفت های خوبی را تجربه کرده است. در قسمت نمایشگر آیفون 13 پرو مکس شاهد افزایش نرخ نوسازی تصویر از 60 هرتز به 120 هرتز هستیم.

از بیشترین قسمت هایی که دچار تغییر شده است، سخت افزار گوشی جدید اپل است که از تراشه جدید و پرچمدار A15 استفاده می کند و در مقایسه با تراشه A14 عملکردهای بهتری دارد.

سیستم عامل آی او اس جدید نیز محیط کاربری روان تر و نرم تری را در احتیار کاربران قرار می دهد. پردازنده گرافیکی آیفون 12 پرو مکس 4 هسته ای است در صورتی که پردازنده گرافیکی آیفون 13 از 5 هسته قدرتمند تشکیل شده است.

فضای ذخیره سازی نیز از دیگر بهبودهایی است که آیفون 13 داشته است. حافظه یک ترابایتی دقیقا دو برابر نسل قبلی است و سرعت کاربری گوشی را بالا می برد. در قسمت دوربین شاهد تغییرات مهمی نیستیم اما در این زمینه هم ارتقاهایی صورت گرفته است. در نهایت باید از دوربین ارتقایافته آیفون 13 پرو مکس بگوییم که با افزایش ظرفیت از 3678 به 4352 میلی آمپر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 12 پرو مکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر