;
coinex

بازیگران سریال پریدخت ؛ [بیوگرافی و عکس]

پریدخت، یک مجموعه درام تاریخی به کارگردانی سامان مقدم است. در این نوشتار به زندگینامه بازیگران سریال پریدخت که این شب‌ها از شبکه دو پخش می‌شود، می‌پردازیم.

داستان مجموعه پریدخت از سال 1314 و جریان حوادث مسجد گوهرشاد آغاز می‌شود و تا دو دهه بعد از آن ادامه می‌یابد. نویسنده این سریال 12 قسمتی احمد رفیع زاده بوده و تهیه‌کنندگی آن را رامین عباسی زاده بر عهده داشته است.

لیلا حاتمی، علی مصفا، داریوش ارجمند، عباس امیری، شاهرخ استخری، حسن پورشیرازی، سید مهرداد ضیایی، صالح میرزا آقایی، عباس امیری و مهوش صبرکن از بازیگران اصلی مجموعه پریدخت بوده‌اند.

در این نوشتار به بیوگرافی کارگردان و زندگینامه بازیگران سریال پریدخت پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال پریدخت

سریال پریدخت که نخستین بار در ماه محرم سال 1386 از شبکه دو سیما روی آنتن رفته بود، از روز دوشنبه هفتم شهریور ماه جایگزین سریال وفا شده و دوباره از همین شبکه پخش می‌شود.

بازیگران سریال پریدخت

در این ساخته‌ی سامان مقدم که از بهترین سریال های ایرانی است، علاوه بر بازیگران مشهور و محبوبی که در بخش بالا نام بردیم، اسماعیل سلطانیان، امیر آتشانی، مرتضی زارع، رزا آرایش، شیرین حصارکی، ابراهیم سعیدیان، محمد کرمانی نسب، امیرمهدی کیا، محمد حاج حسینی، سید محمدتقی رفقی، سیامک گل سرخ، داوود مقدادی، محسن درویش زاده، سیدحسین میرزاده، عباس مرادی، محمد حسین مراد، سعیده صادقی کیا، تقی شریفی، ابوالقاسم رضایی، مرشد امیر اصفهانی، محسن مسعودی، حمیدرضا ابراهیمی فرد، شایان خوشنود، سحر زودفکر و حسین حداد از جمله بازیگرانی هستند که در سریال پریدخت ایفای نقش کرده بودند.

شما در ادامه علاوه بر بیوگرافی بازیگران سریال پریدخت،می‌توانید خلاصه‌ای از داستان و عکس بازیگران سریال پریدخت را نیز مشاهده کنید.

لیلا حاتمی

بازیگران سریال پریدخت
عکس بازیگران سریال پریدخت

لیلا حاتمی زاده‌ی نهم مهر ماه سال 1351 در تهران است. او پس پایان تحصیلات متوسطه، وارد دانشگاه شد و به مدت دو سال در رشته مهندسی برق دانشگاه پلی‌تکنیک تهران تحصیل کرد اما در نهایت آن را رها کرد.

ایشان با توجه به علاقه‌ای که به زبان فرانسوی داشت، به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن‌جا مشغول به تحصیل در رشته ادبیات فرانسه شد. وی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، فارسی، آلمانی و ایتالیایی مسلط است و در سال ۱۳۹۱ از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرد.

لیلا حاتمی بازیگری را از سال 1363 با بازی در فیلم «کمال الملک» که یکی از بهترین فیلم های علی حاتمی است، آغاز کرد. او در سال 1370 در فیلم «دلشدگان»، یکی دیگر از ساخته‌های پدرش، حضوری درخشان داشت.

وی در 25 سالگی با بازی حرفه‌اش در فیلم لیلا که یکی از بهترین فیلم های داریوش مهرجویی به شمار می‌آید، به شهرت رسید. حاتمی تا کنون در فیلم های ماندگار بسیاری به ایفای نقش پرداخته و دو بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده است.

از دیگر افتخارات کارنامه‌ی هنری لیلا حاتمی، می‌توان به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو و نیز دریافت خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن از شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین اشاره کرد.

لیلا حاتمی دختر علی حاتمی کارگردان مشهور و صاحب سبک سینمای ایران است. او در سال ۱۳۷۷ با علی مصفا (بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی) ازدواج کرده‌ و دو فرزند (1 دختر، 1 پسر) دارد.

بیشتر بخوانید:

علی مصفا

بازیگران سریال پریدخت
بازیگران سریال پریدخت

علی مصفا در یازدهم آذر ماه سال 1345 در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تهران است.

او فرزند اول یک خانواده شش نفره بوده و یک خواهر و دو برادر کوچکتر دارد. پدر ایشان (مظاهر مصفا) شاعر و نیز استاد تمام وقت دوره‌های دکترای دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران بود. مادر او (امیربانو کریمی) از استاد ادبیات فارسی و متخصص سبک هندی است که سال 1383 به عنوان چهره ماندگار ادبی سال شناخته شد.

مصفا از سال 1370 به طور حرفه‌ای با فیلم «امید» به کارگردانی حبیب کاووش در کنار نسرین مقانلو و سوسن تسلیمی بازیگری را آغاز کرد.

علی مصفا با این که در فیلم‌های موفق زیادی ایفای نقش داشته است، اما نویسندگی و کارگردانی را به بازیگری ترجیح می‌دهد. او در سال 1381 مستند «فریب شعر» و فیلم کوتاه «هم سایه» را کارگردانی کرد و یک سال بعد فیلم بلند «سیمای زنی در دوردست» را ساخت.

ایشان در 28 سالگی سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «پری» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، و پس از آن در 1390 برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم «پله آخر» شد. از دیگر افتخارات او دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مرد برای فیلم «تابستان داغ» در سال 1395 است.

علی مصفا در 32 سالگی با لیلا حاتمی بازیگر محبوب و مشهور ازدواج کرد. ثمره زندگی موفق این زوج هنرمند یک پسر به نام مانی و یک دختر به نام عسل است.

کامبیز دیرباز

بازیگران سریال پریدخت

کامبیز دیرباز متولد دوازدهم شهریور ماه سال 1354 است. ایشان اصالتا تنکابنی بوده و یک برادر به نام کسرا دارد. او دانش آموخته رشته بازیگری از دانشگاه آزاد اسلامی بوده و از سال 76 بازیگری را با تئاتری به کارگردانی سیاوش خوانی آغاز کرد.

وی در سال 1378 با ایفای یک نقش فرعی در سریال آژانس دوستی وارد قاب تلویزیون شد. یک سال بعد در سریال همسر و پس از آن در مجموعه رستوران خانوادگی بازی کرد. دیرباز در سال 1383 با نقش‌آفرینی در سریال تب سرد در کنار شهاب حسینی به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد.

او دو سال بعد با بازی در نقش مجید سوزوکی در فیلم اخراجی‌ها ساخته مسعود ده‌نمکی، به اوج شهرت رسید. دیرباز تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌های موفق بسیاری به نقش‌آفرینی پرداخته است؛ فیلم‌های تک تیرانداز، آینده، قفس طلایی، شرط اول و سریال‌های آقا و خانم سنگی، میکائیل، پشت بام تهران و زیر پای مادر برخی از کارهای او در عرصه بازیگری هستند.

وی تاکنون موفق به دریافت یک سیمرع بلورین نقش مکمل بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش شده است.

کامبیز دیرباز در سال 1387 ازدواج کرده و حاصل این ازدواج موفق یک دختر به نام نیاز است. او درباره نحوه آشنایی با همسرش گفته است: «همسرم را در رشته ادبیات نمایشی در همان دانشکده‌ای که درس می‌خواندم دیدم، چندسالی است که همسرم ترجیح داده است به عنوان معلم فعالیت کند. ایشان یکی از مهم‌ترین منتقدان بنده است و همیشه در انتخاب نقش به من مشورت می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

داریوش ارجمند

بازیگران سریال پریدخت
زندگینامه بازیگران سریال پریدخت

داریوش ارجمند در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. وی فرزند دوم یک خانواده هشت نفره بوده، پدرش استوار نصرالهی نظامی ارتشی و مادرش دختر یکی از ثروتمندهای کارخانه‌دار شهر مشهد بود.

او تحصیلات خود را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته کارشناسی تاریخ و جامعه‌شناسی گذراند. علی شریعتی یکی از استادان ارجمند در دانشگاه وی بود. او برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. در پاریس مدرک فوق لیسانس تئاتر و سینما را از دانشگاه سوربن دریافت کرد.

ایشان و مهرداد تدین از بنیان‌گذاران سینمای آزاد مشهد هستند. ارجمند فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر مشهد، و ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری ادامه داد. او نقش‌آفرینی در فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی وارد سینما شد.

در سال ۱۳۶۵ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از پنجمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. داریوش ارجمند در دهه ۶۰ در سه فیلم موفق دیگر به نام کشتی آنجلیکا، پرده آخر و جستجوگر بازی کرد.

ارجمند در آثار ماندگار کارگردانان برجسته‌ای همچون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و داوود میرباقری نقش‌آفرینی کرده است. ایشان در سریال امام علی در نقش مالک اشتر بازی‌ ماندگاری از خود به نمایش گذاشت. وی در سریال‌ تلویزیونی ستایش در نقش حشمت فردوس نیز خوش درخشید.

این بازیگر موفق و باتجربه در سال ۱۳۹۱ طی حکمی از سوی محمدرضا طالقانی به عنوان سخنگوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای معرفی شد. وی یک سال بعد در مراسمی در تیر ماه ۱۳۹۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت نمود.

داریوش ارجمند در سال 1352 با فرشته یغمایی ازدواج کرد و سه فرزند به نام‌های امیریل، امیرسام و یلدا دارد.

شاهرخ استخری

بازیگران سریال پریدخت

بیوگرافی بازیگران سریال پریدخت را با شاهرخ استخری ادامه می‌دهیم. وی زاده‌ی چهاردهم مهر ماه سال ۱۳۵۹ است. او دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع بوده و در 22 سالگی به صورت اتفاقی با بازی در تئاتر اسب‌ها به کارگردانی محمد رحمانیان وارد دنیای بازیگری شد.

استخری با شرکت در کلاس‌های آموزشگاه کارنامه، زیر نظر مهتاب نصیرپور، پیام دهکری و هدایت هاشمی بازیگری را به طور حرفه‌ای آموخت. او با بازی در سریال پریدخت وارد تلویزیون شد.

از مجموعه‌های دیگر شاهرخ استخری می‌توان دلنوازان، فاصله‌ها، ساعت شلوغی، آمین، ماه و پلنگ، سوگند، پرواز در ارتفاع صفر و دلدادگان را نام برد.

وی قبل از ورود به دنیای بازیگری یک شرکت وارد کننده ماشین آلات راه‌سازی داشته و پس از شهرت گالری جواهرات خود به نام سنجاق راه‌اندازی کرد. او در حال حاضر با گسترش و پیشرفت در کارش این گالری را به چندین شعبه رسانده است.

شاهرخ استخری در 31 سالگی با سپیده بزمی‌پور ازدواج کرد، و دو سال بعد با به دنیا آمدن دخترش پناه، پدر شد. حالا او پس سال‌ها زندگی مشترک موفق، دو دختر دارد که هر دو متولد بلژیک هستند.

بیشتر بخوانید:

مهوش صبرکن

بازیگران سریال پریدخت
بیوگرافی عکس بازیگران سریال پریدخت

مهوش صبرکن متولد شانزدهم خرداد ماه سال 1339 در شیراز است. او دیپلم رشته تجربی دارد و قبل از انقلاب با ایفای نقش در تئاتر فعالیت هنری خود را شروع کرد.

وی در سال 1354 وقتی 15 سال داشت برای اجرای نمایش عروسکی ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی ناصر عدلو در شهر شیراز روی صحنه رفت و دو سال بعد در کلاس‌های فرهنگ و هنر شرکت کرد و دوره‌های بازیگری را به طور کامل گذراند.

ایشان جزو بازیگران پرکار تلویزیون هستند. عطر داغ، زیباتر از زندگی، زمهریر، پس از باران، یوسف پیامبر، جراحت، پشت کوه‌های بلند، روشن‌تر از خاموشی، خاطرات مرد ناتمام، یادآوری، روزگار خوش حبیب آقا، چای قندپهلو، سیب ترش، چرخ فلک، بوی باران، آچمز، دخترم نرگس، یک خانه همسفر، خانه‌ای در تاریکی از آثار خوب کارنامه هنری مهوش صبرکن به شمار می‌آیند.

مهوش صبرکن در 17 سالگی، وقتی دوره‌های بازیگری را سپری می‌کرد، بصورت اتفاقی با معرفی یکی از دوستانش برای بازی در نمایشی به نام شاتره انتخاب با محمود پاک‌نیت همبازی شد و دو سال بعد در شهریور ماه 1358 با او ازدواج کرد.

حاصل زندگی موفق این زوج هنرمند دو پسر به نام‌های مسعود و مهرداد است که هر دو ازدواج کردند و فرزند دارند. خانم صبرکن در مصاحبه‌ای گفته بود: «صبوری و گذشت زندگی ما را محکم تر کرده است. ما این 41 سال واقعا خوب زندگی کردیم و از زندگیمان هر دو راضی هستیم.»

مهرداد ضیایی

بازیگران سریال پریدخت
بیوگرافی بازیگران سریال پریدخت

در ادامه‌ی زندگینامه بازیگران سریال پریدخت می‌رسیم به مهرداد ضیایی که در دهم تیر ماه سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. وی دانش‌آموخته‌ی رشته‌های مهندسی منابع طبیعی و روزنامه‌نگاری است.

ضیایی در ۲۱ سالگی به طور حرفه‌ای نویسندگی را آغاز کرد و نوشته‌هایش در نشریات محلی گیلان چاپ می‌شد. پس مدتی ساکن تهران شد و در موسسه سروش برای کودکان و نوجوانان نوشت.

سید مهرداد ضیایی از نوزده سالگی با بازی در تئاتر «آی‌ کی اونجاست؟» کار خود را به عنوان بازیگر آغاز نمود. اولین تجربه تصویری وی بازی در فیلم شب دهم به کارگردانی جمال شورجه است.

او علاوه بر بازی در فیلم‌ها و سریال‌های موفق تلویزیونی، نویسندگی را با شعر، داستان، و گاهی نوشتن درباره محیط زیست ادامه داد. ایشان درسال ۱۳۹۶ مجموعه شعرهایش را در کتابی با نام مرا به پیراهنت بسپار به چاپ رسانده است.

سید مهرداد ضیایی با مهرداد ضیایی (اهل اصفهان) که او هم بازیگر است، تشابه اسم و فامیلی دارد. این دو هنرپیشه در شش مجموعه‌ی پرده عجایب، بی‌گناهان، مختارنامه، یادآوری، برادر و تاریکی شب روشنایی روز، به طور همزمان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ضیایی با ژیلا تقی‌زاده (داستان نویس و نقاش) ازدواج کرد که ثمره‌ی زندگی موفق آن‌ها یک دختر بنام افروز است. همسر ایشان در سال 1399 پس از 21 سال مبارزه با سرطان درگذشت.

بیشتر بخوانید:

داستان سریال پریدخت

سریال پریدخت زندگی دختری به نام «پریدخت» در دوران حکومت رضاخان را به تصویر کشیده است. او فرزند یکی از تاجران ثروتمند و سرشناس شهر بوده، و دو خواستگار به نام‌های نادر و نصرت دارد. «نادر» پسر خان شهر بوده، که پس از فوت پدرش، قدرت را به دست گرفته است. اکنون پریدخت در شرایط سختی قرار گرفته و انتخابش مسیر زندگی او را مشخص می‌کند.

بازیگران سریال پریدخت
عکس بازیگران سریال پریدخت

زمان پخش سریال پریدخت شنبه تا چهارشنبه، ساعت 21:30 است. اگر در این ساعت موفق به تماشای این سریال جذاب نشدید، در ساعت‌های 1 بامداد، 9:40 و 16:15 روز بعد که زمان بازپخش سریال پریدخت از شبکه دو سیماست، می‌توانید آن را دنبال کنید.

کارگردان سریال پریدخت

بازیگران سریال پریدخت

سامان مقدم در شانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد. او فعالیت هنری خود را از ۲۳ سالگی و با دستیاری مسعود کیمیایی برای فیلم سینمایی ردپای گرگ آغاز نمود.

مقدم در۳۰ سالگی با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی سیاوش به طور حرفه‌ای به فعالیتش در سینما ادامه داد. فیلم پارتی دومین ساخته‌ی سامان مقدم بود. همچنین نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا (همچنین نویسنده و تهیه‌کننده) (۱۳۹۵)، نهنگ عنبر (۱۳۹۳)، یک عاشقانه ساده (۱۳۹۰)، صد سال به این سال‌ها (همچنین نویسنده) (۱۳۸۶)، کافه، ستاره (۱۳۸۴)، مکس (۱۳۸۳) دیگر فیلم های کارنامه هنری سامان مقدم هستند.

وی تاکنون علاوه بر کارگردانی به عنوان نویسنده، دستیار کارگردان، تهیه کننده، برنامه ریزی و بازیگر در پروژه‌های موفق تلویزیون و سینما حضور داشته است. وی در سال ۱۳۸۶ اولین سریال تلویزیونی‌ خود را که همراز نام داشت، برای شبکه سه سیما ساخت.

مجموعه‌های همراز، پریدخت، شمس العماره، قلب یخی (فصل سوم)، دیوار به دیوار 1 و 2 از دیگر کارهای موفق این کارگردان مطرح به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

عوامل سریال ایراندوخت

  • طرح: رامین عباسی زاده
  • نویسنده: احمد رفیع زاده
  • مشاوره: مهدی ارگانی
  • دستیار اول کارگردان : حسین خضوعی
  • مدیر صحنه: امیرحسین جداد
  • منشی صحنه: فرناز جمشیدی مقدم
  • طراح چهره پرداز: مهری شیرازی
  • طراحان صحنه و لباس : فرامرز بادرامپور ، محمد گنجعلی
  • برنامه ریز: سید محسن اورنگ
  • مدیر تولید: پیمان جعفری
  • طراح و ترکیب صدا: محمدرضا یوسفی
  • صدابردار: رضا کشاورز
  • موسیقی: آریا عظیمی نژاد
  • تدوین: رضا بهارانگیز
  • مدیر تصویربرداری: مرتضی غفوری
  • تیتراژ : ساسان توکلی فارسانی
  • مدیر تدارکات: سهراب دادگستر

سوالات متداول

بازیگران سریال پریدخت چه کسانی هستند؟

لیلا حاتمی، علی مصفا، داریوش ارجمند، عباس امیری، شاهرخ استخری، حسن پورشیرازی، سید مهرداد ضیایی، صالح میرزا آقایی، عباس امیری، مهوش صبرکن، اسماعیل سلطانیان، امیر آتشانی، مرتضی زارع، رزا آرایش، شیرین حصارکی، ابراهیم سعیدیان و محمد کرمانی نسب در سریال پریدخت نقش‌آفرینی کرده‌اند.

مطالب بیشتر در تکراتو:

نظر شما در خصوص بازیگران سریال پریدخت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر