;
coinex

تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین ؛ آمریکا صنعت چین را نابود می‌کند؟

با تغییر دولت در ایالات متحده انتظار می‌رفت که روابط چین و آمریکا به وضع قبل بازگردد اما در دولت بایدن هم شاهد تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین هستیم.

با وجود تغییر دولت و تغییر بسیاری از سیاست‌های دولت جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در دوران بایدن دموکرات، ایالات متحده همچنان سیاست مقابله‌ای خود علیه چین را در نوعی جنگ سرد جدید ادامه می‌دهد. بنابر گزارش جدید رویترز، دولت بایدن این روزها و با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های پیشین، در حال آماده‌سازی یک طرح جدید برای جلوگیری از رشد صنعت و فناوری چین در برابر ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت خرید تراشه از چین در آمریکا ؛ تهدید صریح اپل توسط کنگره آمریکا!

تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین

کاخ سفید در حال آماده‌سازی مجموعه جدیدی از تحریم‌ها است که ممکن است صادرات نیمه‌هادی‌های زیر 14 نانومتری مجهز به قابلیت هوش مصنوعی و همچنین ابزارهای ساخت تراشه را نیز به چین متوقف کند. به نظر می‌رسد این اقدام واکنشی مستقیم به پیشرفت‌های اخیر چین در صنعت نیمه‌هادی‌ها باشد.

در واقع و بعد از سقوط بزرگ هواوی در نتیجه تحریم‌های آمریکا، شاهد حرکت‌های نوآورانه بسیاری در چین برای تقویت‌ توانایی تولید چیپ و انواع نیمه‌هادی‌ها بودیم. حتی اخیرا خبر رسید که چین موفق به بومی‌سازی فناوری ساخت پردازنده‌های گرافیکی شده است. از سوی دیگر دولت چین هم به مانند دولت امریکا، سرمایه عظیمی برای رشد توانایی این کشور در صنعت نیمه‌هادی‌ها در نظر گرفته است اما طبیعتا ایالات متحده می‌کوشد با هر ابزار ممکن، مانع از این پیشرفت شود.

تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین ؛ آمریکا چین را نابود می‌کند؟

پیش از این وزارت بازرگانی آمریکا در نامه‌هایی به غول‌های بزرگ صنعت تراشه و نیمه‌هادی که با چین در همکاری مشترک هستند هشدار داده بود و گرچه مقامات شرکت‌های بزرگی چون اینتل، انویدیا و AMD دریافت این نامه‌ها را تایید کرده‌اند، اما حاضر به ارائه توضیحاتی درباره این نامه‌ها، محتویات و شرایط جدید نشده‌اند.

به نظر می‌رسد شرکت‌های آمریکایی من بعد بایستی تحت شرایطی خاص با چین و شرکت‌های چینی همکاری کنند، در نتیجه طبیعتا تجارت آن‌ها با چین محدود و سخت می‌شود و این شرکت‌ها ناگزیر هستند در مذاکره با طرف‌های چینی،‌ شرایط خاصی را در نظر بگیرند.

شایان ذکر است که گرچه در حال حاضر تنها شرکت‌هایی که نامه را دریافت کرده باشند باید از سیاست‌های جدید پیروی کنند اما بی‌تردید دولت بایدن در حال ایجاد مجموعه قوانین جدیدی است که کل شرکت‌های فناوری فعال در این صنعت را پوشش می‌دهد. بعد از رسمی شدن این مجموعه قوانین طبیعتا هر شرکتی که با چین در قلمرو فناوری همکاری‌هایی دارد، وضعیت پیچیده‌ای خواهد داشت و در نتیجه ممکن است برندهایی چون HP یا Dell نیز تحت‌تاثیر شرایط جدید قرار بگیرند.

همه این‌ها حاکی از چالش‌های جدیدی برای چین در مسیر فناوری دارد و در حالی که چینی‌ها مصمم به رشد توانایی‌های خود هستند، در حال حاضر کیلومترها با بازیگران اصلی صنعت نیمه‌هادی‌ها فاصله دارند. در حال حاضر پیشروان صنعت تراشه‌سازی در دنیا آمریکا، کره جنوبی و تایوان هستند.

تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین ؛ آمریکا چین را نابود می‌کند؟تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین ؛ آمریکا چین را نابود می‌کند؟

این شرایط می‌تواند حتی بر تنش‌های بین چین، تایوان و ایالات متحده نیز بیفزاید و این وضعیت به نفع هیچ‌کس نیست. در این بین نکته عجیب ماجرا اینکه اخیرا گفته شده ممکن است دولت بایدن نسبت به لغو تحریم‌های هواوی یا حداقل کاهش آن‌ها اقدام کند که به نظر متناقض با نیات و اقدامات پیشین آمریکایی‌ها است!

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تشدید محدودیت های صادرات تراشه علیه چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: gizchina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر