;
coinex

جاهای دیدنی لرستان ؛ مکان های دیدنی لرستان کجاست؟

لرستان یکی از استان‌های زیبا و کوهستانی در غرب کشور است که جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار زیادی دارد. جاهای دیدنی لرستان آن قدر زیاد است که نمی‌توان در یک سفر کوتاه و چند روزه، از تمام آن‌ها بازدید کرد.

از این رو ما قصد داریم در ادامه مقاله چند نمونه از محبوب ترین و شاخص ترین مکان‌های دیدنی این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم تا با یک برنامه‌ریزی منسجم، بتوانید از اکثر این جاذبه‌ها دیدن کنید.

اگر اهل سفر هستید و از ایران‌گردی لذت می‌برید، حتما به شهر قم و جاذبه‌های آن نیز علاقه دارید. یکی از درگاه‌های مطمئن برای سفر به این شهر، ترمینال قم است که محیطی امن و آسوده را برای سفر فراهم می‌کند. در این ترمینال می‌توانید به غرفه‌های فروشگاهی، رستوران، فضای سبز و بسیاری امکانات دیگر دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، از خدماتی که شرکت‌های بزرگ و معتبر مسافربری ارائه می‌دهند نیز بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید:

بهترین مقاصد گردشگری بهار ؛ بهار کجا بریم مسافرت؟

بهترین مقاصد مسافرت در تابستان ؛ کدام مقصد داخلی یا خارجی را انتخاب کنیم؟

بهترین و معروف ترین جاهای دیدنی لرستان

استان لرستان دارای جاذبه‌های گردشگری بیشماری است که هر کدام از آن‌ها ارزش بسیار زیادی دارند. در واقع همین امر نیز موجب شده است سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این شهر خوش آب و هوا سفر کنند و به دیدن جاذبه‌های معروف بروند. شما نیز اگر می‌خواهید با جذاب ترین و مشهورترین جاهای دیدنی استان لرستان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

خانه ابو - جاهای دیدنی لرستان ؛ مکان های دیدنی لرستان کجاست؟

خانه ابو

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی لرستان که سالانه افراد زیادی به دیدن آن می‌روند، خانه ابو است. قدمت این خانه به اوایل دوره پهلوی و اواخر دوره قاجار مربوط می‌شود اما همچنان زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. خانه ابو از آهک، سنگ، خشت و چوب ساخته شده‌ است و با رفتن به آن‌ جا می‌توانید درب و پنجره‌هایی به رنگ آبی را مشاهده کنید که جذابیت فوق‌ العاده‌ای دارند.

این عمارت زیبا به سبک شاه‌نشین پنج دری ساخته شده‌ است و در آن اتاق‌های سه دری و بخش تابستان و زمستان را می‌توانید مشاهده کنید. خانه ابو در 2 طبقه ساخته شده‌ است و متعلق به قاضی میرزا محسن بوده‌ است. این خانه تاریخی در سال 1378 در لیست میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌ است و هم‌ اکنون شما می‌توانید از آن به‌ عنوان یک جاذبه تاریخی مهم بازدید به عمل آورید.

دره خزینه

دره خزینه نیز یکی از مکان‌های دیدنی در استان لرستان است که ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و در اثر سال‌ها فرسایش به‌ صورت طبیعی ایجاد شده‌ است. بر روی این دره بلندترین پل معلق ایران با طول 112 متر و ارتفاع 85 متری از زمین ساخته‌ شده است و شما می‌توانید در اواسط جاده پل‌دختر به اندیمشک آن را مشاهده کنید.

این پل زیبا با استفاده از طناب کابلی و چوب روسی ساخته‌ شده است مقاومت بسیار زیادی دارد. دره خزینه  یکی از مکان های دیدنی لرستان در بهار است که آب‌ و هوای دل‌چسب و بسیار معتدلی دارد و طبیعت بکری را در اطراف خود جای داده‌ است. همچنین جالب است بدانید این دره تماشایی یک خواهر دوقلو به نام گرند کانیون آریزونا در آمریکا دارد که شباهت زیادی به هم دارند.

جاهای دیدنی لرستان ؛ مکان های دیدنی لرستان کجاست؟

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ ترین قلعه‌های استان لرستان است که مسلماً تاکنون برای یک‌ بار هم که شده نام آن به گوش‌تان خورده‌ است. این قلعه از دوران ساسانیان بر روی یک تپه باستانی به جای مانده است.

این قلعه که جزو مهم ترین جاهای دیدنی لرستان  به شمار می‌رود، در زمان‌های گذشته محل زندگی حاکمان مختلف بوده است و از آن به‌ عنوان برج یا مرکز فرماندهی استفاده می‌کرده‌اند. این قلعه 3500 متر مساحت دارد و در آن 2 دروازه و 2 حیاط بزرگ که با استفاده از گچ‌بری، آجرکاری و کاشی‌کاری تزیین شده‌ است نیز به چشم می‌خورد.

در مجموعه فلک‌الافلاک می‌توانید از موزه مردم‌شناسی که در آن آثار و اشیا مهم مربوط به دوران هخامنشی جای گرفته است نیز دیدن نمایید و بیشتر با آداب رسوم مردم لرستان آشنا شوید.

دریاچه گهر

اگر می‌خواهید یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران را در استان لرستان مشاهده کنید، بهتر است حتما سری به دریاچه گهر بزنید. وسعت این دریاچه تماشایی 85 هکتار است و از این‌ رو به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب‌شیرین ایران به شمار می‌رود. در اطراف دریاچه گهر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی وجود دارند که در هر جایی نمی‌توانید مانند آن‌ها را مشاهده کنید.

از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان درخت گلابی، پسته، انجیر، بلوط، زالزالک و انواع گل‌های رنگارنگ را نام برد. همچنین بهتر است بدانید حیوانات حفاظت‌ شده‌ای نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که شامل خرگوش، بز، پلنگ و آهو می‌شوند.

مکان های دیدنی لرستان

مسجد جامع بروجرد

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان که می‌توانید از آن بازدید به عمل آورید، مسجد جامع بروجرد است. این مسجد قدیمی از لحاظ معماری باستانی و اسلامی جزو شاهکارهای تاریخی به شمار می‌رود و جذابیت فوق‌ العاده‌ای دارد.

مسجد جامع بروجرد لرستان به سبک چهار طاقی ایرانی بنا شده‌ است و در آن تزئینات گچ‌کاری، آجرکاری و کاشی‌کاری فوق‌ العاده‌ زیبایی به چشم می‌خورد که هنر دست معماران ایرانی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین پارک های آبی ایران ؛ معرفی بزرگترین و جذاب ترین پارک های آبی ایران

راهنمای سفر به جزیره هنگام ؛ معرفی جاذبه های گردشگری جزیره هنگام

مخمل کوه

اگر به گشت‌وگذار در طبیعت و پیاده‌روی علاقه‌مند هستید بهتر است بازدید از مخمل کوه را نیز در برنامه سفرتان به لرستان قرار دهید. برای رسیدن به مخمل کوه کافی است ابتدا راهی میدان 22 بهمن خرم آباد شوید و سپس خود را به خیابان ولیعصر برسانید. بعد از آن نیز می‌توانید با کمی پیاده‌روی، به مخمل کوه برسید‌.

کوه‌هایی که در این منطقه بکر جای گرفته‌اند، اکثراً از گل سنگ پوشیده شده‌اند و بافتی رسوبی دارند. اطراف مخمل کوه نیز طبیعتی سرسبز و بسیار جذاب وجود دارد که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. در قسمت شمالی مخمل کوه، یک پارک جنگلی نیز وجود دارد که به عنوان مکان های دیدنی لرستان در بهار می‌توانید از آن هم بازدید کنید.

جاهای دیدنی لرستان مکان های دیدنی لرستان کجاست؟

آبشار بیشه

آبشار بیشه در 60 کیلومتری خرم‌آباد واقع شده‌ است و شما می‌توانید با رفتن به آن‌ جا، زیبایی‌های بی‌همتایی را مشاهده کنید. این آبشار به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان لرستان در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده‌ است و روزانه افراد گردشگر زیادی از آن بازدید می‌کنند.

آبشار بیشه حدود 48 متر ارتفاع دارد و عرض آن نیز نزدیک به 20 متر است. این آبشار بی‌نظیر از دل کوه بیرون آمده است و آبی بسیار زلال و شفاف دارد. در اطراف آبشار بیشه، کوه‌ها و درختان انبوهی نیز وجود دارند که جذابیت منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

به طور کلی هر کدام از آبشارهای لرستان زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند اما آبشار بیشه در مقایسه با آن‌ها ویژگی‌های ممتازتری دارد و توجه گردشگران بیشتری را هم به خود جلب کرده است.

دریاچه کیو

دریاچه کیو یکی از دریاچه‌های طبیعی و معروف استان لرستان است که در وسط شهر می‌توانید به راحتی آن را مشاهده کنید. در کف این دریاچه گیاهانی خاص وجود دارند که موجب شده‌اند دریاچه به رنگ کبود دیده شود.

افرادی که به دیدن دریاچه کیو بروند می‌توانند در آن‌ جا تفریحات آبی همچون جت اسکی، قایق‌ سواری، اسکی در آب و… را انجام دهند و همچنین از تماشای پرنده‌های مهاجر لذت ببرند.

مکان های دیدنی لرستان

تنگه هلت

تنگه هلت بر اثر عبور رود زال در طی زمان‌های طولانی که موجب فرسایش صخره شده‌ است به وجود آمده است و برخلاف تنگه‌های دیگر، هیچ گونه پوشش گیاهی در اطراف آن وجود ندارد. این تنگه ویژگی‌های منحصر به‌ فردی دارد و جزو محبوب ترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می‌رود. در این تنگه می‌توانید از آب‌های روان و صخره‌های کوچک و بزرگ که هر کدام شکوه خاصی دارند، دیدن نمایید و لذت ببرید.

امامزاده شاه محمد (ع)

امامزاده شاه محمد یا همان شاهزاده محمد (ع)، یکی از اماکن زیارتی در استان لرستان است که می‌توانید آن را در 60 کیلومتری کوهدشت مشاهده کنید. بنای این امامزاده قدمتی بسیار کهن دارد اما طی چند سال اخیر چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این امامزاده دارای یک حیاط بسیار بزرگ و باصفا است که می‌توانید بعد از زیارت در آن جا به تفریح بپردازید. در امامزاده شاه محمد (ع)، یک بازارچه بزرگ نیز وجود دارد که می‌توانید در آن‌ جا سوغاتی‌های مختلفی را برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید.

آبشارهای لرستان

آبشار آب سفید

یکی دیگر از آبشارهای لرستان که طرفداران زیادی دارد، آبشار آب سفید است. این آبشار در جاده الیگودرز واقع‌ شده است و از دل صخره‌ها عبور می‌کند. آبشار سفید ارتفاعی حدود 70 متر دارد و در دامنه زاگرس جاری می‌شود. این آبشار زیبا به رنگ سفید است و به‌ همین‌ علت مردم منطقه، آن را با نام آبشار سفید می‌شناسند.

کوه‌ها، جنگل‌ها، گل‌ها، پوشش گیاهی انبوه و صخره‌های اطراف این آبشار در کنار هم موجب شده‌اند زیبایی منطقه چندین برابر شوند و روز به روز تعداد گردشگرانی که به این منطقه می‌روند نیز بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین تفریحات آبی در ایران ؛ معرفی مقاصد گردشگری برای تجربه تفریحات آبی

راهنمای سفر کم هزینه در ایران ؛ چطور ارزان سفر کنیم؟

تنگه شیرز

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان که جذابیت فوق ‌العاده زیادی دارد، تنگه شیرز است. این تنگه زیبا گل‌های رنگارنگ و درختان مختلفی را در خود جای داده‌ است و رودخانه‌های زلالی از وسط آن عبور می‌کنند که بسیار تماشایی هستند. در انتهای این تنگه، یک غار تاریخی نیز وجود دارد که در گذشته محل زندگی مردمان غارنشین بوده‌ است و ارزش بسیار زیادی دارد.

درختان میوه‌ای که در تنگه شیرز وجود دارند شامل درخت انگور، گلابی وحشی، انجیر، بلوط، چنار و بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر می‌شوند. زیبایی این تنگه تماشایی در فصل بهار دو چندان می‌شود، از این‌ رو اگر می‌خواهید سفری لذتبخش‌تر داشته باشید، بهتر است حتما از فروردین ماه تا خرداد به این منطقه رویایی سفر کنید.

لاله های واژگون لرستان

دشت لاله‌های واژگون

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان در عید که ویژگی‌های بی‌همتایی دارد، دشت لاله‌های واژگون است. در این دشت زیبا 2 نوع لاله کمیاب با نام‌های اشک مریم و سوسن چلچراغ وجود دارد که جذابیت فوق‌العاده‌ای دارند. چشم انداز این منطقه در فصل بهار به قدری حیرت انگیز است که بی‌شک هر کسی با تماشای آن شگفت‌زده خواهد شد.

دشت لاله‌های واژگون جزو دشت‌های کمیاب و بی‌نظیری است که در هر شهر و مکانی نمی‌توان مانند آن را یافت. بنابراین اگر می‌خواهید از یک منطقه طبیعی متفاوت و جدید بازدید کنید، بهتر است از رفتن به این دشت غافل نشوید و حتما سری به آن بزنید.

غار وقت و ساعت

غار وقت و ساعت، یک غار تاریخی بسیار قدیمی است که در فضایی با کانی‌های آهکی پدید آمده‌ است. در قسمتی از این غار چشمه‌های دائمی زیبایی به چشم می‌خورند که آبی زلال دارند. این چشمه‌ها به شکل شگفت‌انگیزی در ساعات معینی قطع می‌شوند و بعد از گذشت 1 ساعت دوباره آب از درون آن‌ها جاری خواهد شد.

چشمه‌های غار وقت و ساعت در طول سال همیشه آب دارند و فقط در زمان‌های معینی خشک می‌شوند. در واقع منظم‌ترین زمان عملکرد این چشمه در فصل پاییز است زیرا در این زمان آب‌دهی چشمه به حداقل می‌رسد. این غار که یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی لرستان است، وسعت خیلی زیادی ندارد اما بسیار تماشایی و جالب است.

جاهای دیدنی لرستان

تپه چغا

تپه چغا یکی از مکان‌های تفریحی لرستان است که برخی از افراد آن را با نام بام بروجرد می‌شناسند. در این تپه زیبا امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای گردشگران ساخته شده است و افرادی که به آن جا بروند، می‌توانند لحظات خوشی را سپری کنند.

با رفتن بر روی این تپه معروف، می‌توانید نمایی متفاوت از شهر را مشاهده کنید و لذت ببرید. تپه چغا در واقع جزو جاهای دیدنی لرستان در عید به شمار می‌رود و شما می‌توانید در این زمان به آن جا بروید و از تماشای مناظر بکر طبیعی، پله‌ها و جاده‌های پیچ در پیچ، تندیس‌ حیات وحش، تندیس آرش کمانگیر، دریاچه مصنوعی، گلزار شهدای گمنام و… لذت ببرید. همچنین بر روی این تپه انواع وسایل بازی، هتل و آلاچیق‌ نیز وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آن‌ها بهره بگیرید و از سفر به یادماندنی خود لذت ببرید.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

این سامانه در آستانه آغاز سال نو، خدمات گسترده‌ای را برای رفاه حال مسافران ارائه کرده که از جمله آنها می‌توان به آغاز روند پیش‌فروش بلیط برای سفرهای نوروزی اشاره کرد. از طریق این وب‌سایت می‌توانید از همین حالا، مقصد سفرهای نوروزی خود را انتخاب کرده و به‌راحتی، بلیط اتوبوس و سایر خدمات ویژه بازارگاه را برای خود و خانواده رزرو کنید.

سخن پایانی

لرستان جزو زیباترین شهرهای ایران است که به عنوان یک مقصد گردشگری عالی شناخته شده و سالانه به خصوص در ایام تعطیلات عید نوروز، گردشگران بیشماری را به سمت خود جذب می‌کند. در واقع این شهر انتخابی ایده‌آل برای افراد با سلایق مختلف است زیرا در آن مکان‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی مختلفی وجود دارد که هر کدام به گونه‌ای نظر گردشگران خاصی را به خود جلب می‌کنند.

دقت داشته باشید برای داشتن سفری به یادماندنی بهتر است اول از هر چیزی با جاهای دیدنی لرستان آشنا شوید و سپس یک برنامه ریزی منظم طراحی کنید تا در طول سفر دچار سردرگمی نشوید و از بهترین مکان‌ها نیز دیدن نمایید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص جاهای دیدنی لرستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    تونل برفی ازنا ، اشترانکوه ازنا ، چاه تیان ازنا و کلی از جاهای دیگر ازنارو یادتون رفته بنویسید

    پاسخ

    با سلام مطالب بسیار ناقص وبعضی مناطق که معرفی میکنید لااقل ادرسش رو ذکر میکردین و بیشتر جاهای دیدنی رو قلم گرفتین

    پاسخ

    ژئو پارک شیرز و پارک جنگلی بلوران ننوشتی

    پاسخ

    بهترین جای لرستان تنگه شیرز

    پاسخ