;
coinex

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد. شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته فروش بسیار بالایی را تجربه کرده‌اند.

سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 را اعلام کرد. بنابر اعلام وی در ایران 8300 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که مجموع فروش آنها در سال 1401 بیش‌از 430 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. این آمار در نشست خبری اولین رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری (Finotex 2023) که بین جمعی از فعالین این حوزه برگزار شد، اعلام شده است. همچنین در این نشست صحبت‌های دیگری نیز عنوان شده است که جزئیات آنها را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید.

بیشتر بخوانید: معاون رئیس جمهور: صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال 1401 به یک میلیارد دلار رسیده است!

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد

سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر اعلام فروش شرکت‌های دانش‌بنیان میزان تامین مالی این شرکت‌ها را نیز اعلام کرد طبق گفته او این صندوق با سرمایه ۲.۶ همتی به میزان ۳۷ همت به شرکت‌های متقاضی خدمات ارائه داده که با مشارکت نهادهای دیگر بوده است. از ۳۷ هزار میلیارد تومان ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، ۲۱ همت از طریق بانک‌ها بوده است.

او وظیفه و رسالت دولت را در حوزه تامین مالی، کاهش ریسک سرمایه‌گذار بخش خصوصی دانست و گفت: «همانطور که دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد در تامین مالی نیز دولت نباید در جایی وارد شود که بخش خصوصی فعالیت می‌کند.» معاون نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود:

هر یک از نهادهای مالی مانند بانک‌ها، بورس و نهادهای خصوصی و عمومی و همچنین فرابورس ماموریت‌های متنوعی دارند و یک نهاد واحد نمی‌تواند تمام ابزارهای تامین مالی را فعال کند.

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد
میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401

ملکی‌فر درباره تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «در حال حاضر بیش از ۸۳۰۰ شرکت دانش بنیان تاییدیه دانش‌بنیانی دارند که میزان فروش این شرکت‌ها در سال ۹۲ بالغ بر ۲۰۰ همت بوده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ همت رسیده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ این شرکت‌ها احتمالا فروشی معادل ۴۳۰ همت داشته‌اند. در حالی که میزان سرمایه اولیه اختصاص یافته به صندوق نوآوری و شکوفایی ۲.۶ همت است.»

هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری رویداد فینوتکس عنوان کرد:

با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال گذشته عنوان اقتصاد دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزوده شد. این تغییر تنها در سطح عنوان نبود و با تغییر و گسترش ماموریت این معاونت همراه شد. بر این اساس، به حوزه تامین مالی دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای شد چراکه حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان از این میسر محقق خواهد شد. ما سعی کردیم با توسعه ساختاری که در گذشته حاکم بود گستره تامین مالی را گسترش دهیم.

او به محدودیت تامین مالی در کشور اشاره کرد و گفت: «تا به حال روال تامین مالی در زیست‌بوم بر مبنای منابع بودجه‌ای بود اما این منابع تخصیص یافته محدود بوده و توانایی پاسخ به نیاز فعالان زیست‌بوم نوآوری را ندارد. چراکه در ابعاد مختلف این نیازها افزایش یافته است. همین امر سبب شکاف جدی میان خواست فعالان و منابع مالی موجود شده است. با توجه به چنین وضعیتی بایستی از تمام ابزارهای تامین مالی استفاده کنیم و بازارهای مهمی چون بازار سرمایه، فرابورس، بیمه و شرکت‌های بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازی گرفته شوند. ظرفیت این حوزه‌ها باید در حوزه دانش‌بنیان به کار گرفته شود و همکاری در این حوزه‌ها در نهایت سبب بازدهی اقتصادی برای کل اقتصاد خواهد شد.»

آقازاده درباره برگزاری رویداد فینوتکس هم‌زمان با رویداد اینوتکس گفت:

با همکاری اینوتکس که سابقه‌ای ۱۱ ساله دارد اولین دوره رویداد فینوتکس را همزمان با دوزادهمین رویداد اینوتکس برگزار خواهیم کرد. رویداد فینوتکس همزمان با رویداد اینوتکس در روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شوددر این رویداد بر رویکرد مشارکتی تاکید داریم و از بخش‌های دولتی و خصوصی برای حضور در این رویداد دعوت به عمل می‌آوریم. برای اینکه این رویداد را به شکل نظام‌مند برگزار کنیم یک شورای سیاستگذاری انتخاب شد که رئیس شورا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته علمی، کمیته اجرایی، کمیته پشتیبانی و کمیته اطلاع‌رسانی برای این رویداد در نظر گرفته شد که ذیل این کمیته‌ها دبیرخانه‌های مختلفی در حال فعالیت هستند.

رویداد Finotex 2023 در دو بخش نمایشگاهی و رویدادی برگزار می‌شود

در ادامه سجاد عباسی، دبیر رویداد فینوتکس درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: «هدف ما از برگزاری این رویداد ایجاد رابطه B2B و توسعه سرمایه‌گذاری است. همزمانی برگزاری فینوتکس با رویداد اینوتکس به دلیل اتصال بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران در حوزه دانش‌بنیان است.»

دبیر رویداد فینوتکس درباره بخش‌های مختلف این رویداد عنوان کرد:

رویداد فینوتکس در دو بخش نمایشگاهی و رویدادی برگزار خواهد شد. در بخش نمایشگاهی شاهد حضور نمادهای تاثیرگذار تامین مالی چون بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و بازار سرمایه خواهیم بود و در بخش رویدادی نیز جشنواره تاثیرگذاری و کافه سرمایه خواهیم داشت.

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد
میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401

او افزود: «در بخش نمایشگاهی تا انتهای فروردین‌ماه فرصت ثبت‌نام وجود دارد و انتظار می‌رود با استقبال ۱۰۰ هزار نفری مخاطبین به صورت حضوری و آنلاین روبه‌رو شویم.»

علیرضا دلیری، رئیس کارگروه علمی فینوتکس به تاثیر قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت:

بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان شرکت‌های بورسی و سنتی می‌توانند مالیات خود را در دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کنند و این فرصت خوبی برای هر دو طرف است. امروز شاهد سبقت گرفتن نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاری در دانش‌بنیان‌ها هستیم. همچنین پذیرش دارایی نامشهود نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده تا وارد بازار سرمایه شوند.

به گفته مدیرعامل فرابورس: بازار دانش‌بنیان در فرابورس راه‌اندازی می‌شود

در ادامه محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس درباره رویداد فینوتکس گفت: «در زنجیره تبدیل دانش به ثروت بخش مغفول مانده تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است. اگر این رویداد بتواند پیوندی بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران ایجاد کند این زنجیره در کشور تکمیل خواهد شد. ما در فرابورس سامانه تامین مالی را به‌عنوان بستری برای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های عمومی و دانش‌بنیان ایجاد کرده‌ایم. فرابورس در واقع سوپرمارکتی از ابزارهای تامین مالی است. بازار اول و دوم ظرفی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

مدیرعامل فرابورس درباره شرکت‌های حاضر در فرابورس عنوان کرد:

اکنون از ۱۷۰ شرکت فرابورس ۱۴ شرکت دانش‌بنیان هستند که در واقع ده درصد از این بازار را تشکیل می‌دهند. ما همچنین با ایجاد بازارهای پایه بستری برای شرکت‌هایی که امید بهبود عملکرد دارند ایجاد کرده‌ایم و بازار توافقی را برای شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش در بازار را ندارند ایجاد کرده‌ایم. در این بازار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به شکل توافقی سهام خود را معامله کنند.

میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 اعلام شد
میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401

شیرازی همچنین از راه‌اندازی بازار دانش‌بنیان در فرابورس خبر داد و گفت: «در این بازار سعی داریم بستری ویژه برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد کنیم تا با هیات پذیرش خاص این حوزه، ورود دانش‌بنیان به بازار تسهیل شود.»

در آخر محمدمهدی فریدوند، رئیس انجمن صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر گفت:

نیاز اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مالی است و این مهم از طریق هم‌افزایی بین بازیگران رخ خواهد داد. انجمن صندوق از سال ۹۰ شکل گرفت و اکنون ۱۲۰ عضو دارد که در سه حوزه پرداخت تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری با دانش‌بنیان‌ها همکاری می‌کنند. این صندوق‌ها در سال ۱۴۰۱ در حدود ۷ هزار میلیارد تومان به دانش‌بنیان‌ها خدمات ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر