coinex
راهنمای خرید تکراتو

کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون ؛ حرکت به سمت برندهای چینی!

براساس نتایج تحلیل‌های جدید و باوجود فروش فوق‌العاده گوشی‌های آیفون (iPhone) طی سال‌های اخیر، روز‌به‌روز شاهد کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون هستیم.

طبق گزارش‌های اخیر، سه گوشی آیفون 13، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس همگی در زمره پرفروش‌ترین گوشی‌های سال 2022 قرار دارند. همچنین طبق گزارش مالی اپل در سه ماهه اول سال مالی 2023 شاهد فروش 65,755 میلیارد آیفون بوده‌ایم. البته این میزان 8 درصد کمتر از فروش 71,628 میلیارد دلاری بازه زمانی مشابه در سال مالی 2022 بوده است.

افزون‌براین، فروش آیفون در کشور چین، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای آیفون، طی سه ماه نخست 2023 بالغ بر 23,905 میلیارد دلار بوده؛ که البته در بازه زمانی مشابه در سال مالی 2022، این میزان فروش معادل 25,783 میلیارد دلار به ثبت رسیده است. درواقع با توجه به این گزارش‌های مالی به‌نظر رفته‌رفته شاهد کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون هستیم و ظاهرا در آینده این علاقه نسبت به خرید گوشی‌های اپل کمتر نیز خواهد شد.

در همین زمینه نیز «لو هائو» استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه نانچانگ چین تحقیقاتی انجام داده که نشان می‌دهد با اینکه ممکن است فروش سه گوشی آیفون 14 و آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس برتری محسوسی نسبت به رقبای دیگر داشته باشد، اما مزایای چشمگیر گوشی‌های اپل همچون تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر در حال کاهش تدریجی است.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: جدیدترین رندرهای آیفون 15 پرو

کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون طی سال‌های اخیر

بررسی‌های گسترده‌ای که هائو در کشور چین انجام داده است، حاکی از آن بوده که جوانان در قیاس با سال‌های پیش تمایل کمتری به خرید گوشی‌های آیفون از خود نشان می‌دهند. لذا همین مسئله، منجر شده که آیفون به‌تدریج در حال واگذاری جایگاه خود در بین جوانان به برندهای چینی باشد.

به باور این تحلیلگر با اینکه خانواده آیفون 14 محصولاتی با کیفیت هستند، اما پیشرفت آن‌ها در مقایسه با نسل قبل آن چنان چشمگیر نبوده و همین موضوع علاقه به خرید این گوشی‌ها را به ویژه در نسل جوان کمتر خواهد کرد.

کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون

وی دلیل این موضوع را تمایزات بزرگ عادت‌های خرید کاربران جوان‌تر در قیاس با کاربران قدیمی‌تر قلمداد می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، طبق ادعای این تحلیلگر، برخلاف کاربران میان‌سال و پیر که برای برندهای خارجی ارزش ویژه‌ای قائل بوده‌اند و تمایلی از خود نسبت به محصولات چینی نشان نمی‌دادند، حالا جوان‌ترها الگوی مصرفی متمایزی از خود بروز داده و برندهای چینی را در اولویت قرار می‌دهند.

در پایان لازم به ذکر است که برخی نتایج دیگر هم کارکرد اصلی گوشی‌های هوشمند مدرن را ناشی از واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی و جستجو در اینترنت قلمداد می‌کنند. لذا همین موضوع باعث شده گوشی‌هایی که حافظه و مشخصات فنی بالاتر را با قیمت مناسب‌تری به کاربران ارائه می‌کنند، در جایگاه بهتری قرار گیرند. بنابراین برای افراد با این نگرش، یک آیفون بیش از حد گران محسوب شده؛ زیرا قیمت یک آیفون برابر با مجموع قیمت چندین گوشی میانرده چینی است!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاهش علاقه جوانان به خرید آیفون و استقبال از گوشی‌های چینی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر