;
coinex

جاهای دیدنی نور ؛ معرفی زیباترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری نور

شهر نور به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، جنگل و دریا و کوه را با هم دارد. این جاذبه زیست محیطی باعث شده هر ساله گردشگران زیادی از این منطقه زیبا دیدن کنند. برای آشنایی با زیباترین جاهای دیدنی نور با ما همراه شوید.

شهرستان نور از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان آمل، از شمال شرق به شهرستان محمودآباد، از جنوب به استان تهران، از جنوب غرب به استان البرز و از غرب به شهرستان نوشهر و شهرستان چالوس متصل است.  این شهر در گذشته متشکل از چهار ناحیه شهری ناتل، بلده، تمیشان و ماهان بوده‌ است. مردم نور به زبان طبری و با گویش کجوری صحبت می‌کنند. نور جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که باعث محبوبیت آن میان مسافران داخلی و خارجی شده است.

موقعیت جغرافیایی شهر نور عالی است؛ دید جنوبی شهر به سمت کوه‌های پوشیده از درختان پهن‌برگ و از سمت شمال به دریای خزر، از سمت غرب به شهر رویان و از سمت شرق نیز به ناحیه رستم رود مشرف است.

اما پیش از آن که به معرفی زیباترین جاهای دیدنی نور ، محمودآباد و چمستان بپردازیم، این نکته را به خاطر داشته باشیم که طبیعت آرامش‌بخش شمال کشورمان موهبتی الهی است، پس آن را قدر بدانیم و حافظ محیط زیست آن باشیم.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شرق مازندران

بهترین هتل های مازندران

جاهای دیدنی نور

در جاینام‌ شناسی ایرانی لفظ نور بیگانه است. نیما یوشیج که خود اهل نور بود می‌گوید: اهل نور به ولایت خویش نو می‌گویند که در گویش کجوری زبان مازندرانی به معنای دره است. به اعتقاد دکتر حبیب برجیان لفظ نو با جغرافیای نور که دره‌ای ژرف در البرز مرکزی است سازگاری کامل دارد.

مکان های دیدنی نور
جاهای دیدنی نور

شهر نور یکی از زیباترین شهرهای شمال ایران است که به دلیل نزدیکی به دریای خزر، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. بیشترین دمای این شهر زیبا در فصل تابستان ۳۶ درجه سانتیگراد است و این میزان در فصل سرد سال به منفی ۱ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

آبگرم لاویج، دریاچه‌‌ی الیمالات، آبشار آب‌پری، کاخ تمیشان، آنتوان مقدس، رویان، روستای یوش، آبشار حرام او، فیل‌سنگی، آبشار ونوش و قلعه پولاد بلده از جاهای دیدنی نور هستند که بازدید از آن‌ها خاطرات خوشی از سفر به شهر نور را برای شما خلق می‌کند.

برای رسیدن به شهر نور می‌توانید جاده چالوس را انتخاب کنید و یا از جاده هراز، پس از گذر از آمل به نور برسید.

کلیسای آنتوان مقدس

زیباترین جاهای دیدنی نور

آدرس: 4 کیلومتری غرب شهرستان نور، شهرک ساحلی هایکاشن

کلیسای آنتوان مقدس از زیباترین جاهای دیدنی نور است که در شهرک ساحلی هایکاشن، بین شهرهای نور و علمده استان مازندران واقع شده است. این کلیسای زیبا با معماری خاص توسط ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شده و کار ساختمان آن در 1974 میلادی به پایان رسیده است.

کلیسا بر روی صفحه‌ای به ارتفاع پنج متر قرار داده شده و برای ورود به آن باید از پلکان‌هایی که روبه‌روی ناقوسخانه کلیسا ساخته شده است عبور کنید. سقف کلیسا به‌ شکل گنبد بوده که در قسمت میانی خود دارای گنبد کوچکتری با ساقی هشت ضلعی و به ارتفاع 5/1 متر با هشت نورگیر است.

ناقوسخانه در جلوی درب ورودی ساخته شده و دارای گنبدی با شش ستون است. دیوارهای خارجی کلیسای آنتوان مقدس با سیمان و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است. کلیسا دارای پلانی به شکل هشت ضلعی است که بر روی بعضی از اضلاع آن یک جفت نورگیر کم عرض قرار دارد.

بازدید از آثار تاریخی جزو برنامه سفر گردشگران است. کلیسای آنتوان مقدس در شهرستان نور، یکی از زیباترین آثار تاریخی است که همه مسافرانی که به شهرستان نور سفر می‌کنند می‌توانند از دیدن این بنای زیبا و جذاب با آن معماری نوازش لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی غرب مازندران

جاهای دیدنی گیلان

آب گرم لاویج

مکان های دیدنی نور
جاهای دیدنی چمستان و نور
  • آدرس: ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان، روستای لاویج

آب گرم لاویج یکی از تمیزترین آبگرم‌های شمال ایران است که بین دره‌های جنگلی کوه البرز جای گرفته است. این آب گرم املاح معدنی و گوگرد فراوان دارد. از آب گرم‌های معروف آن می‌توان بیبنو و شفل را نام برد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

آب گرم لاویج برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهم‌تر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. آب گرم‌ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان هستند.

پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، جاده‌های جنگلی، آبگرم معدنی لاویج، سوردار، جنگل اسیونگ، مراتع و چمنزارهای نومه، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و خروشان، ییلاق زیبای ایزوا، منطقه ییلاقی میرخمند و کوه‌های پوشیده از انبوه درختان و جنگل‌های وسیع و بکر از نواحی تفریحی و گردشگری نزدیک به آب گرم لاویج و جاهای دیدنی چمستان و نور هستند.

همچنین می‌توانید سوغاتی شیرین از روستای لاویج  تهیه کنید. عسل لاویج زبانزد است و بعد از کندوان به عنوان بهترین روستا برای خرید عسل شناخته می‌شود.

پارک جنگلی نور

زیباترین جاهای دیدنی نور

  • آدرس: کیلومتر ۵ جاده اصلی نور به محمودآباد ورودی غربی

پارک جنگلی نور از جاهای دیدنی نور و محمودآباد است که به پارک سعیدی آشتیانی نیز شناخته می‌شود. این پارک زیبا ۳۶۰۰ هکتار مساحت دارد که به عقیده کارشناسان بزرگترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است.

به دلیل وجود ذخیره‌گاه ۲۷۰ هکتاری درخت سفید پلت که بومی ایران بوده، پارک جنگلی نور از ارزشمندترین و شاخص‌ترین بوستان‌های کشور به شمار می‌رود. از تفریح‌های این پارک می‌توان به اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، راندن موتور‌های چهارچرخ، راهپیمایی، عکاسی و پرنده‌نگری اشاره کرد.

علاوه بر زیبایی‌های چشم‌نواز و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی که در این جنگل دیده می‌شود، به شهرهای دیگر استان مازندران هم نزدیک است و شما می‌توانید مکان‌های دیدنی محمودآباد، رستم‌رود و آمل را هم ببینید.

سردر سنگی با پوشش چوبی، ویژگی خاص پارک جنگلی نور است. یکی از دلایلی که مورد استقبال بسیاری از گردشگران واقع شده، این است که به جاده ساحلی نور دسترسی مناسبی دارد و به شهرهای رستم رود، محمودآباد، نور و آمل نیز بسیار نزدیک است.

همچنین پارک جنگلی نور امکاناتی نظیر رستوران، قهوه خانه، آلاچیق‌های پیک‌نیک، محوطه بازی کودکان و مسجد دارد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی رامسر

آبشار آب‌پری

جاهای گردشگری نور
جاهای دیدنی نور و محمودآباد
  • آدرس: 5 کیلومتری نور، در نزدیکی رویان

شهر نور یک آبشار تماشایی به نام آب پری دارد. آواز خوش پرندگان و صدای آب در این منطقه در هم می‌آمیزد و تصویری شگفت‌انگیز با آهنگی خاص و دلنشین به هر بیننده هدیه می‌کند.

در منطقه‌ی آب پری درختان با فاصله کمی از یکدیگر روییده‌‌اند و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده هستند. این ناحیه از شهر نور همسایه کجور و یوش است.

آبشار آب‌پری از زیباترین جاهای دیدنی نور است که در منطقه‌ای جای گرفته که هوایی نسبتا خنک‌ دارد، بهترین زمان سفر برای بازدید از آبشار آب‌پری فصول بهار و تابستان است؛ زمانی که با وجود گرما و شرجی هوا، آبشار آب پری هوایی مطبوع دارد.

روبه‌روی این آبشار زیبا تعدادی دکه فروش مواد غذایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها انواع خوراکی‌ها از جمله آش، نان محلی و چای را تهیه کنید. از دیگر امکانات منطقه‌ی نزدیک به آبشار آب‌پری می‌توان آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک و سرویس بهداشتی و نیز وسایل بازی را نام برد.

تالاب سرخرود

زیباترین جاهای دیدنی نور

  • آدرس: بین محمودآباد و فریدونکنار، سرخرود، ابتدای جاده مریج محله یا وزرا محله

تالاب سرخرود از جاهای دیدنی نور و محمودآباد در منطقه‌ای دیدنی واقع شده است و اطراف آن زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای سرسبز قرار دارند.

تالاب سرخرود یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های شمال کشور است که پرندگان مهاجر از منطقه روسیه و نواحی سردسیر اروپا به آنجا مهاجرت می‌کنند. ساله گردشگران زیادی از تالاب سرخرود بازدید می‌کنند.

اما بهترین زمان بازدید از تالاب سرخرود، اواخر پاییز و فصل زمستان است. چون از اواخر آذرماه، مهاجرت پرندگان آغاز می‌شود و شما بیشتر از ۵۰۰۰  پرنده از گونه‌های مختلف را می‌توانید در تالاب مشاهده کنید.

تالاب سرخرود محل زندگی هزاران پرنده مهاجر شده و درصد بالایی از این پرندگان را قوهایی با نام قوهای فریادکش تشکیل می‌دهند. همچنین پرندگان دیگری مانند اردک‌های وحشی، گنگ و غاز نیز در تالاب زندگی می‌کنند.

قوی مهاجر، درنای سیبری، عقاب دریایی، اردک وحشی، غاز و چند پرنده دیگر در محیط تالاب زندگی می‌کنند. اگر برای تماشای این منطقه می‌روید به محیط زیست احترام بگذارید و از آزار رساندن به پرنده‌ها خودداری کنید.

تالاب بین‌المللی سرخرود، یک مقصد گردشگری برای مسافران از شهرهای دیگر است. شهر سرخرود یکی از بهترین جاهای دیدنی نور و محمودآباد است که مکان‌های دیدنی و تاریخی بسیاری نیز دارد. بهتر است در سفر به مازندارن زمانی را برای بازدید از آنها اختصاص دهید تا یکی از خاص‌ترین خاطرات خود را تجربه کنید.

قلعه پولاد

قلعه پولاد
جاهای گردشگری نور
  • آدرس:  شهرستان نور، بخش بلده، شهر بلده

اگر از علاقه‌مندان بازدید از آثار باستانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از قلعه پولاد دیدن کنید. این قلعه یکی دیگر از جاهای دیدنی نور است که در نهم بهمن ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. قدمت این اثر تاریخی که در بخش بلده، شهر بلده واقع شده به دوره‌ی سلجوقیان برمی‌گردد.

بنای قلعه شامل سه قسمت اصلی بوده و بارویی اطراف آن را احاطه کرده است. برج‌های متعددی در هر سمت بارو دیده می‌شود و ارتفاع تعدادی از آن‌ها که تا کنون بر جای مانده به بلندی هفت تا هشت متر می‌رسند.

آب انبارهایی در جای جای قلعه به شکل چاه وجود دارند که احتمالا وظیفه ذخیره آب از طریق نزولات جوی را بر عهده داشته‌اند. این حوض‌ها به تعداد فراوان و در تمام نقاط قلعه پراکنده‌اند. پلان قلعه به علت نوع بستر و توپوگرافی منطقه دارای شکل نامنظم است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی سوادکوه

خرید بلیط لحظه آخری

دریاچه الیمالات

زیباترین جاهای دیدنی نور

  • آدرس: 8 کیلومتری نور به چمستان، در جنوب دو راهی منتهی به روستای کارگر (فاصله‌ دریاچه با جاده حدود سه کیلومتر است.)

بسیاری از گردشگران برای دیدن دریاچه الیمالات به شهر نور سفر می‌کنند. دریاچه الیمالات در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر نور، چمستان قرار دارد که برخی معتقدند به خاطر چمن‌های زیاد و سرسبزی‌های فراوان آن، به این نام معروف شده است. دریاچه الیمالات از مکان های دیدنی نور است که در دل جنگل واقع شده و به‌عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاده‌‌ی فوق‌العاده زیبا، سرسبز و پر از درخت چمستان به دریاچه‌‌ی الیمالات می‌رسد که دورتادورش جنگل است. خنکای آب، سکوت آرامش‌بخش و جنگل اطراف دریاچه، زیبایی‌های دریاچه را دوچندان می‌کند.

دریاچه الیمالات در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد اما در فصل بهار و پاییز، برگ‌های هزار رنگ درختان تصویری رویایی به نگاه هر بیننده هدیه می‌دهند. در دریاچه الیمالات همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش فراهم شده است؛ امکاناتی از جمله پارکینگ، رستوران، آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی و قایق اجاره‌ای.

دریاچه الیمالات به‌دلیل قرارگرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برای‌تان تداعی می‌کند. با سفر به چمستان علاوه بر دیدن دریاچه الیمالات، می‌توانید از زیبایی‌های روستای لاویج که یکی دیگر از نقاط پرگردشگر چمستان است لذت ببرید. روستای لاویج از جاهای دیدنی چمستان و نور در تابستان است که در میان کوه‌ها قرار گرفته و هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

روستای یوش

زیباترین جاهای دیدنی نور
زیباترین جاهای دیدنی نور
  • آدرس: از شمال در ۵۵ کیلومتری منطقه کجور شهر نوشهر، از شرق در ۱۰ کیلومتری بلده و از غرب در ۹ کیلومتری روستای اوز

یوش روستایی از توابع بخش بلده (در قسمت شمالی جاده پل زنگوله) شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا از مکان های دیدنی نور بوده که بیشتر به دلیل زادگاه نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی) شهرت یافته‌ است.

روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی-غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر جای گرفته است. اوزرود، یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز، از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد. در این روستا کشاورزی و دامداری رونق دارد.

خانه نیما یوشیج یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای یوش است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان است. این خانه‌ی زیبا در زمان قاجار بنا شده و قبل از نیما نیز نیاکان این شاعر بزرگ در آن سکونت داشتند.

زیباترین جاهای دیدنی نور

این خانه به شکل مربع با حیاطی بزرگ در وسط خانه با اتاق‌هایی در اطراف آن ساخته شده است. گچ بری‌ها و ارسی‌ها، ظرافت و زیبایی این بنا را دوچندان کرده‌اند. اتاق‌های این خانه هم اکنون به موزه‌ای برای نگهداری اشیای نفیس این خانه بدل شده و برای بازدید عموم آزاد است.

در خانه نیما یوشیج علاوه بر آثار نیما، از آثار خواهرش بهجت اسفندیاری نیز نگهداری می‌شود. شما می‌توانید از موزه‌ی مردم شناسی نیما یوشیج در تمام  فصول سال به جز ایام تعطیل بازدید نمایید.

رودخانه یوش نیز از زیباترین جاهای دیدنی نور محسوب می‌شود. استراحت در کنار این رودخانه و استفاده از هوای پاک، خستگی سفر را از یادتان می‌برد. زیبایی رودخانه یوش تنها برای مسافران نیست، بلکه اهالی روستا نیز برای استراحت و رفع خستگی به ویژه در ماه‌های گرم سال از آن بهره‌مند می‌شوند. این رودخانه علاوه بر اینکه یکی از جاهای گردشگری و تفریحی است، آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی روستائیان را نیز تامین می‌کند.

در نزدیکی روخانه‌ی یوش یک سنگ سیاه‌رنگی وجود دارد که به نوعی سمبل روستا محسوب می‌شود. در روی این سنگ، نقشی از اسب و زین حکاکی شده است؛ به همین دلیل اهالی روستا این سنگ را اسب زین می‌نامند. در سفر به نور و یوش دیدن این جاذبه فرهنگی و تاریخی نیز خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی شمال

کاخ تمیشان

زیباترین جاهای دیدنی نور
مکان های دیدنی نور
  • آدرس: استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، بنای تاریخی تمیشان

این کاخ باشکوه که در نزدیکی دریای خزر ساخته شده، مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار گرفته است. این بنای مجلل به دستور اشرف، خواهر محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده بود. طراحی این کاخ منحصربه‌فرد بوده و هر بیننده را در نگاه اول مجذوب خود می‌کند.

کاخ تمیشان در مساحتی حدود 400 هکتار ساخته شده است و دارای یک طبقه و یک زیرزمین است. این کاخ دو ورودی اصلی دارد که در شرق و غرب بنا قرار گرفته‌اند. محوطه داخلی کاخ از دو قسمت اصلی و خدماتی تشکیل شده و به وسیله یک راهروی میانی به یکدیگر متصل هستند.

در محوطه داخلی، اصطبل اسب، استخر و محل اقامت نگهبان جای داده شده است، همچنین پلکانی برای ورود به کاخ تعبیه شده، زیرا که کاخ در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. داخل باغ کاخ، نخل‌های زیبا، انواع درختان سرسبز سر به فلک کشیده و باغچه‌ای مملو از گیاهان، چشم‌اندازی زیبا خلق کرده‌اند.

با وجود اینکه این بنا قدمت زیادی دارد، طراحی آن به شکلی است که مدرن جلوه می‌کند. در نمای بیرونی کاخ از مصالحی همچون آجر و سیمان و گچ استفاده شده و پشت بام بنا نیز به صورت شیروانی بزرگ با ستون‌های بسیار و به صورت هرمی بنا شده‌اند.

پارک جنگلی سیسنگان

زیباترین جاهای دیدنی نور

  • آدرس: استان مازندران،۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگلی سیسنگان یکی دیگر از جاهای گردشگری نور و نمونه‌ای طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران است که تنها چند ساعت با پایتخت فاصله دارد. پارک جنگلی سیسنگان مقصدی عالی برای دوست‌داران طبیعت است، چرا که گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در آن یافت می‌شوند.

در این پارک بیش از سیصد گونه درخت، درختچه و گل وجود دارد؛ از جمله درختان زیبای بادام وحشی و پسته که با منظره‌ای چشم‌نواز، هر بیننده را به وجد می‌آورند. پارک جنگلی سیسنگان به دریا نزدیک است و می‌توانید از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا نیز بهره‌مند شوید.

در پارک جنگلی سیسنگان مسیری برای پیاده‌روی با مناظر حیرت‌انگیز وجود دارد که تجربه‌ی آن، خاطره‌ای خوش را برای شما به یادگار می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی شرق گیلان

آبشار ونوش

زیباترین جاهای دیدنی نور
جاهای دیدنی نور
  • آدرس: ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور، کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور به نوشهر، جنوب روستای ونوش

در ارتفاعات منطقه جنگلی علوی آبشار ونوش یکی دیگر از جاهای دیدنی نور قرار گرفته است. این منطقه مجموعه‌ای سه‌گانه از آبشارهای زیبا و تماشایی هستند که از ارتفاعات مختلفی سرازیر می‌شوند که چشم‌اندازی رویایی و دل‌انگیز تشکیل داده‌اند.

منطقه ونوش دارای چندین آبشار کوچک و بزرگ است که از میان آن‌‌ها سه آبشار شهرت بیشتری دارند. موسیقی آبشارها، در میان شاخ و برگ درختان سرسبز می‌پیچد و آرامشی وصف نشدنی به هر بیننده می‌دهد.

آبشار اول ونوش ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و حوضچه‌‌ای با عمق تقریبی یک متر دارد. آبشار دوم و بزرگ‌ترین آن‌‌ها ارتفاعی حدود ۴۰ متر و حوضچه‌ای با عمق چهار متر دارد و ارتفاع آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه آن نیز یک متر است.

اگر به دنبال بهترین زمان برای بازدید از این آبشار زیبا هستید، فصل بهار و اواخر تابستان را در اولویت خود قرار دهید چرا که در این ایام از سال شرایط اقلیمی معتدل و خنکی در این منطقه حاکم بوده و گردشگران به دور از هوای گرم و سوزناک تابستان می‌توانند از حضور در کنار این مجموعه آبشار نهایت لذت را ببرند.

سوالات متداول

شهر نور در کجا واقع شده است؟

شهرستان نور به مرکزیت شهر نور از شمال به دریای مازندران، از شرق به شهرستان آمل، از شمال شرق به شهرستان محمودآباد، از جنوب به استان تهران، از جنوب غرب به استان البرز و از غرب به شهرستان نوشهر و شهرستان چالوس متصل است.

جاهای گردشگری نور کدامند؟

دریاچه الیمالات، پارک جنگلی سیسنگان، آبگرم لاویج، آبشار آب‌پری، کاخ تمیشان، کلیسای آنتوان مقدس، روستای یوش، آبشار ونوش و قلعه پولاد بلده از جاهای گردشگری نور هستند.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی جاهای دیدنی نور چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر