coinex
راهنمای خرید تکراتو

سرد ترین شهرهای ایران و جهان ؛ شهرهایی که هر سال رکورد می‌زنند

معمولا کمترکسی پیدا می‌شود که سرد ترین شهرهای ایران و جهان را برای مسافرت انتخاب کند. اما بد نیست بدانید که شهرهای سرد ایران و جهان، چه در فصول سرد و چه در فصول گرم، دیدنی‌های جذابی دارند که عاشقان گردشگری را وسوسه می‌کنند.

برای بسیاری از افراد زمستان همزمان است با پوشیدن چند لایه لباس بیشتر و پرداختن به زندگی عادی. اما واقعیت این است که دمای هوا در برخی از نقاط این کره خاکی در فصول سرد به حدی پایین می‌آید که شاید تصورش برای ما عجیب باشد.

رکورد سردترین نقطه جهان در سال 1933 به نام روستای دورافتاده اویمایکون در سیبری روسیه ثبت شده است. اما سرد ترین شهرهای ایران و جهان در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند. در این مطلب ما به معرفی شهرهای سرد ایران و جهان می‌پردازیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


سرد ترین شهرهای ایران و جهان

بخش عمده‌ای از ایران را مناطق کوهستانی تشکیل داده و در دل این مناطق کوهستانی که هوای آن‌ها در طول سال بسیار سرد است، شماری از سرد ترین شهرهای ایران و جهان جای گرفته‌اند.

فراتر از آن و در اقصی‌نقاط دنیا، از دشت‌های سرد قراقستان تا مناطق سردسیر کانادا، شماری از سردترین شهرهای دنیا قرار دارند. در طول این مطلب با معرفی شهرهای سرد ایران و جهان ما را همراهی کنید.

اردبیل

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

طبیعتا سرد ترین شهرهای ایران در مناطق شمال غرب و غرب ایران قرار گرفته‌اند. یکی از سرد ترین شهرهای ایران و جهان شهر اردبیل است که میانگین دمای آن به 9 درجه سانتیگراد و در سردترین شب‌ها نیز به منفی 20 درجه می‌رسد.

البته که آب‌وهوای اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی ایده‌آل در طول سال بسیار متغیر است اما این شهر در فصول سرد سال بارش بسیار زیادی در قالب برف و تگرگ تجربه می‌کند. معمولا در فصول سرما، بارش شدید برف و وقوع کولاک منجر به دشواری تردد در این شهر می‌شود.

زنجان

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

زنجان هم از سردترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود که دمای آن در طول سال به طور میانگین 10 درجه سانتیگراد است. سردترین نقطه استان زنجان البته روستای خیرآباد معرفی شده است اما دمای زنجان به طور کلی در فصول سرد سال و در شب‌ها تا منفی 20 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

خنکی هوای زنجان در فصول گرم سال البته فضایی دلپذیر به این شهر داده و آن را به یکی از جذابترین نقاط برای سفرهای تابستانی بدل کرده است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

بهترین هتل های آنتالیا با پارک آبی

 

شهرکرد

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

شهرکرد از دیگر شهرهای سرد ایران و جهان محسوب می‌شود که بلندترین شهر ایران یا بام ایران نیز لقب گرفته است. شهرکرد جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیادی دارد اما دمای هوای آن به طور میانگین 11 درجه سانتیگراد است و در فصول سرد و شب‌ها، بسیار کمتر می‌شود.

همدان

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

همدان از دیگر شهرهای سرد ایران و جهان محسوب می‌شود که به عنوان یک شهر کوهستانی، میانگین دمای آن در طول سال حدود 11 درجه سانتیگراد است و در شب‌ها و فصول سرد، به منفی 15 درجه سانتگیراد هم می‌رسد.

همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌دانند و دلیل آن نیز کشف شهر بزرگ هگمتانه، پایتخت دولت ماد و از شهرهای مهم در پادشاهی هخامنشی، اشکانی و ساسانی در این منطقه است.

ارومیه

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

یکی از سردترین شهرهای ایران و جهان که در شمال غربی کشور قرار دارد، شهر ارومیه است که میانگین دمای آن زیر 12 درجه سانتیگراد و در فصول سرد و شب‌ها به زیر 20 درجه سانتگیراد می‌رسد.

این شهر در ارتفاقات کوهستانی آذربایجان غربی واقع شده و به همین دلیل هوای آن در زمستان‌ها بسیار سرد می‌شود. اساسا یک سوم روزهای سال در ارومیه یخبندان است و همین مسئله سبب شده تا دشت‌های اطراف ارومیه همیشه سیراب باشند. به همین مناسب ساکنان ارومیه به باغداری و پرورش انواع میوه‌ها روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های جهان

بهترین هتل های استانبول با قیمت مناسب

سنندج

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

سنندج هم از سرد ترین شهرهای ایران و جهان با میانگین دمای 12 درجه سانتیگراد محسوب می‌شود. البته که سنندج به عنوان مرکز استاد کردستان از شهرهای بسیار باصفا و سرسبز ایران نیز هست که در بهار و تابستان هوای معتدلی دارد. اما سنندج در فصول سرد سال معمولا بارش‌های سنگینی را تجربه می‌کند.

تبریز

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

از دیگر شهرهای سرد ایران و جهان می‌توان به تبریز اشاره کرد که میانگین دمای آن در طول سال 12 درجه سانتیگراد است. تبریز یکی از شهرهای اصیل و تاریخی ایران بوده که آب‌وهوا و طبیعت جذابی را با میراث باستانی و تاریخی در خود جای داده است. به همین مناسبت دیدار تبریز در فصول گرم سال می‌تواند سفر بسیار ایده‌آلی باشد. از تبریز به عنوان تنها شهر بدون گدای ایران و البته یکی از امن‌ترین شهرهای کشور یاد می‌شود.

قزوین

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

از دیگر شهرهای سرد ایران باید به قزوین اشاره کرد که میانگین دمای آن در طول سال 12 درجه سانتیگراد است. شهر تاریخی قزوین که طبیعت جذابی دارد آثار تاریخی بسیاری مانند قلعه الموت و دریاچه اوان را نیز در خود جای داده و می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مهم در فصول گرم سال باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین کافه های شیراز 

ارزانترین هتل های وان ترکیه

بجنورد

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

بجنورد از سرد ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود که در خراسان شمالی و جایی دور از مناطق سرد کوهستانی جای دارد. با این وجود طبیعت خاص منطقه سبب شده تا دمای هوا در بجنورد به طور میانگین 13 درجه سانتگیراد باشد.

فلات‌های مرتغع کوهستانی و بارش شدید در فصول سرد سال سبب شده تا آب و هوای منطقه در پاییز و زمستان بسیار سرد باشد. گرچه حدود 100 روز سال در بجنورد معمولا توامان با سرما و یخبندان است، در مقابل این شهر تابستان‌های شدیدا گرمی هم دارد.

اراک

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

اراک هم از سرد ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود که میانگین دمای آن در فصول سرد سال 13.5 درجه سانتیگراد است. این شهر در فلات مرکزی ایران واقع شده و زمستان‌هایی سرد و مرطوب را تجربه می‌کند. در مقابل اما تابستان‌های اراک که از جمله شهرهای صنعتی ایران با هوای دائما آلوده بوده، بسیار گرم و خشک است.

در زمستان‌ها اما جبهه‌های هوای سرد اراک را احاطه می‌کند و مدت زیادی در این منطقه باقی می‌مانند. دلیل این مسئله این است که اطراف اراک کوه‌های بلندی قرار گفته که دشت‌های بزرگ منطقه را احاطه کرده و مانع از جابجایی جریانات هوای سرد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های شیراز 

بهترین هتل های باکو

کرمانشاه

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

یکی دیگر از شهرهایی که در لیست سرد ترین شهرهای ایران و جهان جای دارد، شهر تاریخی و اصیل کرمانشاه است. میانگین دمای کرمانشاه در طول سال 14 درجه سانتیگراد است اما این شهر زمستان‌های سخت و پربارشی را از سر می‌گذراند.

طبیعت زیبای کرمانشاه آن را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران بدل کرده و با توجه به آب و هوای آن بهتر است فصول گرم سال را برای سفر به کرمانشاه انتخاب کنید.

مشهد

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

گرچه مشهد را با هوای گرم و آلوده تابستان‌های آن می‌شناسیم، باید گفت مشهد هم از سرد ترین شهرهای ایران در فصول سرد سال محسوب می‌شود که میانگین دمای حدودا 14 درجه سانتیگراد در زمستان‌ها دارد. اساسا مشهد در زمستان‌ها بارش‌های زیادی به شکل برف و باران تجربه می‌کند که میانگین دمای آن را شدیدا پایین می‌آورد.

ایلام

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

بحث سرد ترین شهرهای ایران و جهان را با شهر ایلام ادامه می‌دهیم که در غرب زاگرس و در ناحیه مرتفع کوهستانی قرار گرفته است. میانگین دمای ایلام در طول سال به 14.5 درجه سانتیگراد می‌رسد و دی و بهمن سردترین ماه‌های سال در این شهر هستند.

البته ایلام در فصول گرم سال خصوصا ماه‌های تیر و مرداد بسیار گرم است اما فصول سرد را هم با بارش شدید برف می‌گذراند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فست فود شیراز 

بهترین رستوران های اصفهان

رشت

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

رشت به عنوان یکی از سرسبزترین شهرهای خطه شمال و از پربارش‌ترین مناطق ایران، یکی از سرد ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود که میانگین دمای آن 15 درجه سانتیگراد بوده و اساسا به آب و هوای معتدل خود معروف است.

در رشت، فصول سرد سال با بارش‌های شدید توامان است، اما به دلیل نزدیکی رشت به دریا، رطوبت شهر کاهش نمی‌یابد و هوا کمی شرجی می‌شود.

یاسوج

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

یاسوج از دیگر شهرهای کوهستانی و سرد ایران است که میانگین دمای آن به 15.2 درجه سانتیگراد در طول سال می‌رسد و زمستان‌هایی سرد و خشک تجربه می‌کند. یاسوج در برخی از ماه‌های سال خصوصا دی و بهمن معمولا بارش سنگین برف، کولاک و یخبندان را تجربه می‌کند.

آستانه در قراقستان

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

برخی از سردترین شهرهای جهان در آسیای میانه و دشت‌های سرد و پرباد آن واقع شده‌اند. یکی از این شهرها، شهر معروف و مدرن آستانه در کشور بزرگ قزاقستان است که یک شهر جذاب و گردشگرپذیر با معماری جذب، مساجد پرشمار و مراکز خرید متعدد است.

گرچه فصول گرم در آستانه نیز بسیار گرم است، اما زمستان‌هایی سرد و خشک دارد به شکلی که حتی بعضا در مواقعی تا دمای منفی 51 درجه سانتیگراد را هم تجربه می‌کند.

میانگین دمای شهر آستانه در طول سال 13 درجه سانتیگراد بوده و رودخانه شهر حدود یک سوم سال یه شکل یخ‌زده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین زمان سفر به پوکت

بهترین کافه های رشت

اینترنشنال فالز در مینه سوتای آمریکا 

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

موقعیت جغرافیایی خاص کشور آمریکا سبب شده تا این کشور زمستان‌هایی بسیار سرد و پربرف را تجربه کند. رکورد دمای منفی 48 درجه سانتیگراد و بارش فصلی 71 اینچ از جمله رکوردهای ثبت شده اینترنشنال فالز است که به آن «یخدان آمریکا» هم می‌گویند.

میانگین دمای این شهر در طول سال منفی 15 درجه سانتیگراد بوده و رکورد بیشترین روزهای سال با دمای نزدیک به نقطه انجماد را هم به خود اختصاص داده است. شهر اینترنشنال فالز دروازه مرزی ورود به کشور کانادا و پارک ملی وویاگرز نیز محسوب می‌شود.

اولان باتور در مغولستان

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

در شمار سردترین شهرهای جهان که در منطقه آسیای میانه قرار می‌گیرد، شهرمعروف اولان‌باتور مغولستان است. تابستان‌های این شهر دمای 39 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند اما سرمای هوا در زمستان‌ها و فصول سرد به منفی 42 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. میانگین دمای هوا در این شهر هم منفی 24 درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی قائمشهر

بهترین رستوران های رشت

بارو در آمریکا

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

شهر بارو در آمریکا که در بالای مدار شمالگان و در آلاسکا جای گرفته، شمالی‌ترین شهر کشور آمریکا و از سردترین شهرهای جهان است که میانگین دمای هوا در آن در طول سال حدودا به منفی 25 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد.

بارو معمولا در پوششی از ابر و باد قرار دارد و اساسا در طول سال حدود 65 روز زیر افق قرار می‌گیرد و تنها در 120 روز سال دمایی بالاتر از نقطه انجماد دارد. سردترین دمای ثبت شده برای بارو نیز منفی 49 درجه سانتیگراد است.

یلونایف در کانادا

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

یلونایف در کشور کانادا با میانگین دمای منفی 28 درجه سانتیگراد در طول سال از دیگر شهرهای سرد دنیا است که در فاصله 250 مایلی جنوب مدار شمالی قرار گرفته و به آن پایتخت قلمروهای شمالی غربی کاناد می‌گویند.

این شهر از بین 100 شهر کانادا که در یک نظرسنجی از فعالان محیط زیست جای داشتند، لقب سردترین شهر کانادا و جهان را دریافت کرده است. زمستان‌های این شهر با سوزان‌ترین بادها و طولانی‌ترین بازه برفی توصیف شده‌اند.

پایین‌ترین دمای ثبت شده برای یلونایف منفی 51 درجه سانتیگراد ثبت شده؛ با این حال، این شهر در تابستان‌ها آفتابی و بسیار خوش‌ آب‌وهوا است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

بهترین هتل های شمال

نوریلسک در روسیه

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

نوریلسک روسیه یکی دیگر از سردترین شهرهای دنیا با بیش از 100 هزار سکنه است که در شمار سه شهری قرار گرفته که در منطقه رطوبت دائمی هستند. میانگین دمای این شهر در طول سال منفی 30 درجه سانتیگراد است و دمای آن در سردترین روزهای سال حتی به منفی 53 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

این شهر با وجود مجموعه کاملی از موزه‌ها، بناهای تاریخی و البته گالری‌های هنری، به دلیل وضعیت معدنی خاص خود که آن را به یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بدل کرده، سال‌ها است پذیرای گردشگران خارجی نیست.

یاکوتسک روسیه

سرد ترین شهرهای ایران و جهان

بازهم روسیه و باز هم سیبری. لقب سردترین شهر جهان بی‌تردید متعلق به یاکوتسک، پایتخت جمهوری ساخا در روسیه است که میانگین دمای آن به منفی 40 درجه سانتیگراد می‌رسد و در فصول سرد حتی تا 55 درجه سانتیگراد را هم به خود می‌بینید. در طول سال یاکوتسک همواره سرد است و دیدنی‌های آن مانند موزه یخی نیز با سرما و برق عجیب شده است.

سوالات متداول

سردترین شهرهای ایران کدامند؟

اردبیل، زنجان، همدان، تبریز و ارومیه از سردترین شهرهای ایران هستند.

سردترین شهر جهان کجاست؟

یاکوتسک، پایتخت جمهوری ساخا در روسیه سردترین شهر جهان با میانگین دمای منفی 40 درجه سانتیگراد در طول سال است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره سردترین شهرهای ایران و جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر