;
coinex

جاهای دیدنی شرق گیلان کجاست؟ معرفی زیباترین مکان‌های گردشگری

گیلان استانی خوش‌ آب و هوا و سرسبز است که زیباترین شهرهای شمال را دارد. برای آشنایی بهتر با شهرها و جاهای دیدنی شرق گیلان با ما همراه شوید.

استان گیلان قطعه‌ای از بهشت خدا بر روی زمین است که با جاذبه‌های تاریخی و طبیعت منحصربه‌فردش، به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. جنگل‌های انبوه، شالیزارهای وسیع، باغ‌های چای پهناور، زیستگاه‌های پرندگان و سواحل دریای خرز، نشاط و آرامشی خاص به هر مسافری هدیه می‌دهد.

آستانه، رودسر، لنگرود، سیاهکل و لاهیجان از شهرهای شرق گیلان هستند که مکان‌های دیدنی، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان را در خود جای داده‌اند.

در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری شرق گیلان و جاهای دیدنی لاهیجان ، لنگرود، آستانه، رودسر، چابکسر و دیگر شهرهای شرق گیلان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های رشت

بهترین هتل های گیلان

جاهای دیدنی شرق گیلان

گیلان، سرزمینی سحرانگیز و دیدنی است که رودهای خروشان و پهنه‌ای زیبا از رویش انواع گل‌ها و درختان زیبای سر به فلک کشیده دارد؛ استانی زیبا که جنگل، کوه و دریا را با هم در دل خود جای داده است.

زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان
جاهای دیدنی شرق گیلان

مناطق وسیعی از این استان را جلگه و دشت و سایر بخش‌های آن را کوهستان‌ها تشکیل داده‌اند. استان گیلان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای خزر می‌شود.

اگر مسافر استان گیلان هستید، رفتن و دیدن مکان های دیدنی شرق گیلان و طبیعت بکر آن و منطقه کوهستانی اشکورات، آبشار لونک، دریاچه زیبای کومله و روستای بلوردکان، سفرتان را به یادماندنی خواهند کرد.

شهرهای شرق گیلان

در شرق استان گیلان شهرهای آستانه، رودسر، لنگرود، سیاهکل و لاهیجان قرار دارند. اگر از شرق گیلان وارد این استان شوید شهر زیبا و بکر رودسر در مسیرتان خواهد بود که به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل‌های انبوه حاشیه دریا، مکان‌های دیدنی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است. اگر اهل کوهنوردی هستید، به دره چاکرود بروید، طبیعت زیبای این دره حتما شما را شگفت زده خواهد کرد.

با ادامه مسیر، به لنگرود یکی دیگر از شهرهای شرق گیلان خواهید رسید. دریاچه زیبای کومله و روستای بلوردکان از جاهای دیدنی این شهر هستند. پس از لنگرود، شهرستان تاریخی سیاهکل مقصد بعدی در ناحیه شرقی استان گیلان است که محل تشکیل یکی از قدرتمندترین سلسه‌های حکومتی ایران به نام آل بویه بوده است.

یکی دیگر از زیباترین شهرهای شرق گیلان لاهیجان است که بین لنگرود و آستانه اشرفیه قرار گرفته به عروس گیلان شهرت دارد. با اینکه این شهر ساحل ندارد، اما طبیعت بکر و شگفت انگیزش گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

اگر به شرق گیلان سفر کردید، سری به شهر زیبای املش بزنید. این شهر سرسبز گیلان روستاهای ییلاقی دیدنی دارد که در فصل گرم سال، روح شما را با خنکی و هوای مطبوع خود جلا می‌دهند.

بام سبز در لاهیجان

جاذبه های گردشگری شرق گیلان

بام سبز در استان گیلان، لاهیجان، قسمت بالایی شیطان‌کوه قرار دارد. وقتی که به بالای آن می‌رسید، استخر بزرگ لاهیجان، مزارع چای، چشم‌اندازهای سرسبز، بافت شهری شگفت‌انگیز و آسمان پاک و آبی را می‌توانید از دریچه‌ای متفاوت و زیبا تماشا کنید.

بام سبز لاهیجان از بهترین جاهای دیدنی شرق گیلان به ویژه در ماه‌های گرم سال است. معروف‌ترین تفریحات بام سبز لاهیجان، شهربازی بام سبز و تله‌کابین احرار هستند.

بام سبز لاهیجان از زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان است. آب‌وهوای عالی، مناظر سرسبز، بافت شهری جذاب، مزارع چای و یک استخر بزرگ در نزدیکی شیطان کوه ساعات خوشی را برای شما رقم می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی رشت

جاهای دیدنی گیلان

دریاچه کومله در لنگرود

جاذبه های گردشگری شرق گیلان
جاهای دیدنی لنگرود

دریاچه کومله در جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قرار دارد. این دریاچه‌ی زیبا یکی از جاذبه های گردشگری شرق گیلان است که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. در اطراف این دریاچه‌ی زیبا شالیزارهای برنج و باغات میوه اهالی کومله قرار گرفته‌اند که زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

شهر زیبای کومله در لنگرود، با طبیعت بکر و سرسبز، چشم‌انداز فوق‌العاده جذاب و زیبایی دارد. پرندگان مهاجر بسیاری در کنار دریاچه کومله زندگی می‌کنند. گل‌های زرد روی آب، این دریاچه را رویایی کرده‌اند. لذت تماشای این نقاشی طبیعی حیرت‌انگیز با قایق‌سواری در دریاچه کامل می‌شود.

پس از گشت و گذار در دریاچه کومله که از جاهای دیدنی لنگرود است، می‌توانید در یکی از رستوران‌های اطراف آن با غذاهای محلی خوش‌طعم از خودتان پذیرایی کنید.

آرامگاه آقا سید جلال الدین اشرف (ع)

زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان

آرامگاه سید جلال الدین اشرف، برادر امام رضا علیه السلام، معروف‌ترین بنای تاریخی و جاذبه گردشگری شهر آستانه اشرفیه است. بنای اولیه این بقعه متبرک در سال ۳۱۱ هجری قمری بنا شده و تا کنون بارها مرمت و بازسازی شده است.

این بنا در نزدیکی رودخانه سپیدرود قرار دارد و به طغیان سپیدرود در ایام پر بارش، موجب ویرانی این بنا در طول تاریخ شده است. بنای فعلی آرامگاه آقا سید جلال الدین اشرف (ع)، ساختمان باشکوهی است که در سال ۱۳۵۶ بر روی بقایای بنای قاجاریه ساخته شده است.

این بنا دارای تزیینات زیبا و کاشی کاری‌های دیدنی است. استفاده از سنگ مرمر و کاشی‌های زیبا در تزیین بنا، رواق‌های بسیار، گنبد باشکوه و سقف آینه کاری شده آن، این بقعه را به یکی از باشکوه‌ترین بقعه‌های استان گیلان تبدیل کرده است.

این آرامگاه مهم‌ترین زیارتگاه مردم گیلان است؛ از این رو محلی‌ها به آرامگاه سید جلال الدین اشرف، «پیلا آستانه» به معنای آستانه بزرگ می‌گویند. آستانه اشرفیه، چهارمین شهر مذهبی ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بهترین ساحل های شمال

جاهای دیدنی شمال

ساحل رودسر

جاذبه های گردشگری شرق گیلان
مکان های دیدنی شرق گیلان

رودسر حدود ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد که از پربازدیدترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است. پیاده‌روی، تماشای طلوع و غروب خورشید، عکاسی، آب‌تنی و شنا، قایق‌سواری و فوتبال ساحلی از تفریحات رایج و محبوب ساحل رودسر هستند.

جالب است بدانید ساحل رودسر یکی از مهم‌ترین مراکز والیبال ساحلی ایران است. همچنین سایت هوایی پروازهای سبک در این ساحل پاک و پر از صدف فعال است. امکانات تفریحی همچون قایق موتوری، شاتل و جت اسکی در این ساحل وجود دارند.

از جمله خدمات و امکانات رفاهی ساحل رودسر می‌توان به نمازخانه، سرویس بهداشتی، کانکس‌های فروش خوراکی، نمایشگاه صنایع دستی، پارکینگ، آلاچیق، وسایل بازی کودکان، سوئیت‌های اقامتی، سایبان‌هایی برای نشستن، کافه، رستوران، فضای مناسب برای کمپ و حضور نجات غریق اشاره کرد.

گفتنی‌است که هر سال در نیمه اول سال به‌ویژه فصل تابستان، طرح سالم‌سازی دریا در ساحل رودسر اجرا می‌شود. این طرح شامل محوطه شنای مجزا برای بانوان و آقایان است.

پارک ملی و تالاب بوجاق بندر کیاشهر

جاهای دیدنی شرق گیلان

تالاب بوجاق یکی از جاهای دیدنی شرق گیلان است که طبیعتی زیبا و چشم‌نواز دارد. این منطقه تنها پارک ملى «خشکى–دریایى» ثبت شده در کشور است.

پارک بوجاق در واقع پناهگاهی امن و محیطى طبیعى براى زندگى پرندگان مهاجر است. روند مهاجرت پرندگان به این زیستگاه طى سال‌هاى اخیر افزایش یافته؛ به‌گونه‌اى که این منطقه در زمستان هر سال شاهد فرود کم سابقه صدها هزار پرنده مهاجر از گونه‌هاى مختلف قو، درنا، غاز، گیلار، چنگر، فلامینگو، پرستوى دریایى و انواع پرندگان آبزى و کنارآبزى است.

تالاب منحصربه‌فرد بوجاق علاوه بر این که میزبان گونه‌هاى مختلفی از پرندگان، ماهى‌ها و آبزیان بومى و مهاجر بوده، از معدود زیستگاه‌هاى فک خزرى، تنها پستاندار دریاى خزر است.

فصل بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان سفر به این پارک و تالاب است. چون تالاب بوجاق در این دو فصل از نظر پوشش گیاهی در بهترین شرایط قرار دارد و شما می‌توانید مناظر زیبایی را ببینید. همچنین می‌توانید از تفریحاتی همچون قایق سواری، پیاده‌روی، دوچرخه‌ سواری و عکاسی در پارک ملی و تالاب بوجاق بندر کیاشهر لذت ببرید.

اما اگر قصد دارید زیباترین و خاص‌ترین پرندگان را که بسیاری از آن‌ها از گونه‌های نادر هستند تماشا کنید، فصل پاییز و زمستان به بوستان ملی و تالاب بوجاق بندر کیاشهر سفر کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین هتل های شمال

بهترین هتل های مازندران

حمام گلشن در لاهیجان

زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان
جاذبه های گردشگری شرق گیلان

حمام گلشن در عصر قاجار، در دوران فتحعلی شاه، در محله میدان لاهیجان، روبروی مسجد جامع و بقعه‌ی چهار پادشاه ساخته شده است. این گرمابه از جاهای دیدنی لاهیجان است که جاذبه و زیبایی خاص خود را دارد.

حمام گلشن دارای چهار شاه نشین در چهار طرف است که به اضلاع دیگر و اتاق‌های هشت ضلعی راه دارد. دو شاه نشین به خزینه راه می‌یابند. در سربینه حمام دو کتیبه بزرگ نقش شده که هنوز هم به زیبایی خودنمایی می‌کنند.

این گرمابه در گذشته دارای خزینه‌ها و حوضچه‌های بیشتری بوده که به دلیل امتداد خیابان، در حال حاضر تنها نیمی از آن پا برجاست. به امید آن روز که گنجینه‌های هنر معماری و میراث گذشتگان را، بیشتر قدر بدانیم و در حفظ آن‌ها بکوشیم.

آبشار سیاه تاش

جاهای دیدنی شرق گیلان

آبشار سیاه تاش در ۲۰ کیلومتری شهر املش و در بخش رانکوه قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید مسیری ۲ کیلومتری را در دل جنگل پیاده‌روی کنید. با توجه به لایه‌های سنگی دیوارهای آبشار می‌توان به این نکته پی‌ برد که این آبشار از چند صد سال قبل در این منطقه وجود داشته است.

این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان است که در دل جنگل‌های سرسبز این استان جای گرفته است و هر دوستدار طبیعت را مجذوب خود می‌کند.

آبشار سیاه تاش از ارتفاع ۵ متری به پایین ریخته می‌شود. جالب است بدانید که این آبشار از روی یک دیواره سنگی به ارتفاع ۵۰ متر سقوط می‌کند. به همین دلیل در پشت آبشار شما شاهد جداره‌های سنگی با قدمت تاریخی هستید.

آبشار سیاه تاش سی سرا یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که به دلیل ساختار دیواره‌ای و لایه‌های سنگی آن بسیار موردتوجه قرار گرفته است. در پایین آبشار نیز یک برکه ایجاد شده که محل مناسبی برای تفریح و شنا در روزهای گرم بهار و تابستان است.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی رامسر

خانه صوفی‌ها

جاذبه های گردشگری شرق گیلان
زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان

خانه صوفی‌ها با قدمتی نزدیک به دو قرن در محله سرچور املش قرار دارد که در سال ۱۳۵۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. دیوارهای بنا آجری و حیاطش پر از درختان زیباست. مردم محلی می‌گویند در این خانه همیشه به روی خلق باز بوده است.

خانه عبدالعلی خان صوفی (خانه صوفی‌ها) با قدمت ۱۸۶ سال، با معماری گره چین در دوران قاجار ساخته شده است و دارای محوطه‌ای با مساحت ۵٠٠٠ متر مربع و زیربنای ۷۰۰ متر مربع، دارای دو طبقه تابستانی و زمستانی نشین، شامل ۱۲ اتاق و ۶ پستو است که تاکنون ۵ نسل را در خود جای داده است.

این بنا در وسط شهر املش قرار دارد. معماری بناهای قدیمی معمولا دارای یک اندرونی و یک سردر بوده‌اند که این بنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اندرونی اهل و عیال زندگی می‌کردند و سردر این خانه محل ملاقات همه سران نظامی و خانواده‌های بزرگ و نیز برای دیدارهای کاری حاکم منقطه (میرزا یحیی خان صوفی) بوده است.

عمارت قدیمی عبدالعلی خان صوفی هنر نجاران زبردست ایرانی است. هنگامی که غرق تماشای هنر آن‌ها روی چوب می‌شوید، گویی در باغی پرگل هستید؛ باغی که هر گلش عطر و بویی خاص دارد و شما را مجذوب خود می‌کند.

عکس‌های قدیمی خاطره‌انگیز که بر دیوارها و بر روی طاقچه‌ها به چشم می‌خورند، گچ بری‌های استادانه و ظریف و پنجره‌های رنگی که در معماری قدیم جایگاهی ویژه دارند، از ویژگی‌های خاص این بنا هستند.

ساحل چمخاله در لنگرود

زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان

ساحل چمخاله از بهترین جاهای دیدنی شرق گیلان است که در شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله قرار دارد. این ساحل زیبا دومین قطب گردشگری در میان جاهای دیدنی گیلان است که امکانات رفاهی و محیط خانوادگی خوبی را برای مسافران فراهم کرده است.

ساحل چمخاله از جاهای دیدنی لنگرود است که علاوه بر امکانات مناسب، شهر بازی، مسیرهای آرام‌بخش پیاده‌روی و مناظر بکر ساحلی، تفریح‌های بسیاری دارد تا خاطره‌ی ساحل چمخاله برای همیشه در ذهن هر گردشگری ثبت شود.

در ساحل زیبای چمخاله زمین‌های بازی بزرگی برای سرگرمی و تفریح کودکان وجود دارد. جت اسکی، قایق سواری، شنا در حاشیه‌های امن خزر، اسب‌سواری و دوچرخه سواری از امکانات تفریحی این ساحل هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های بابلسر

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

موزه چای در لاهیجان

جاذبه های گردشگری شرق گیلان
مکان های دیدنی شرق گیلان

لاهیجان معروف به پایتخت چای ایران است. چای‌کاری در ایران برای اولین بار به همت حاج محمد میرزا قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه در سال 1319 در لاهیجان آغاز شد و به‌ سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت.

آرامگاه کاشف السلطنه (موزه تاریخ چای لاهیجان) مربوط به دوره معاصر است و در لاهیجان، خیابان کاشف شرقی نرسیده به سه‌راه کشاورزی واقع شده است. موزه لاهیجان یکی از جاهای دیدنی لاهیجان است که ابتدا به عنوان مقبره کاشف السلطنه از آن بازدید می‌شد. اما با تکمیل ساختمان نیمه‌کاره مجاور آرامگاه و از سال ۱۳۷۵ این مکان به‌عنوان موزه تاریخ چای ایران افتتاح شد.

این موزه متشکل از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری شمالی و جنوبی است. طبقه همکف از سالن اصلی بنا، به اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چای‌نوشی اختصاص داده شده است. در طبقه دوم موزه چای، ویترین‌ها و اقلام مردم شناسی به نمایش گذاشته شده‌اند.

آبشار لونک

جاهای دیدنی شرق گیلان

آبشار لونک از جاهای دیدنی شرق گیلان است که در 20 کیلومتری جاده‌ی سیاهکل به دیلمان در پارک جنگلی لونک واقع شده است. این آبشار زیبا از دو آبشار تشکیل شده که در کنار هم قرار دارند. برخی به همین دلیل به آبشار لونک، آبشار دوقلو نیز می‌گویند.

پهنای آبشار در بیشترین اندازه به 20 متر می‌رسد و ارتفاع آن از سطح دریا 476 متر است. آب دو آبشار از ارتفاع 6 متری به رودخانه‌ای در پایین آبشار می‌ریزد. رودخانه با گذر از میان دره و صخره‌ها به سمت مزارع و شالیزارهای کشاورزان این منطقه می‌رود.

این آبشار از مکان های دیدنی شرق گیلان است که در منطقه جنگلی به نام لونک قرار دارد. در این منطقه گردشگری، امکانات و تجهیزات کافی برای گردشگران فراهم شده است. از امکانات این منطقه می‌توان آلاچیق‌ها، منقل‌هایی برای درست کردن غذا، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، غرفه‌های صنایع دستی و رستوران را نام برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین مقاصد مسافرت در تابستان

بهترین کافه های کیش

ساحل رامدشت

زیباترین جاهای دیدنی شرق گیلان
جاهای دیدنی شرق گیلان

رامدشت ساحلی با شن‌های نرم و تیره‌رنگ، در روستای رامدشت قرار دارد. این ساحل زیبا حدود پنج کیلومتر طول دارد و روزانه میزبان علاقه‌مندان به شنا و ماهی‌گیری است. در حال حاضر ساحل رامدشت یکی از تمیزترین سواحل گیلان محسوب می‌شود.

دلیل نامگذاری این منطقه این است که در گذشته، دشت وسیع و سرسبز رامدشت به‌عنوان مرکزی برای رام کردن اسب‌های وحشی شناخته می‌شد. اما از دهه ۷۰ شهرک سازی در این منطقه آغاز شد.

لذت تماشای مرغان دریایی از تفریحات ساحل بکر و آرام رامدشت است. زمین والیبال، زمین فوتبال، جت اسکی، قایق کرایه‌ای، ‏اسب سواری، شنا و آلاچیق برخی از امکانات رفاهی و تفریحی این ‏ساحل ماسه‌ای هستند.

این منطقه ۲۲ متر پایین‌تر از سطح دریا قرار گرفته و از پست‌ترین نقاط ساحلی است. با توجه به این که ساحل رامدشت در نزدیکی منطقه جنگلی رودسر قرار دارد، شما می‌توانید با رفتن به مناطق جنگلی از سفر به ‏شمال نهایت لذت را ببرید. اگر به صنایع دستی علاقه دارید، می‌توانید از بازارچه صنایع ‏دستی ساحل رودسر نیز دیدن کنید.‏

سوالات متداول

 جاذبه های گردشگری شرق گیلان کدامند؟

ساحل چمخاله، حمام گلشن، بام سبز، دریاچه کومله، ساحل رودسر، موزه چای، پارک ملی و تالاب بوجاق و آبشار سیاه تاش از جاذبه های گردشگری شرق گیلان هستند.

جاهای دیدنی لاهیجان کدامند؟

مجموعه جنگلی شیطان کوه، استخر طبیعی لاهیجان و تله کابین از مهم‌ترین مکان های تفریحی این شهر زیبا هستند. حمام گلشن، موزه چای، بقعه چهار پادشاه و مسجد تاریخی جامع لاهیجان نیز از جاهای دیدنی لاهیجان به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در جاهای دیدنی شرق گیلان چیست؟ آیا مکان دیگری را می‌شناسید که در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام اـ تالاب سوستان در لاهیجان که به فاصله 2کیلومتری لاهیجان از دانشگاه آزاد سوستان واقع شده اسمی نبردین که طبیعت بکر و تالابی پر آب و بسیار دیدنی با چشم اندازی از کوهپایه های پر تراکم اطراف هستش و دیگری منطقه جنگلی خُرتای در دل کوههاو جنگلهای روستای گُمُــــل لاهیجان از روستاهای دهستان سوستان که بکرترین منطقه جنگلی شهرستان هست هم نام نبردین .باتشکر و خدا قوت به همه دوستان گیلان دوست.

    پاسخ

    یکی از بهترین تورهای گیلان گردی مربوط به تور ثقتی هست که توی هتل ثقتی هم اقامت دارین چند شبو همراه با شام و فیلمبرداری رایگان

    پاسخ

    با تشکر از مقاله زیبای شما متاسفانه از زیباترین شهر شرق گیلان چابکسر هیچ یادی نکردید

    پاسخ