;
coinex

بهترین زمان سفر به قشم ؛ انتخاب بهترین وقت برای سفر به قشم از نظر آب‌وهوا، جاذبه‌های گردشگری و قیمت

تجربه سفر به قشم یکی از محبو‌ب‌ترین تجارب گردشگران جنوب کشور محسوب می‌شود. اما بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

تفریحات گردشگران در جزیره قشم در هر فصلی از سال جذاب هستند. قدم زدن در سواحل قشم ، تجربه تفریحات آبی، بازدید از جاذبه‌های طبیعی جزیره و حتی خرید از مراکز خرید پرشمار آن همگی را می‌توانید در هر زمانی تجربه کنید. اما اگر بهترین زمان سفر به قشم را بدانید، این تفریحات معمولی می‌توانند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت به همراه داشته باشند.

علاوه بر این، هر مسافری در سفر به جزیره قشم هدفی دارد و بعضا برآوردن این اهداف، فصل خاص خودش را دارد. مثلا اگر به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی قشم باشید، زمان خاصی در سال بهتر از دیگر زمان‌ها است و در نتیجه باید بهترین زمان برای سفر به قشم را بدانید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بهترین زمان سفر به قشم

جزیره قشم بزرگترین و یکی از زیباترین جزایر ایران به شمار می‌رود که با جذابیت‌های پرشمارش به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری بسیاری از مسافران در فصول مختلف بدل شده و سالانه افراد زیادی به آن سفر می‌کنند.

جزیره قشم اما از آنجا که در مناطق جنوبی ایران جای دارد از هوای گرم و رطوبت بالایی برخوردار است و در نتیجه اطلاع از بهترین فصل برای سفر به قشم به شما کمک می‌کند تا سفری جذابتر و خاطره‌انگیزتر به این جزیره زیبا داشته باشید.

بهترین وقت برای سفر به قشم از نظر آب‌وهوا

جزیره قشم در خلیج فارس قرار دارد و از هر طرف آن به سواحل قشم و دریا دسترسی دارید. البته به دلیل تغییرات دمای هوا در قشم، این جزیره ساحلی مواج دارد و باید به این نکته دقت داشته باشید.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟
بهترین زمان سفر به قشم

با توجه به آب‌وهوای متغیر جزیره قشم در زمان‌های مختلف، شما باید بهترین زمان سفر به قشم را بدانید تا بتوانید در زمان مناسبی به جزیره سفر کنید. در ادامه، به بررسی وضعیت سفر به قشم در فصول مختلف سال می‌پردازیم.

سفر به قشم در بهار

گرچه بهار هرگز ارزانترین فصل برای گردشگران نیست، اما فروردین بهترین وقت برای سفر به قشم در فصل بهار است. البته که با فرارسیدن نوروز و آغاز تعطیلات نوروزی، ایرانیان زیادی راهی قشم می‌شوند و در نتیجه در این فصل، اقامتگاه‌ها و هتل های قشم خیلی سریع پر می‌شوند، جزیره شلوغ بوده و هزینه اقامت هم بالاتر است. با توجه به شلوغی جزیره در بهار، بهتر است قبل از سفر در بهترین هتل های قشم برای خودتان اتاق رزرو کنید.

در فروردین دمای قشم به میانگین 20 درجه سانتیگراد و حداکثر 24 درجه سانتیگراد می‌رسد. در نتیجه فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار و دیدار از جاذبه‌های طبیعی جزیره است.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

توجه داشته باشد که در اواخر فصل بهار و ماه خرداد، میانگین دمای جزیره قشم به 30 درجه سانتیگراد می‌رسد و این موضوع شاید بازدید از زیبایی‌های جزیره را کمی دشوار کند.

البته اگر هدف شما از سفر به قشم استفاده از تفریحات آبی، شنا و آب‌تنی باشد اتفاقا این ماه بهترین زمان سفر به قشم است می‌توانید با استفاده از خلوتی نسبی جزیره از سواحل قشم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فست فود قشم

بهترین بوم گردی قشم

سفر به قشم در تابستان

در تابستان، دیگر خبری از آب‌وهوای معتدل جزیره در بهار نیست و به جای آن گرمایی طاقت‌فرسا ظاهر می‌شود. از سوی دیگر اگر قصد استفاده از سواحل قشم را داشته باشید باید بدانید که سطح آب دریا در تابستان بالاتر می‌آید و این اتفاق دو جنبه دارد؛ در حالتی که به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی قشم باشید، این موضوع و گرمای بی‌امان هوا فرصت دیدار موارد چون ژئوپارک قشم، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ها و مواردی دیگر را از شما می‌گیرد.

اما اگر اهل شنا و دوست‌دار تفریحات آبی باشید، می‌توان در سواحل قشم تجربه بی‌نظیری داشت. پس تعیین بهترین زمان برای سفر به قشم با توجه به هدف شما از سفر اندکی متفاوت خواهد بود.

این مسئله را مدنظر داشته باشید که اوایل تیر تا اوایل شهریور، گرم‌ترین روزهای قشم است و در این بازه زمانی میانگین دمای هوا در جزیره 34 درجه است و حتی بعضا تا 40 درجه هم می‌رسد. همین مسئله سبب شده تا برخی از گردشگران که چندان به تفریحات آبی نمی‌اندیشند، در این فصل از سال از سفر به قشم خودداری کنند.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟
بهترین وقت برای سفر به قشم

این موضوع یک نکته دارد و آن اینکه همین مسئله سبب می‌شود جزیره، جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید آن به مراتب خلوت‌تر باشند. از سویی اقامتگاه‌ها و هتل های قشم در این فصل از سال با تخفیف و شرایط ویژه خدمت‌رسانی می‌کنند و عمدتا اتاق‌ها خالی است، در نتیجه اگر فرصت‌طلب باشید، در تابستان می‌توانید تجربه سفر جالب و اقتصادی به قشم داشته باشید.

همچنین معمولا در فصل گرما، فصل حراج قشم آغاز می‌شود و مراکز خرید این جزیره، اجناس‌شان را با تخفیف‌های قابل توجه تابستانی به فروش می‌رسانند.

سفر به قشم در پاییز و زمستان

با شروع پاییز، فصل آتشین گرما در قشم پایان می‌یابد و دیگر خبری از دمای بالای 30 درجه نیست. اساسا در همان اوایل مهر دیگر کمتر دمای هوا از 25 درجه سانتیگراد بالاتر می‌رود.

البته که با کاهش دما، سطح آب دریا پایینتر می‌رود و شاید تفریحات آبی و شنا در این بازه زمانی به سادگی تابستان و فصول گرم نباشد. اما اگر اهل تفریحات شبانه و کمپ‌کردن در جاذبه‌های طبیعی قشم مانند دره ستارگان باشید، بهترین وقت برای سفر به قشم همین زمان است و می‌توانید در شب‌های زیبای جزیره، در دره ستارگان مستقر شوید.

کاهش دما در زمستان تداوم خواهد یافت و سردی هوا بین 13.5 تا 18.5 درجه می‌شود. بیشترین دمای قشم در زمستان نهایتا 23 درجه سانتیگراد است.

با این شرایط، برخی از گردشگران بر این باورند که بهترین فصل برای سفر به قشم همین پاییز و زمستان است که هوا مطبوع و خنک بوده و هنوز قشم به شلوغی بهار نشده است.

با این وجود توصیه می‌کنیم که با توجه به هدف خود از سفر، بهترین زمان سفر به قشم را تعیین کنید و مواردی که درباره شرایط هر فصل از سال توضیح دادیم را نیز درنظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:

بهترین رستوران های کیش

بهترین کافه های کیش

بهترین زمان برای سفر به قشم از نظر شلوغی و خلوتی جزیره

افراد معمولا ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند. برای مثال برخی برون‌گرا و مایل به شلوغی و ازدحام و برخی دیگر درون‌گرا و عاشق خلوت و تنهایی هستند. این ویژگی‌های شخصیتی در سفر به سبک دیگری موثر هستند و می‌توانند در تعیین بهترین وقت برای سفر به قشم موثر باشند.

برای مثال اگر هدف کسی از سفر به قشم آرامش و رفع خستگی باشد، مقصدی خلوت و آرام را به دیدنی‌ها و مراکز خرید شلوغ جزیره ترجیح می‌دهد.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به خلوت بودن مقصد سفر اهمیت می‌دهید، از سفر به قشم در ایام نوروز خودداری کنید. در عوض در اواخر فصل بهار و با افزایش نسبی دمای هوا، تدریجا از شمار مسافران قشم کاسته می‌شود و شاید این بهترین زمان سفر به قشم باشد. خصوصا که در ادامه و در تابستان با توجه به گرمای هوا، اگر قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی جزیره را نداشته باشید، می‌توانید از اقامت در اقامتگاه‌ها و هتل های قشم با قیمت مناسب لذت ببرید.

از طرفی شاید بگویید همچنان که به دنبال یک بازه زمانی خلوت در جزیره هستید، قصد ندارید قید بازید از جاذبه‌های قشم را بزنید و از طرفی گرمای طاقت‌فرسای تابستان هم برایتان جالب نیست. با این اوصاف می‌توانید سفر به قشم را به اواخر پاییز یا حتی فصل زمستان موکول کنید. زمانی که هم هوا خنک است، هم جزیره آنقدرها شلوغ نشده که خارج از تحمل باشد. در مجموع این نکته را فراموش نکنید که بهترین زمان برای سفر به قشم زمانی است که شما راحت باشید.

بهترین فصل برای سفر به قشم با هدف خرید

یکی از مسائلی که در اهمیت‌یافتن روزافزون قشم، پیشرفت آن و البته افزایش شمار گردشگران آن موثر بود، تبدیل جزیره قشم به منطقه آزاد بود. موضوعی که افزون بر جذب سرمایه، منجر به رونق کار خرید و فروش و تجارت در جزیره هم شد.

این مسئله هم برای ساکنان و هم برای مسافران جزیره به یک بازی برد برد بدل شده است. از یک سو، گردشگران در سفر به قشم و علاوه بر تجربه تفریحات گوناگون و بازدید از زیبایی‌های جزیره، به طیف متنوع و وسیعی از اجناس مقرون‌به‌صرفه دسترسی دارند و از سوی دیگر، کاسبان و فروشندگان سود بیشتری از افزایش فروش دارند و به پویایی تجاری جزیره کمک می‌کنند.

بهترین فصل برای سفر به قشم با هدف خرید
بهترین فصل برای سفر به قشم

همانطور که در بخش‌های پیشین گفتیم، در فصل گرما و با شروع تابستان، فصل حراج در قشم آغاز می‌شود و از آنجا که شمار مسافران نسبت به شرایط عادی کاسته می‌شود، اجناس تخفیف‌های قابل‌توجهی می‌خورند. این موضوع تابستان را به بهترین فصل برای سفر به قشم با هدف خرید و استفاده از تخفیف‌های فروشندگان کرده است.

اگر از بابت گرمای هوا و دشواری رفت‌وآمد نگران هستید باید بدانید که مهمترین مراکز خرید قشم از جمله مجتمع تجاری خلیج فارس، مجتمع فردوسی، مرکز خرید ستاره و دیگر مراکز مهم قشم به تجهیزات مناسب تهویه هوا تجهیز شده‌اند و عموما در نزدیکی اقامتگاه‌ها و هتل های قشم واقع شده‌اند. پس به سهولت می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته، در پاساژها بگردید و محصول مورد علاقه خود را بخرید.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی شیراز در تابستان 

مکان های دیدنی شیراز 

بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در رویدادها

در ایران رنگارنگ ما، هر منطقه‌ای و هر قوم و نژادی، فرهنگ و آدام و رسوم خاص خود را دارد. خاصیتی که اتفاقا به دلیل منحصربفرد بودنش می‌تواند گردشگرانی از دیگر نقاط جلب کند. اگر به دنبال فرهنگ بومی جزیره در سفر به آن باشید، باید بدانید که هر جشن یا سنتی معمولا زمان خاصی دارد. در ادامه به برخی از مهمترین جشن‌های بومی جزیره قشم و زمان برگزاری آن‌ها می‌پردازیم.

جشن نوروز صیاد

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

جشن نوروز صیاد یکی از مهمترین آیین‌های بومی جزیره قشم است. جشنی که در آن بخش‌های زیادی از جزیره رنگ‌آمیزی و تزئین می‌شوند، مردم محلی معمولا در حال رقص و آواز خواندن هستند و حتی نخل‌ها و درختان نیز تزئین می‌شوند.

برخلاف نامش، جشن نوروز صیاد جشنی مرتبط با نوروز نیست و معمولا در اواخر تیر ماه برگزار می‌‌شود. در اواخر تیر ماهی‌گیران جزیره یک روز دست از کار می‌کشند و در عوض تمام روز را به شادی، رقص و موسیقی اختصاص می‌دهند.

اگر در سفر به قشم به روستاهای سخ، لاتف، مسن یا جزایر هنگام و هرمز بروید می‌توانید این مراسم را ببینید. البته این یک جشن کوتاه یکی دوساعته نیست. جشن نوروز صیاد در مواردی تا نیمه‌های شب ادامه دارد و فرصت شنا، شرکت در بازی‌های محلی، مسابقات و حتی دریافت جوایز را نیز برای شما فراهم می‌کند.

جشن نخل خرما

یکی دیگر از جشن‌های مهم جزیره قشم، جشن نخل خرما است. این جشن در اواخر شهریور ماه و همزمان با خنک شدن هوا برگزار می‌شود که یک بازه زمانی خوب برای سفر به قشم محسوب می‌شود.

فلسفه برگزاری این جشن با پرورش خرما و برداشت آن ارتباط مستقیمی دارد. پرورش درختان نخل و کاشت و برداشت خرما، زحمات زیادی به کشاورز تحمیل می‌کند. به همین دلیل کشاورزان برای رفع خستگی و ابراز شادی بعد از برداشت محصول، یک جشن بزرگ تدارک می‌بینند که نام آن جشن نخل خرما است.

در جشن نخل خرما، انواع درخت نخل تا فرآورده‌های خرما از جمله شیره آن به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود. از سویی برگ‌های درخت خرما می‌توانند مواد اولیه برای استفاده در برخی صنایع دستی باشند. همچنین امکان خرید انواع حصیر در صورت بازدید از این جشن را خواهید داشت. معمولا این جشن با برگزاری رقص و آواز و پایکوبی نیز همراه است.

جشن میگو

در صورتی که نتوانستید در هیچ از دو جشن قبلی شرکت کنید یا به دلیل گرمای هوا در آن فصل از سال عازم قشم نشدید، می‌توانید روی حضور در جشن میگو حساب باز کنید. جشنی که در فصول خنک قشم و با رسیدن آبان برگزار می‌شود.

جشن میگو به طور دقیق در 24 و 25 آبان هر سال در قشم برگزار می‌شود. اگر به پارک ساحلی جزیره مراجعه کنید می‌توانید علاوه بر شرکت در جشن، در جنگ‌های شادی هم حضور داشته باشید و سوغاتی‌های بومی و باکیفیتی نیز تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی کیش

بهترین هتل های کیش

بهترین زمان سفر به قشم برای بازدید از جاهای دیدنی

طبیعت و جاذبه‌های بومی قشم یکی از مهمترین دلایل عموم مسافران این جزیره است. قشم با داشتن آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی پرشمار می‌تواند مقصد گردشگری ایده‌آلی برای عموم افراد باشد. البته که بازدید از این جاذبه‌ها، زمان مناسبی دارد که باید از آن مطلع باشید.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟
بهترین زمان برای سفر به قشم

همانطور که گفتیم معمولا در فصل گرما و با افزایش دمای هوا، جابجایی در جزیره از نقطه‌ای به نقطه دیگر و بازدید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن کار نسبتا دشواری می‌شود و اساسا کمتر کسی تاب ‌آفتاب سوزان قشم را دارد.

پس بهتر است اگر بازدید جاذبه‌های قشم از اولویت‌های سفر شما است، سفر خود به جزیره را به زمانی در اوایل پاییز، زمستان یا حتی ماه‌های نخست بهار موکول کنید. در این فصول علاوه بر این، امکان مشاهده بخشی از حیات وحش جزیره شامل تولد لاکپشت‌های دریایی و یا شنای دلفین‌ها را نیز خواهید داشت که برای دوستداران این موارد بسیار جذاب خواهد بود.

بهترین زمان سفر به قشم برای بازدید از جنگل‌های حرا

یکی از مهمترین جاذبه‌های قشم، بازدید از جنگل‌های حرا است. جنگل روی آب چیزی نیست که به این سادگی بتوانید فراموشش کنید. پس اگر به دنبال بازدید از این جنگل‌ها باشید، بهتر است فصول خنک سال را برای سفر به قشم انتخاب کنید. این منطقه چندان با دیگر بخش‌های اقلیم قشم متفاوت نیست و به همین خاطر در تابستان‌ها بسیار گرم می‌شود.

شاید بهترین زمان برای بازدید از جنگل‌های حرا، اواخر پاییز، تمام زمستان و اوایل بهار باشد که دمای هوا نسبتا متعادل و قابل تحمل است.

بهترین زمان سفر به قشم از نظر اقتصادی

معمولا در ایام تعطیلات و به خصوص تعطیلات نوروز، مسافران زیادی عازم جزیره قشم می‌شوند. در نتیجه این مهم، قیمت اقامتگاه، اجناس و حتی بلیت هواپیما نیز شدیدا در این مدت افزایش می‌یابد و سفر به قشم از نظر اقتصادی چندان معقول نیست.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، همزمان با افزایش دما و کاهش شمار مسافران جزیره، تخفیف‌ها و کاهش قیمت نیز آغاز می‌شود. این کاهش قیمت از اقامتگاه و هتل های قشم تا حتی مراکز خرید را دربرمی‌گیرد و اساسا در تابستان یک بازه زمانی به عنوان فصل حراج تعریف شده است که در آن می‌توان اجناس بسیار باکیفیتی را با قیمت بسیار ایده‌آل خریداری کرد. پس از نظر اقتصادی، فصل گرم سال موعد مناسبی برای سفر به قشم است.

سوالات متداول

ارزان ترین زمان سفر به قشم چه زمانی است؟

با توجه به خلوت شدن جزیره و افزایش دمای هوا در تابستان، این فصل ارزانترین فصل برای سفر به قشم است. در این زمان هزینه اقامت در قشم به کمترین میزان می‌رسد و فروشگاه‌ها و مراکز خرید نیز تخفیف‌های قابل توجهی بر محصولات خود اعمال می‌کنند.

بهترین زمان سفر به قشم چه زمانی است؟

انتخاب بهترین زمان برای سفر به قشم یک موضوع بسیار شخصی است و بستگی زیادی به هدف شما از سفر دارد. اگر هدف شما کاملا تفریحی و بازدید از جاذبه‌های جزیره باشد، بهار فصل مناسبی است. اگر به دنبال تفریحات آبی و یک اقامت اقتصادی باشید، سفر به قشم در تابستان برای شما مناسب خواهد بود و اگر به دنبال آرامش جزیره و خلوتی و سکون آن باشید، بهتر است در فصل‌های پاییز و زمستان به قشم سفر کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بهترین زمان سفر به قشم چیست؟ تجربه شما از سفر به قشم در فصول مختلف چگونه است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر