coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

آنچه در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 معرفی شد؛ از Apple Intelligence تا iOS 18

در این مطلب نگاهی داریم به محصولاتی که در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 معرفی شدند از جمله سیستم هوش مصنوعی جدید اپل، iOS 18 و غیره.

بالاخره کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 برگزار شد و اپل در این رویداد مهم، از نرم‌افزارهای مورد استفاده در نسل جدید آیفون، آیپد و مک بوک رونمایی کرد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در این رویداد از iOS 18، WatchOS 11 و macOS Sequoia رونمایی شد اما شرکت اپل در این رویداد از نرم‌افزار جدید مورد استفاده در اپل ویژن پرو هم رونمایی کرد که همین چند ماه پیش روانه بازار شده بود. همچنین، رویداد اپل 2024 نشان داد که اپل هم از اهمیت پیوستن به موج جدید هوش مصنوعی غافل نیست و با معرفی سیستم Apple Intelligence جدیت خودش را در این زمینه نشان داد.

حالا قرار است هوش مصنوعی در مرکزیت اکوسیستم اپل قرار داشته باشد و به انجام کارهایی مثل رفع خطاهای نوشتاری در ایمیل‌ها یا ارسال ایموجی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی به دیگران کمک کند.

در ادامه مطلب، نگاهی خواهیم داشت به آنچه که در این رویداد مهم گذشت و شما را با نرم‌افزارهای رونمایی شده در WWDC 2024 آشنا می‌کنیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

همانطور که اشاره شد، تمرکز اصلی در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 فناوری هوش مصنوعی بود. شرکت اپل در این رویداد از سیستم هوش مصنوعی Apple Intelligence رونمایی کرد که آیفون، آیپد و مک را پوشش می‌دهد. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید اپل می‌توان به امکان مدیریت اعلان‌ها، نوشتن خودکار پاسخ ایمیل و خلاصه سازی متن اشاره کرد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024
کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

اپل هوش مصنوعی سیری را هم به میزان چشمگیری به روزرسانی کرده و حالا این دستیار هوشمند اپل کنترل بیشتری بر اپلیکیشن‌ها خواهد داشت. Apple Intelligence که می‌تواند پردازش‌ها را به صورت محلی روی دستگاه کاربر و همچنین روی سیستم ابر خصوصی انجام دهد، قابلیت‌های دیگری مثل تولید ایموجی و پاک کردن پس‌زمینه تصاویر را هم دارد.

البته رویداد WWDC صرفاً مختص هوش مصنوعی نبود بلکه اپل در این رویداد از قابلیت‌های جدید اکوسیستم نرم‌افزاری خودش رونمایی کرد که در ادامه مطلب شما را با این تغییرات جدید آشنا می‌کنیم.

1. پنج سالگی اپل تی وی پلاس

تیم کوک پس از مطرح کردن این ادعا که سرویس اپل تی وی پلاس «تحسین شده‌ترین سرویس استریمینگ بین منتقدان» است، خبر از انتشار برنامه‌های جدید در این سرویس داد. از جمله این برنامه‌های جدید می‌توان به سریال‌هایی مثل ماده سیاه و فیلم تحریک‌کنندگان اشاره کرد به همراه فصل جدید برنامه‌های پرطرفداری مثل مرا به ماه پرواز ده و پاچینکو.

بیشتر بخوانید

تغییر فونت ساعت در آیفون

فعال سازی هات اسپات آیفون

2. VisionOS 2

اپل ویژن پرو، جدیدترین پلتفرم سخت‌افزاری اپل است که به لطف VisionOS 2 سال بسیار خوبی را پیش رو دارد. آپدیت جدید VisionOS امکان پشتیبانی از عکس‌های فضایی را پیدا کرده و با استفاده از این قابلیت، می‌توانید از فناوری یادگیری ماشینی برای ایجاد عکس‌های سه بعدی از گالری تصاویر خودتان استفاده کنید. می‌توانید این تصاویر را از طریق حالت جدید live share با دیگران به اشتراک بگذارید.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

VisionOS 2 که در کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2024 معرفی شد، از ابعاد مختلف نمایشگر مک پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب به جای اینکه در ویژن پرو فقط نمایشگرهای 4K با نسبت ابعاد 16 به 9 پشتیبانی شوند، امکان پشتیبانی از نمایشگرهای اولتراواید بزرگ هم فراهم شده است. بهترین نمایشگرهای اولتراواید، نقش زیادی در ارتقای بهره‌وری دارند؛ در نتیجه این تغییر بسیار مهم و بزرگ است.

برای گیمینگ هم اپل یک API جدید طراحی کرده و توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از آن بازی‌های تخته‌ای متفاوتی را تولید کنند که امکان اجرای آنها از طریق ویژن پرو وجود دارد. مثلاً می‌توان تصویر این بازی‌ها را روی میز انداخت و به صورت مجازی آنها را انجام داد.

خوشبختانه حالا ویژن پرو محدود به کاربران آمریکایی نیست و اپل اعلام کرده که اپل ویژن پرو را برای همه کاربران در سطح جهان منتشر می‌کند.

3. iOS 18

یکی از مهم‌ترین محصولات نرم‌افزاری رونمایی شده در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 سیستم‌عامل iOS 18 بود. با انتشار این آپدیت جدید، کاربران می‌توانند آیکن اپلیکیشن‌ها را به شکل دلخواه در صفحه اصلی مرتب کنند. اپل، دارک مود را هم تغییر داده تا رنگ آیکن اپلیکیشن‌ها را عوض کند؛ طوری که صفحه اصلی گوشی، به شکلی کاملاً متفاوت با همیشه قابل تنظیم باشد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

در iOS 18، کنترل‌های مربوط به دستگاه‌های خانگی هوشمند هم در مرکز کنترل قرار دارند. در رویداد اپل 2024 این قابلیت با بسته شدن درب یک گاراژ با انتخاب گزینه «بستن درب» از quick menu به نمایش گذاشته شد. اپل برای پیاده‌سازی این قابلیت، یک Controls API جدید رونمایی کرده تا امکان کنترل کردن همه تجهیزات خانه هوشمند از طریق مرکز کنترل iOS فراهم شود.

همچنین، اپل به شما امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌های دلخواه را در iOS قفل کنید تا دیگران نتوانند بدون باز کردن قفل فیس آی‌دی از آنها استفاده کنند. بنابراین، می‌توانید تنظیمات را طوری تغییر دهید که مثلاً اگر گوشی خودتان را در اختیار شخص دیگری قرار دادید، این شخص به پیام‌های شما دسترسی نداشته باشد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

در iOS 18 شیوه اتصال دستگاه‌های بلوتوث هم تغییر کرده و این دستگاه‌ها برای دسترسی به سایر دستگاه‌های متصل به آیفون، از شما اجازه می‌گیرند. این تغییرات امنیتی اهمیت زیادی دارند و انتظار می‌رود که سایر شرکت‌ها هم در آینده راهکارهای مشابهی را پیاده‌سازی کنند.

اپل برای Messages قابلیت پیام ماهواره‌ای را رونمایی کرده که مثل سرویس‌های اضطراری این شرکت کار می‌کند و این یعنی نیاز نیست که نگران ارسال نشدن پیام‌ها باشید. بعلاوه، پیام‌های iMessages ارسال شده از طریق ارتباط ماهواره‌ای، رمزنگاری سرتاسری می‌شوند.

در iOS 18 اپلیکیشن Apple Photos هم طراحی کاملاً متفاوتی پیدا کرده و یک نمای واحد و یکدست پیدا کرده که یک دکمه در پایین آن قرار دارد. می‌توانید از این دکمه، برای فیلتر کردن تصاویر گالری استفاده کنید. مثلاً می‌توانید اسکرین شات‌ها و عکس‌های دانلود شده را فیلتر کنید تا عکس‌های مربوط به خانواده و دوستانتان را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

پشتیبانی ایر پاد از حرکات دست جدید

اگر تابحال سعی کرده باشید که در یک محیط شلوغ و پرازدحام مثل اتوبوس به اعلان‌های دریافتی پاسخ دهید، حتماً در جریان هستید که پاسخ دادن به سوالات سیری در چنین شرایطی چقدر سخت و آزاردهنده است. برای حل این مشکل، اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 قابلیت پشتیبانی از حرکات دست جدید را برای ایرپاد معرفی کرد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید به جای بلند خواندن پاسخ پیام‌ها، با تکان دادن سر به اعلان‌ها پاسخ دهید.

4. قابلیت جدید AppleTV

اپل از یک قابلیت جدید برای AppleTV رونمایی کرده که با استفاده از آن می‌توانید حین تماشای فیلم و سریال، به اطلاعات فیلم از جمله فهرست بازیگران دسترسی پیدا کنید. خیلی از کاربران، هنگام تماشای هر فیلم و سریالی در سایت‌هایی مثل IMDB این اطلاعات را جستجو می‌کنند. آمازون پرایم هم قبلاً قابلیت مشابهی را رونمایی کرده بود اما وجود چنین قابلیتی در هر سرویس استریمینگی ضروری است.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

 

علاوه بر این قابلیت، در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 از یک محافظ نمایشگر جدید با تم اسنوپی هم رونمایی شد. در صورت فعال بودن این قابلیت، اگر برای مدتی از تلویزیون استفاده نکنید، این محافظ به صورت خودکار فعال می‌شود.

5. WatchOS 11 و قابلیت‌های مربوط به تناسب اندام

اپل واچ، قبلاً هم متمرکز بر قابلیت‌های مربوط به تناسب اندام بود؛ اما در WatchOS 11 شاهد اضافه شدن انواع قابلیت‌ها هستیم که با استفاده از آنها می‌توانید فعالیت‌های ورزشی مختلف را رتبه بندی کنید. بنابراین، این سیستم‌عامل می‌تواند توصیه‌های مربوط به تناسب اندام را به شکل دقیق تنظیم کند. همچنین، WatchOS 11 به شما امکان می‌دهد که سطح تلاش انجام شده برای هر ورزش را تحت نظر داشته باشید و مثلاً اگر ورزش‌هایی که انجام داده‌اید بیش از حد سنگین بوده‌اند، کمی به بدنتان استراحت بدهید.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

قابلیت بعدی، اپلیکیشن Vitals است که علائم حیاتی بدن شما را در گذر زمان تحت نظر داشته و می‌توانید با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده تشخیص دهید که شرایط کلی بدنتان عادی هست یا خیر. اگر تغییرات چشمگیری در این علائم مشاهده شود، این اپلیکیشن می‌تواند دلیل احتمالی آن را برای شما مشخص کند.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

در نهایت، طبق آنچه در WWDC 2024 مشخص شد، اپل قابلیت پیگیری چرخه‌های قائدگی را در اپل واچ ارتقاء داده تا در صورت بروز مشکل یا تغییراتی غیرعادی، از این تغییرات آگاه شوید.

بیشتر بخوانید

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

6. iPadOS و ماشین حساب

در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024، این شرکت اشاره‌ای هم به iPadOS 18 داشت که ظاهراً بیشتر قابلیت‌های iOS 18 در این سیستم‌عامل هم وجود دارند. اما حالا شرکت اپل یک نوار شناور به بسیاری از اپلیکیشن‌ها اضافه کرده که از صفحه لمسی بزرگتر برای پیمایش سریع‌تر در اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند تا نیازی به ترکیب و در هم پیچیدن تعداد زیادی منو با هم وجود نداشته باشد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

همچنین اپل از قدرت افزایش یافته آیپدهای خودش استفاده می‌کند تا انیمیشن‌های مختلف را در سرتاسر سیستم‌عامل iPadOS تعبیه کند. این تغییرات، باعث شده‌اند که آیپد حس و حال پیشرفته‌تر و شیک‌تری پیدا کند. بعلاوه، این انیمیشن‌های جدید توسط یک API جدید پشتیبانی می‌شوند، در نتیجه همه توسعه دهندگان می‌توانند این قابلیت‌ها را در اپلیکیشن‌های خودشان پیاده‌سازی کنند.

 

مهم‌تر از همه اینکه، پس از حدود 14 سال حالا اپل اپلیکیشن ماشین حساب را به آیپد اضافه کرده است. اما این ماشین حساب معمولی و ساده نیست؛ بلکه اپل قابلیت Math Notes را هم در این ماشین حساب پیاده‌سازی کرده و می‌توانید با استفاده از قلم اپل، اعداد و فرمول‌ها را بدون نیاز به قلم و کاغذ رسم کرده و پاسخ آنها را پیدا کنید. اپلیکیشن Notes هم به قابلیت‌های محاسباتی جدید مجهز شده است.

بیشتر بخوانید

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

7. macOS Sequoia

سیستم‌عامل مک همیشه یکی از مهم‌ترین محصولات اپل بوده اما در کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2024 شاهد رونمایی از macOS Sequoia بودیم که باعث ارتقای قابلیت‌های این سیستم‌عامل می‌شود. حالا، اپل هم مثل ویندوز 11 به کاربران امکان می‌دهد که تصویر آیفون را روی دسکتاپ مک پخش کنند. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید فایل‌های دلخواه را بین آیفون و مک جابجا کنید تا ادیت عکس و ویدیو برای شبکه‌های اجتماعی به راحتی قابل انجام باشد. می‌توانید در Final Cut یک ویدیو را ویرایش کرده و سپس محصول نهایی را مستقیماً در آیفون خودتان استخراج کنید.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

 

در macOS Sequoia ابزار Keychain پیشرفته‌تر از همیشه شده و تبدیل به یک پسورد منیجر کامل و جامع شده که می‌توانید با استفاده از آن همه پسوردهای خودتان را در یک محل امن ذخیره کنید. این اپلیکیشن در همه پلتفرم‌های اپل در دسترس خواهد بود؛ اما می‌توانید در ویندوز هم از آن استفاده کنید. همین قابلیت می‌تواند Keychain را تبدیل به یکی از بهترین پسورد منیجرهای موجود در بازار کند.

طبق آنچه در کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2024 مشاهده کردیم، سافاری هم یک بازسازی کامل خواهد داشت به همراه تنظیمات viewer که ویدیوها را در صفحات وب به قسمت مقابل منتقل می‌کند. همچنین می‌توانید با کلیک روی یک دکمه، خلاصه‌ای از یک مقاله را مشاهده کنید.

اپل از API گیمینگ Metal هم استفاده کرده تا یک پلتفرم گیمینگ یکپارچه در سطح دستگاه‌های مختلف این شرکت ایجاد کند که این قابلیت با استفاده از Games Porting Toolkit 2 فراهم شده است. این مجموعه ابزار، به توسعه دهندگان بازی‌ها امکان می‌دهد بازی‌های خودشان را به macOS منتقل کنند.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

بازی‌هایی مثل کنترل و Frostpunk 2 هم به macOS خواهند آمد. بازی کنترل در حال حاضر یک بازی نسبتاً قدیمی محسوب می‌شود اما Frostpunk 2 تقریباً همان زمانی برای macOS منتشر می‌شود که برای کامپیوتر منتشر خواهد شد.

در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 یک پیش نمایش هم از گیم پلی اساسینز کرید سایه‌ها برای macOS ارایه شد که نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. یوبی سافت، از فرصت پیش آمده در رویداد اپل 2024 استفاده کرده و اعلام کرد که اساسینز کرید سایه‌ها برای آیپد هم منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

8. Apple Intelligence

با فراگیر شدن محبوبیت فناوری هوش مصنوعی مولد، اپل هم در کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2024 از سیستم جدید خودش موسوم به Apple Intelligence رونمایی کرد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

شاید این قابلیت‌های هوش مصنوعی به ظاهر چندان مهم به نظر نرسند؛ اما می‌توانند برای صرفه‌جویی در وقت و راحت‌تر شدن کارها بسیار مفید باشند. مثلاً اپل از اعلان‌های هوشمند رونمایی کرده که از LLM (مدل زبانی بزرگ) روی دستگاه برای اولویت بندی اعلان‌های مهم استفاده می‌کند تا دائماً با انواع اعلان‌های هرز و بی‌اهمیت روبرو نشوید.

اپل قابلیت تولید محتوا با هوش مصنوعی را هم در همه اپلیکیشن‌های خودش پیاده‌سازی کرده که توانایی تولید پیام یا حتی متن و مقاله را هم دارد. این قابلیت‌ها، باعث پیشرفته‌تر شدن سیری شده و به شما امکان می‌دهند که سوالات خاص‌تری را از سیری پرسیده و جواب‌های مرتبط‌تر و دقیق‌تری را دریافت کنید. مثلاً می‌توانید از سیری بخواهید عکسی را که دوستتان چند روز پیش برای شما فرستاده پیدا کند و سیری هم با جستجو در گالری، عکس مورد نظر را پیدا خواهد کرد.

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024

معمولاً وقتی صحبت از پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سطح کل سیستم می‌شود، نگرانی‌های امنیتی کاربران پررنگ‌تر می‌شوند. به لطف وجود واحدهای پردازش عصبی (به اختصاص NPU)، همه داده‌های مورد استفاده برای این محاسبات روی خود دستگاه مدیریت می‌شوند. اپل از سال 2020 و از زمان رونمایی از تراشه M1 در حال کار کردن روی این واحدهای پردازشی بود.

برای پردازش‌های سنگین‌تر هوش مصنوعی، از فناوری Private Cloud Compute استفاده می‌شود. انتقال داده‌های کاربران به بستر ابر ذاتاً با ریسک‌های خاصی همراه است، اما اپل ادعا کرده که هیچ یک از داده‌های کاربران روی سرورهای این شرکت ذخیره نمی‌شوند. بعلاوه، وقتی دستگاه شما به این نتیجه می‌رسد که برای پاسخ دادن به یک درخواست خاص نیاز به اجرای پردازش‌هایی روی بستر ابر دارد، فقط اطلاعات ضروری به ابر منتقل می‌شوند؛ در نتیجه نیازی نیست که برای هر درخواست، کل داده‌های شما به بستر ابر منتقل شوند.

طبق آنچه در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 مشاهده کردیم، سیستم Apple Intelligence منجر به ارتقای چشمگیر توانایی‌های سیری خواهد شد. حالا این دستیار هوشمند کلاسیک، کلمات را بسیار بهتر درک کرده و می‌تواند حین اجرای دستورات مختلف، کلیت مکالمه را به خاطر بسپارد. این یعنی مثلاً وقتی از سیری درباره آب و هوای نیویورک سوال پرسیده و پاسخ این سوال را دریافت می‌کنید، می‌توانید دوباره از سیری بپرسید که “چه رستوران‌هایی در آن اطراف هستند؟” و سیری درک می‌کند که منظور شما همان شهر نیویورک است. شاید این قابلیت به ظاهر چندان مهم به نظر نرسد اما در مکالمه با هوش مصنوعی تأثیر چشمگیری دارد.

حالا می‌توانید به روش متنی هم از سیری استفاده کنید و کافیست برای انجام این کار پایین صفحه آیفون دو بار ضربه بزنید. این قابلیت در محیط‌های پرسروصدا شلوغ بسیار مفید است؛ چون ممکن است در چنین محیط‌هایی، صدای شما به خوبی از سروصدای اطراف قابل تفکیک نباشد.

جمع‌بندی

رویداد WWDC هر سال تابستان برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیای فناوری محسوب می‌شود. در این مطلب هم نگاهی داشتیم به آنچه در سخنرانی اصلی کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 گذشت و با محصولات نرم‌افزاری که در این رویداد معرفی شدند، آشنا شدیم. شرکت اپل در این رویداد خبرهای زیادی برای کاربران خودش داشت که یکی از مهم‌ترین آنها Apple Intelligence بود. امیدواریم که این مطلب برای شما علاقمندان به فناوری و به خصوص محصولات اپل مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار

WWDC 2024 چیست؟

WWDC 2024 مخفف کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 و رویدادی است که شرکت اپل در آن محصولات نرم‌افزاری خودش از جمله iOS 18 و iPadOS 18 را معرفی می‌کند.

iOS 18 برای چه گوشی‌هایی قابل نصب است؟

همه آیفون‌هایی که iOS 17 دارند، قابلیت دانلود و نصب iOS 18 را هم خواهند داشت.

آیا iOS 18 منتشر شده؟

خیر. iOS 18 در کنفرانس توسعه دهندگان اپل 2024 معرفی شد و در اواخر تابستان منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2024 چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر