coinex
otetmarket
propification.com

بهترین هدست های واقعیت مجازی ؛ راهنمای خرید هدست VR برای سلیقه‌های مختلف

بهترین هدست های واقعیت مجازی با داشتن جدیدترین تکنولوژی‌های روز و تصویری کاملاً واضح، تجربه گیمینگ را متحول کرده و شما را مدت‌ها در دنیای بازی غرق می‌کنند.

بهترین هدست های واقعیت مجازی باعث می‌شوند که حتی برای چند لحظه، فراموش کنید که ابزاری ساخته شده از پلاستیک و فوم را روی سر یا صورت دارید. با چنین هدست‌هایی، شما در دنیای بازی غرق شده و حس می‌کنید که جزئی از این دنیای مجازی هستید. با گذشت زمان، هدست‌های واقعیت مجازی روزبروز پیشرفته‌تر می‌شوند. مثلاً Meta Quest 3 یک محصول مقرون به صرفه و در عین حال جذاب، شیک و پیشرفته است.

در این مطلب با بررسی انواع هدست‌های واقعیت مجازی همراه شما هستیم و بهترین گزینه‌های موجود در بازار را از نظر قیمت، امکانات، ارزش خرید، سازگاری با پلتفرم‌های مختلف و غیره ارزیابی می‌کنیم. همچنین برای اینکه انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید، مروری هم بر نقاط ضعف و ایرادهای هر هدست داریم. اگر شما هم قصد خرید هدست واقعیت مجازی را دارید، با این راهنمای خرید تکراتو همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


بهترین هدست های واقعیت مجازی

رقابت برای تولید بهترین هدست واقعیت مجازی ادامه دارد اما حالا طراحان این هدست‌ها بیشتر به دنبال ایجاد تجربه واقعیت ترکیبی هستند و هدست های واقعیت مجازی مجهز به تکنولوژی‌هایی مثل دنبال کردن حرکات چشم و قابلیت مشاهده دنیای اطراف همزمان با استفاده از هدست شده‌اند.

بهترین هدست های واقعیت مجازی
بهترین هدست های واقعیت مجازی

با توجه به اینکه محبوبیت هدست‌های واقعیت مجازی روزبروز بیشتر می‌شود، در این مطلب با معرفی بهترین هدست های VR همراه شما هستیم که می‌توانید بهترین بازی‌های VR را با آنها اجرا کنید و حتی بعضی از آنها برای باشگاه یا محیط کار هم قابل استفاده هستند و می‌توانند جایگزین خوبی برای نمایشگرهای بزرگ باشند.

بهترین هدست های Virtual Reality موجود در بازار نسبتاً نوپای واقعیت مجازی، عبارتند از:

1. Meta Quest 3

بهترین هدست های واقعیت مجازی

مشخصات

  • نمایشگر: LCD Pancake
  • رزولوشن (برای هر چشم): 2064 × 2208 پیکسل
  • نرخ نوسازی: تا 120 هرتز
  • زاویه دید: 110 درجه
  • کنترلرها: اوکولوس تاچ پلاس
  • اتصالات: 3.5 میلی‌متری، وای فای 6E و USB Type-C

دلایل خرید: تنظیم آسان، طراحی جمع و جور و راحت، نمایشگر بسیار عالی، یک گزینه اقتصادی

دلایل اجتناب از خرید: محدودیت‌های محتوای واقعیت ترکیبی، قیمت بالای لوازم جانبی، ارتقای نه چندان چشمگیر عملکرد

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی را با متا کوئست 3 شروع می‌کنیم. این هدست جدید متا، نسخه بعد از هدست بسیار موفق کوئست 2 است که هنوز هم بهترین هدست واقعیت مجازی قیمت مناسب محسوب می‌شود. اما مدل جدید این هدست دارای لنزهای جدید، طراحی جمع و جورتر، پنل‌هایی با رزولوشن بالاتر و قدرت پردازشی بیشتر است.

در جدیدترین هدست‌های شرکت متا به جای لنزهای بزرگ Fresnel از لنزهای باریک‌تر پنکیکی استفاده شده که باعث باریک‌تر شدن کل هدست می‌شود. این هدست‌ها برجستگی زیادی نسبت به صورت ندارند؛ در نتیجه استفاده از آنها راحت‌تر است. در عین حال، بند پارچه‌ای در نظر گرفته شده برای این هدست ضعیف است و توصیه می‌شود که کاربران متا کوئست 3، این بند را با یک گزینه بهتر جایگزین کنند.

برای استفاده از منبع گیم‌های استیم خودتان، می‌توانید کوئست 3 را از طریق کابل با کیفیت USB Type-C به کامپیوتر گیمینگ وصل کنید. برای حالت بی‌سیم هم می‌توانید از کانکشن وای فای از جمله وای فای 6E یا بهتر استفاده کنید. پردازنده اسنپدراگون XR2 نسل 2 این هدست برای پشتیبانی از انواع بازی‌های VR موجود در فروشگاه خود هدست کافی است اما به اندازه کارت گرافیک اختصاصی خوب نیست.

برای هر چشم، از یک پنل ال‌سی‌دی با رزولوشن 2064×2208 استفاده شده که در کنار دوربین‌های passthrough بهتر باعث ارتقای کیفیت و وضوح تصاویر واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی می‌شود. با دو بار ضربه زدن کنار هدست، نمای محیط اطراف با جزئیات زیاد نمایش داده می‌شود.

کوئست 3 یک پکیج دسته تاچ پلاس هم دارد که بر خلاف دسته کوئست 2، حلقه‌های برجسته اطراف دست را ندارد. با وجود طراحی ساده‌تر، دنبال کردن حرکات دسته بازی در این هدست به خوبی بهترین هدست های واقعیت مجازی انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای این هدست متا، راحتی تنظیم و راه‌اندازی آن است و اینکه تنظیم هدست و اپلیکیشن آنها طی چند مرحله ساده انجام می‌شود. ماندگاری شارژ این هدست برای استریم محتوای ویدیویی و گیمینگ وایرلس تنها حدود 2 ساعت است؛ در نتیجه نمی‌توانید کل روز از آن استفاده کنید. شارژ کامل هدست هم تقریباً همین اندازه زمان می‌برد اما می‌توانید حین شارژ، با کابل USB از هدست استفاده کنید.

با وجود جنجال‌های ایجاد شده برای پروژه متاورس مارک زاکربرگ و مرگ این پروژه، این هدست می‌تواند برای بسیاری از کاربران بهترین هدست واقعیت مجازی برای کامپیوتر باشد. قیمت این مدل نسبت به نسل قبلی بیشتر است اما همانطور که اشاره شد، قطعاً از نظر ارزش خرید بهترین عینک واقعیت مجازی است.

بیشتر بخوانید

بهترین تلویزیون های گیمینگ 2024

بهترین میکروفون های گیمینگ 2024

2. Meta Quest 2

بهترین هدست های واقعیت مجازی
راهنمای خرید بهترین هدست های واقعیت مجازی

مشخصات

  • نمایشگر: LCD
  • رزولوشن (برای هر چشم): 1920 × 1832 پیکسل
  • نرخ نوسازی: تا 120 هرتز
  • زاویه دید: 100 درجه
  • کنترلرها: اوکولوس تاچ
  • اتصالات: 3.5 میلی‌متری و USB Type-C

دلایل خرید: اتصال از طریق اوکولوس لینک، گرافیک ارتقاء یافته، قیمت بسیار خوب، آپدیت‌های پیوسته

دلایل اجتناب از خرید: محکم نبودن بند، افزایش قیمت

اگر در جستجوی بهترین هدست واقعیت مجازی ارزان هستید، به احتمال زیاد متا کوئست 2 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در حال حاضر نسخه جدیدتر یعنی کوئست 3 جایگزین این مدل شده اما مدل قبلی قیمت بهتری دارد. کوئست 2 برای اولین تجربه VR انتخاب بسیار خوبی است و تجربه بسیار خوبی از این تکنولوژی برای شما فراهم می‌کند.

این هدست دارای پنل‌های LCD با رزولوشن 1832×1920 پیکسل است که برای یک هدست اقتصادی کیفیت مناسبی دارند؛ اما باید کمی وقت صرف تنظیم کنید تا چشمان شما در مرکز لنزهای Fresnel این هدست قرار بگیرند. این هدست متا کمی بزرگ است و به اندازه کوئست 3 شیک و ظریف نیست.

می‌توانید با این هدست بازی‌هایی را انجام دهید که به شکل اختصاصی برای خود هدست طراحی شده‌اند و تراشه اسنپدراگون XR2 هدست آنها را اجرا می‌کنند. گزینه بعدی، اجرای بازی‌های کامپیوتری با استفاده از سیستم اکولوس لینک، یک کابل USB Type-C سازگار یا کانکشن وای فای است. قیمت اکولوس لینک بالاست اما با خرید آن، به بالاترین سرعت برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی دسترسی دارید.

این هدست دو گزینه برای حافظه دارد؛ یعنی 128 و 256 گیگابایتی که قیمت اولی 250 دلار و دومی حدود 300 دلار است. البته اگر از هدست فقط برای اجرای بازی‌های استیم استفاده می‌کنید، نیازی به حافظه زیادی نخواهید داشت.

مثل Quest 3، تنظیم و راه‌اندازی متا کوئست 2 هم بسیار راحت است. همه تنظیمات لازم برای رهگیری و دنبال کردن حرکات از قبل انجام شده و راه‌اندازی و شروع کار با هدست تنها چند دقیقه زمان می‌برد. در عین حال، وقتی برای اولین بار از هدست استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز باشد چند بار آن را برداشته و دوباره تنظیم کنید؛ اما پس از راه‌اندازی و تنظیم اولیه، می‌توانید حدود 2 ساعت با هدست کار کنید. امکان کار با این هدست هم حین شارژ با استفاده از کابل USB وجود دارد.

قدرت پردازنده این هدست برای اجرای بازی‌ها به صورت مستقل خیلی زیاد نیست اما همانطور که اشاره شد، اگر به دنبال بهترین هدست واقعیت مجازی قیمت مناسب هستید، کوئست 2 انتخاب خیلی خوبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید

بهترین کنسول های دستی 2024

راهنمای خرید بهترین کیس گیمینگ

3. Valve Index

بهترین هدست های واقعیت مجازی

مشخصات

  • نمایشگر: RGB LCD
  • رزولوشن (برای هر چشم): 1600 × 1440 پیکسل
  • نرخ نوسازی: تا 120 هرتز، حالت آزمایشی 140 هرتز
  • زاویه دید: حدود 130 درجه
  • کنترلرها: دسته مخصوص ایندکس
  • اتصالات: USB 2.0، USB 3.0 و DisplayPort

دلایل خرید: بهترین سخت‌افزار، راحتی پوشیدن، نداشتن SDE

دلایل اجتناب از خرید: سختی تنظیم و راه‌اندازی

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی را با والو ایندکس ادامه می‌دهیم که پدر گیمینگ VR با کامپیوتر محسوب می‌شود و هنوز هم یکی از بهترین هدست های واقعیت مجازی و فراگیرترین آنها است. این هدست، کیفیت تصویر بسیار خوبی داشته و از نظر راحتی، صدا و کنترلرها یک محصول کم نظیر محسوب می‌شود که باعث متمایز شدن و محبوبیت آن در بازار شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت هدست والو ایندکس، نمایشگرهای RGB LCD به کار رفته در آن است که تصویری بسیار واضح ایجاد می‌کند. با وجود اینکه بازار روزبروز پیشرفته‌تر شده و شاهد تولید هدست‌هایی با رزولوشن بیشتر هستیم، اما هنوز هم در استفاده‌های واقعی، این هدست جزء بهترین‌ها محسوب می‌شود. زاویه دید ایندکس 130 درجه است اما تقریباً اثر screen door effect (خطوط نازک، تیره یا مشبکی که به دلیل شکاف بین پیکسل‌ها، روی صفحه نمایش مشاهده می‌شوند) را ندارد.

پنل‌های LCD این هدست از حداکثر رزولوشن 144 هرتز در حالت آزمایشی پشتیبانی می‌کنند اما برای اجرای جدیدترین بازی‌ها با این هدست، نیاز به یک کامپیوتر گیمینگ قوی دارید. البته در حال حاضر، استاندارد 120 هرتز هم برای بیشتر کاربران قابل قبول است.

این هدست کمی سنگین است اما بند مخصوص آن این وزن را در سطح سر کاربر توزیع می‌کند تا تحمل آن راحت‌تر باشد. والو ایندکس با مواد باکیفیت تولید شده و روی سر بسیار راحت است، حتی برای استفاده طولانی مدت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایندکس، کنترلرهای آن هستند که هم به عنوان کنترلر حرکت معمولی عمل می‌کنند و هم قابلیت دنبال کردن حرکات دست/ انگشت را دارند. این کنترلرها اطراف دست قرار می‌گیرند؛ این یعنی می‌توانید بدون نگرانی از افتادن آنها، به راحتی از آنها استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این کنترلرها، دنبال کردن دقیق حرکات انگشت است که قابلیت تشخیص حرکاتی مثل بالا بردن شست، گرفتن حالت تفنگ با انگشتان یا حتی حرکت سلام ولکان را دارند.

البته مزایا و قابلیت‌های این هدست به عنوان یکی از بهترین هدست های VR محدود به موارد بررسی شده نیستند. اسپیکرهای داخلی والو ایندکس کنار گوش قرار گرفته و در آنها از درایور مخصوص اسپیکر استفاده شده نه درایورهایی که معمولاً در هدفون‌ها مشاهده می‌شوند. این طراحی باعث شده که هدست ایندکس صدای سه بعدی فراگیر جذابی تولید کند و هنگام استفاده از آن، امکان شنیدن صداهای اطراف را داشته باشید.

والو ایندکس برای تجربه واقعیت مجازی در مقیاس یک اتاق طراحی شده که این یعنی برای استفاده از آن، باید دو حسگر ایستگاه پایه در اطراف محدوده بازی شما نصب شده باشند. اگر به تجربه روان و راحت تنظیم و راه‌اندازی کوئست 2 عادت کرده باشید، احتمالاً تنظیم حسگرهای ایندکس برای شما کمی سخت است اما این هدست، تجربه تعاملی‌تری برای VR فراهم می‌کند.

البته والو ایندکس به عنوان یکی از بهترین هدست های واقعیت مجازی با امکانات پیشرفته، قیمت بالایی دارد. قیمت پکیج کامل این هدست حدود هزار دلار است یعنی سه برابر کوئست 2. اما اگر به دنبال بهترین عینک واقعیت مجازی برای بازی هستید که بی‌نظیرترین تجربه بصری، شنیداری و لمسی را برای شما فراهم کند، والو ایندکس می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

بیشتر بخوانید

بهترین مودم های گیمینگ

بهترین حلقه های هوشمند

4. ByteDance Pico 4

بهترین هدست های واقعیت مجازی
بهترین هدست های VR

مشخصات

  • نمایشگر: LCD پنکیکی
  • رزولوشن (برای هر چشم): 2160 × 2160 پیکسل
  • نرخ نوسازی: تا 90 هرتز
  • زاویه دید: حدود 105 درجه
  • کنترلرها: 2 دسته
  • اتصالات: USB Type-C و وای فای 6

دلایل خرید: تصویر بسیار واضح، عملکرد خیلی خوب نسبت به قیمت، ردیابی دقیق، تنظیم راحت هدست و IPD، رنگ‌های بسیار خوب در حالت passthrough

دلایل اجتناب از خرید: سختی پیدا کردن در بعضی مناطق، مشکلات جزئی برای استریمینگ بی‌سیم

معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی را با ByteDance Pico 4 به پایان می‌بریم. اگر متا کوئست 2 برای شما بیش از حد ساده و متا کوئست 3 و والو ایندکس از نظر شما گران هستند، این هدست می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

این هدست هم مثل کوئست 3 با لنزهای پنکیکی ساخته شده؛ در نتیجه فرم فاکتور کوچکتری داشته و استفاده از آن راحت است. این ویژگی در ترکیب با پنل‌های LCD با رزولوشن 2160×2160 پیکسلی باعث ایجاد تصاویری با وضوح بسیار بالا شده اما زاویه دید و نرخ نوسازی تصویر این هدست به خوبی جدیدترین هدست‌های متا نیست.

Pico 4 هم قابلیت passthrough تمام رنگی را داشته و با توجه به قابلیت تنظیم زیاد این هدست، کاربرانی که عینک می‌زنند می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. پیکو 4 از ایستگاه پایه استفاده نمی‌کند اما قابلیت رهگیری بسیار روانی دارد؛ به ویژه برای دسته‌های بازی. فرایند تنظیم و راه‌اندازی این هدست VR هم بسیار راحت است.

معمولاً می‌توان پیکو 4 را با قیمتی کمتر از کوئست 3 خرید و اگر جدیدترین هدست شرکت متا برای شما گران است، پیکو 4 می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، کوئست 2 هنوز هم بهترین هدست واقعیت مجازی ارزان محسوب می‌شود اما از نظر سخت‌افزاری در سطح پیکو نیست.

در مجموع، اگر به دنبال بهترین هدست واقعیت مجازی برای گوشی و سیستم هستید، این مدل را هم در نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

حدود یک دهه از معرفی تکنولوژی واقعیت مجازی برای کاربران می‌گذرد و از همان ابتدا شاهد مطرح شدن انواع وعده‌ها و پیش‌بینی‌ها برای کاربرد و محبوبیت VR بودیم. پس از گذشت حدود یک دهه، هنوز هم این تکنولوژی بیشتر مناسب بازی‌های کامپیوتری است و هر از گاهی از آن برای کارهای تخصصی هم استفاده می‌شود. محبوبیت این گجت‌ها برای اجرای بازی باعث تولید انواع هدست‌های واقعیت ترکیبی شده که به مرور و با پیشرفت فناوری، بعضی از آنها با قیمت مناسبی تولید می‌شوند. امیدواریم که این مطلب به شما برای انتخاب بهترین هدست های واقعیت مجازی کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

آیا برای استفاده از هدست واقعیت مجازی نیاز به کامپیوتر داریم؟

خیر! به خصوص با توجه به اینکه امروزه یکسری مدل خاص برای کنسول و پلتفرم‌های دیگر هم ساخته شده مثل PSVR 2 و Meta Quest Pro.

آیا واقعیت مجازی باعث تهوع و سرگیجه می‌شود؟

بعضی از عوامل مثل وسیع بودن زاویه دید، رزولوشن کم و تار شدن تصاویر متحرک می‌توانند باعث تهوع حین اجرای بازی‌های VR شوند که راهکارهایی برای حل آنها در نظر گرفته شده است.

آیا هدست‌های واقعیت مجازی برای چشم بد هستند؟

کار کردن با هدست واقعیت مجازی مثل این است که تلویزیون را نزدیک به صورت خودتان قرار دهید. به همین دلیل، استفاده طولانی مدت از این ابزارها، حتی بهترین هدست واقعیت مجازی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل خستگی چشم یا تاری دید شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره بهترین هدست های واقعیت مجازی چیست؟ نظرات خود را با بخش راهنمای خرید در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر