coinex
راهنمای خرید تکراتو

افزایش سرعت گوشی اندروید و آیفون [+ آموزش حل مشکل کند شدن گوشی]

در این مطلب با ساده‌ترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش سرعت گوشی آشنا می‌شوید که نیازی به غیرفعال کردن قابلیت‌های گوشی ندارند.

ممکن است به مرور زمان سرعت گوشی شما کاهش پیدا کند؛ اما همیشه علت کند شدن گوشی اندروید یا آیفون، به سر رسیدن عمر دستگاه نیست. در واقع مشکلاتی مثل پر شدن حافظه یا حتی کندی اینترنت هم می‌توانند نقش مهمی در سرعت گوشی‌های هوشمند داشته باشند.

خوشبختانه روش‌های نسبتاً راحتی برای بالا بردن سرعت گوشی اندروید یا آیفون وجود دارد. به همین دلیل امروز در این مطلب با راهکارهای ساده و مؤثر رفع این مشکل آشنا می‌شویم. پس اگر شما هم اخیراً با مشکل افت سرعت گوشی روبرو شده‌اید، با ما همراه باشید تا با بهترین روش های حل این مشکل و افزایش سرعت گوشی آشنا شوید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


روش های افزایش سرعت گوشی

فهرست مطالب

امروزه گوشی‌های موبایل صرفاً وسیله‌ای برای برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامک نیستند؛ بلکه این دستگاه‌ها ارتباط ما را با دنیا برقرار می‌کنند. به همین دلیل، کند شدن گوشی می‌تواند تجربه بسیار ناخوشایند و آزاردهنده‌ای باشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، ممکن است دلیل کند شدن سرعت گوشی آیفون یا اندروید شما، آلوده شدن آن به بدافزار باشد. به همین دلیل، بهتر است قبل از هر اقدامی دستگاه را با یک آنتی ویروس اسکن کنید.

افزایش سرعت گوشی
افزایش سرعت گوشی

در عین حال، دلایل مختلف دیگری هم برای افت سرعت گوشی وجود دارد که در ادامه این مطلب همه آنها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید مشخص کنید که چرا سرعت گوشی کم شده و چطور سرعت گوشی را بالا ببریم؟

فراموش نکنید که بعد از خواندن این مطلب به سایر مقاله‌های سایت ما از جمله قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی و آموزش کار با آیفون برای تازه کارها هم سر بزنید.

دلایل افت سرعت گوشی

برای حل مشکل کند شدن گوشی اندروید یا آیفون، اول از همه باید مشخص کنید که چرا سرعت گوشی کم شده تا بتوانید بهترین راهکار را برای افزایش سرعت گوشی انتخاب کنید.

افزایش سرعت گوشی

معمولاً متداول‌ترین دلایل افت سرعت گوشی عبارتند از:

کم بودن فضای حافظه داخلی

دانلود و ذخیره تعداد زیادی عکس، ویدیو، پادکست، بازی و غیره می‌تواند باعث پرشدن حافظه داخلی و ایجاد بار سنگین روی پردازنده گوشی شود. احتمال افت سرعت گوشی در چنین شرایطی وجود دارد. پس برای افزایش سرعت شیائومی یا هر گوشی دیگری، اگر حافظه گوشی پر شده، مقداری از فضای آن را خالی کنید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل ناسازگاری شیائومی

حل مشکل ناسازگاری بازی کال آف دیوتی موبایل در شیائومی

مشکلات اتصال وای فای

اگر سرعت گوشی شما کمتر از حالت عادی شده و به شبکه وای فای عمومی یا رایگان متصل هستید، قدرت سیگنال شبکه را بررسی کنید. ضعیف بودن کانکشن وای فای و کم بودن سرعت اینترنت می‌تواند باعث ایجاد تأخیر در انجام کارها شود؛ چون گوشی دائماً سعی می‌کند صفحات وب و اپلیکیشن‌ها را نوسازی کند.

در چنین شرایطی، در اصل گوشی شما کند نشده بلکه از آنجایی که اپلیکیشن‌ها سعی دارند داده‌ها را از طریق یک کانکشن کند بارگذاری کنند، سرعت واکنش پایینی خواهند داشت. در نتیجه برای چنین مواقعی، اتصال به یک شبکه پرسرعت‌تر می‌تواند به حل مشکل کند شدن سرعت گوشی آیفون یا اندروید کمک کند.

قدیمی بودن سیستم‌عامل

اگر مدت زیادی است که سیستم‌عامل را گوشی را به روزرسانی نکرده‌اید، حتماً برای افزایش سرعت گوشی این کار را انجام دهید. معمولاً آپدیت‌های سیستم‌عامل شامل اصلاحاتی برای رفع مشکلات یا باگ‌هایی هستند که سرعت گوشی را کاهش می‌دهند و می‌توانند قابلیت‌های پردازشی آن را افزایش دهند. علاوه بر این، فراموش نکنید که به تعویق انداختن آپدیت دستگاه هم می‌تواند طول عمر گوشی را کاهش دهد.

پر بودن کش یا رم گوشی

هر چقدر بیشتر از دستگاه استفاده کنید، اطلاعات بیشتری در کش گوشی و رم آن ذخیره می‌شوند. در نهایت، این داده‌ها بیشتر و بیشتر شده و با پر کردن فضای حافظه، کار پردازنده را هم سخت‌تر می‌کنند. همین موضوع می‌تواند دلیل کند شدن سرعت گوشی اندروید یا هر گوشی دیگری باشد.

تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها

یکی از روش های بالا بردن سرعت گوشی آیفون و اندروید، کاهش تعداد اپلیکیشن‌های در حال اجرا است. وجود تعداد زیادی اپلیکیشن که ممکن است به بسیاری از آنها نیاز نداشته باشید، منابع ارزشمندی مثل حافظه داخلی را مصرف کرده و باعث کند شدن سرعت گوشی می‌شوند. به همین دلیل برای افزایش سرعت گوشی حتماً اپلیکیشن‌های اضافه را حذف کنید.

همچنین، فراموش نکنید که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باتری و مصرف کمتر اینترنت، حتماً اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه را ببندید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل ساعت شیائومی

حل مشکل گوشی شیائومی

قدیمی شدن باتری

ممکن است علت کند شدن گوشی آیفون افت کیفیت باتری باشد. قدیمی شدن باتری، باعث افت سرعت سیستم‌عامل و قدرت پردازشی دستگاه می‌شود. عده‌ای باور دارند که این کار با هدف ترغیب کاربران به خرید یک گوشی جدید انجام می‌شود که چنین دیدگاهی درست نیست. واقعیت این است که این کار با کاهش مصرف برق و حفاظت از باتری، به طولانی‌تر شدن عمر گوشی هم کمک می‌کند.

در هر صورت، اگر گوشی شما به خصوص آیفون دچار افت سرعت شده، حتماً وضعیت سلامت باتری را بررسی کرده و در صورت نیاز، برای افزایش سرعت گوشی باتری آن را تعویض کنید.

پیش از ادامه، لازم به ذکر است که در مطالبی مثل ترفندهای شیائومی و ترفندهای سامسونگ راهکارهای دیگری از جمله افزایش رم و غیره برای استفاده حداکثری از گوشی آموزش داده شده‌اند. حتماً به این مطالب سایت ما هم سر بزنید.

چطور سرعت گوشی را بالا ببریم؟

پس از تشخیص دلیل کند شدن سرعت گوشی اندروید یا آیفون، در ادامه روش های افزایش سرعت گوشی را بررسی می‌کنیم.

تخلیه حافظه گوشی

معمولاً وقتی به دنبال حل مشکل کند شدن سرعت گوشی اندروید و یا آیفون باشیم، اولین و بهترین راهکاری که به ذهن می‌رسد، تخلیه حافظه گوشی است. حذف فایل‌ها و اپلیکیشن‌های پرحجم، به کاهش فشار ایجاد شده روی پردازنده و آزاد سازی منابع پردازشی برای انجام کارهای دیگر کمک می‌کند.

نمی‌توان تنها با فشردن یک دکمه حافظه دستگاه را خالی کرد؛ اما گزینه Storage در گوشی‌های اندروید و آیفون به شما برای انجام این کار کمک می‌کند. مراحل انجام این کار برای افزایش سرعت گوشی عبارتند از:

در آیفون:
افزایش سرعت گوشی
ترفندهای بالا بردن سرعت آیفون
  1. به مسیر Settings > General بروید.
  2. روی iPhone Storage ضربه بزنید تا نمودار مربوط به حافظه را مشاهده کنید. این نمودار نشان می‌دهد که چه فایل‌هایی بیشترین حجم از فضای گوشی را اشغال کرده‌اند. همچنین، در این صفحه توصیه‌هایی برای افزایش فضای خالی حافظه مشاهده می‌شود؛ از جمله آفلود کردن اپلیکیشن‌های بی‌استفاده، فعال سازی قابلیت ذخیره تصاویر در آی‌کلود و حذف عکس‌ها.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

ریست فکتوری در گوشی های شیائومی

در اندروید:

افزایش سرعت گوشی

  1. به مسیر Settings > Storage بروید.
  2. برای مشاهده اپلیکیشن‌ها و فایل‌های دیگری که حذف آنها به خالی شدن حافظه داخلی دستگاه کمک می‌کند، روی دکمه Free up space ضربه بزنید.
  3. انتخاب کنید که چه فایل‌هایی حذف شوند یا اینکه می‌توانید با انتقال فایل‌ها به فضای ابر، حافظه داخلی گوشی را خالی‌تر کنید.

پاکسازی کش گوشی

یکی از ترفندهای افزایش سرعت گوشی اندروید یا آیفون، پاکسازی کش است. کش گوشی، قطعه اطلاعات کوچکی از اپلیکیشن‌ها و مرورگرهای وب را در خود ذخیره می‌کند که به مرور زمان حجم آنها زیاد شده و حافظه را مصرف می‌کنند. پاکسازی کش، باعث تخلیه حافظه دستگاه شده و به بالا بردن سرعت گوشی آیفون یا اندروید کمک می‌کند. برای افزایش سرعت گوشی با این روش، مراحل زیر را طی کنید:

در آیفون:
افزایش سرعت گوشی
چطور سرعت گوشی را بالا ببریم؟
  1. به مسیر Settings > Safari بروید.
  2. صفحه را اسکرول کرده و گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید.
  3. با طی کردن همین مراحل برای سایر اپلیکیشن‌های مورد نظر، کش آنها را پاکسازی کنید.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

باتری سیور موبایل یا حالت ذخیره باتری در موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

در اندروید:

افزایش سرعت گوشی

  1. به مسیر Settings > Storage بروید.
  2. روی Apps ضربه بزنید.
  3. اپلیکیشنی را که مایل به پاکسازی کش آن هستید، انتخاب کنید. می‌توانید با کلیک کردن روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه و انتخاب Sort by size مشاهده کنید که چه اپلیکیشن‌هایی بیشتر فضا را اشغال کرده‌اند.
  4. در منوی اپلیکیشن، گزینه Clear Cache را انتخاب کنید.

ریست نرم‌افزاری

مثل پاکسازی کش گوشی، ریست نرم هم رم را پاک کرده و به افزایش سرعت گوشی کمک می‌کند. می‌توانید ریست فکتوری را هم برای بالا بردن سرعت گوشی آیفون یا اندروید انجام دهید اما انجام این کار باعث پاکسازی همه داده‌های گوشی از جمله اپلیکیشن‌ها و تنظیمات می‌شود.

همچنین، فراموش نکنید که ما برای ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی و ریست فکتوری در گوشی های سامسونگ راهنمای اختصاصی داریم.

افزایش سرعت گوشی
چرا سرعت گوشی کم شده
در آیفون:
  1. دکمه‌های Home و Power را همزمان نگه دارید تا وقتی که گوشی خاموش شود.
  2. این دکمه‌ها را نگه دارید تا زمانی که لوگوی اپل نمایش داده شود.
  3. دکمه‌ها را رها کنید تا گوشی ریبوت شده و صفحه Home را مشاهده کنید.
در اندروید:
  1. برای گوشی‌های اندرویدی که باتری قابل حذف دارند، باتری را از پشت گوشی بردارید و بعد دوباره نصب کنید.
  2. برای گوشی‌های اندرویدی که باتری قابل حذف ندارند، دکمه‌های پاور و صدا را همزمان نگه دارید.
  3. پس از نمایان شدن انیمیشن بوت روی صفحه، دکمه‌ها را رها کنید.

بیشتر بخوانید:

اتصال کیبورد یو اس بی به گوشی اندروید

ویژگی های اندروید 15 ؛ هرآنچه باید درباره نسخه جدید سیستم عامل اندروید بدانید

آپدیت سیستم‌عامل

یکی دیگر از روش های افزایش سرعت گوشی اندروید آپدیت سیستم‌عامل است که می‌تواند به حفاظت از گوشی در برابر ویروس‌ها و حفظ عملکرد روان آن کمک کند. دقت داشته باشید که بر خلاف تصور بسیاری از کاربران، گوشی‌های آیفون هم ویروسی می‌شوند!

برای افزایش سرعت گوشی سامسونگ یا هر گوشی دیگری با این روش، مراحل زیر را طی کنید.

در آیفون:

افزایش سرعت گوشی

  1. به مسیر Settings > General > Software Update بروید.
  2. Automatic Updates را انتخاب کنید.
  3. تیک گزینه‌های Download iOS Updates و Install iOS Updates را فعال کنید.
در اندروید:
افزایش سرعت گوشی
افزایش سرعت گوشی سامسونگ
  1. به مسیر Settings > About Phone بروید.
  2. گزینه Check for Updates را انتخاب کنید.
  3. اگر سیستم‌عامل نیاز به آپدیت داشته باشد، دکمه Update نمایان می‌شود.
  4. روی Update ضربه زده و سپس بسته به سیستم‌عامل گوشی، یکی از گزینه‌های Install Now، Reboot and Install یا Install System Software را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

ویژگی های iOS 18 ؛ شایعات، تاریخ انتشار و آنچه تاکنون از این سیستم‌عامل می‌دانیم

انتقال اطلاعات از آیفون به آیفون چگونه است؟

حذف اپلیکیشن‌های بی‌استفاده

یکی دیگر از ترفندهای افزایش سرعت گوشی آیفون و اندروید، حذف اپلیکیشن‌های بی‌استفاده‌ای است که حافظه را مصرف کرده و باعث کند شدن گوشی می‌شوند. حذف دائم چنین اپلیکیشن‌هایی به حل مشکل کند شدن گوشی آیفون هم کمک کرده و سرعت و قدرت پردازشی گوشی را افزایش می‌دهد.

برای افزایش سرعت گوشی با استفاده از این روش، مراحل زیر را طی کنید.

در آیفون:

افزایش سرعت گوشی

  1. انگشتتان را روی اپلیکیشن مورد نظر نگه دارید.
  2. از منوی پاپ-آپ گزینه Remove App را انتخاب کنید.
  3. روی Delete App ضربه بزنید.
  4. برای پاکسازی اپلیکیشن مورد نظر از روی گوشی، Delete را انتخاب کنید.
در اندروید:
افزایش سرعت گوشی
افزایش سرعت گوشی شیائومی
  1. انگشتتان را روی اپلیکیشن مورد نظر نگه دارید.
  2. برای گوشی‌های سامسونگ یا وان پلاس، گزینه Uninstall یا Disable را انتخاب کنید. برای سایر گوشی‌های اندروید، باید اپلیکیشن مورد نظر را به گوشه سمت راست بالای صفحه کشیده و آن را روی گزینه Uninstall رها کنید.
  3. روی OK ضربه بزنید.

بیشتر بخوانید:

ساخت شماره مجازی رایگان

کد عیب یابی گوشی سامسونگ

بررسی وضعیت سلامت باتری

همانطور که قبلاً اشاره شد، یکی از روش های بالا بردن سرعت گوشی اندروید یا آیفون، بررسی وضعیت سلامت باتری و تعویض آن در صورت نیاز است. برای بالا بردن سرعت اندروید با این روش، اول با طی کردن مراحل زیر وضعیت سلامت باتری را مشخص کنید.

در آیفون:

افزایش سرعت گوشی

  1. به مسیر Settings > Battery بروید.
  2. در قسمت Battery Health، حداکثر ظرفیت باتری را مشاهده می‌کنید. هر چقدر باتری قدیمی‌تر باشد، این عدد کوچکتر خواهد بود.
  3. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره باتری از جمله اینکه آیا کیفیت باتری افت پیدا کرده یا درست کار نمی‌کند، روی Peak Performance Capacity ضربه بزنید.
در اندروید:
افزایش سرعت گوشی
بالا بردن سرعت اندروید
  1. اپلیکیشن AccuBattery را از پلی استور دانلود کنید.
  2. در این اپلیکیشن، ظرفیت فعلی باتری گوشی و همچنین میزان مصرف باتری و مدت زمان ماندگاری شارژ آن مشخص می‌شود.

اگر کیفیت باتری گوشی افت پیدا کرده، می‌توانید به جای خرید یک گوشی جدید، باتری گوشی را عوض کنید. به خصوص این روش یکی از مؤثرترین روش های افزایش سرعت گوشی آیفون است.

جمع‌بندی

در این مطلب با همه ترفندهای بالا بردن سرعت گوشی اندروید و آیفون آشنا شدید. بدون شک نمی‌توان برای همه گوشی‌ها از یک راهکار مشترک استفاده کرد و انتخاب راهکار مناسب، بستگی به علت اصلی کند شدن گوشی دارد. امیدواریم که این راهنما به شما برای شناسایی علت کند شدن و افزایش سرعت گوشی کمک کرده باشد.

سوالات پرتکرار

چطور سرعت گوشی را بالا ببریم؟

با انجام کارهایی مثل تخلیه حافظه، پاک کردن کش، حذف اپلیکیشن‌ها و داده‌های غیر ضروری و آپدیت سیستم‌عامل، می‌توانید سرعت گوشی را افزایش دهید.

چطور کش اندروید را پاک کنیم؟

به مسیر Settings > Storage بروید. روی Apps ضربه بزنید. اپلیکیشنی را که مایل به پاکسازی کش آن هستید، انتخاب کنید. در منوی اپلیکیشن، گزینه Clear Cache را انتخاب کنید.

چطور وضعیت سلامت باتری آیفون را بررسی کنیم؟

به مسیر Settings > Battery بروید. در قسمت Battery Health، حداکثر ظرفیت باتری را مشاهده می‌کنید. هر چقدر باتری قدیمی‌تر باشد، این عدد کوچکتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش سرعت گوشی چیست؟ آیا شما ترفند دیگری را می‌شناسید که به آن اشاره نکردیم؟ دیدگاه خود را در قسمت کامنت‌ها با بخش گوشی موبایل تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر