coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

نقد فیلم Night in Paradise (شب در بهشت 2020) ؛ قدرت، انتقام و رستگاری

در این نوشتار به نقد فیلم Night in Paradise به کارگردانی پارک هون جونگ می‌پردازیم. در ادامه با نقد فیلم شب در بهشت در سایت تکراتو همراه ما باشید.

پارک هون-جونگ نویسنده و کارگردان اهل کره جنوبی با فیلم گنگستری-حماسی New World در سال ۲۰۱۳ جایی برای خود در ژانر نوآر-جنایی در آسیا دست و پا کرد. وی با این فیلم به دلیل طرح پیچیده و شخصیت پردازی‌ها تشویق شد، و در ژانر جنایی در آسیا به شهرت رسید.

فیلم شب در بهشت درباره‌ی یک مرد است که بعد از اینکه دو نفر از اعضای خانواده‌اش کشته می‌شوند؛ تلاش می‌کند تا از باند خلافکاران که در آن عضویت دارد فاصله بگیرد.

فیلمساز در ششمین فیلم خود با عنوان Night in Paradise، این کارگردان کره ای تصویری خشن و نهیلیستی از دنیایی ترسیم می‌کند که توسط اصول اخلاقی گانگسترها کنترل می‌شود و در برخی موارد نیز با دنیایی بی‌تفاوت و بدون ذره‌ای مهربانی مواجهیم که عدالت مطلقاً در آن جایی ندارند.

نقد فیلم Night in Paradise

انتقام یا خشونت

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم شب در بهشت خواهید خواند به شرح زیر است:

  • انتقام یا خشونت
  • ججودو
  • تحلیل روانشناختی
  • خشونت
  • انتقام‌جویی
  • بازیگری
  • تکنیک
  • شخصیت پردازی
  • نظر منتقدین
  • عوامل فیلم

کنفوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی معلم و فیلسوف چینی می‌گوید:

قبل از این که عزم انتقام را آغاز کنید، دو قبر حفر کنید.

قبر دوم به شخصی که انتقام می‌گیرد نسبت داده می‌شود. فیلم شب در بهشت ​​از نظر موضوعی این ایده را کاوش می‌کند. در دنیای جنایت، می‌توانید با خواسته‌های خود وارد شوید اما ترک آن هرگز یک گزینه را جلوی شما نخواهد گذاشت.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

کسی همچون اسلحه‌ای پر با نام ته گو می‌خواهد زندگی آرامی داشته باشد، اما در کارهایی که انجام می‌دهد بهترین است و هیچ کس نمی‌خواهد این سلاح پر و قوی را از دست بدهد. این فیلم کشمکش قدرت، انتقام و از همه مهمتر رستگاری است.

در فیلم Night in Paradise، انتقام، انگیزه و جوهر اصلی داستان است. در شرایطی که اکثر شخصیت‌های داستان می‌خواهند خود را نشان دهند و همزمان با جهنم‌های شخصی شان روبرو شوند.

ته گو به عنوان شخصیت اصلی و قهرمان، جنایتکاری است از یک باند به رهبری آقای یانگ، که سعی می‌کند مسیر زندگی خود را اصلاح کند تا به خواهر و برادرزاده بیمار خود کمک کند.

تا اینکه یک روز خواهر و برادرزاده‌اش وقتی می‌خواستند ته گو را بکشند به طور تصادفی کشته می‌شوند و او تصمیم می‌گیرد انتقام بگیرد.

قهرمان داستان شب در بهشت ​​با این ایده شروع می‌شود که زندگی او باید تغییر کند. ته گو با پتانسیل زیادی که دارد برای قبیله اوباش آقای یانگ (Park Ho-San) کار می‌کند.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

تا آنجا که یک قبیله خطرناک رقیب سعی در جذب او به سمت خود و تغییر جهت او دارد. ته گو مایل نیست. سر او در حال حاضر به خواهر بیمار و برادرزاده کوچکش مشغول می‌باشد.

با این حال، هنگامی که به نظر می‌رسد تائه گو قصد دارد مسیر آرام‌تری را دنبال کند، نزدیکان وی کشته می‌شوند. همه چیز نشان می‌دهد که آنها دشمن قبیله آقای یانگ هستند. ته گو با عصبانیت، با انتقام گیری بسیار خشن، به قاتلان خواهر و برادرزاده‌اش هجوم می‌برد.

از آنجا که انتقام جویی همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، آقای یانگ تصمیم می‌گیرد تا قبل از شروع این انتقام‌جویی قهرمان خود را به مدت یک هفته به جزیره‌ای در خارج از شبه جزیره کره بفرستد.

بیشتر بخوانید: 

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

او در این جزیره با یک ماهیگیر، که خطرناک ظاهر می‌شود و دخترش جائه – یئون (یئو-بن جئون) که مانند خواهرش، بیمار است زندگی می‌کند. بین Tae-Gu و Jae-Yeon ارتباط عجیب و خاصی بوجود می‌آید. اما گذشته‌ی ته گو تسلیم نمی‌شود و به دنبال وی در این جزیره نیز خواهد آمد.

فیلم شب در بهشت ​​در روند طراحی خود تمام ویژگی‌های اساسی یک فیلم هیجانی کره‌ای متعارف، به ویژه در بخش سازمان‌های مافیایی را دارد. تقدیرگرایی و یک احساس مالیخولیایی، فیلم شب در بهشت ​​را به یک تقابل بارز تبدیل می‌کند.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

قصه گویی بصری در این فیلم شخصیت تاریک و خشن دارد. پارک هون جونگ، نویسنده و کارگردان کره جنوبی، متخصص در آهنگسازی‌های جهت‌دار و انتقال‌های ظریف است. و جهنمی را لابلای سفر تاریک جلوی چشمانتان به وقوع می‌پیوندد که باورپذیر نباشد. در فیلم شب در بهشت هیچ انسان خوبی وجود ندارد. هیچ راهی وجود ندارد که به قبر منتهی نشود.

همه جا خون و خونریزی وجود دارد که ممکن است در آن غرق شوید و در برخی از زمان‌ها بیش از حد زیاد می‌شود. طرح، شخصیت و هر چیز دیگری با چنان سرعتی انجام می‌شود که فیلم را برای ما کسل کننده می‌کند.

ججودو ؛ نقد فیلم Night in Paradise

چگونه ججو را توصیف کنیم؟ روشن، اغوا کننده، صلح جو، انسان دوست، سرسبز، با شکوه، ایده آل برای تعطیلات و مخفی شدن. احساسی برای پوشش گیاهی بی عیب و نقص. سرشار از طبیعت گرایی فراوان. هیچ کس نمی‌تواند آن را خراب کند. مطمئناً، او از خدا خواهد ترسید. زیرا عدالت الهی در این سرزمین اتفاق می‌افتد. بنابراین، این جزیره یکی از قهرمانان اصلی است و بهشتی برای گذراندن آخرین دوره زندگی است.

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم Night in Paradise

شب در بهشت ​​فیلمی است که هیچ دل خوشی از هیچ چیز ندارد. فیلم‌های گانگستری به ندرت به این شکل ساخته می‌شوند. در واقع در این نوع فیلم‌ها، بیشتر اوقات نوعی شوخ طبعی یا هر چیزی وجود دارد که می‌تواند واقعیت تاریک و تاریکی را که فیلم‌هایی از این دست می‌خواهند به تصویر بکشند، کاهش دهد. با این حال، فیلم شب در بهشت این یکی نمی‌کند.

از طرف دیگر، این فیلم شامل مقادیر زیادی خون، خونریزی، تیراندازی و چاقوکشی است که ممکن است باعث شود شما بخواهید در گوشه‌ای بنشینید و گریه کنید.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

بعد از چند صحنه مقدماتی، برای ما روشن می‌شود که این فیلم همه آنچه را که از یک تریلر جنایی معمولی که از این کشور می‌آید می‌خواهد به ما نشان دهد. گانگسترهایی با خشونت وحشیانه، صحنه‌های اکشن، تعقیب یا تیراندازی.

با این حال، شب در بهشت ​​به این موضوع نمی‌پردازد و در پشت این نما داستان تنهایی و ناامیدی را ارائه می‌دهد، که عمق نه چندان زیاد، بلکه کاملاً غیر منتظره‌ای را به وقایع اکشن در فیلم می‌بخشد. شخصیت اصلی ما مردی است که به طور معمول احساسات را ابراز نمی‌کند، اما برعکس این به این معنی نیست که احساساتی نباشد.

ته گو مردی است که به عنوان فردی بسیار وفادار و کارآمد در جهان جنایت شهرت زیادی پیدا می‌کند. در حالی که می‌بینیم او در زندگی خصوصی مراقب و فداکار است.

پس از فرار او به جزیره، ما داستان را از دو منظر دنبال می‌کنیم که بسیار خوب با هم سازگار می‌شوند. همانطور که خشونت هر چه بیشتر و بیشتر می‌شود و باعث ایجاد ناسازگاری با سوخت آدرنالین و تا حدودی تکان دهنده می‌شود، نویسنده بر لحظات آرام با ته گو و جائه جئون و مسیر اجتناب ناپذیر آنها برای نابودی تأکید می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

اگرچه این خشونت از بالای سر به سمت آنها اشاره می‌رود، اما به نظر می‌رسد که این دو نفر در دنیای خاص خودشان با مشکلاتشان روبرو هستند.

به همین دلیل سرعت این فیلم به اندازه‌ی سرعتی نیست که من از یک فیلم معمولی کره جنوبی از این ژانر عادت کرده باشم. و با مدت زمان 130 دقیقه، صبر خاصی می‌خواهد که آن را تا انتها دنبال کنید.

اگر انتظار دارید که فیلم دائماً با اکشن دنبال شود، من معتقدم که باید گاهی فیلم را جلو عقب کنید تا به سکانس‌های اکشن و خونین آن دست یابید.

دور از ذهن، این فیلم طرفداران کلاسیک ژانر را ناامید خواهد کرد، اما دارای محوریت هنری و سرعت کندتری می‌باشد که احتمالاً برخی را آزار خواهد داد. همانطور که اشاره کردم، تمام ترکیبات مورد انتظار ژانر وجود دارد، فقط حضور چند عنصر اضافی است که باعث می‌شود همه چیز تازه یا عمیق‌تر به نظر برسد. که مورد علاقه‌ی شخص بنده نیز می‌باشد.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

فیلم شب در بهشت یک فیلم جنایی جدید کره‌ای است که در آن صحنه‌های کندتر مملو از مالیخولیا، صمیمیت و تنهایی با خشونت وحشیانه ترکیب می‌شوند.

​​فیلمی درباره مرگ. هر چیزی که می‌تواند به عنوان سلاح استفاده شود برای شکستن سر، صورت و هر قسمت دیگر از بدن استفاده می‌شود. و فیلم از نمایش واضح آن ابایی ندارد.

در هر یک از دیالوگ‌های پارک هون جونگ، تفسیر داستان نوآر از روایت یک کشور (ژاپن، چین، هنگ کنگ، کره جنوبی) از طریق راهزنی می‌باشد. خشونت و مافیا اجازه می‌دهد تا توصیف هایپرتروفی از شخصیت‌ها بوجود بیاید و ویژگی درک واقعیت را از زیر ذره بین ببنیم.

جنبه‌های درونی به همان اندازه مهم هستند. خیانت، انتقام، بدنامی، وحشیگری، وفاداری، عشق و رفتار انسان وقتی زندگی بسیار کوتاه است.

ته گو و جائه یئون هر دو محتاط هستند. هر دو ناامید شده‌اند. هر دو غمگین هستند. از همه مهمتر، هر دو در حال تخریب خودشان هستند. آنها یک تایمر فعال در جهت تخریب دائمی دارند. با این حال، هیچکدام از هیچ چیز نمی‌ترسند. عشق آنها، بدون هیچ شهوتی، حضور دارد.

کارگردان در یکی از کنفرنس‌های مطبوعاتی می‌گوید:

اول، من به نقش زن یا نقش مرد فکر نمی‌کردم. بلکه بیشتر به عنوان شخصی که می‌داند باید بمیرد، فکر کردم. او زندگی کوتاهی دارد، بنابراین از هیچ چیز نمی‌ترسد. چیزی برای از دست دادن ندارد.

من شخصی را توصیف کردم که آرزوی زندگی ندارد، هیچ علاقه‌ای ندارد، تقریباً بیهوش و بدون لذت از زندگی است. پس از آن، او باید به زندگی خود پایان دهد. سپس در مقابل هر اتفاقی تصمیم می‌گیرد. این مسائل هیچ ربطی به زن بودن یا مرد بودن ندارد. این مسائل توسط نقش زن یا مرد تعیین نمی‌شوند بلکه فقط بررسی شخصیت است.

خشونت ؛ نقد فیلم Night in Paradise

Night in Paradise (شب در بهشت)، از نداشتن صحنه‌های اکشن، تعقیب و گریز و دعواهای وحشیانه‌ی واقعی رنج نمی‌برد. اما ماهیت شخصیت اصلی آن و برخی همراهان او این معنی را متبادر می‌کند که باید کمی طعم ملودرام را بچشیم.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

ما در مورد یک فیلم در مورد افراد بدون آینده صحبت می‌کنیم، با آگاهی از اینکه شانس زندگی آنها کم است، گویی که آنها آینده سیاه پیش رو را می‌پذیرند و با قدرت و منسجم به سوی آن پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

رابطه بین شخصیت‌ها به رابطه‌ی بین ته گو و جائه یئون ختم می‌شود ولاغیر. فقدان آینده آنها، احوال مالیخولیایی خاص و تمایل به تنهایی، حس ویژه‌ای به آنها می‌دهد که از خشونت بدتر می‌باشد.

طرف دیگر سکه کاملاً متفاوت است. به خصوص در آخرین تنش، فیلم به استفاده شدید از خشونت متوسل می‌شود که صحنه‌هایی با خون‌ریزی زیاد به تصویر کشیده می‌شود.

انتقام‌جویی ؛ نقد فیلم Night in Paradise

فیلم شب در بهشت ​​یک داستان انتقام جویانه است. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه کسی که به دنبال انتقام است هرگز نمی‌تواند پاکیزه شود. یکی باید دستانش را کثیف کند. او حتما دستانش آلوده خواهد شد.

این فیلم با شخصیت‌های نسبتا خوب و سکانس‌های اکشن بد جلو می‌رود. فیلمساز نشان می‌دهد که با خوی انتقام‌جویانه نمی‌توان عاشق شد.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

پارک هون جونگ برخلاف این فیلمش استاد تریلرهای انتقام جویی است. در حالی که این فیلم روایتی متعادل دارد که همدلی را برای آنتاگونیست نیز ایجاد می‌کند.

شب در بهشت ​​یک داستان قهرمانانه است. این بیشتر جنبه سرگرمی دارد و آنچه را که هدف فیلمساز است انجام می‌دهد. و خوب هم به دست می‌آورد. این فیلم شما را درگیر داستان می‌کند و توجه شما را به خود جلب می‌کند. خونریزی، شلیک گلوله و چاقو، هر حرکت به خوبی تنظیم شده است. اما در این فیلم می‌توانست فیلمساز بهتر عمل کند و آنقدر کلیشه‌ای و مصنوعی عمل نکند و نباشد.

بازیگری ؛ نقد فیلم Night in Paradise

فیلم شب در بهشت، به جز برخی از تمپوهای پر از عصبانیت، یک فیلم کم حرف و کم دیالوگ می‌باشد. که با اجراهای نسبتا خوب مطابق با لحن فیلم پایدار می‌ماند. بازیگران یک نمایش هوشیارانه و غریب را ارائه می‌دهند. ته گو به خوبی با فیزیک و نوع نگاهش ناراحتی، خستگی از زندگی کسی را که همه چیز را از دست داده است انتقال می‌دهد.

پارک هون جونگ در کارگردانی خود در این فیلم به تصویری دقیق دست می‌یابد که هم از شب‌های سئول و هم از مناظر آرام جزیره بسیار خوب استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

تائه گو جذاب است. نسبت به خطرات بی تفاوت می‌باشد. شخصیت او تغییر می‌کند. او به عنوان یک مجری وفادار، ابتدا به یک انتقام جوی تسلیم ناپذیر تبدیل می‌شود. سپس به طعمه‌ای ضعیف و بی تفاوت نسبت به زندگی. بدبینی او را در خطرناک‌ترین شرایط، تا زمانی که مستغرق نشود، به آرامشی خاص وادار می‌کند.

تکنیک ؛ نقد فیلم Night in Paradise

یک فیلم نوآر جنایی کره جنوبی توسط پارک هون جونگ که بیشتر به دلیل نویسندگی فیلمنامه “من با شیطان را دیدم” شناخته می‌شود. متأسفانه، ما به سرعت می‌فهمیم که این فیلم نمی‌تواند ساختار روایی تازه و گیرایی داشته باشد. در واقع، این فیلم دائماً در لابلای سکانس‌های کلیشه‌ای گم می‌شود و فیلم نامه ناشیانه نوشته شده است.

بنابراین فیلم پر است از آن نوع اشکلات نویسندگی که مانع از روایت جذاب داستان فیلم می‌شود. در ساختار آن، چندین سکانس وجود دارد که می‌تواند هرکدام به عنوان عنصر اخلال گر در نظر گرفته شود که داستان را از همان ابتدا نابود می‌کند.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

باید صبر کرد تا نیمی از فیلم یا حتی بیشتر، جلو برود تا سرانجام نوبت به مخاطب واقعی برسد، که خیلی دیر است و دیگر جایی برای پیشرفت صحیح نه از جنبه‌ی وقایع و نه از شخصیت‌ها باقی نمی‌گذارد.

طراحی صحنه و سکانس‌ها بسیار پیش پا افتاده است و حتی سکانس‌های اکشن نیز تلاش می‌کنند تا هرگونه تنش دراماتیک را بازنویسی کنند. حتی گاهی اوقات ما با سکانس‌هایی مسخره همچون سکانسی که قهرمان داستان توسط بیست آنتاگونیست دنبال می‌شود، یکی پس از دیگری را به مسخره‌ترین شکل ممکن به اینور و آنور پرت می‌کند.

صحنه‌های اکشن با مهارت و تخصص فنی کارگردانی نمی‌شوند. تمایل به اغراق وجود دارد، اما در تریلرهای کره‌ای چیز جدیدی نیست. از نظر روایت، این یک فیلم عجیب و غریب می‌باشد، با فراز و نشیب هایی. اما در اکثر موارد موفق می‌شود از ترکیبی سخت‌آلود از احساسات و عصبانیت.

Night in Paradise یک فیلم بصری کامل است، پر از تصویرهای زیبا. مهم نیست که شامل یک دسته گانگستر با لباس، ساحل دریا یا اتاق هایی است که با نور کم نورپردازی شده‌اند. زیبایی‌شناسی جالب و فیلمبرداری خیره کننده کاملاً متناسب با فضای تاریک و مضامین موجود در فیلم است.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

شخصیت پردازی ؛ نقد فیلم Night in Paradise

شخصیت‌ها اثبات دیگری از یک فیلم‌نامه‌ی بد می‌باشد. شخصیت‌ها در فیلم شب در بهشت کاملاً کاریکاتور شده‌اند. به عنوان مثال شخصیت اصلی، که در ابتدای فیلم به عنوان یک مافیای باهوش و کاملاً تسلط بر جهانی که در آن زندگی می‌کند، به ما معرفی می شود.

هنگامی که فرار می‌کند، به شخصی ساده و نازک‌دل تبدیل می‌شود تا بدین ترتیب بیننده چند سکانس کمدی بسیار خنده آور را در پیش داشته باشد.

مثال دیگر، شخصیت اصلی زن که از ناکجاآباد با قهرمان داستان عاشقانه‌ای یواشکی را در جریان قرار می‌دهند، یا افشای آنچه درباره عمویش پس از مرگ اتفاق می‌افتد، همه و همه در ساختار روایی داستان اضافی و بی‌فایده حس می‌شوند.

زیرا دیگر هیچ مشکلی برای این شخصیت وجود ندارد، و اینکه این افشاگری چیزی برای درک گذشته اضافه و ایجاد نمی‌کند. هنوز هم بواسطه‌ی گذشته، او از یک بیماری خاص رنج می‌برد که باید خیلی زود او را از بین ببرد.

نظر منتقدین ؛ نقد فیلم Night in Paradise

نظر لسلی فلپرین منتقد سایت گاردین با دادن امتیاز 60 از 100 در خصوص نقد فیلم شب در بهشت به این صورت است که:

فیلم شب در بهشت، یک فیلم خوب برای تماشا می‌باشد. شیوه ای که پارک برای به تصویر کشیدن اکشن‌های فیلم در نظر می‌گیرد نوعی ابتکار می‌باشد و برای مخاطب جذاب بنظر خواهد رسید.

ناتالیا کگان منتقد سایت پیست مگزین با دادن امتیاز 80 از 100 در خصوص فیلم شب در بهشت اینطور می‌گوید:

در حالی که غنای تصویری و موضوعی شب در بهشت ​​می‌تواند به تنهایی فیلم را به جلو هدایت کند، بار عاطفی آن این غنا را افزایش داده است.

این امر به ویژه در مورد برخی از شخصیت‌ها از جمله جائه یئون صدق می‌کند، که علی رغم داشتن مرگ به عنوان یک شبح همه جانبه در زندگی خود موفق می‌شوند که به یک سبکی از زندگی برسند تا به تجربه مرگ نزدیک باشد.

منتقد سایت هالیوود ریپورتر دبرو یانگ در این خصوص با دادن امتیاز 60 از 100 می‌گوید:

مسلماً، این یک دنباله امیدوارکننده قبل از عنوان است. Night in Paradise شامل ایده‌های بسیار خوب، چندین شخصیت سرگرم کننده و مجموعه‌ای مناسب از صحنه‌های اکشن هیجان انگیز و خونریزی است. اما این فیلم طولانی بنظر می‌آید.

نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت
نقد فیلم Night in Paradise ؛ نقد فیلم شب در بهشت

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Night in Paradise

  • کارگردان: پارک هون جونگ
  • تهیه‌کننده: پارک هون جونگ
  • فیلمنامه‌نویس: پارک هون جونگ
  • فیلم‌بردار: کیم یانگ هو
  • تدوین‌گر: چانگ ری-وان
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: کره جنوبی
  • زبان: کره‌ای

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Night in Paradise چیست؟ نظرات خود را در رابطه با نقد فیلم شب در بهشت با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر