;
coinex

نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020) ؛ دنیای در حال مرگ

در این نوشتار به نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020) به کارگردانی مایکل دوک و گریگوری کرشاو می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020) خواهید خواند به شرح زیر است:

  • رمز و راز نوعی شکلات
  • ترافل چیست؟
  • شخصیت پردازی
  • اگر من سگ بودم
  • لذت و مالیخولیا
  • رقابت
  • فیلمی برای عاشقان سگ
  • سقوط در یک پادشاهی
  • سه جهان
  • واقعیت یا میزانسن
  • عوامل فیلم

نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

رمز و راز نوعی شکلات

تاریخ غذا و پختن غذای انسان پر از رمز و راز است. مثلا چه کسی فهمید بادمجان خوراکی است؟ قدرت مست کنندگی الکل را چه کسی کشف کرد و چه کسی اولین شراب را به تخمیر گذاشت. اولین سیب زمینی را چه کسی سرخ کرد؟ چه کسی فهمید سس با خیار خوشمزه نمی‌شود و با سیب‌زمینی خوب است؟ من بعد از دیدن فیلم شکارچیان ترافل جواب‌های زیبایی‌شناسانه‌ای برای سوالات خود پیدا کردم.

نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

شخصیت‌های پیر فیلم Truffle Hunters که یک مستند جذاب و حیله‌گر است شما را هر لحظه به دنبال فریم خوش رنگ بعدی می­کشاند. به دنبال اکت‌ها و ری‌اکت‌های جذاب نابازیگران دوست داشتنی این مستند خوش رنگ و لعاب خواهید رفت. بو خواهید کشید و مزه مزه خواهید کرد. من تضمین می‌دهم که بعد از دیدن این فیلم مزه ترافل زیر زبانتان باشد.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی 2020

فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ نقد و بررسی

فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ نقد و بررسی

ترافل چیست؟ ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل  (The Truffle Hunters 2020)

ابتدا به سراغ نام فیلم برویم. ترافل نام نوعی شکلات است. شکلاتی گران. برای درست کردن این شکلات ganache در مرکز قرار داده شده و با پودر کاکائو معمولا در شکل کروی، مخروطی و منحنی ساخته و تشکیل می‌شود. همچنین خامه، شکلات ذوب شده، کارامل، آجیل و بادام برای پر کردن این شکلات استفاده می‌شود.

تمام این مزه‌ها را در طی دیدن فیلم Truffle Hunters خواهید چشید. اما در معنای درست‌تر ترافل یا همان دنبالان نوعی قارچ خوراکی بسیار خوشمزه است که در زیر زمین و با همزیستی با ریشه بعضی از گیاهان یک ساله، بوته‌ها یا درختچه‌های چند ساله و درختان سخت چوب مانند بلوط، فندق، کاج، صنوبر و غیره رشد می‌کند.

ترافل چیست؟ ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل  (The Truffle Hunters 2020)
نقد فیلم شکارچیان ترافل  (The Truffle Hunters 2020)

ترافل دارای طعم و بویی جذاب و سحرانگیز است که آن را به یکی از گران‌ترین خوراکی‌های دنیا مبدل ساخته است. ترافل همچنین خواص درمانگری برخی از بیماری‌ها را نیز دارد. پیرمردهای فیلم Truffle Hunters بچه‌هایی هستند که عمدتا 70 و 80 سال دارند و بیشتر زندگی خود را صرف این حباب‌های جادویی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

هر کسی نمی‌تواند براحتی اسرار این ترافل‌ها را درک کند. مگر اینکه سگی با شامه قوی باشید. چون بوی خوب یکی از ویژگی آن‌هاست. ترافل ماده اولیه شکلات‌های خوشمزه است. همان طور که گفته شد این قارچ‌ها در خاک پنهان شده‌اند. این سگ‌ها هستند که در میان خزه‌های جنگل‌های شمال ایتالیا بوی گنج دفن شده را می‌گیرند و با پنجه‌های خود با عصبانیت حفاری می‌کنند.

پیمونتزی نه سیاه‌های فرانسه ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل  (The Truffle Hunters 2020)

پلینی بزرگ، نویسنده کتاب “Naturalis Historia” نوشته است:

ترافل‌ها “عجایب طبیعت” هستند.

سرانجام افراد دیگر این موضوع را فهمیدند و تجارتی جهانی متولد شده است، کالایی که در مقابل کشت مقاومت می‌کند و فقط در گوشه خاصی از جهان رشد می‌کند. (من در اینجا در مورد ترافل‌های سفید فیلم شکارچیان ترافل، پیمونتزی، نه سیاه‌های فرانسه) فیلم شکارچیان ترافل  (The Truffle Hunters 2020) در حد همان منطقه ترافل را رد و بدل و تجارت می‌کنند.

شخصیت پردازی ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

دوک و کرشاو کارگردانان اثر بدون از بین بردن روحیه لطیف با روایت یا مصاحبه‌های مستقیم با دوربین، ما را به همراه گروهی از پیروان متشخص به سبک قدیمی زندگی‌شان می‌کشانند. همه آن پیرهای دوست داشتنی شکارچی ترافل نیستند. یکی طبل می‌نوازد. دیگری که بازنشسته و ناخوش احوال است شعرهای عصبانی می‌خواند و این نگاه آنها را به جهان تعریف می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

آنها مانند بسیاری از مردم که ریشه در رویه‌های سنتی و روستایی دارند به بدبینی و گاهی پارانویای موجه تمایل دارند. آنها گاهی خرافاتی هستند: در آنجا افراد مخفی وجود دارند که سگ‌ها را مسموم می‌کنند و چمن سنتی شکارچیان را مورد تجاوز قرار می‌دهند و همیشه خدا قیمت‌ها ناپایدار است.

شخصیت پردازی ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
نقد فیلم شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

اورلیو یک شکارچی که تقریباً 80 ساله است توضیح می‌دهد که به دلیل داشتنBirba  که یک سگ شکاری بور و باریک است، هرگز به همسری احتیاج نداشته است. با این حال او امیدوار است که زنی را پیدا کند که بتواند قبل از مرگش خانه و سگ وفادارش را به او بدهد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

فرانکو که متاهل است حتی پس از منع همسرش شبانه با سگش به شکار ترافل می‌رود. شاید شکار ترافل بهانه‌ای باشد تا انسان و بهترین دوستش به دور از هیاهوی تمدن و مدرنیته لعنتی کمی وقت بگذرانند. همه ما می‌دانیم که سگ‌ها همه چیز را متفاوت می‌بینند.

اگر من سگ بودم ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

برخی از حیرت انگیزترین و گیج کننده‌ترین سکانس‌های “The Truffle Hunters” دقیقاً همان چیزی است که سگ‌ها می‌بینند. کارگردانان اثر این را با استفاده از دوربینی که درست بالاتر از سطح پوزه قرار گرفته است به ما نشان می‌دهند. ما در پی. او. وی‌ای هیجان‌انگیز به خاک هجوم می‌آوریم و ناگهان در بالای تکه‌ای از خاک قرار می‌گیریم و پنجه‌های عصبانی خود را در خاک فرو می‌کنیم.

بعد از پیدا کردن گنج دست انسانی را می‌بینیم که آن را از ما می‌گیرد. البته باید اعتراف کنم که اگر من یک سگ بودم ممکن بود با این سیستم مخالفت کنم. محتوای “شکارچیان ترافل” که در 27 سپتامبر 2020 در سینماها به نمایش در خواهد آمد ممکن است به شدت سوبژکتیو و درونی تلقی شود.

لذت و مالیخولیا ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

گروه کوچکی از مردان 60، 70 و 80 ساله، دوستان قدیمی اما همچنین رقبای حیله‌گر که در جستجوی ترافل‌های سفید معطر آلبا هستند. این حس تا سر حد جنون در آنها رشد پیدا کرده و به تعبیر من تبدیل به فتیشیسمی جذاب در آنها شده است. فتیشیسمی که در جنگل‌های Langhe، در منطقه Piedmont در شمال غربی ایتالیا در جریان است.

بیشتر بخوانید:‌ نقد و بررسی سه گانه ماتریکس ؛ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

فیلم مستندی که ما را با عطر و بوی فرهنگ ناب آن منطقه زیبا از جهان نیز آشنا می‌کند. این فیلم همچنین به کارگردانی مایکل دوک و گریگوری کرشاو نیز معطر شده است. فیلم The Truffle Hunters یک مطالعه موازی در رضایت عمیق و استنشاق سریع است. پیرمردها کارشان را دوست دارند و دنیای ترافلشان را. و به قول معروف من راضی تو راضی گور پدر ناراضی.

لذت و مالیخولیا ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
نقد فیلم شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

دو سکانس اول یک تضاد کامل و یک درگیری اساسی را نشان می‌دهد. در یک شات بلند در شروع فیلم، دوربین به آرامی روی سه جسم کوچک زوم اوت می‌شود: یک مرد و دو سگ که خود را به دامنه تپه‌ای کاملاً جنگلی می‌رسانند. بعد در نمایی نزدیک سه شکارچی با انگشتان و پنجه‌های خود گنجی دفن شده را پاک می‌کنند: تکه‌ای از قارچ که به نظر نمی‌رسد چیزی بیش از یک سنگریزه بزرگ باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

به ندرت اتفاق می‌افتد که یک فیلم لذت و مالیخولیا را به این راحتی و با چنین جلوه‌ای دوست داشتنی مخلوط کند. The Truffle Hunters از نظر فردی بجز یک نفر کاملاً خوشحال هستند. آن یک نفر آنجلو گاگالیاردی 78 ساله شاعر و کشاورز است که قبلاً آکروبات بوده و ادعا می‌کند که 50 پیشنهاد ازدواج داشته است.

او از افراد حریص منزجر است و فکر می‌کند که آنها می‌خواهند سرزمین او را غارت کنند. او خود شکارچی بوده ولی این کار را ترک کرده است. این قصه زیبا کشیشی دارد که به بقیه می‌گوید در زندگی پس از مرگ هم به دنبال شکار ترافل خواهند بود. اما ترافل چه مدت می‌تواند در این زندگی زنده بماند؟ اگرچه در فیلم به وضوح اشاره‌ای به آن نمی‌شود باید بدانید که ترافل قابل کشت نیست. برای پرورش آنها یک جنگل طبیعی لازم است.

رقابت ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

فیلم The Truffle Hunters مخاطبان را به اعماق جنگل‌های شمال ایتالیا می‌برد تا ببینند که مردان مسن و سگ‌های با نمک آنها در سنت استشمام قارچ سفید دست نیافتنی Alba چگونه با هم رقابت می‌کنند. تبحر آشپزهای حاذق قیمت‌ها را بالا برده است و شکارچیانی که به سنت‌های شکار پایبند هستند: بدون فناوری.

رقابت ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
نقد فیلم شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

کسانی که ساعتها تنها در جنگل می‌گذرانند تا شکار کنند. این مستند مسکنی توان‌مند است برای دور شدن از اضطراب‌های کرونایی سال 2020 و گذراندن وقت در بستری دراماتیک و زیبایی‌شناسانه. تمرکز فیلم The Truffle Hunters بر روی شکارچیان است اما نیم نگاهی هم به نمایندگی‌ها، حراج گذاران و سرآشپزهایی دارد که برای ارزه و فروش ترافل‌ها رقابت می‌کنند.

فیلمی برای عاشقان سگ ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

این فیلم مستند  یک تجربه فوق العاده در فیلمسازی است. زیرا تقریباً همه صحنه‌ها فقط به تنظیمات یک دوربین متکی هستند و باعث می‌شوند که در گاه گاه فیلم ابژه‌ها با سرعت عجیب و غریب خود از فریم ثابت عبور کند. این مستند یک استثنای قابل توجه است در صحنه که پی او وی دوربین به سر یک سگ متصل است و در حالی که سگ در کف جنگل می‌چرخد​​ یک چشم‌انداز زیبا را به تصویر بکشد و پوزه‌ای که در در انتهای قاب کارگردانان کارکرد فرمالیستی خود را ایفا می‌کند.

فیلمی برای عاشقان سگ ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
فیلمی برای عاشقان سگ ؛ نقد فیلم شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

“شکارچیان ترافل” همچنین یک فیلم بسیار زیبا برای عاشقان سگ است. زیرا شکارچیان پیر و دوست داشتنی فیلم، سگ‌ها را به عنوان نان‌آور و شریک زندگی دوست دارند و عاشقانه به آنها مهر می‌ورزند. آنها وعده‌های غذایی و حتی حمام را با سگ‌های خود تقسیم می‌کنند. ما در طول فیلم فقط با یک شکارچی متاهل ملاقات می‌کنیم که همسرش بارها و بارها به او می‌گوید که او خیلی پیر است (در 87 سالگی) و نمی‌تواند شبانه به شکار برود. “شکارچیان ترافل” فیلمی جذاب و تأییدکننده زندگی است. زندگی از نگاه بینای پیرهایی که هنوز جوان هستند و عاشقانه به شغل خود می‌پردازند.

سقوط در یک پادشاهی ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

من اعتقاد دارم وقتی مایکل دوک و گریگوری کرشاو فیلمسازان فیلم The Truffle Hunters برای اولین بار در کوه‌های پیدمونت گشت و گذار کردند فکر کردند که آنها به یک پادشاهی افسانه‌ای سقوط کرده‌اند. زیرا به نظر می‌رسد که شهرهای کوچک و شیب دار و جنگل‌های مه آلود آنجا مکانی خارج از زمان است.

مستند دوک و کرشاو پیرترین مردان این سرزمین را دنبال می‌کند. مانند کارلو پیرمرد 88 ساله که برای شکار کردن از پنجره دزدکی از خانه خارج می‌شود و اورلیوی 84 ساله و سگهایشان. بنابراین در این فیلم آرام و زیبا یک انقباض دوست داشتنی وجود دارد: آنها مانند آهو راه خود را به آرامی انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند افسون مکان را برهم نزنند.

زندگی البته یک افسانه نیست. حتی در تپه‌های آلپ. بی رحمی طبیعت همانند تغییرات آب و هوایی را هم در فیلم مشاهده می‌کنیم. تغییراتی که کار شکارچیان را سخت می‌کند. اما روی خوش هم دارد برای کارلو، سرجیو (یک جوان نسبتاً 60 ساله) و اورلیو که بهترین قارچ‌ها را شکار می‌کنند و این امر برایشان فوق العاده ارزشمند است.

سه جهان ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

در اواخر فیلم نمایی باشکوه را می‌بینیم که در یک نوع نمایشگاه یا حراجی مجلل است. نمایی که شاید حسن ختامی برای آن همه سگ دو زدن این شکارچیان باشد. نتیجه کار این شکارچیان بیش از 100000 یورو به فروش می‌رسد و همه متذکر می‌شوند که هر ساله ترافل‌های کامل کمتری وجود دارد که هوای خشک و گرم روند مرموز و غیر قابل کشت آنها را مختل کرده است.

به همین واسطه رقابت سخت و سنگین است و خواهد شد. ما می‌شنویم که قاچاقچیان رقیب در حال نقض مناطق قدیمی هستند و طعمه‌های سمی را برای سگ‌ها می‌گذراند تا نتوانند به کار خود ادامه دهند.

سه جهان ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)
سه جهان ؛ نقد فیلم شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

این فیلم شامل سه جهان است. اول قدیمی‌ترین شکارچیان ترافل وجود دارند که به نظر می‌رسد از زمان خارج شده‌اند. سپس خریداران و متخصصان تجاری از جمله یک دلال جوان ترافل و یک خریدار. این مردان بیشتر وقت خود را صرف استنشاق بوی ترافل می‌کنند.

واقعیت یا میزانسن؟ ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

در فیلم فرم‌های متفاوتی از فیلم برداری و قصه پردازی تجربه شده است. آیا ما در یک روستا هستیم یا شهر؟ آیا این گفتگوها واقعاً خودجوش و صریح و بدون دخالت کارگردانان صورت گرفته است؟ وقتی کارلو و همسرش ماریا  بر سر یک میز قدیمی بلوط بحث می‌کنند که آیا او باید شب را همچنان به بالای تپه‌ها برود یا خیر، بحثشان واقعی است یا میزانسن؟

به نظر می‌رسد که بسیاری از صحنه‌ها با دقت و ظرافت طراحی و مدیریت صحنه شده‌اند اما به گفته کارگردانان فضاهای داخلی به طور طبیعی بوده و دخل و تصرفی در آن نداشته‌اند. بسیاری از صحنه‌ها دیالوگ ندارند اما در عوض به صداهای پیچیده دنیای طبیعی گوش دهید و امر واقع لاکان را در تار و پود خود احساس کنید. ما دامنه‌ای از تپه‌های پوشیده از برف را می‌بینیم که یک تصویر مینیاتوری را در ذهن تداعی می‌کند.

عوامل فیلم ؛ نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020)

  • کارگردان: مایکل دوک و گریگوری کرشاو
  • تهیه کننده: مایکل دوک و گریگوری کرشاو
  • موسیقی: اد کرتس
  • فیلمبرداری: مایکل دوک و گریگوری کرشاو ویرایش شده توسط شارلوت مونک بنگتسن
  • تولید شرکتها: Faliro House Productions
  • شرکت فیلم:  Frenesy
  • توزیع شده توسط Sony Pictures Classics
  • کشور: ایالات متحده، یونان و ایتالیا
  • زبان: انگلیسی

در پایان به علاقه مندان هنر هفتم توصیه میکنیم برای آشنایی با بهترین فیلم های 2021 حتما نگاهی به فهرست بهترین فیلم های اکشن 2021، ترسناک ترین فیلم های 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهرین فیلم های اسکار 2021، بهترین فیلم های دی سی 2021، بهترین فیلم های کمدی 2021 و بهترین انیمیشن های 2021 داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد مستند شکارچیان ترافل (The Truffle Hunters 2020) چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر