;
coinex

نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی) ؛ حقایق تکان دهنده‌ی یک زندانی

در این نوشتار به نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی) به کارگردانی کوین مکدونالد می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

فهرست مطالبی که در ادامه این نقد و بررسی خواهید خواند به شرح زیر است:

  • حقایق تکان دهنده‌ی یک زندانی
  • دوئل سیاسی
  • روایتی واقعی
  • گاهی خسته‌کننده
  • حقوق بشری
  • دفترچه خاطرات گوانتانامو
  • پوستر
  • تکنیک
  • عوامل فیلم

نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

حقایق تکان دهنده‌ی یک زندانی

موریتانیایی که داستان یک دهه بازداشت بودن بدون محاکمه و اتهام در خلیج گوانتانامو را سینمایی می‌کند؛ راوی داستان محمدو اولد صلاحی است. فیلمی چشم نواز، خاطره‌انگیز و صادقانه. در این فیلم طاهر رحیم به شکل باورنکردنی خوب بازی می‌کند و جودی فاستر عالی است. و در مورد بندیکت کامبربچ که اصلا نیازی نیست حرف بزنیم.

بیشتر بخوانید:

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

نقد فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ دروغ کافیه

کوین مکدونالد، مستندسازی که کارش را خوب بلد است، به دلیل صداقتی که از مستندسازی در او رخنه کرده، پس از تماشای این فیلم درباره بی‌عدالتی‌های آمریکا، به ویژه در مورد مواردی که پنهان شده‌اند، می‌شود بیشتر تأمل کرد.

نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی) ؛ حقایق تکان دهنده‌ی یک زندانی
نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی) ؛ حقایق تکان دهنده‌ی یک زندانی

در جهانی که جنگ علیه ترور در جریان است، روایتی که با تحقیق در مورد یک فرد مشکوک به همکاری در عملیات یازده سپتامبر با کشف اسرار تاریک آمریکایی به طور فزاینده‌ای آشفته می‌شود. وکالت بحث برانگیز برای محمدو اولد صلاحی در هر مرحله با مقاومت‌هایی در برابر دولت جلویش گرفته می‌شود. با این وجود پافشاری آن‌ها برای کمک به صلاحی بی‌گناه در نهایت حقایق تکان دهنده‌ای را درباره آنچه در حبس 14 ساله وی اتفاق افتاده کشف می‌کند.

این فیلم یک واقعیت غیرقابل انکار است. که در تاریخ بارها تکرار شده و می‌شود. یکی از این موارد بازداشت شدگانی هستند که به طور غیرقانونی در خلیج گوانتانامو (خلیج گوانتانامو در جنوب ایالت گوانتانامو در کوبا قرار گرفته‌است و از سال ۱۹۰۳ بر اساس پیمان کوبا – آمریکا در کنترل دولت آمریکاست. بازداشتگاه گوانتانامو در این منطقه قرار دارد.) نگهداری می‌شدند. صدها نفر در آن مرکز زندانی شده و در اکثر موارد شکنجه شده‌اند و این باعث یک بحران انسانی وحشتناک شده است که اکثر مردم به راحتی فراموش می‌کنند.

دوئل سیاسی ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

فیلم یک دوئل سیاسی است، یک باتلاق اخلاقی و یک لکه واقعی روی وجدان هر کشور می‌باشد. بنابراین منطقی است که اغلب در بحث‌های عمومی مطرح نشود. این فیلم یک فیلم موثر و جذاب است که به بینندگان یادآوری می‌کند که نباید بی‌تفاوت از کنار این مسائل رد شوند.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی 2020

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

فیلم موریتانیایی زمانی برجسته می‌شود که دو روایت غالب در فیلم به شکل موازی جلو می‌روند. یکی روایت دادرسی است که به دنبال آماده سازی و دیوان‌ سالاری برای تشکیل پرونده‌های قضایی و مقابله با یک سیستم بزرگ پیش می‌رود، دیگری زیست و تجربیات صلاحی است که فیلم را به مسائل انسانی می‌کشاند و رفتار غیرانسانی‌ را به نحو دقیق و تاثیرگذاری به تصویر درمی‌آورد. درواقع روند دقیقی در مورد تبدیل آزادی‌های مدنی به یک مبارزه قدرتمند برای زندگی و روح یک شخص در فیلم به نمایش گذاشته می‌شود.

دوئل سیاسی ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)
دوئل سیاسی ؛ نقد فیلم موریتانیایی

بیشتر این کنش‌ها از سوی رحیم شکل می‌گیرد. او به عنوان مردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته، مردی که خانواده‌اش را فقط می‌تواند در خواب ببیند، یک زندانی که همه امیدهایش را از دست داده و عمیقا به انزوا کشیده شده است، مورد توجه قرار می‌گیرد.

روایتی واقعی ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

موریتانیایی با فیلمنامه اقتباسی از دفترچه خاطرات گوانتانامو، کتاب محمدو اولد صلاحی، تلاش می‌کند تا به کابوس خلیج گوانتانامو بازگردد. که جزئیات رفتار ظالمانه آن را در طول اقامت طولانی مدت خود در پشت میله‌های زندان بیان کند. این خاطرات به کارگردانی کوین مکدونالد که قبل‌تر فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند را از او دیده‌ایم یک داستان پر مغز از بی عدالتی، با حضور جودی فاستر، رنگ و لعاب خوبی می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مارول در سال 2021

موریتانی داستانی را روایت می‌کند که همه باید دیر یا زود آن را تماشا کنند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است و نگاهی به واکنش ایالات متحده به تروریست‌های مظنون در سال‌های پس از 11 سپتامبر دارد.

روایتی واقعی ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)
روایتی واقعی ؛ نقد فیلم موریتانیایی

در کل من از فیلم‌هایی که بر اساس واقعیت ساخته می‌شوند لذت می‌برم. زیرا با این نوع فیلم‌ها یک حس همذات‌پنداری خاصی را برقرار می‌کنم. فهمیدن واقعه‌ یا موضوعی که حتی تا به حال در مورد آن نمی‌دانستم موضوع را برایم جذاب‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

داستان واقعی زندگی محمدو اولد صلاحی زمانی که این فیلم را می‌دیدم برای من ناشناخته بود، اما موریتانیایی در به تصویر کشیدن زندگی تکان‌دهنده و باور نکردنی او خوب عمل می‌کند. وقتی با بازداشتگاه خلیج گوانتانامو آشنا شدم حقیقتا با توجه به شرایط فعلی دنیا جا نخوردم اما کلی سوال برایم ایجاد شد. وجود این زندان خارج از قانون هنوز هم مرا گیج می‌کند.

گاهی خسته‌کننده ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

کوین مکدونالد، کارگردانی که بیشتر به دلیل مستندهایش شناخته شده است، با اقتباسی ساده از خاطرات قهرمان داستان، سهم خود را هرچند اندک از سینما بدست می‌آورد. داستان آن به اندازه کافی جالب است.

مکدونالد برای تهیه این فیلم از تجربه خود استفاده کرده است زیرا این فیلم به راحتی می‌توانست یک مستند معمولی باشد. فیلمنامه نوشته شده توسط روری هاینز و سهراب نوشیروانی بسیار خوب نوشته شده است، اما به علت برخی از سکانس‌های غیرضروری، کمی مخاطب را شاید از دست بدهد. در طول بسیاری از لحظات، نویسندگان و مک دونالد اظهار نظر خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، اما گاهی در فیلم این سکانس‌ها و لحظات بیش از حد مورد نیاز ادامه می‌یابد که در واقع چیز جدیدی به داستان، شخصیت‌ها یا جو اضافه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ماهی کوچک (The Little Fish 2021)

علی رغم اینکه روایت اصلی در مورد محمدو اولد صلاحی است، خرده داستان‌هایی که در دل فیلم جای گرفته‌اند و شامل شخصیت‌های فرعی می‌شوند جذاب نیستند. اگر به جای بندیکت کامبربچی که همیشه درخشان و گیرا بازی می‌کند، بازیگری دیگر بود شاید می‌توانست فیلم خیلی صدمه ببیند.

در هر صورت این فیلم مرا کاملا با خود همراه کرد. که تا حدی به دلیل بازی‌های برجسته جودی فاستر و به ویژه طاهر رحیم است. جودی فاستر با بازی در نقش نانسی هولندر، وکیلی که تصمیم می‌گیرد یک پرونده حرفه‌ای را به عهده بگیرد. او با کمک دستیارش Teri Duncan به خلیج گوانتانامو سفر می‌کند تا با محمدو اولد صلاحی ملاقات کند.

حقوق بشری ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

وکیلی که رایج‌ترین معضل اخلاقی را در حوزه شغلی مربوطه مطرح می‌کند، نمایش واقعاً قابل توجهی ارائه می‌دهد. آیا همه (به معنای واقعی کلمه همه) سزاوار حقوق بشری یکسان هستند؟ یا موارد استثنایی مانند تروریست‌ها یا تجاوزگران وجود دارد؟ فاستر به زیبایی وظیفه چالش برانگیز دفاع از شخصی را که مردم جهان حتی از گفتگو با او خودداری می‌کنند، را به قیمت جانش به تصویر می‌کشد.

جودی فاستر ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)
جودی فاستر ؛ نقد فیلم موریتانیایی

بیشتر بخوانید:‌ چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟

داستان تماشایی، تکان دهنده و واقعی محمدو اولد صلاحی، که با رفتار باورنکردنی، غیرمنصفانه، غیراخلاقی و غیرقانونی دولت آمریکا روبرو می‌شود، از طریق یک فیلمنامه نسبتا خوب و در عین حال کارآمد، مورد توجه قرار می‌گیرد. بازی استثنایی طاهر رحیم و عملکرد خوب کوین مک دونالد به عنوان کارگردان از طریق یک داستان‌پردازی خوب و ساختاری هوشمندانه بدون حواس پرتی اجازه می‌دهد تا تمرکز اصلی بر روی خود محمدو اولد صلاحی باشد تا تصاویر پر زرق و برق یا حرکات عجیب و غریب دوربین.

علی رغم اینکه فیلم در این تلاش عمدتا موفق بوده، با افزایش بیش از حد صحنه‌های بی‌ربط با شخصیت‌های فرعی، مقداری از تاثیر فیلم از دست می‌رود. جودی فاستر همچنین از وکیلی که هرگز از اصول و اخلاق خود دست نمی‌کشد، تعبیر فوق العاده گیرایی ارائه می‌دهد.

دفترچه خاطرات گوانتانامو ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

محمدو اولد صلاحی جزئیات زندان و شکنجه خود را در کتابی به نام دفترچه خاطرات گوانتانامو، که در سال 2015 منتشر شد، به عنوان کتاب پرفروش در سراسر جهان معرفی کرد. اکنون نسخه سینمایی آن به کارگردانی کوین مک دونالد از داستان صلاحی، موریتانیایی، در دسترس است. یک درام نسبتا خوب با بازی‌های درخشان از طاهر رحیم، جودی فاستر و بندیکت کامبربچ. روایتی انسانی و مورد توجه.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

خلیج گوانتانامو در واقع مکانی بی قانون بوده، جایی که مردم می‌توانستند سال‌ها بدون هیچگونه اتهامی در آن‌جا زندانی شوند و شکنجه شوند تا اعتراف کنند به اتفاقی که ممکن است هرگز نیفتاده باشد. دادگاه‌های فدرال ده‌ها بار حکم به نگهداری غیرقانونی افراد در آنجا داده‌اند و پرونده صلاحی یکی از مهمترین و نگران کننده‌ترین موارد است.

تقریباً بدون هیچ مدرک و بدون هیچ اتهامی، صلاحی را سال‌ها در بازداشت نگه داشته و فاستر در نقش وکیلِ صلاحی بنام نانسی هولندر، یک شخصیت آشنای نه چندان پرداخت شده و حقوقی است که پرونده‌ی صلاحی را به دست می‌گیرد. به مرور شروع به کشف حقایق بیشتر و تاریک درباره گوانتانامو می‌کند. از طرف دیگر، سرهنگ دوم استوارت کوچ (کامبربچ) به دنبال دفاع از پرونده دولت است اما به عمق جنایات کشور خود پی می‌برد.

پوستر ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

پیام فیلم موریتانیایی از پوستر آن مشخص است. خط‌های پرچم آمریکا برای صلاحی مانند میله‌های خونین عمل می‌کنند، که همانطور که وکیلش وقتی از وضعیت موکلش مطلع می‌شود اظهار می‌کند، که او یک متهم نباید باشد. همانطور که فیلم مشخص می‌کند شاهد اقدامات مجاز دونالد رامسفلد و جورج بوش جونیور است که مجاز به استفاده از شکنجه و آزار و اذیت برای گرفتن اعترافاتی است که به دادگاه منتقل نمی‌شوند. یک عملیات خشن، وحشتناک بدون هیچ سود محسوسی.

پوستر ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)
پوستر ؛ نقد فیلم موریتانیایی

تکنیک ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

فیلمنامه‌ای که مایکل برونر، روری هاینز و سهراب نوشیروانی نوشته‌اند تلاش می‌کند تا موریتانیایی را با دست‌کاری در ساختار روایی خود، با فلش بک‌ها به شکنجه‌های صلاحی، جذاب‌تر کنند. و مکدونالد به عنوان کارگردان فیلم با تنوع در کادربندی‌ها سعی در موثرتر کردن سکانس‌ها و بهتر منتقل شدن حس تصویر دارد که تقریبا موثر واقع شده است.

موریتانیایی کاملا شناور عمل می‌کند، بی‌عدالتی‌ها را به صورت کاملاً شفاف برجسته می‌کند. دینامیک فیلم در درجه اول از طریق دیالوگ و انتخاب بازیگران فیلم حاصل می‌شود. همکاری مکدونالد با فیلمبردار آلوین کوکلر به طرز چشمگیری به یاد ماندنی است.

قابل ذکر است که فلش بک‌ها در تمایز خود نسبت به زمان حال بسیار قدرتمند عمل می‌کنند. تغییر نسبت ابعاد و سبک فیلمبرداری تاثیر پر رنگی را در تاثیرگذاری هر چه بیشتر فیلم دارند. این روش‌ها و انتخاب‌ها به شخصیت محمدو اولد صلاحی عمق می‌بخشند و از نظر سینمایی به تماشاگر ارتباط عمیقی با صلاحی و شرایط وحشتناک او ایجاد می‌کنند. عملکرد رحیم همه آنچه را که باید به تصویر کشیده شود منتقل می‌کند.

درد و امید او کاملا در تصاویری که به نمایش گذاشته می‌شود به مخاطب منتقل می‌شود. استفاده از فلاش بک گذشته محمدو اولد صلاحی را به شکلی عمیق و تأثیرگذار تجسم می‌کند. با ایجاد همدلی و آهستگی فرد به آهستگی بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود و درک بیشتری از پیام اصلی فیلم را امکان پذیر می‌کند.

فیلمبرداری از صحنه‌های اولیه بازجویی از صلاحی حس فشردگی، درماندگی و خفقان را در ما ایجاد می‌کند. و ناگهان با یک کادر وسیع و عریض به واسطه‌ی یک فلش بک و به نوعی با ایجاد یک حس متضاد حقیقتی که در فیلم موج می‌زند را بیشتر برای ما ملموس می‌کند.

رحیم همیشه بازیگر خوبی بوده است و کامبربچ وجه غیرمنتظره‌ای را به فیلم اضافه می‌کند که در فیلمنامه وجود ندارد، به خصوص که متوجه می‌شود کشورش چه کاری انجام داده است. همین امر در مورد فاستر نیز وجود دارد که مجبور می‌شود اسناد را چند بار به طور جدی مطالعه کند.

فیلم مک دونالد بیشتر به مسائلی در مورد شکنجه و بی عدالتی می‌پردازد. وی به طرز قانع کننده‌ای اقتباس خوبی کرده است، یک طریق مستندمانند غیرقضاوتانه به رمز و راز فیلم می‌آورد که به طور واضحی با سبک‌های مستند معمولی در تضاد است، اما از نظر اصالت، همه چیز در آن وجود دارد و مانند مستند می‌شود به آن اعتبار بخشید و اعتماد کرد. به نوعی حس عدالت را در درون ما بیدار می‌کند.

نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)
نقد فیلم موریتانیایی

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی)

  • کارگردان: کوین مک‌دانلد
  • تهیه‌کننده : اَدم آکلند، مایکل برانر، بندیکت کامبربچ، کریستین هولدر، مارک هولدر، بیاتریز لوین و لوید لوین
  • فیلمنامه‌نویس: م. ب. تراون، روری هاینس و سهراب نوشیروانی
  • داستان: م.ب. تراون بر پایه Guantanamo Diary اثر  Mohamedou Ould Salahi
  • بازیگران: جودی فاستر، طاهر رحیم، شیلین وودلی، بندیکت کامبربچ و زاخاری لوی
  • موسیقی: تام هودج
  • فیلم‌بردار: آلوین کوشلر
  • تدوین‌گر: جاستین رایت
  • توزیع‌کننده: اس‌تی‌اکس انترتینمنت
  • کشور: انگلستان و ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • هزینه فیلم: ۱۴ میلیون دلار

 

در پایان به علاقه مندان هنر هفتم توصیه میکنیم برای آشنایی با بهترین فیلم های 2021 حتما نگاهی به فهرست بهترین فیلم های اکشن 2021، ترسناک ترین فیلم های 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهرین فیلم های اسکار 2021، بهترین فیلم های دی سی 2021، بهترین فیلم های کمدی 2021 و بهترین انیمیشن های 2021 داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

 

نظر شما در خصوص نقد فیلم The Mauritanian 2021 (موریتانیایی) چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر