coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

مراحل ساخت اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار‌ها

امروزه بیشتر کسب و کار‌ها به سمت آنلاین شدن پیش‌ می‌روند و این امر باعث شده تا ساخت اپلیکیشن موبایل برای مشاغل نیز به یکی از موارد ضروری تبدیل شود. به همین منظور افراد می‌توانند با یادگیری طراحی اپ موبایل و مراحل ساخت آن، کاربران بسیار زیادی را جذب کنند.

در این مقاله سعی داریم تا شیوه‌ی ساخت اپلیکیشن‌های موبایل را به شما آموزش دهیم تا بتوانید فقط با داشتن یک کامپیوتر شخصی و نصب چند برنامه ساده، ساخت اپلیکیشن برای کسب و کار خود را شروع کنید. پس با ما همراه باشید.

نکات مورد توجه قبل از شروع ساخت اپلیکیشن موبایل

در ابتدا و قبل از شروع ساخت اپلیکیشن موبایل لازم است تا به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

  • هدف خود را از ساخت اپلیکیشن مشخص کنید تا بدانید با ساخت اپ مورد نظرتان، از چه مزایایی برخوردار خواهید شد.
  • در نظر داشته باشید که اولین قدم برای طراحی اپلیکیشن موبایل، توجه به سیستم عامل‌های متفاوت گوشی‌ها است که متداول‌ترین انواع آن‌ها در ایران شامل اندروید، ios، ویندوز و… می‌شوند. بنابراین باید تصمیم بگیرید تا طراحی اپلیکیشن مورد نظر شما باید در کدام یک از سیستم‌ عامل‌ها قابلیت اجرا داشته باشد. اکثر افرادی که دارای مخاطبین ایرانی هستند، طراحی بر مبنای اندروید را در اولویت قرار می‌دهند.
  • در ادامه باید بازار هدف خود را مشخص کرده و بدانید چه افرادی قرار است از اپ شما استفاده کنند تا براساس آشنایی با مخاطبان و خواسته‌های آنان به ساخت اپلیکیشن مشغول شوید.
  • استراتژی‌های مدیریتی برای اپلیکیشن مورد نظرتان شامل چه مواردی می‌شود؟ در این مرحله در نظر داشته باشید که اگر قادر به مدیریت اپ خود نیستید، می‌توانید نیروی کار متخصص استخدام کنید.
  • بودجه مورد نظر خود را برای بازاریابی و همچنین توسعه‌ی اپلیکیشن خودتان تعیین کنید تا بتوانید براساس آن امکانات بیشتری را به برنامه مورد نظرتان اضافه کنید.

در نهایت پس از تعیین شدن تمامی نکات گفته شده، باید روش‌های ساخت اپلیکیشن را بررسی کرده تا مناسب‌ترین انواع آن را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه به روش‌های ساخت اپلیکیشن موبایل می‌پردازیم.

فرآیند ساخت اپلیکیشن موبایل

در ادامه طی 7 مرحله، شیوه ساخت اپلیکشین موبایل را به شما معرفی می‌کنیم:

ایده ساخت اپلیکیشن با توجه به مخاطبان

از آن جایی که ساخت و طرحی یک اپلیکیشن نیازمند زمان و هزینه‌ است، لازم است تا برای به دست آوردن نتایج بهتر، ایده‌پردازی کنید. در این میان بازار هدف و مخاطبین خود را در نظر داشته باشید تا ضمن شناسایی پتانسیل‌های موجود در کسب و کارتان، پروسه طراحی اپلیکشین و ساخت آن را شروع کنید.

شناخت نیاز‌ها و جامعه‌ی هدف

در ادامه ضمن شناخت مخاطبین خود، ایده‌های بررسی شده در مرحله‌ی قبل را برای طراحی دقیق‌تر اپلیکیشن مورد نظرتان مشخص کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که به چه امکانات و بخش‌هایی در اپ نیاز دارید. برای مثال در صورتی که می‌خواهید یک اپلیکیشن برای فروشگاه مورد نظرتان بسازید، در نظر گرفتن بخش‌های زیر ضروری است:

  • بخش ورود و ثبت‌نام
  • پنل جستجو
  • صفحه اصلی اپلیکیشن
  • سبد خرید
  • عکس محصولات
  • مراحل خرید
  • صفحات دسته‌بندی
  • و …

تجزیه و تحلیل

در این مرحله ایده‌ی خود را شکل داده و تبدیل به پروژه واقعی کنید. در این راستا یک نقشه راه محصول را تنظیم کنید که شامل اولیت‌بندی نیاز‌های اپلیکیشن مورد نظر شما و گروه‌بندی آن‌ها باشد.

همچنین مهارت‌های مورد نیازتان را برای توسعه‌ی برنامه موبایل در نظر بگیرید. به عنوان مثال سیستم عامل‌های تلفن همراه ios و اندروید از فناوری‌های توسعه متفاوتی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید اپلیکشین مورد نظرتان برای هر دو سیستم عامل ios و اندروید باشد، باید از هر دو تیم توسعه دهندگان ios و اندروید در این راه کمک بگیرید.

طراحی UI/UX

ساخت اپلیکیشن موبایل

توجه به اهمیت طراحی رابط کاربری در اپلیکیشن و طراحیUI  حرفه ای، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که کاربران در نگاه اول از نظر بصری جذب اپلیکیشن می‌شوند و سپس با امکانات آن آشنا می‌شوند، طراحی کاربری جذاب و آسان یکی از مهم‌ترین مراحل برای ساخت اپلیکیشن و ایجاد بهترین رابط کاربری محسوب می‌شود. بسیاری از کارفرمایان در شروع تمام توجه خود را بر توسعه‌ی اپلیکیشن متمرکز کرده و از طراحی آن غافل می‌شوند. این در حالی است که کار با اپلیکیشن برای کاربران به عنوان یک تجربه‌ی تمام عیار از اپ محسوب می‌شود و در صورتی که کاربران نتوانند ارتباط خوبی با اپ برقرار کنند، منجر به کنار گذاشتن برنامه و اپلیکیشن مورد نظر توسط آن‌ها برای همیشه خواهد شد. از این مقطع به بعد، مراحل ساخت اپلیکیشن به صورت تخصصی‌تر پیش می‌رود.

کد‌نویسی و توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل

در این مرحله با ۲ بخش روبه‌رو خواهید شد: مرحله‌ی اول شامل کد‌نویسی سمت سرور (Server)، کد‌نویسی رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) و داشبورد مدیریت اپلیکیشن می‌شود. در مرحله‌ی بعد نیز طراحی و کد‌نویسی اپلیکیشن موبایل آغاز می‌شود. در این راستا کد‌نویسی به صورت Native‌ (کدنویسی در محیط توسعه شرکت ارائه دهنده سیستم عامل) یا Hybrid (کد‌نویسی در محیط توسعه به جز محیط پیشنهادی توسط شرکت ارائه دهنده سیستم عامل) انجام می‌شود.

انتشار نسخه آزمایشی اپلیکیشن موبایل

کد‌نویسی معمولا با باگ‌ها و ایراداتی همراه است. برای شناسایی و رفع این باگ‌ها، نسخه‌ی آزمایشی اپلیکیشن یا بتا، پس از کد‌نویسی در اختیار کار‌فرما قرار می‌گیرد تا فرصت بسیار مناسبی را برای بازبینی و بررسی کارایی اپلیکیشن در اختیار او قرار دهد.

به همین منظور در این مرحله باید تمام اجزا و المان‌های اپلیکیشن مورد نظرتان را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهید تا در صورت وجود مشکل، حتما برطرف شود.

همچنین توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های موبایل، علاوه بر طراحی ظاهری دارای یک قسمت Back-End هستند که شامل کد‌ها و امکاناتی است که کاربر نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. عملکرد درست این بخش، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید تا هیچ ایرادی نداشته باشد. در نهایت پس از اتمام این مرحله، اپلیکیشن بدون باگ و یا اشکالات احتمالی، منتشر می‌شود.

انتشار اپلیکیشن در استور‌ها

در نهایت آخرین مرحله ساخت اپلیکیشن، انتشار آن در استور‌ها است. به همین منظور پس از طراحی اپلیکیشن موبایل و تست همه‌ی قسمت‌های آن، درصورتی که هیچ باگ و خطایی نداشت، می‌توانید اپلیکیشن‌ را در فروشگاه‌های مجازی شامل Google play و یا AppStore منتشر کنید تا کسب و کار شما به بازار الکترونیک وارد شود.

برای جذب مخاطب نیز راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که نمونه‌های آن شامل تبلیغات در سایر اپ‌ها، رپورتاژ در سایت‌های پر‌بازدید، تبلیغات داخلی گوگل پلی و… می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب به مراحل ساخت اپلیکیشن موبایل اشاره کردیم. اما این تنها یک بخش از کار است. در نظر داشته باشید که مراحل ساخت و طراحی اپلیکیشن‌های موبایل شامل موارد بسیار زیادی از جمله تحقیق و بررسی، استراتژی، پیاده‌سازی طرح اولیه مورد نظر، طراحی گرافیکی، بازاریابی و … می‌شود که توجه به تمامی موارد گفته شده، نیازمند دقت و تجربه‌ی کافی است.

در نهایت پس از آشنایی با نحوه ساخت اپلیکیشن موبایل، سعی کنید تا تمامی مراحل گفته شده را به دقت انجام داده و جلو بروید تا ضمن استفاده از خلاقیت، از یک اپلیکیشن متناسب با کسب و کارتان بهره‌مند شوید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر