coinex
راهنمای خرید تکراتو

آماده ورود ابر مغزها به دنیای جدید باشید

سال هاست دانشمندان بر روی رابط های مغز به مغز (Brain-to-Brain) آزمایش می کنند. میگوئل نیکوللیس (Miguel Nicolelis) یک نوروبیولوژیست در مرکز پزشکی دانشگاه دوک (Duke) در این خصوص گام های موثری برداشته است.

سال هاست دانشمندان بر روی رابط های مغز به مغز (Brain-to-Brain) آزمایش می کنند. میگوئل نیکوللیس (Miguel Nicolelis) یک نوروبیولوژیست در مرکز پزشکی دانشگاه دوک (Duke) در این خصوص گام های موثری برداشته است. اخیرا این تیم Brainet یا یک شبکه پیوسته متصل از مغز چهار موش را با کاشتن الکترودهای میکروسکوپی که در ناحیه کورتکس مغز آن هاست درست کرده اند. هر جانور جونده، مفروضاتش در آنِ واحد برای ایجاد یک دستگاه کامپیوتر ارگانیک (زنده) با جونده دیگر در تبادل است. در یک کلام، آن ها قادر بودند محاسبات پیچیده تری را حل کنند، از جمله پردازش تصاویر ذخیره سازی شده و یادآوری اطلاعات و حتی پیش بینی بارش باران.

نیکوللیس اولین مطالعاتش را با ارتباط دادن مغز سه میمون macaque (نوعی از میمون) که موظف به حرکت دادن بازوی یک میمون مجازی بودند، اختصاص داد. هر میمون در یک اتاق مجزا گذاشته شد اما مغز آن ها با یکدیگر ارتباط داده شده بود، بنابراین آن ها می توانستند اطلاعاتشان را بر پایه صفحه نمایش قرار داده شده در روبه رویشان و بر پایه دید یکدیگر تبادل کنند. از طریق یک سری از آزمایشات و ترکیبات (محققان تلاش می کردند که دو میمون را جفت کرده و یا هر سه آن ها را به عنوان یک گروه قرار دهند)، و به این شکل این حیوانات قادر به حرکت جمعی بازو برای یک هدف اختصاصی و مشخص بودند و برای هر حرکت موفقیت آمیز، میمون ها یک آبمیوه جایزه می گرفتند و جالب اینجاست که با تمرین بیشتر این حیوانات به هماهنگی و زمان بندی دقیق تری دست پیدا می کردند.

نیکوللیس اولین مطالعاتش را با ارتباط دادن مغز سه میمون macaque (نوعی از میمون) که موظف به حرکت دادن بازوی یک میمون مجازی بودند، اختصاص داد. هر میمون در یک اتاق مجزا گذاشته شد اما مغز آن ها با یکدیگر ارتباط داده شده بود، بنابراین آن ها می توانستند اطلاعاتشان را بر پایه صفحه نمایش قرار داده شده در روبه رویشان و بر پایه دید یکدیگر تبادل کنند.

پژوهشگران ایده ابر مغز (Superbrain) را مطرح کرده و آزمایشاتی را روی مجموعه ای از موش ها انجام دادند. موش ها را در گروه های دو نفره قرار دادند و به این شکل وقتی یک تیم دو نفره یک مشکل را حل می کرد، فعالیت مغزشان از طریق تحریک الکتریکی به جفت دیگر منتقل می شد. با دریافت این سرنخ های الکتریکی برای حل این مسئله، جفت دوم راحت تر برای برداشت اطلاعات و تکمیل کار وارد عمل می شد. به همین ترتیب پیوسته گروه موش ها یاد می گرفتند الگوی فعالیت های مغزیشان را برای کامل کردن کارها ارتقا دهند و هنگامی که یک محرک خاص به آن ها داده می شد، فعالیت هایشان را هماهنگ تر می کرند. در یک آزمایش به خصوص، آن ها یک تحریکات الکتریکی که مربوط به افزایش و کاهش در فشار و درجه حرارت هوا بود، دریافت کرده و بر همین اساس، این گروه به پیش بینی احتمال بارش باران با دقت 41 درصد دست پیدا کردند و با این آزمایش تجربی این نتیجه حاصل شد که موش ها نتایج بهتر و سریعتری نسبت به موش های تنها گرفتند.

یکی از جالب ترین مشاهدات نیکوللیس این بود که موش ها به راهی پی بردند که می توانستند حجم کارهایشان را بین یکدیگر تقسیم کرده و هر کدام از آن ها مجبور نبودند که فشار بیشتری را تحمل کنند. این آزمایش و نمونه کوچک ابزاری را برای مطالعه رفتارهای اجتماعی در بین حیوانات در اختیار گذاشت و در عین حال نشان داد پتانسیلی برای ایجاد کامپیوترهای ارگانیک انسانی (ابر مغز) نیز وجود دارد. دانشمندان باور دارند این آزمایشات در نهایت می تواند به کم کردن ضربات و لطمه های ناشی از بیماری صرع کمک کند. در حال حاضر تیم او در حال کار کردن برای پیدا کردن یک راه صلح آمیز در خلق یک شبکه مغزی انسانی می باشد، یعنی ساخت یک ابر مغز و یک کامپیوتر زنده برای محاسبات بسیار پیچیده تر!

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر