;
coinex

ناسا موفق به کشف 18 ستاره نادر کدو شکل شد

ناسا موفق به کشف 18 ستاره نادر کدو شکل شد

دانشمندان ناسا موفق به کشف 18 ستاره نادر در کیهان شدند. این 18 ستاره کدویی شکل احتمالا از برخورد دو ستاره خورشید مانند تشکیل شده اند.

با توجه به دانسته های کنونی ما از کیهان و اجرام درون آن، تمام اجرام فضایی (از جمله زمین، ماه، خورشید و دیگر سیارات منظومه شمسی) تقریباً در یک صفحه مداری مشخص گردش می کنند. اما تفاوت بزرگ در این مورد، سرعت چرخش این اجرام فضایی است.

و این تفاوت سرعت چرخش می تواند برای بسیاری از اجرام فضایی دیگر، پیامدهایی را در پی داشته باشد، حتی چنانچه مشاهدات تلسکوپ فضایی کپلر و ماموریت سویفت ناسا نشان داده اند، این اجرام تقریبا از یک نوع هستند. ستاره شناسان با بهره بردن از داده های اشعه ایکس تلسکوپ کپلر و همچنین داده های ماورا بنفش تلسکوپ های نوری سویفت، موفق به مشاهده، 18 ستاره نادر شدند که دارای سرعت چرخش بالایی هستند و شکلی شبیه به کدو دارند. همچنین این ستارگان کدویی شکل بیش از 100 برابر خورشید، اشعه ایکس تولید می کنند.

تصور می شود، این ستارگان در سیستم های دوتایی، از نزدیکی و ادغام دو جرم خورشید مانند ایجاد شده باشند. احتمالاً فرایندی که موجب شکل گیری این ستارگان شده، حدود 100 میلیون سال به طول انجامیده باشد.

ناسا موفق به کشف 18 ستاره نادر کدو شکل شد

استیو هاول، دانشمندی از مرکز تحقیقات ایمز ناسا در مافت فیلد، کالیفرنیا، در بیانیه ای گفت: “متوسط چرخش (گردش وضعی) این 18 ستاره نادر تنها چند روز است، در حالی که این مورد برای خورشید نزدیک به یک ماه است. چرخش سریع، همان نوع فعالیت هایی که در خورشید مشاهده می کنیم را تقویت می کند، مانند، لکه ها و شعله های خورشیدی که اساساً موجب اوردرایو (بدون کاهش سرعت موجب کاهش مصرف انرژی می شود) است. “

برجسته ترین نمونه ستاره کدو مانند، یک نوع غول نارنجی از K به نام KSW 71 است. این جرم فضایی بیش از 10 برابر خورشید اندازه دارد و در مقایسه با چرخش وضعی 25 روزه خورشید، تنها 5.5 روز برای تکمیل چرخش وضعی خود زمان نیاز دارد. همچنین تولید اشعه ایکس این ستاره بیش از 4000 برابر حداکثر اشعه ایکس تولیدی خورشیدی است.

قرار است، مقاله ای با جزئیات کامل در مورد این کشف، در شماره یک نوامبر (11 آبان) نشریه ” Astrophysical Journal” منتشر شود.

.

منبع: ibtimes

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    در مورد اینکه این سالها رو چطور اندازه میگیرن هم مطلب بزاریداینکه میگن به وجود امدنش صد میلیون سال طول کشیده چطور این اندازه گیری میشه

    پاسخ

    حتماً اگه به مطلب جالبی تو این زمینه
    برخورد کنیم، در تکرا هم ترجمه و منتشرش خواهیم کرد. در مورد اندازه گیری فاصله و
    جثه اجرام کیهانی هم باید بگم، برای این منظور روش های مختلفی هست. البته این روش
    ها نسبی هست، یعنی اینکه صدرصد دقیق نیستن.یکی از کلاسیک ترین روش ها تو این مورد،
    اختلاف منظر هندسی (ظاهری و طیفی) هست. و روش های دیگه ای هستن. سعی می کنیم در آینده مقالات بیشتری در این خصوص منتشر کنیم.

    پاسخ