coinex
راهنمای خرید تکراتو

10 مورد از بهترین فناوری های به کار رفته در گوشی‌های پیشرفته امروزی

10 مورد از بهترین فناوری های به کار رفته در گوشی‌های پیشرفته امروزی!

ارائه یک فناوری برتر رمز بقای دنیای امروز است و دنیای گوشی‌های همراه هم از این قاعده جدا نیست؛ در این مطلب به معرفی 10 فناوری برتر این صنعت پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه شوید.

پروسه خریدن یک گوشی همراه خیلی راحت می‌تواند به دلیل وجود داشتن انواع گوشی‌هایی که به نمایشگرهای منحنی شکل مجهز شده‌اند و همچنین تعدد نام برندهای مشهور گیج کننده باشد، به همین دلیل اگر که می‌خواهید یک گوشی بخرید بهتر است که به جای در نظر گرفتن ویژگی‌های ظاهری، دید عمیق‌تری داشته باشید و به فناوری به کار رفته در ساخت یک محصول توجه کنید.

فناوری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند یک گوشی خوب را از سایر محصولاتی که صرفا به واسطه آگهی‌های تبلیغاتی پر زرق و برق متمایز جلوه می‌کنند، جدا کنند. در این مطلب به معرفی 10 فناوری برتر به کار رفته در گوشی‌های پیشرفته امروزی پرداخته شده است.

فناوری برتر بزرگ نمایی پیشرفته آیفون 7 پلاس

بزرگ نمایی پیشرفته آیفون 7 پلاس

عکاسی دیجیتالی یک روزنه امید واقعی در صنعت گوشی سازی محسوب می‌شود. به همین دلیل چندان تعجب برانگیز نیست که همه سازندگان سعی می‌کنند که از یک فناوری برتر عکس برداری در ساخت گوشی‌های خود استفاده کنند، با وجود این همیشه باید به اصول پایه هم پایبند ماند و در این زمینه اپل شرکتی بود که توانست گوشی آیفون 7 پلاس خود را با یک دوربین پیشرفته و کاربردی عرضه کند. آیفون 7 پلاس اولین گوشی هوشمندی بود که در ساخت آن از لنزهای ثانویه با قابلیت بزرگ نمایی 2 ایکس استفاده شد؛ این فناوری برتر کاربر را قادر می‌سازد تا بدون کاهش کیفیت تصویر بزرگ نمای مورد نظر خود را بر روی عکس انجام دهد.

برندهای مختلف گوشی سازی از اواسط سال 2000 میلادی آزمایشات خود را در زمینه مجهز ساختن گوشی‌های خود به یک دوربین بهتر شروع کردند اما در نهایت این اپل بود که توانست با ترکیب کردن سخت افزار دوربین‌‌های کلاسیک با نرم افزارهای هوشمند نتایج عکس برداری بهتری را بدون نادیده گرفتن اصول طراحی ارائه کند.

بدون شک در چند سال آینده فناوری‌های جدیدی عرضه می‌شوند و این امر باعث می‌شود که دوربین ثانویه به کار رفته در آیفون 7 پلاس کمی قدیمی نشان داده شود اما نباید فراموش کرد که توانایی بزرگ نمایی تصاویر بدون کاهش کیفیت عکس فناوری بزرگی بود که توسط آیفون 7 پلاس در اختیار کاربران گذاشته شد زیرا هر کسی که در زمینه عکاسی فعالیت دارد می‌داند که بزرگ نمایی دیجیتالی تاثیر چندان خوبی را بر روی عکس نمی‌گذارد.

فناوری برتر شارژ سریع وان پلاس 5

شارژ سریع وان پلاس 5

امروزه اگر که یک سازنده گوشی همراه محصول پیشرفته خود را به توانایی پشتیبانی شارژ سریع مجهز نکند، اشتباه بزرگی کرده است. در این زمینه نباید فراموش کرد که قابلیت شارژ سریع گوشی وان پلاس 5 که با نام دش شارژر (Dash charger) شناخته می‌شود، یک پیشرفت بزرگ در دنیای گوشی‌های همراه محسوب می‌شود، زیرا این فناوری یک راهکار متمایز و جدید را در این زمینه در اختیار سایر سازندگان گذاشت.

برای این که باتری یک گوشی سریع‌تر شارژ شود، آن باتری باید توسط یک شارژر با ولتاژ بیشتر از 5 ولت یا جریان بیشتر از 1.2 آمپر تغذیه شود. بیشتر شارژرهای سریع امروزی ولتاژ را افزایش می‌دهند اما جریان را در همان حد اندک حفظ می‌کنند اما دش شارژر توانست ولتاژ را در حد استاندارد 5 ولت حفظ کند و جریان را به مقدار 4 آمپر برساند. این فناوری برتر در نهایت باعث شد که دمای باتری در هنگام شارژ کاهش یابد اگرچه که کاربر مجبور بود برای این که بتواند گوشی خود را به طور مناسب شارژ کند از یک کابل مخصوص که توسط وان پلاس ارائه شده بود، استفاده کند.

دش شارژر کاربران گوشی‌های وان پلاس 5 را قادر ساخت تا شارژ باتری گوشی خود را در یک بازه زمانی 30 دقیقه‌ای به بیش از 50 درصد برسانند. شاید هنوز باتری‌هایی که بتوانند به مدت یک هفته گوشی خود را فعال نگه دارند، عرضه نشده باشد اما حداقل دیگر لازم نیست که یک هفته صبر کنیم تا باتری گوشی خود را شارژ کنیم.

فناوری برتر گیگابیت ال تی ای گلکسی اس 8

گیگابیت ال تی ای گلکسی اس 8

یکی از ابتکارهای بسیار برجسته سال 2017 میلادی ارائه گوشی‌های همراه با توانایی پشتیبانی سرعت اینترنت گیگابیت (Gigabit) بود. گیگابیت یک سخت افزار است که به طور تئوری یک سرعت دانلود 1000Mbps یا 125MB/s را در اختیار کاربر می‌گذارد. این فناوری برتر برای اولین بار توسط شرکت کوالکام به واسطه مودم‌های ایکس 16 این سازنده در اختیار کاربران گوشی‌های اچ تی سی یو 11، سامسونگ گلکسی اس 8 و سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم قرار گرفت. سرعت دانلود در این گوشی‌های هوشمند با سرعت ذخیره سازی اطلاعات در حافظه‌های داخلی برابری می‌کند؛ قابلیتی که یک ویژگی منحصر بفرد محسوب می‌شود.

گیگابیت ال تی ای (Gigabit LTE) قابلیتی است که راه رسیدن به سرعت اینترنت 5 جی (5G) را کوتاه‌تر می‌کند اگرچه که هنوز به تغییراتی نیاز دارد؛ البته باید در نظر داشت که بعضی از شرکت‌ها هم اکنون اینترنت 4 جی را در اختیار کاربرانشان می‌گذارند و این سرعت فرق چندان زیادی با سرعت 5 جی ندارند.

در ایالات متحده برخی از شرکت‌ها مثل ای تی اند تی (AT&T)، تی – موبایل (T-Mobile) و اسپرینت (Sprint) در تلاش هستند که تا پایان سال 2017 میلادی اینترنت گیگابیت ال تی ای را به کاربران و مشترکان خود بدهند این در حالی است که در انگلستان شرکت ای ای (EE) هم اکنون توانسته است سرعت اینترنت واقعی 429Mbps را در شهر کاردیف (Cardiff) به کاربرانش هدیه کند.

فناوری برتر حافظه داخلی آیفون 7

حافظه داخلی آیفون 7

گوشی‌های همراه در آینده‌ای نه چندان دور از نظر قدرت پردازشگر و حافظه داخلی از لپ تاپ‌ها هم سبقت می‌گیرند؛ در این میان می‌توان به آیفون 7 و آیفون 7 پلاس اشاره کرد که به یک حافظه داخلی 256 گیگابایتی مجهز شده‌اند و از این نظر با یک لپ تاپ 1285 دلاری برابری می‌کنند.

همه ما می‌توانیم با استفاده از خدمات سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای (Spotify)، نت فلیکس (Netflix) یا یوتیوپ (YouTube) به محتویات چندرسانه‌ای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم اما برتری واقعی در این است که بتوانیم این فایل‌ها را ذخیره کنیم تا در حالت آفلاین هم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم.

یک لپ تاپ برای این که بتواند چنین امکانی را فراهم کند از یک دیسک سخت استفاده می‌کند اما گوشی‌های همراه امروزی با استفاده از تراشه‌های NAND که از نظر اندازه از یک کارت حافظه هم کوچک‌تر است، چنین امکانی را فراهم می‌کنند. چنین تراشه‌هایی در سال 2016 میلادی توسط شرکت‌هایی مثل سان دیسک (SanDisk) و سامسونگ عرضه شدند. سرعت ذخیره سازی در این تراشه‌ها به 850MB/s رسیده است که با سرعت ذخیره سازی اطلاعات در یک دیسک سخت رده متوسط برابری می‌کند؛ این امر نشان می‌دهد که مینیاتورسازی تا چه حدی پیشرفت کرده است.

فناوری برتر اثر بوکه شبه واقعی هواوی پی 10

اثر بوکه شبه واقعی هواوی پی 10

زمانی که گوشی‌های همراه مجهز به دوربین‌های دوگانه دوباره در سال 2013 میلادی وارد بازار شدند، خیلی زود به عنوان محصولاتی فاقد قابلیت‌های واقعی مورد بی توجهی کاربران قرار گرفتند زیرا دوربین‌های دوگانه به کار رفته در این محصولات یک اثر بوکه ناکارآمد را ایجاد می‌کردند و از طرفی کاربران می‌توانستند بدون پرداخت هزینه اضافی برای آن‌ها با خریدن یک گوشی مجهز به دوربین دارای دیافراگم عریض به چنین کاربردی دست پیدا کنند.

در چند سال اول اثر بوکه گوشی‌های مجهز به دوربین‌های دوگانه واقعا ناکارآمد بود اما در نهایت گوشی‌هایی مثل هواوی پی 10 و آیفون 7 پلاس توانستند با ایجاد یک عمق میدان الگوریتمی در تصاویر اثر بوکه بهتری را در اختیار کاربران بگذارند. اپل در سال 2016 و 2017 میلادی توانست این فناوری را با کیفیت بهتری ارائه کند اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که اثر بوکه دوربین گوشی‌های این سازنده خوشنام هنوز قابل مقایسه با اثر بوکه یک دوربین دیجیتالی تک لنزی انعکاسی (DSLR) یا دوربین‌هایی که از یک لنز دارای دیافراگم مشابه بهره می‌برند، نیست؛ البته نمی‌توان این امر را نیز نادیده گرفت که گوشی‌های پیشرفته امروزی به دیافراگم‌های بسیار عریضی و همچنین سنسورها و لنزهایی بسیار کوچکی مجهز شده‌اند.

فناوری برتر نمایشگر گوشی گلکسی اس 8

نمایشگر گوشی گلکسی اس 8

اگر که می‌خواهید بهترین تجربه واقعیت مجازی را در خانه خود کسب کنید، باید یک اچ تی سی وایو (HTC Vive) بخرید اما با این کار مجبور می‌شوید که مبلغی را نیز برای خریدن یک هدست و رایانه خانگی قدرتمند هزینه کنید؛ اگر بودجه خرید این تجهیزات را ندارید، ناامید نشوید زیرا می‌توانید با خرید یک گوشی هوشمند پیشرفته تجربه مشابهی را کسب کنید.

گوشی پرچمدار گلکسی اس 8 از یک نمایشگر 2960 در 1440 پیکسلی بهره می‌برد؛ رزولوشن این نمایشگر تا حد زیادی از رزولوشن 2160 در 1200 پیکسلی اچ تی سی وایو بیشتر است؛ شما می‌توانید با خرید این گوشی هوشمند و همچنین جدیدترین هدست گیر وی آر (Gear VR) سامسونگ به یک میدان 101 درجه دست پیاد کنید و تجربه‌ای واقعی‌تر از دنیای مجازی را کسب نمایید.

بدون شک اچ تی سی وایو به دلیل ارائه یک میدان دید 110 درجه بازی‌ها را با هیجان بیشتری اجرا می‌کند اما شما می‌توانید با استفاده از هدست گیر وی آر بازی‌ها و نرم افزارهای بیشتری را اجرا کنید؛ از طرفی باید در نظر داشت که گوگل و سامسونگ اخیرا کنترلرهای وی آر بسیار خوبی را نیز وارد بازار کرده‌اند.

فناوری برتر مقاوم سازی نامرئی ال جی وی 6 در برابر نفوذ آب

مقاوم سازی نامرئی ال جی وی 6 در برابر نفوذ آب

پروسه مقاوم سازی کامل گوشی‌های پیشرفته در برابر نفوذ آب از چند سال پیش شروع شد؛ این امر کاربران را قادر ساخت تا با گوشی‌های خود در آب شنا کنند بدون این که مجبور شوند که با چشم گریان به یک موبایل فروشی بروند و یک گوشی جدید بخرند؛ اما این گوشی‌ها باید به درپوش‌های لاستیکی مجهز می‌شدند تا آب به پورت‌های آن‌ها نفوذ نکند.

پس از مدتی گوشی‌های جدیدتری وارد بازار شدند؛ جک هدفون و پورت‌های این محصولات به دلیل استفاده از یک سبک طراحی جدید در مقابل آب مقاوم سازی شدند اما باز هم از نظر طراحی و نقطه نظر زیباشناختی مشکلاتی در این گوشی‌ها وجود داشت تا این که ال جی گوشی جی 6 خود را وارد بازار کرد؛ محصولی که مانند خانواده گوشی‌های پیشرفته سامسونگ از شاخص مقاومتی IP68 بهره می‌برد. این شاخص مقاومتی کاربر را قادر می‌سازد تا با گوشی جی 6 خود به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری شنا کند.

هنوز فاصله زیادی تا زمان عرضه گوشی‌هایی که بتوانند عمق بیشتر آب را تحمل کنند، وجود دارد اما ممکن ساختن این شانس که بتوانیم با گوشی خود در آب کار کنیم هم به نوبه خود امیدوار کننده است و هم تجربه شنا را لذت بخش‌تر می‌کند.

فناوری برتر دوربین AR زنفون

 دوربین AR زنفون

انقلاب دیگری که در دنیای گوشی‌های هوشمند رخ داد مجهز سازی گوشی‌های هوشمند به توانایی پشتیبانی قابلیت AR بود. گوشی ایسوس زنفون AR از اولین گوشی‌هایی بود که سخت افزار مناسب را برای پشتیبانی قابلیت AR بر روی خود داشت. این گوشی هوشمند علاوه بر یک سنسور استاندارد که در سایر گوشی‌های همراه به کار برده می‌شد، از یک سنسور مادون قرمز و یک سنسور تشخیص دهنده حرکت هم در پشت خود بهره می‌برد.

این سه سنسور به کمک یک نرم افزار پشتیبانی کننده محصول پروژه تانگوی گوگل یک نقشه کاملا 3 بعدی از اتاق خانه کاربر را ارائه می‌کردند؛ حاصل کار نتیجه‌ای مشابه به عملکرد اچ تی سی وایو بود که با کمک دو پایه بزرگ یک نقشه از اتاق شما را ارائه می‌کرد اما کاربرد چندان ساده‌ای نداشت.

دوربین AR زنفون کاربر را قادر می‌سازد تا آرایش وسایل اتاق خود را دوباره طراحی کند و علاوه بر این از اتاق خود به عنوان یک زمین بازی استفاده کند. توصیه می‌کنیم که خود را آماده کنید زیرا گوشی‌های زیادی در آینده نزدیک با توانایی پشتیبانی قابلیت AR وارد بازار می‌شوند و آیفون ایکس اپل هم یکی از این گوشی‌ها است.

فناوری برتر موتو مد موتو زد 2 فورس

موتو مد موتو زد 2 فورس

گوشی‌های ماژولار عمدتا در یک بازه زمانی کوتاه توجه همه را به خود جلب کردند و بعد سریعا از دور خارج شدند. پروژه ارا (Project Ara) یکی از برنامه‌هایی بود که برای عرضه چنین محصولاتی در سال 2016 میلادی آغاز شد و سپس به دنبال آن شرکت ال جی مدل جی 5 را عرضه کرد؛ در این میان پروژه موتو مد (Moto Mod) تنها برنامه‌ای بود که توانست بقای خود را تا به امروز حفظ کند و توجه همه را به خود جلب سازد.

موتورولا به کمک این برنامه گوشی موتو زد 2 فورس را وارد بازار کرد و فصل جدیدی را در دنیای ساخت گوشی های ماژولار با اصول خود رقم زد؛ این فرآیند باعث شد که پس از مدت کوتاهی شرکت اسنشال پروداکت (Essential Product) هم گوشی های منحصر بفردی را با طراحی و تجهیزات ماژولار وارد بازار کند.

موتورولا گوشی خود را با چند محصول جانبی منحصر بفرد مثل یک اسپیکر، گیم پد، جعبه باتری، دوربین 360 درجه و … جداگانه عرضه کرد. پروژه موتو مد موتورولا در واقع باعث شد که این سازنده بتواند یک گوشی هوشمند را با توانایی تفکیک پذیری خودروی بتمن در اختیار کاربران بگذارد!

فناوری برتر فیلم برداری فوق آهسته سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

فیلم برداری فوق آهسته سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم

آیا تا به حال به حالت افرادی که در یوتیوپ فیلم‌های مورد علاقه خود را در حالت آهسته نگاه می‌کنند، دقت کرده‌اید؟ پخش فیلم‌ها با سرعت آهسته باعث می‌شود که صحنه ترکیدن یک حباب به زیبایی یک رقص باله جلوه کند. این قابلیت به این نحو قوانین فیزیک را به صورت واضح در جلوی چشمان غیر مسلح یک کاربر به نمایش می‌گذارد.

به طور عادی اگر که بخواهید به چنین قابلیتی دسترسی پیدا کنید باید مبلغی معادل 150 هزار دلار را برای خریدن یک دوربین پیشرفته هزینه کنید اما سونی توانست با عرضه گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم (Xperia XZ Premium) این فناوری را با بهای بسیار کمتری در اختیار کاربران بگذارد. این گوشی هوشمند می‌تواند با نرخ 960 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند و از این طریق نمای بسیار زیبایی از ریزش آب یک آبشار را با سرعت بسیار آهسته‌ای به کاربر نشان دهد.

سونی اولین سازنده‌ای بود که توانست چنین قابلیتی را عرضه کند و هنوز هم هیچ محصولی با چنین قابلیتی عرضه نشده است اما خبرهای موجود از این امر حکایت می‌کنند که سامسونگ یک سنسور جدید ساخته است که توانایی مشابهی دارد به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که در آینده محصولات بیشتری با قابلیت مشابه وارد بازار شود.

.

منبع: techradar

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر