;
coinex

اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟ همه چیز درباره VDSL

اینترنت VDSL چیست ، چه کاربری دارد؟ چگونه کار میکند و چه تفاوتی با ADSL و فیبر نوری دارد؟ با ما در همه چیز درباره VDSL همراه باشید.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در روزهای گذشته خبر داد که وزارت ارتباطات با ارتقای سرویس ADSL کاربران به VDSL قصد دارد سرعت اینترنت آنها را ۴ برابر بیشتر کند. این طرح در حال حاضر از دو شهر قم و تهران آغاز شده و به مرور در شهرهای دیگر هم انجام می‌شود، خصوصا مناطقی که سرعت اینترنت نسل ۴ در آنها از متوسط کشور پایین‌تر باشد.

ارائه‌دهندگان اینترنت پهن‌باند برای مشترکان‌ خود انواع خاصی از اتصالات را در دسترس قرار می‌دهند؛ البته اتصال اینترنت در ایران فعلا به‌صورت گسترده از طریق ADSL صورت می‌پذیرد. بااین‌حال طبق اعلام محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت ADSL قرار است به‌مروز زمان به VDSL ارتقاء پیدا کند. جهرمی می‌گوید به‌لطف VDSL، سرعت اینترنت خانگی حداقل ۴ برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

افزایش سرعت اینترنت خانگی با شبکه VDSL تا 4 برابر

در تاریخ ۱۶ فروردین، جهرمی اعلام کرد «با همکاری خوب استاندار و شهردار شهر قم، فرآیند نصب تجهیزات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با سرعت خوب در حال انجام است. حدودا ۳۰.۰۰۰ مشترک مخابرات ایران و شاتل از امروز فعال می‌شوند.»

وزیر ارتباطات در ۱۳ فروردین و در پاسخ به سوال اعتراض آمیز یکی از کاربران بابت سرعت پایین اینترنت گفته بود در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی، مصرف اینترنت ۲.۵ برابر ماه اسفند افزایش یافت و همین مسئله باعث شد بسیاری‌ها از سرعت کم و کیفیت سینوسی اینترنت شاکی شوند. او افزود از اول هفته (شنبه ۹ فروردین)، نصب ۸۰۰.۰۰۰ پورت VDSL در تهران آغاز شده و در عرض یک ماه به اتمام می‌رسد.

اینترنت VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL و فیبر نوری دارد؟

اینترنت VDSL چیست

DSL (خط اشتراک دیجیتال) فناوری خاصی است که اینترنت پهن‌باند را با استفاده از خطوط تلفن خانه، برای کاربر مهیا می‌کند.

شرکت‌های بزرگی در کشورهای مختلف، اینترنت خانگی را با اتکا به فناوری DSL در دسترس کاربران قرار می‌دهند؛ سه نوع اتصال شامل ADSL (خط اشتراک دیجیتال نامتقارن)، VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) و UFB (فیبر نوری) امروز جزو محبوب‌ترین‌ها در سراسر دنیا هستند و مزیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند.

اینترنت VDSL چیست؟

موارد یادشده تنها نوع DSL نیستند؛ درواقع فناوری‌هایی که بر بستر DSL توسعه داده شده‌اند شامل مواردی دیگر نظیر HDSL ،SDLS و… نیز می‌شوند.

با این‌حال فهمیدن تفاوت اصلی بین ADSL ،VDSL و فیبر نوری به شما امکان می‌دهد هنگامی که هر سه‌ی آن‌ها در سطح کشور به‌صورت گسترده در دسترس قرار گرفتند، بهترین گزینه‌ی ممکن را با درنظرگرفتن شرایط و نیازهایتان، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با مسئله اینترنت سراسری شاید برای شما سوالاتی نظیر چیستی VDSL، تفاوت آن با ADSL و زیرساخت ها و زمینه های لازم برای نصب VDSL شکل بگیرد. با ما باشید تا به بررسی این مسائل و پاسخ آنها بپردازیم.

پیش از هر چیز و در اداه این گفتار قصد داریم به بیان ویژگی ها و تفاوتهای هریک از سه گانه VDSL، ADSL و فیبر نوری بپردازیم.

اینترنت VDSL  چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟

اینترنت VDSL چیست

ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است. ADSL درواقع نوعی خاص از فناوری DSL به‌شمار می‌آید که با بهره‌گیری از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت پهن‌باند را برای شما فراهم می‌کند.

انتقال شبکه‌ی اینترنت از طریق سیم‌های مسی بدون قطع تماس‌های صوتی صورت می‌پذیرد و مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند.

مزیت استفاده از فناوری ADSL برای اتصال به اینترنت این است که برای بهره‌ گرفتن از آن به هیچ‌گونه سیم ویژه‌ای نیاز ندارید و می‌توانید از همان سیم‌کشی تلفن خانه استفاده کنید.

با استناد به همین موضوع متوجه می‌شویم که راه‌اندازی و استفاده از ADSL هزینه‌ی کمتری روی دست کاربر می‌گذارد؛ در ضمن این نوع اتصال در مقایسه‌ با VDSL و فیبر نوری به‌شکل گسترده‌تری برای کاربران در دسترس قرار می‌گیرد، چون همان‌طور که گفتیم نیاز به تجهیزات خاص و ویژه‌ای ندارد.

با استفاده از ADSL می‌توانید با سرعت حداکثر ۲۴ مگابیت‌برثانیه محتوای موردنظرتان را از اینترنت دانلود کنید؛ اما در این فناوری، سرعت آپلود بسیار محدودتر است.

ADSL
ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است. ADSL درواقع نوعی خاص از فناوری DSL به‌شمار می‌آید که با بهره‌گیری از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت پهن‌باند را برای شما فراهم می‌کند.

ناگفته نماند سرعت نهایی دانلود و آپلود شما صرف‌نظر از سرویسی که از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کنید، به کیفیت سیم‌ نیز ربط دارد. اگر سیم‌ تلفنی که استفاده می‌کنید قدیمی و بی‌کیفیت باشد، سرعتی کمتر از آن‌چه فکرش را می‌کنید دریافت خواهید کرد.

از موارد دیگری که تأثیری درخورتوجه روی سرعت دانلود و آپلود ADSL دارند می‌توانیم به فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی و همچنین وجود نویز روی خط اشاره کنیم.

همان‌طور که اشاره کردیم، ADSL به‌معنی خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است؛‌ اما عبارت «نامتقارن» در نام این فناوری،‌ چه معنایی دارد؟ در سرویس‌های ADSL سرعت دانلود و آپلود تفاوت بسیار زیادی با یک‌دیگر دارند؛ در واقع سرعت دانلود بسیار بیشتر از آپلود است.

بیشتر بخوانید:

از همین‌رو به این نوع فناوری، خط اشتراک دیجیتال نامتقارن می‌گویند. فناوری دیگری بر بستر ADSL توسعه داده شده است که +ADSL2 نام دارد و امروزه به‌شکلی گسترده در ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

+ADSL2 به‌عنوان نسل جدید فناوری ADSL مخصوص آن‌دسته از کاربرانی است که در فاصله‌ی حداکثر ۲ کیلومتری از مرکز مخابراتی ساکن هستند.

تفاوت بین ADSL  و اینترنت VDSL چیست؟

همه چیز درباره VDSL

به طور کلی وجوه ممیزه فناوری VDSL از ADSL را میتوان در شاخصه های زیر و به شرحی که به ذکر میاید برشمرد:

  • پهنای باند : واضح‌ترین تفاوت این دو فناوری پهنای باند دانلود و آپلود آن‌ها است که سرعت دانلود در فناوری VDSL بیش از 6 برابر ADSL است. البته اگر فناوری های جدیدتر VDSL2 و +VDSL2 را در نظر بگیریم این اختلاف بسیار بیشتر است.
  • هزینه : ناگفته پیداست که هزینه اینترنت و همچنین راه‌اندازی سرویس VDSL کمی بیش از ADSL است. هزینه زیرساخت، سرعت بیشتر، تعداد کم کاربران و قیمت بیشتر مودم‌ها این اختلاف قیمت را رقم می زنند.
  • ارائه دهندگان اینترنت : در حال حاضر شرکت‌های ISP کمی سرویس VDSL را ارائه می‌دهند و استفاده از این فناوری فوق‌العاده محدود است (برخلاف ADSL) که در بسیاری از خانه‌ها کاربرد دارد.
  • فاصله قابل ارائه : قدرت سیگنال در فناوری VDSL به شدت با افزایش فاصله افت می کند بنابراین ISP می تواند تا فاصله اندکی حداکثر سرعت این سرویس را به کاربران ارائه دهد. درحالی‌که، این فاصله برای ADSL بسیار بیشتر است. همان‌طورکه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید در فواصل کم سرعت اینترنت VDSL بسیار بالاتر از ADSL است اما با افزایش فاصله سرعت آن‌ها به تدریج با هم برابر می‌شوند، اما سرعت اینترنت ADSL با افزایش فاصله تغییر چندانی نمی‌کند.

اما اینترنت VDSL چیست؟ همه چیز درباره VDSL

فناوری دیگری که بر بستر DSL توسعه داده شده و این روزها ممکن به‌دفعات اسم آن را در جاهای مختلف شنیده باشید، VDSL نام دارد.

VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است و در مقایسه‌با ADSL شباهت بیشتری به اینترنت کابلی (Cable Internet) دارد.

درواقع گرچه VDSL نیز بر مبنای DSL توسعه داده شده است، اما بین این فناوری و اینترنت کابلی شباهت‌هایی به‌چشم می‌خورد. براساس گفته‌‌های کارشناسان، VDSL می‌تواند نسبت‌به ADSL تا سه برابر سرعت دانلود بالاتری را فراهم کند.

نکته‌ی مهم دیگر درمورد این فناوری، به سرعت آپلود برمی‌گردد. سرعت آپلود اینترنت‌های VDSL به‌میزان ۱۰ برابر بیشتر از ADSL است.

VDSL
VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به‌معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است و در مقایسه‌با ADSL شباهت بیشتری به اینترنت کابلی (Cable Internet) دارد.

نسل اولیه‌ی سرویس‌های VDSL مبتنی‌بر سیم‌های مسی با توانایی انتقال فرکانس ۲۵ کیلوهرتز تا ۱۲ مگاهرتز هستند. این سیگنال نشان می‌دهد نسل اول VDSL می‌تواند سرعت دانلود ۵۲ مگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۶ مگابیت‌برثانیه را ارائه دهد.

سرویس‌های VDSL پتانسیلِ این را دارند که سرعت آپلودی در حدود ۶۰ مگابیت‌برثانیه را به کاربر ارائه دهند؛ البته دریافت این سرعت بالا، به معیارهای مختلفی بستگی دارد.

اگر فاصله‌ی کمی با مرکز مخابراتی داشته باشید، امکان دستیابی به این سرعت بالا نیز برای‌تان فراهم می‌شود. ناگفته نماند در نسل دوم VDSL یعنی VDSL2 از سیم‌هایی مسی با توانایی انتقال فرکانس ۳۰ مگاهرتزی بهره گرفته می‌شود؛ به‌لطف این نوع سیم، سرویس‌های VDSL2 سرعت دانلود و آپلود حیرت‌انگیز ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

برخلاف آنچه درمورد ADSL ذکر کردیم، سرعت دانلود و آپلود ارائه‌شده توسط VDSL یکسان است؛ از این رو در نام آن، عبارت «نامتقارن» به‌چشم نمی‌خورد. VDSL برای دستیابی به این هدف، به‌شکلی کارآمدتر از خطوط تلفن استفاده می‌کند.

درواقع مسیر سیم‌های VDSL به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فاصله‌ای که سیگنال برای رسیدن به کاربر باید طی کند، کاهش می‌یابد. کمتر شدن این فاصله به‌معنی کاهش افت کیفیت سیگنال و دستیابی به اتصالی قابل‌اتکاتر است.

اگر پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید، کیفیت سرعتی که دریافت می‌کنید در مقایسه با کیفیت سرعت ارائه‌شده توسط ADSL، بسیار بهتر خواهد بود. البته فراموش نکنید کیفیت سیم‌های مسی و البته طول آن‌ها می‌توانند به‌نوبه‌ی خود روی سرعت اینترنت VDSL نیز اثر بگذارند.

مودم اینترنت VDSL چیست؟ اینترنت VDSL چیست ؟

اینترنت VDSL چیست

تکنولوژی VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنی DSL با نرخ بیت بسیار بالا است. VDSL نسل جدیدی از فناوری های DSL است که بر روی بستر کابل‌های مسی ارائه می‌شود و به‌عبارتی نسل بعدی فناوری ADSL محسوب می‌شود.

مودم های VDSL می‌توانند پهنای باند 52 مگابیت برثانیه و آپلود 16 مگابیت برثانیه را ارائه دهند که بیش از 6 برابر مودم‌های ADSL است. البته این پهنای باند استاندارد مودم‌های DSL است و در حالت تئوری می‌توانند تا 300 مگابیت برثانیه را نیز ارائه دهند.

خطوط تلفن تنها مقدار کمی از ظرفیت خود را برای انتقال صدا استفاده می‌کنند، فناوری‌های DSL از ظرفیت‌های باقیمانده در این خطوط برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

به‌طور دقیق‌تر، صدای ما در فرکانس های 400 تا 3400 هرتز منتقل می‌شوند، درحالی که، خطوط تلفن می‌توانند داده‌ها را در فرکانس‌های چندین میلیون هرتزی (مگاهرتزی) نیز انتقال دهند و داده‌های دیجیتال را منتقل کنند. بنابراین با استفاده از این خطوط و با کمک فناوری DSL می‌توان اینترنت را بر بستر این خطوط ارائه داد.

مودم VDSL
تفاوت اینترنت ADSL و VDSL به نوع مودمی که استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد. شما نمی‌توانید با همان مودم قدیمی خود که از ADSL و +ADSL2 پشتیبانی می‌کند، از تمام پتانسیل VDSL نیز بهره‌مند شوید.

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL به نوع مودمی که استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد. شما نمی‌توانید با همان مودم قدیمی خود که از ADSL و +ADSL2 پشتیبانی می‌کند، از تمام پتانسیل VDSL نیز بهره‌مند شوید. طبق قیمت کنونی، حداقل باید ۴۰۰.۰۰۰ تومان برای خرید یک مودم معمولی با قابلیت پشتیبانی از VDSL هزینه کنید و این مقدار برای خرید مودم‌های بهتر و پیشرفته‌تر قطعا بیشتر می‌شود.

البته اگر تمایل دارید هزینه بیشتری برای خرید مودم نپردازید، می‌توانید با همان مودم قدیمی هم، بخشی از سرعت بالای VDSL را تجربه کنید. اینطور که به نظر می‌رسد، با مودم غیر VDSL می‌توان تا ۲۰ مگابیت سرعت را تجربه کرد که البته همین هم بیشتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه‌ای است که در ADSL ارائه می‌شود.

بنابراین باید گفت تبدیل ADSL به VDSL در بدترین حالت، هزینه مودم را روی دست شما می‌گذارد. برخلاف انتظارات، به نظر می‌رسد قرار نیست تعرفه‌های این سرویس گران‌تر از ADSL باشد و این نکته بسیار خوبی است اما باید دید سرویس‌دهنده‌های متفاوت چه سیاستی را در قبال حجم و قیمت مربوط به آن ارائه می‌دهند.

فناوری VDSL با استفاده بهینه از ظرفیت خطوط تلفن می‌تواند حداکثر پهنای باند ممکن را تحویل دهد، که بسیار بیش از سایر فناوری های DSL مانند ADSL است.

نسل جدیدتری از مودم VDSL با نام های VDSL2 و +VDSL2 هم معرفی شده‌اند که می‌توانند به‌ترتیب، سرعت‌های دانلود 200 و 300 مگابیت بر ثانیه (معادل 25 تا 37.5 مگابایت بر ثانیه) را ارائه دهند که البته هنوز در کشور ما حتی زمزمه‌های ارائه آن نیز توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به گوش نمی‌رسد.

یک نکته بسیار مهم درمورد فناوری VDSL این است که پهنای باند اینترنت دریافتی بستگی زیادی به فاصله تا سوییچ‌های VDSL شرکت ارائه‌دهنده اینترنت دارد. به این معنی که با افزایش فاصله از شرکت ارائه دهنده اینترنت سرعت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

به‌گونه‌ای که در فواصل زیاد، سرعت اینترنت در حد فناوری ADSL خواهد شد. بنابراین ISP ها باید زیرساخت های VDSL خود را در سطح وسیعی توسعه دهند تا امکان استفاده همه شهروندان از آن فراهم شود. به همین دلیل است که VDSL تنها در مناطق محدودی از کشور (به ویژه تهران) قابل دسترسی است.

UFB یا فیبر نوری چیست؟

اینترنت VDSL چیست

UFB مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband به‌معنی «پهن‌باندِ فوق‌سریع» است و معمولا از آن با نام اینترنت فیبری یاد می‌شود. اینترنت UFB طی سال‌های اخیر در کشورهای زیادی به‌طور ویژه توسعه پیدا کرده و توانسته است توجهات زیادی را به‌خود جلب کند.

اینترنت فیبری با وعده‌ی ارائه‌ی سرعت دانلود و آپلود یک گیگابیت‌برثانیه آغازبه‌کار کرد، اما آمار نشان می‌دهند که این نوع اینترنت به‌طور معمول به سرعت دانلود و آپلود ۳۰۰ مگابیت‌برثانیه دست پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت فیبری هنوز هم پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود دارد و بسیار از خانوارهای پرچمعیت و کسب‌و‌کارهایی که به اینترنت بسیار پرسرعت و باکیفیت نیازمند هستند، به استفاده از آن روی می‌آورند.

در اینترنت UFB خبری از استفاده از خطوط تلفن ثابت نیست. UFB برای ارائه‌ی اینترنت به بهره‌گیری از کابل‌های فیبر نوری با اندازه و وزن کمتر نسبت‌به خطوط تلفن عادی، روی می‌آورد.

فیبر نوری
UFB مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband به‌معنی «پهن‌باندِ فوق‌سریع» است و معمولا از آن با نام اینترنت فیبری یاد می‌شود. اینترنت UFB طی سال‌های اخیر در کشورهای زیادی به‌طور ویژه توسعه پیدا کرده و توانسته است توجهات زیادی را به‌خود جلب کند.

این کابل‌های فیبر نوری دارای رشته‌هایی خاص هستند که درون محفظه‌ای غیررسانا جای گرفته‌اند. رشته‌های یادشده به‌جای انتقال سیگنال‌های الکتریسیته، سیگنال‌های نوری را منتقل می‌کنند، بنابراین مقوله‌هایی مانند تداخل در آن‌ها از طریق سیم‌های برق یا آسیب واردشدن از طریق برخورد صاعقه، برای کابل‌های فیبر نوری مطرح نمی‌شود.

به‌بیانی بهتر، کابل‌های فیبر نوری مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌دیدن از طریق عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند.

بهره گرفتن از کابل‌های فیبر نوری باعث می‌شود اتصالِ فراهم‌شده یکی از باکیفیت‌ترین و باثبات‌ترین اتصالات پهن‌باندی باشد که در سراسر دنیا ارائه می‌شود.

فراموش نکنید برای استفاده از اینترنت فیبری باید کابل‌هایی به‌صورت جداگانه به سمت خانه‌ی شما کشیده شود. بنابراین به‌طور کلی هزینه‌ی راه‌اندازی و استفاده از اینترنت فیبری بسیار بیشتر است.

اینترنت فیبری بیشتر به درد کسب‌و‌کارها می‌خورد. در حال حاضر در ایران، اینترنت فیبر نوری تنها از سوی شرکت مخابرات ارائه می‌شود.

اینترنت فیبر نوری در حال حاضر مراحل اولیه‌ی توسعه‌اش را در ایران سپری می‌کند و زمان زیادی تا عرضه‌ی گسترده‌ی آن در سراسر کشور باقی مانده است. از طرفی، کسانی که در مناطق غیرشهری زندگی می‌کنند، قطعا به این‌زودی‌ها اینترنت فیبر نوری را دریافت نخواهند کرد.

بااین‌حال اگر در هر زمانی اینترنت فیبر نوری در شهر شما در دسترس قرار گرفت، بهتر است بدانید سرعت دانلود و آپلود بسیار بالایی برایتان فراهم می‌کند. درواقع اینترنت فیبر نوری مخصوص کسانی است که حجم زیادی از داده را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند.

برخلاف اینترنت‌های بر بستر DSL، در اینترنت فیبر نوری صرف‌نظر از اینکه در کجا هستید و چه فاصله‌ای با مرکز دارید، یک نوع کیفیت دریافت می‌کنید.

اینترنت VDSL چیست و تفاوت آن با سایر انواع ذکر شده در چه میباشد؟

همه چیز درباره VDSL

فناوری‌های VDSL و ADSL به‌منظور رساندن اینترنت به کاربر از سیم‌های مسی استفاده می‌کنند. سرعتی که از اینترنت ADSL دریافت می‌کنید به فاصله‌تان از مرکز مخابراتی بستگی دارد.

هرچه فاصله‌ی شما دورتر باشد، اینترنتی که دریافت می‌کنید کیفیت کمتری دارد و برعکس. اگر تنها استفاده‌ی شما از اینترنت برای کارهایی نظیر وب‌گردی، بررسی ایمیل و مشاهده‌ی شبکه‌های احتماعی است،‌ ADSL کاملا کارتان را راه می‌اندازد.

VDSL فناوری تازه‌تری نسبت‌به ADSL به‌شمار می‌آید که همچون ADSL از سیم‌های مسی تلفن برای خدمت‌رسانی به کاربر بهره می‌گیرد. با این‌حال سرعت دانلود و آپلودی که VDSL توانایی دست‌یابی به آن را دارد، چندین برابر بیشتر از ADSL است.

بیشتر بخوانید:

اگر از اینترنت برای کارهایی نظیر استریم، انجام بازی‌های آنلاین یا برگزاری جلسات ویدئویی متعدد استفاده می‌کنید، VDSL انتخابی منطقی به‌شمار می‌آید، به‌خصوص اگر اینترنت فیبر نوری در منطقه‌ی شما ارائه نمی‌شود.

در اینترنت VDSL نیز فاصله‌ی شما از مرکز مخابراتی روی کیفیت اینترنت اثرگذار است. UFB اینترنت سریع‌تر و قابل‌اتکاتری را به‌شما ارائه می‌دهد. این فناوری برای ارائه‌ی اینترنت از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند.

تفاوت ADSL و VDSL

کابل‌های فیبر نوری سرعت پهن‌باند حداکثر ۲۰ برابر بیشتری نسبت‌به کابل‌های مسی ارائه می‌دهند. به‌لطف کابل فیبر نوری، چندین دستگاه می‌توانند به‌صورت همزمان به اینترنت متصل شوند، بدون این‌که افت کیفیت در اینترنت به‌وجود بیاید. برخلاف سیم‌های مسی، عملکرد کابل‌های فیبر نوری با افزایش مسیر، کاهش پیدا نمی‌کند.

این یعنی اهمیتی ندارد که چقدر از مرکز مخابراتی دور هستید؛ اینترنتی که از طریق فیبر نوری دریافت می‌کنید کیفیت یکسانی دارد.

فیبر نوری آینده‌ی اینترنت را تشکیل می‌دهد. اینترنت بر بستر فیبر نوری نسبت‌به اینترنت‌های VDSL و ADSL تأخیر کمتری دارد و کمتر با مشکل نویز مواجه می‌شود. کابل‌های اینترنت فیبر نوری نسبت‌به کابل‌های مسی، ظرفیت بیشتری برای حمل داده دارند و اینترنت بسیار پرسرعت‌تری را به‌همراه می‌آورند.

بیشتر بخوانید:

به‌علاوه همانطور که اشاره کردیم به‌لطف اینترنت فیبر نوری، مشکل فاصله داشتن از مرکز مخابراتی هم حل می‌شود؛‌ به‌عبارتی دیگر، دور بودن از مرکز مخابراتی به معنی دریافت سرویس کم‌کیفیت نخواهد بود. با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کنید که را‌ه‌اندازی اینترنت فیبر نوری امروزه پرهزینه‌تر است. همچنین این نوع اینترنت در ایران به‌صورت گسترده در دسترس قرار ندارد.

اینترنت VDSL چیست و برای فعالسازی آن آیا نیاز به کابل کشی جدید هست؟

اینترنت VDSL چیست

برای بهره‌مندی از VDSL،‌ کاربر نیازی به کابل کشی‌ ندارد چون می‌توان روی همان بستر مسی از آن استفاده کرد. به عبارتی VDSL از تمام پتانسیل خطوط تلفن استفاده کرده و این کار را به شکل بهینه‌تری به نسبت ADSL انحام می‌دهد. به همین دلیل سرعت آن بیشتر است.

اما اگر نیازی هم به کابل‌ کشی خارج از منزل باشد، مخابرات موظف است آن را به صورت رایگان انجام دهد. مگر اینکه شخصی از شرایط سیم کشی درون منزل رضایت نداشته باشد و در این صورت باید خود اقدام به تعویض آن کند. تنها هزینه‌ای که کاربر باید متقبل شود، برای خرید مودم مخصوص VDSL است. چون حتی تعرفه‌های VDSL نیز فرق خاصی با تعرفه‌های ADSL ندارد!

بیشتر بخوانید:

.

منبع: deucethemes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر