;
coinex

یک خبر خوب در مورد شیوع کرونا که همه باید بدانند!

یک خبر خوب در مورد شیوع کرونا وجود دارد. سیاست‎های حفاظتی اعمال‌شده به دلیل شیوع کووید 19 بر سایر بیماری‌ها چه تأثیری می‎توانند داشته باشند؟

طبق گزارش محققان ژاپنی، این بیماری می‌تواند در انتقال آنفولانزای فصلی تأثیر داشته باشد؛ انتظار می‎رود که امسال شاهد کاهش نرخ ابتلا به آنفولانزا باشیم. اما این امر تا چه اندازه قابل قبول بوده و دلیل چنین اتفاقی چیست؟ در ادامه برای پاسخ به برخی پرسش‎ها، شواهد موجود را مرور می‎کنیم.

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) حالا پیش از هر زمانی همه‌گیر شده است. تاکنون بیش از 3 نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و بیش از 200 هزار نفر را کشته است. اما در میان این همه ناگواری یک خبر خوب در مورد شیوع کرونا وجود دارد. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

بیشتر بخوانید:

خبر خوب در مورد شیوع کرونا

این بیماری همه‎گیر باعث شده است تا مقامات بهداشتی بر اهمیت شستن دست‎ها، ضدعفونی کردن و رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی تأکید داشته باشند. در صورت اجرای صحیح، این اقدامات ساده بهداشتی می‎توانند در محدود کردن شیوع بیماریهای تنفسی نظیر آنفولانزا مؤثر باشند.

آنفولانزا نیز مانند کووید 19، از طریق قطرات آلوده خارج شده از بینی یا دهان فرد بیمار انتقال می‎یابد. با گذشت زمان، ویروس به دست‎ها و سایر سطوح منتقل می‎شود. برای خلاصی از شر این قطرات آلوده، باید دست‎های‎مان را با آب گرم و صابون بشوییم. ضدعفونی‎کننده‎ها نیز با غیرفعال کردن ویروس، مؤثر هستند.

خبر خوب در مورد شیوع کرونا
خبر خوب در مورد شیوع کرونا

پیش از شروع همه‎گیری نیز، نگرانی‎ها در مورد بهداشت نامناسب دست‎ها وجود داشته است. تحقیقات انجام شده در یک مطالعه گسترده در انگلستان نشان داد که تنها 32 درصد از مردان و 64 درصد از زنان، پس از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی، دستان خود را می‎شسته‎اند.

در مقابل، مطالعات اخیر در مارس 2020 نشان می‎دهد که اکنون، 83 درصد از افراد به طور منظم دست‎های خود را می‎شویند. اگرچه مشخص نیست که آیا این افراد به مدت 20 ثانیه دستان خود را می‎شویند یا خیر، اما اگر این نرخ برای کل جمعیت انگلستان صدق کند، ممکن است در کاهش انتقال آنفولانزا مؤثر باشد.

تعطیلی مدارس

گروه‎های خاصی از جمعیت بیش‎تر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری هستند. گاهی این امر به دلایلی نامعلوم رخ می‎دهد، و بعضی اوقات ناشی از سایر عوامل اساسی، از جمله بیماری زمینه‎ای مانند دیابت و بیماری قلبی، است که افراد را نسبت به بیماری‎ها مستعد می‎کند.

بیشتر بخوانید:

در مورد آنفولانزا به نظر می‎رسد کودکان مدرسه‎ای بیش‎تر مستعد ابتلا می‎باشند؛ این امر تا حدودی به دلیل ضعف سیستم ایمنی در کودکان و فرصت‎های تماس زیاد با افراد آلوده در مدارس است. با تعطیلی مدارس در اکثر کشورها، کودکان در خانه به سر می‎برند. انتظار می‎رود که این امر موجب کاهش انتقال آنفولانزا شود.

فاصله‎گذاری اجتماعی

یکی دیگر از مهم‎ترین عواملی که بر انتقال آنفولانزا تأثیر دارد، ارتباط نزدیک افراد با یک فرد آلوده است. یک پژوهش نشان داد که افراد مبتلا به آنفولانزا می‎توانند قطرات آلوده را، از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن، تا فاصله 1.8 متر پخش کنند.

خبر خوب در مورد شیوع کرونا
خبر خوب در مورد شیوع کرونا

با شروع همه‎گیری کووید-19، مقامات بهداشتی خواستار اتخاذ سیاست‎های فاصله‎گذاری شدند. در همین راستا، دوری از اجتماعات توصیه می‎شود، فقط به سفرهای ضروری توصیه می‎شود و بیش‎تر مشاغل از راه دور کار خود را ادامه می‎دهند. همچنین از مردم خواسته شد که از یکدیگر 2 متر فاصله بگیرند.

این دستورالعمل‎ها می‎توانند انتقال بیماری کووید 19 را تا مقیاس وسیعی کاهش دهند. همچنین ممکن است در محدود کردن شیوع آنفولانزا مؤثر باشد.

آمارها چه می‎گویند؟

هنوز دقیق مشخص نیست که شاهد چه میزانی از کاهش ابتلا به آنفولانزا خواهیم بود. شمارش دقیق افراد مبتلا به آنفولانزا می‎تواند چالش‎برانگیز باشد؛ چرا که علائم آنفولانزا می‎تواند مشابه علائم سایر بیماری‎ها باشد؛ همچنین فقط افرادی که به دلیل آنفولانزا به یک مرکز درمانی مراجعه می‎کنند شمارش می‎شوند.

بیشتر بخوانید:

طبق گزارشات، در هفته دوم فوریه در ژاپن 60 درصد کاهش در موارد ابتلا به آنفولانزا، در مقایسه با همان هفته در سال 2019، مشاهده شده است. همچنین گزارش‎های هفتگی از بهداشت عمومی انگلستان و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اروپا، از کاهش شیوع آنفولانزا در مدت مشابه با امسال، در سال‎های گذشته، خبر می‎دهند.

موارد شدید آنفولانزا می‎توانند فشار بیش‎تری را به سیستم مراقبت‎های بهداشتی وارد کنند؛ این موضوع می‎تواند بر تلاش‎های ما برای مقابله با کووید-19 تأثیر داشته باشند. در نتیجه، ما به اطلاعات بیش‎تری در مورد این مسئله نیاز داریم. اما مهم‎ترین مسئله این است که هر کدام از ما می‎توانیم بار عایت پروتکل‎های بهداشتی، در کاهش شیوع کووید-19 و آنفولانزا نقش داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر