;
coinex

مرحله ای از ضدعفونی سطوح که نمی دانستید ؛ آیا تمام سطوح به خوبی تمیز می شوند؟

برای کاهش ابتلا به کووید-19، سی.دی.سی به ضدعفونی سطوح که اغلب با آن‎ها در تماس هستید، مانند دستگیره در، سینک و سرویس بهداشتی، توصیه می‎کند.

تمیز کردن سطوح با ضدعفونی کردن آن‎ها تفاوت دارد. فرآیند تمیزکردن شامل شستن با آب و صابون می‎باشد؛ اما ضدعفونی کردن به معنای استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب‎ها است.

مدیرعامل شرکت خدمات بهداشتی، کوری چلمرز، گفت:«مهم‎ترین مرحله، مرحله تمیز کردن است.» تیم وی متخصص تمیز کردن سطوح آلوده به ویروس بوده و در یک ماه گذشته، منحصرا به تمیز کردن محل‎های آلوده به کرونا ویروس پرداخته‎اند؛ شامل خانه‎ها، کشتی‎های کروز، دفاتر، کارخانه‎ها و رستوران‎ها.

چالمرز می‎گوید:

بسیاری از افراد ماده ضدعفونی را روس سطوح اسپری کرده و با دستمال پاک می‎کنند؛ اما باید بدانند که در واقع به ضدعفونی‎کننده اجازه انام وظیفه خود را نمی‎دهند.

مرحله ای از ضدعفونی سطوح که نمی دانستید

آیا تمام سطوح به خوبی تمیز می شوند؟

دلیل این حرف چالمرز حرفی این است که سطوح آلوده به وسیله خوشه‎ای از میکروب‎ها به نام بیوفیلم، پوشیده شده‎اند که در برابر ضدعفونی‎کننده‎ها مقاوم هستند. این میکروب‎ها باید حذف شونذ تا مواد ضدعفونی‎کننده به خوبی بتوانند با ویروس‎ها و میکروب‎های طولانی مدت مبارزه کنند.

به همین دلیل چالمزر معتقد است که اولین قدم در فرآیند ضدعفونی سطوح این است که به وسیله یک حوله کاغذی آغشته به صابون، میکروب‎های فیلد را پاک کنید. گاهی با همان حوله سایر سطوح خانه را نیز تمیز می‎کنند. چالمرز می‎گوید این کار اشتباه و بی‎فایده‎ای است؛ زیرا در این صورت شما فقط در حال پخش میکروب‎ها در اطراف خود هستید.

بیشتر بخوانید:

وقتی سطح از میکروب‎های فیلد پاک شد، باید از اسپری یا دستمال ضدعفونی‎کننده استفاده کنید. به گفته چالمرز پشت هر بطری ضدعفونی‎کننده نوشته شده است که به چه زمانی برای کشتن میکروب و ویروس‎ها نیاز دارد؛ گاهی ماده ضدعفونی‎کننده باید 10 دقیقه روی سطوح بماند؛ گاهی نیز در عرض 30 ثانیه کار خود را انجام می‎دهد.

ماندگاری زیاد ویروس روی برخی سطوح

بسته به نوع سطوح، می‎توانیم اجازه دهیم ویروس به طور طبیعی از بین برود. طبق تحقیقات، ویروس به مدت سه ساعت روی کاغذ دوام می‎آورد؛ اما مدت زمان زنده ماندن آن روی پارچه دو روز است. اما دوام‎آوری ویروس روی برخی سطوح بیش‎تر است؛ برای مثال روی شیشه و اسکناس تا 4 روز زنده می‎ماند. البته طول عمر آن به دما و رطوبت محیط نیز بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح تا 17 روز هم می‌تواند برسد

محققان هنگ کنگ دریافتند که ویروس کرونا در دمای 4 درجه سانتی‎گراد تا دو هفته زنده می‎ماند؛ اما مقاومت آن در دمای 37 درجه سانتی‎گراد تنها یک روز می‎باشد. همچنین محققان چین دریافتند که حرارت بالا و رطوبت زیاد می‎تواند در کاهش انتقال ویروس نقش داشته باشند.

با این حال به گفته چالمرز، تمیز کردن و ضدعفونی سطوح بهتر از این است که منتظر مرگ ویروس به طور طبیعی باشیم. همچنین چالمرز توصیه می‎کند برای ایمنی بیش‎تر، از شرکت‎های خدماتی برای ضدعفونی سطوح آلوده کمک بگیریم و برای آسایش خیال، اقدامات آنان را کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر