;
coinex

بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت ؛ عملکرد حافظه ما چگونه است؟

حافظه کوتاه‌مدت، برای فریب ما به صورت آگاهانه طراحی شده است. در این مطلب قصد داریم بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت را معرفی کنیم.

حافظه کوتاه مدت، که به آن حافظۀ اولیه یا فعال نیز می گویند، اطلاعاتی است که در حال حاضر نسبت به آنها آگاهی داریم یا به آنها فکر می‌کنیم. اطلاعات یافت‌شده در حافظه کوتاه مدت از توجه به اطلاعاتی که از طریق کانال‌های حسی مانند پوست، گوش، چشم بدست می‌آوریم است.

حافظه کوتاه مدت بسیار کوتاه و خلاصه است. وقتی خاطرات کوتاه مدت مرور می‌شوند یا بطور فعال حفظ می‌شوند، به مدت بیشتری دوام می‌آورند.

بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت محدود است. اغلب بیان شده است که حافظه کوتاه مدت می‌تواند هفت به اضافه یا منهای دو مقوله را در خود جای دهد. یعنی می توانیم حداقل 5 ماده اطلاعاتی و حداکثر 9 ماده اطلاعاتی و ماده‌های اطلاعاتی با میانگین 7 را در حافظه کوتاه مدت خود جای دهیم. برای مثال زمانی می‌خواهیم یک شماره تلفن یا پلاک ماشین را در حافظۀ کوتاه مدت خود نگه داریم.

مدت زمان حافظه کوتاه مدت

اکثر اطلاعاتی که در حافظه کوتاه مدت نگه‌داری می‌شوند، تقریبا به مدت 20 تا 30 ثانیه ذخیره می‌شوند؛ اما اگر از مرور یا نگهداری فعال این اطلاعات جلوگیری شود این زمان می‌تواند به چند ثانیه کاهش یابد. برخی اطلاعات می‌توانند تا یک دقیقه در حافظه کوتاه مدت باقی بمانند؛ اما اکثر اطلاعات بطور خودجوش سریعا محو می‌شوند.

بعنوان مثال، تصور کنید که دارید سعی می کنید یک شماره تلفن را به خاطر بیاورید. یک شخص دیگر شماره تلفن را می‌خواند و شما سریعاً یک یادداشت ذهنی بر می دارید. چند دقیقه بعد می‌فهمید که شماره را فراموش کرده‌اید. بدون مرور یا تکرار کردن شماره تا وقتی که در حافظه تثبیت شود، اطلاعات مربوط به آن سریعاً از حافظه کوتاه مدت پاک می‌شود.

سازمان دهی حافظه
بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت

هرگونه اطلاعات جدید که وارد حافظه کوتاه مدت می‌شود، به سرعت جایگزین اطلاعات قدیمی می‌شود. وجود مقوله‌های مشابه در محیط نیز می‌تواند خاطره‌های کوتاه مدت را با تداخل مواجه کند.

بیشتر بخوانید:

درحالی که بسیاری از خاطره‌های کوتاه مدت ما به سرعت فراموش می‌شوند، اما توجه کردن به این اطلاعات باعث می‌شود آنها را به مرحله بعدی، یعنی حافظه بلند مدت، بفرستیم.

ظرفیت حافظه کوتاه مدت

میزان اطلاعاتی که قابل ذخیره‌سازی در حافظه کوتاه مدت هستند متغیر است. یک مقدار رایج که نقل شده است، بر اساس نتایج آزمایشی مشهور بر روی حافظه کوتاه مدت برابر با دو به اضافه و منهای هفت مقوله است. در یک مقاله تاثیرگذار تحت عنوان “عدد جادویی هفت، به اضافه و منهای دو”، روانشناسی به نام جورج میلر بیان کرد که افراد بین 5 تا 9 مقوله را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره می‌کنند. پژوهش‌های جدیدتر نشان می‌دهند که افراد قادرند تقریبا چهار تکه یا قطعه اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کنند.

تمایز بین حافظه کوتاه مدت و حافظه فعال (working memory)

حافظه کوتاه مدت اغلب بطور مترادف با حافظه فعال به کار برده می‌شود (یعنی آنها را به جای هم به کار می‌بریم)، اما این دو نوع حافظه باید بطور مجزا مورد استفاده قرار گیرند. حافظه فعال به فرایندهایی اشاره می‌کند که برای ذخیره، سازمان‌دهی و دستکاری اطلاعات بطور موقتی به کار برده می‌شوند. از طرف دیگر، حافظه کوتاه مدت تنها به ذخیره موقتی اطلاعات در حافظه اشاره می‌کند.

تقویت حافظه کوتاه مدت

کاهش سطح حافظه کوتاه مدت حتی می‌تواند هنگام انجام کارهای روزانه ایجاد خطر کند. با این حال گام‌های طبیعی برای بهبود سطح این نوع حافظه وجود دارد:

  • خوردن زنجبیل:تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند از کاهش حافظه کوتاه مدت و زوال عقل پیشگیری کند. مطالعات در مورد زنان سالمند حاکی از آن است که مکمل‌های زنجبیل منجر به بهبود سطح حافظه کوتاه مدت می‌شوند.
  • بهبود وضعیت خواب:دلایل اثبات شده ای وجود دارند که نشان می‌دهند خواب یکی از مهمترین عناصر برای تقویت حافظه است. از آنجایی که بیشترین مقدار تثبیت حافظه در خواب صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود که مغز ما بدون داشتن خواب کافی به دردسر می‌افتد. حتی یک چرت کوتاه می‌تواند بازیابی شما را بهبود ببخشد.
  • اجتناب از شکر فرآوری شده: محققان می‌گویند شکر می‌تواند حافظه کوتاه مدت را خراب کند. شکر با افزایش سطح قند خون منجر به کاهش سطح تمرکز و خلق و خوی می‌شود. شکر تقریبا در تمام غذاهای فراوری شده وجود دارد بنابراین مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.
راه های تقویت حافظه با گام عملی
بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت
  • مصرف زردچوبه: تحقیقاتی که در دانشگاه تکنولوژی سوینبرن در ملبورن استرالیا انجام شد، نشان داد که مصرف کورکومین موجود در زردچوبه پس از یک ساعت اثرات خود را روی حافظه می‌‌گذارد. کورکومین در خلق و خو، خون و مهارت ‌های شناختی اثرات سریع و بلندمدتی می‌‌گذارد. بیماران آلزایمری با علائم شدید از جمله زوال عقل، تحریک‌ پذیری، بی‌ قراری، اضطراب با مصرف مکمل کورکومین می‌توانند به بهبودهای قابل توجهی دست یابند.
  • مصرف شکلات تلخ: شکلات تلخ نه تنها سرکوب کننده اشتها است بلکه باعث بهبود حافظه می‌شود. ترکیبات شکلات تیره منجر به بهبود جریان خون در مغز می‌شود. همچنین خوردن این ماده مغذی ضد افسردگی است و باعث کاهش اختلالات ذهنی در افراد مسن می‌‌شود.
  • نوشیدن قهوه: یکی از بهترین سوخت‌ها برای مغز، نوشیدن یک فنجان قهوه تازه دم است. تحقیقات نشان می‌دهد کافئین موجود در قهوه می‌تواند فرآیند پیری مغز را کاهش داده و سبب تقویت حافظه کوتاه‌مدت گردد. محققان انگلیسی دریافتند نوشیدن تنها یک فنجان قهوه می‌تواند سبب بهبود تمرکز و مهارت‌‌های ذهنی مغز شود.
  • مصرف انواع توت‌ها:‌ آنتی اکسیدان موجود در توت، مغز را در برابر حملات رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ همچنین می‌تواند فرآیندهای فکری و ذهنی مغز را تقویت کند.

اما علاوه بر این روش‌های طبیعی، قصد داریم در ادامه بهترین نرم افزارها برای تقویت حافظه کوتاه مدت را به شما معرفی کنیم.

بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت اندروید و IOS

خیلی‌ها هستند که به سلامت بدنشان اهمیت زیادی می‌دهند، اما پس مغز و ذهن ما چه می‌شود؟ همگی می‌دانیم که مغز هم برای عملکرد بهتر نیاز به تمرین دارد. روزانه به دلیل استفاده نکردن از مغز مقدار زیادی از توانایی‌های آنرا را از دست می‌دهیم، بدون آنکه به فکر عواقب ناگوار آن باشیم. ذهن سالم نیاز به تمرین دارد. بازی کردن با بازی‌های معمایی هم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به توانایی ذهنی ما بی‌افزاید.

بیشتر بخوانید:

برای تمرین مغز برنامه‌هایی طراحی شده‌اند که می‌توان با استفاده از آنها کمی این مغز تنبل را به کار بیاندازیم. در زیر 10 برنامه منتخب برای شما فهرست شده‌اند.

Lumosity

اندروید و iOS

بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت

لوموسیتی تکنیک‌های علوم شناختی اثبات شده از پروژه شناخت انسان را با روش بازی سازی ترکیب کرده و برای کاربران مینی گیم‌هایی مفید برای مغز که هم مفرح هستند و هم بر روی ماهیچه‌های مغزی تاثیر می‌گذارند فراهم کرده است. کاربران باید یک حساب Lumosity بسازند و سپس قوای ذهنی خاصی را که می‌خواهند تمرین دهند انتخاب کنند.

این برنامه سپس برای آنها تمرین‌های روزانه سفارشی شده می‌سازد که مهارت‌های لازم را تقویت کند. امتیازات شما همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرند. آنهایی که نسخه رایگان را تهیه می‌کنند می‌توانند مجموعه محدودتری از تمرین‌های روزانه را استفاده کنند. این می‌تواند از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت باشد.

Fit Brains Trainer

اندروید و iOS

بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت

این برنامه محصول روزتا استون در زمینه تمرین مغز است. Fit Brains Trainer مثل هسته برنامه بوده و شامل بیش از 360 بازی و جلسات تمرینی برای بهتر کردن فعالیت مغز، تمرکز و تقویت دیگر قوای ذهنی است. سیستم امتیاز دهی به کاربران امکان می‌دهد عملکرد خود را در هر مهارت ذهنی با هم سن و سالان و هم جنس‌های خود مقایسه کنند.

برنامه از اطلاعات عملکرد شما برای دسترسی پویا به گیم‌های سخت‌تر نسبت به عملکردتان استفاده می‌کند. این نرم‌افزار نیز می‌تواند از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت باشد.

Eidetic

IOS

بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت

این برنامه به جای پرداخت به تمام قوای ذهنی، تنها روی یکی از آنها تمرکز می‌کند. Eidetic از روش فلش کارتی برای کمک به کاربرانش در جهت به خاطر سپردن تمام یادداشتها، فهرست‌ها، شماره تلفنها و خیلی چیزهای دیگر کمک می‌کند.

این برنامه به کاربر امکان می‌دهد محتوای مورد علاقه خود را بنویسد. در این اپلیکیشن کاربر با یک برنامه فشرده برای تقویت حافظه روبرو است و Eidetic هر زمان که مناسب تمرین باشد به شما اعلام خواهد کرد. ایدتیک می‌تواند از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت شناخته شود.

CogniFit Brain Fitness

IOS

مثل برنامه‌های دیگر این برنامه نیز علم اعصاب را با بازی سازی ترکیب کرده تا بتواند تمرین‌های ذهنی خوبی را ایجاد کند. در این برنامه کاربران می‌توانند ثبت نام کرده و از طریق یک سری تمرین، توانایی‌های ذهنی خود را ارتقا بخشند و پس از آن در زمینه‌های دیگری چون ارتقای حافظه، تمرکز و توجه شرکت کنند. یک ویژگی دیگر این برنامه به چالش کشیدن کانتکتتان برای شکست شماست. این می‌تواند در لیست بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

Happify

IOS

بهترین برنامه تقویت حافظه کوتاه مدت

تمام برنامه‌های تمرین مغز تمرکز بر روی تقویت قوای ذهنی شما تا درجه بالا ندارند، اما هپیفای تلاش می‌کند هوش احساسی شما را با ایجاد عادت به دید مثبت به زندگی تقویت کند. از طریق مینی گیم، کوئیز، مراقبه هدایت شونده و دیگر فعالیت‌ها، هپیفای هدفش تقویت مهارتهای شاد بودن مثل قدردان بودن، همدردی، بخشندگی و آرامش است.

کاربران رایگان به مجموعه‌ای از فعالیتهای غلبه بر استرس و اعتماد به نفس دسترسی خواهند داشت. هنگام نام بردن بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت ، این برنامه می‌تواند یکی از مثال‌های ما باشد.

Brain School Training

IOS

Brain School Training متشکل از 20 برنامه برای تست کلامی، فضایی، عددی و حتی استدلالهای موسیقیایی به همراه امتحان و گزارش‌های پیشرفت است. این برنامه به جای آنکه برنامه تمرینی مشخص و سختی تطبیقی ارائه دهد بیشتر از باقی برنامه‌ها به کاربران امکان آزادی در بازی با مینی گیم‌های مختلف در سطوح مختلف را می‌دهد که البته از جهاتی خوب و از جهات دیگری مناسب نخواهد بود. این احتمالاً از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت شناخته می‌شود.

Personal Zen

IOS

بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت

این برنامه با شیوه جلب توجه تلاش به کاهش اضطراب کاربرانش از طریق ایجاد چند مینی گیم می‌کند. کاربران هنگام بازی باید به دنبال صورت خندان باشند و از صورت غمگین دوری کنند. شاید کمی غیر عقلانی و مسخره به نظر بیاید، اما تحقیقات نشان داده است که واقعا جواب می‌دهد. به عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت ، این برنامه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

Brain Trainer Special

اندروید

Brain Trainer Specia بیشتر حس بازی‌های آرکید را می‌دهد. با ارایه برخی از بازی‌های تقویتی برای حافظه و دیگر مهارتهای ذهنی برای کاربران، یک ابزار مفید محسوب می‌شود. سطوح سختی این برنامه متفاوت و متنوع است. طول بازی‌ها برای کاربر قابل تنظیم بوده، تخته ثبت امتیازات موجود است و نوتیفیکیشن‌هایی برای یادآوری او به انجام تمرینات بیشتر فرستاده می‌شود.

ClockWork Brain

IOS

بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت

این برنامه با تم استیم پانک، علم افسارگسیخته با طراحی دوره ویکتوریا، استاندارد متفاوتی از بازی‌های ذهنی را ارائه می‌دهد. نسخه رایگان چهار بازی اولیه را به کاربر تقدیم می‌کند که او می‌تواند از طریق جمع‌آوری امتیاز به بازی‌های دیگر نیز دست یابد.

اما پس از تقویت حافظه خود و استفاده از بهترین اپلیکیشن های تقویت حافظه کوتاه مدت ، باید از فریب‌هایی که مغز ما به کار می‌برد نیز آگاه باشیم.

حافظه کوتاه مدت ما را فریب می‌دهد

حافظه کوتاه مدت برای فریب ما به صورت آگاهانه طراحی شده است. دانشمندان روش‌هایی را کشف کرده‌اند که از طریق آن‌ها، آنچه که می‌بینیم را بهتر بشناسیم.

حافظه کوتاه مدت زمانی ما را فریب می‌دهد که برای دومین بار به چیزی نگاه می‌کنیم، مغز ما به نوعی آن را جعل می‌کند و آن را دقیقاً مانند آنچه که دفعه اول دیده بودیم، می‌بینیم؛ حتی اگر آن شئ تغییر کرده باشد.

حاده‌ای را تصور کنید. به سمت چپ نکاه می‌کنید و یک ماشین و یک دوچرخه‌سوار می‌بینید. سپس به سمت راست نگاه می‌کنید و دوباره به سمت چپ برمی‌گردید و دوباره همان ماشین و دوچرخه‌سوار را می‌بینید؛ اما این بار با نور و موقعیت متفاوت. به نظر ساده می‌آید؛ اما مغز شما برای اینکه به شما بگوید چیزی که برای بار دوم می‌بینید، همان ماشین و دوچرخه‌سوار قبلی است، از نوعی ژیمناستیک روانی استفاده می‌کند.

یک روانشناس در دانشگاه گوته آلمان، کریستوف بلدوفسکی، در این مورد می‌گوید:

در ابتدا، خبر خوبی نیست اگر حافظه کوتاه مدت ما همان چیزی که به صورت فیزیکی دیده‌ایم را منعکس نکند. اما اگر این‌گونه باشد، باید هنگامی که برای بار دوم به سمت چپ نگاه می‌کنیم، وضعیت متفاوتی را در جاده ببینیم. این کمی گیج‌کننده است؛ چرا که در آن صورت، به این معناست که یک ماشین و یک دوچرخه‌سوار متفاوت به طور ناگهانی ظاهر شده‌اند.

بلدوفسکی و همکارانش در راستای پژوهش در مورد این موضوع،  از مجموع 109 شرکت‌کننده خواستند که طی چهار آزمایش جداگانه حرکت نقاط قرمز و سبز را در یک مانیتور دنبال کنند. طی آزمایشات موقعیت و سرعت نقاط مختلف تغییر داده می‌شد. گاهی اوقات آن‌ها در یک صفحه با یکدیگر ترکیب شده و گاهی جداکانه باقی می‌ماندند. در نهایت، طبق تحلیل‌های بلدوفسکی، آنچه شرکت‌کنندگان برای بار دوم دیدند، بر اساس اولین مشاهدات آن‌ها بوده است (به صورت کمی سیستماتیک).

این آزمایشات نشان می‌دهند آنچه حافظه کوتاه مدت ما نشان می‌دهد، این است که از نشانه‌های جهت حرکت، رنگ و موقعیت مکانی برای معرفی اشتباهات عمدی استفاده کند. به نظر می‌رسد فاصله اشیاء و ترتیب نمایش آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کورا فیشر از دانشگاه گوته می‌گوید :«اطلاعات متنی به ما کمک می‌کنند تا بین اشیاء مختلف تمایز قائل شویم و به تبع آن، اطلاعات مربوط به یک شیئ مشابه را در طول زمان، با هم یکی کنیم.

اگر به مثال جاده بازگردیم، می‌بینیم که آزمایشات نشان می‌دهند که حافظه کوتاه مدت ما قادر است تصورات مربوط به ماشین و دوچرخه‌سوار را، بر اساس موقعیت ابتدایی آنها نه جایی که با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند، به صورت جداگانه پردازش کنند.

اطلاعات بیش‌تری وجود دارد که دانشمندان باید کشف کنند؛ برای مثال اینکه چگونه حافظه ما آنچه را که اخیراً دیده‌ایم ذخیره می‌کند و به ما توانایی تشخیص آن را، حتی در صورتی که تغییر کرده باشد، می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر