;
coinex

فیلم The Courier 2020 (پیک) ؛ نقد و بررسی

در این نوشتار با نقد فیلم The Courier 2020 مبتنی بر تیزر روبرو خواهید شد. در ادامه با بررسی این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

به اعتقاد من تیزر باید نمایانگر و آشکار کننده‌ی مسائل مهم و هسته‌ی مرکزی انگیزه‌ی کارگردان برای ساخت یک فیلم باشد. لذا تصمیمی که برای نوشتن این سری از نقدها گرفته‌ام هم جاه‌طلبانه است و هم جذابیت بالایی برای منِ منتقد و احتمالا برای شما خواهد داشت.

چرا که باید بیش از اندازه‌ی همیشه در نقد فیلم به نکات ریز و درشت تصاویر و نماهای مختلف دقت کنم. و با موشکافانه‌ترین شکل ممکن به چکش زنی لایه‌های زیرین تصاویر بپردازم تا نقد سالمتر و درست‌تر و یا برداشت منطقی‌تری را در رابطه با کلیت فیلمی که قرار است اکران شود داشته باشیم.

فهرست مطالبی که در ادامه این نقد و بررسی خواهید خواند:

  • جاسوسی آماتور با بازی بندیکت کامبربچ
  • داستان
  • شخصیت پردازی
  • بازیگری
  • جنگ سرد
  • یک کاسب حرفه ای هر کاری میتواند بکند
  • فضایی استرس زا
  • عوامل

فیلم The Courier 2020

جاسوسی آماتور با بازی بندیکت کامبربچ

بیشتر فیلم‌های مربوط به جنگ سرد را بسیار دوست می‌دارم. لباس‌های خاکستری، اتاق‌های بازجویی تاریک و نمور، جلسات مخفی و زمزمه‌های بی‌پایان و خشونت‌بار. شجاعت قهرمان در این فیلم‌ها جنس غریبی را به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم بتمن 2022

از روی تریلر فیلم 2020 The Courier متوجه می‌شویم که این فیلم قبل از اینکه سمت و سوی احساسی بگیرد باید گفت که احتمالا از فضاسازی‌های فیلم‌هایی چون Bridge of Spies 2015 با بازی تام هنکس و کارگردانی استیون اسپیلبرگ و Tinker Tailor Soldier Spy 2011 با بازی گری اولدمن و کارگردانی توماس آلفردسون بی بهره نیست.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

یک تریلر کاملاً هوشمند که انگار تهدید در این فیلم به هرج و مرج و شلوغی ختم نمی‌شود. و این به علت فیلمنامه زیرکانه‌ایست که توسط تام اوکانر نوشته شده و عامل بعد قطعا بازی دو بازیگر مهم این فیلم خواهد بود که باعث شده نیازی به آن شلوغی خاص فیلم‌های جاسوسی نباشد.

داستان ؛ فیلم The Courier 2020

THE COURIER 2020 یک تریلر جاسوسی بر اساس واقعیت است. داستان یک تاجر بی‌ادعای انگلیسی گریویل وین (با بازی بندیکت کامبربچ) که در یکی از بزرگترین درگیری‌های بین‌المللی تاریخ استخدام شده است. وی به دستور MI-6 انگلستان و یکی از عوامل سیا (راشل بروسنهان)، یک همکاری مخفی و خطرناک با افسر شوروی اولگ پنکوفسکی (مراب نینیزه بازیگر فیلم Nowhere in Africa) در تلاش برای تهیه اطلاعات مهم مورد نیاز برای جلوگیری از درگیری هسته‌ای و خنثی کردن بحران موشکی کوبا هستند.

شخصیت‌پردازی ؛ فیلم The Courier 2020

در نمای اولی که در تیزر با آن برخورد می‌کنیم همسر Greville Wynne ( با بازی بندیکت کامبربچ) پای تلفن است. از همین یک پلان کاملا متوجه خواهیم شد که قرار است یک بازی بی‌نظیر از خانم جسی باکلی در نقش شیلا وین ببینیم. با آن مکث تکنیکی و عجیبش بهنگام جواب دادن به تلفن. آن‌قدر بازی او در همین یک پلان به دل شما خواهد نشست که آرزو می‌کنید که فیلم به جای داستان همسرش، بیشتر از داستان او بگوید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول 

بسیار غیر منتظره روی پلانی از خیابان که ماشین‌ها در حال عبور هستند صدای وین را می‌شنویم:

این غیر منتظره بود. من نمی‌تونم باور کنم که دارم واقعا با یک سری جاسوس حرف می‌زنم.

حین گفتن این دیالوگ‌ها در نمای متوسط نزدیک، کامبریچ را می‌بینیم که با انرژی خاصی در حال مذاکره با یک خانم و یک مرد است. شخصیت‌پردازی از همین آغاز برای کارگردان مهم شده. شخصیتی پر از انرژی و قدرت بیانی ویژه که کارش جز فروشندگی چیز دیگری نبوده.

وین یک غیرنظامی است. وی به همین علت انتخاب می‌شود زیرا او را به آن شکل که نظامی‌ها را بررسی می‌کنند، بررسی نخواهند کرد و راحت‌تر می‌تواند به اهداف جاسوسی دست پیدا کند.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم پیک 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

کامبربچ در نقش وین، یک فروشنده پیچیده و کاریزماتیک که نماینده برخی از برترین شرکت‌های تولیدی در جهان است، درجه یک است. اما ماهیت وین از همان نمای اول با توجه به طرز برخورد او با همسرش مشخص است که تا حدودی خسته کننده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: فیلم بلید مارول (Blade) ؛ بازگشت یک خون‌آشام در فاز پنجم MCU

با آغاز جنگ سرد در اوایل دهه 1960، روابط شوروی و آمریکا به قدری متشنج است که ایالات متحده نمی‌تواند برای ارسال یک مامور برای برقراری تماس با یک جاسوس در داخل دولت روسیه خطر ایجاد کند. بنابراین دولت‌های آمریکا و انگلیس با هم همکاری می‌کنند تا یک تاجر معمولی انگلیسی به نام Greville Wynne (بندیکت کامبربچ) را استخدام کنند تا با آن‌ها تماس بگیرند. این همه به امید جلوگیری از جنگ هسته‌ای همه جانبه است.

وین می‌تواند گزینه عالی‌ای باشد که بتواند بدون اینکه روس‌ها به او شک کنند، تحت پوشش معاملات تجاری وارد اتحاد جماهیر شوروی شود. لذت عجیبی داشت وقتی به نماهای هیجان‌انگیز کامبربچ دور میز بهنگام خوردن ناهار با جاسوسان، نگاه می‌کردم.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم پیک 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

در همان تصویر ابتدایی تیزر متوجه می‌شویم که وین اصلا در مورد این پیشنهاد هیجان زده نیست، زیرا می بیند که همسر (جسی باکلی) و یک پسر دارد و عادت ندارد که زندگی خود را به خطر بیندازد. با این حال، وقتی این مسئله را درک می‌کند که اگر پایش را در این ماجرا نگذارد به مرگ خیلی از مردم منجر می‌شود تجدید نظر می‌کند و زندگی مخفیانه را انتخاب و تبادل اسناد یا جاسوسی را آغاز می‌کند.

بازیگری ؛ فیلم The Courier 2020

در نمای بعد وین را در جلسه‌ای می‌بینیم که مشخصا ورود به کار جاسوسی کرده است. آن هم به شکلی حرفه‌ای با بازی بدن عالی در حوزه‌ی کاری خود غرق شده. با یک کات او با پنکوفسکی در خط اول گروهی که در حال نزدیک شدن به دوربین هستند ظاهر می‌شوند. انگار آن‌ها بهمین زودی دوستان خوبی شده‌اند.‌ این پلان به نمایی کات می‌خورد که وین در بزمی پر شور در حال خوردن مشروبات الکلی به عیش و نوش می‌پردازد.

رابطه کامبربچ و نینیدزه نیز یکی از نقاط قوت فیلم است. برخلاف دوستی که بین مارک رایلنس و تام هنکس در فیلمی متفاوت در حوزه‌ی جنگ سرد ایجاد می‌شود، Bridge Of Spies، بین اولگ و وین هم نقاط مشترک زیادی پیدا می‌شود. و احترام عمیقی بین این دو بوجود می‌آید.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم پیک 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

کامبربچ به شدت اضطراب گریویل وین را در در رابطه با خروج از عمق شخصیت واقعی خود به سمت مهارت یک جاسوسی پیچیده به خوبی به نمایش می‌گذارد. در حالی که نینیدزه حضور آرامش بخشی را در تریلر فیلم The Courier 2020 به ما نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

کامبربچ در درام‌های جاسوسی قبلا ظاهر شده بود. پنج سال پیش او در بازی تقلید به کارگردانی مورتن تیلدوم با بازی در نقش آلن تورینگ، مردی که ماشین را طراحی کرد و ارتباطات نازی را در طی جنگ جهانی دوم رمزگشایی می‌کرد، بازی کرد. اما در حالی که تورینگ چهره‌ای شاخص‌تر بود، ظاهرا کامبربچ به عنوان وین، اینبار مردی کاملاً خارج از کلیشه‌های خود بازی بسیار جذابی را از خود نشان می‌دهد.

مشخص است که دامینیک کوک متکی به بندیکت کامبربچ و مراب نینیدزه است که این دو نفر به عنوان شخصیت‌های چند لایه در فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

جنگ سرد ؛ فیلم The Courier 2020

در پایان جنگ جهانی دوم و در ۱۹ اکتبر ۱۹۴۵ جرج اورول نویسنده انگلیسی در مقاله تو و بمب اتمی که در مجله تیریبیون منتشر شد از اصطلاح جنگ سرد استفاده کرد. اورول با نگاه به پیش‌بینی جیمز برنهام در مورد یک جهان دو قطبی و با در نظر گرفتن زیستن شهروندان دنیا در وحشت از جنگ هسته‌ای نوشت:

با نگریستن به کل جهان، برای دهه‌های فراوان حرکت نه به سوی آنارشیسم بلکه به سوی تجدید بردگی بوده است. نظریه جیمز برنهام بسیار مورد بحث قرار واقع شده اما هنوز عده کمی پیامدهای ایدئولوژیک آن را در نظر گرفته‌اند که آن نوعی جهان بینی، نوعی اعتقاد، نوعی ساختار اجتماعی است که به احتمال زیاد بر کشوری غالب خواهد شد و آن کشور به ناگاه غیر قابل تسخیر می‌شود و در نوعی حالت جنگ سرد دائمی با همسایگانش به سر خواهد برد.

اورول در ۱۰ مارس ۱۹۴۶ در آبزرور نوشت:

بعد از کنفرانس مسکو در دسامبر گذشته روسیه شروع به یک جنگ سر بر علیه امپراتوری بریتانیا کرده است.

نخستین استفاده از واژه جنگ سرد برای اشاره به رقابت ژئوپلیتیکی پساجنگ بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در سخنرانی برنارد باروک از مشاوران مهم رئیس جمهوران دموکراتیک آمریکا و در ۱۶ آوریل ۱۹۴۶ آمده است. در این سخنرانی که توسط روزنامه‌نگار هربرت بایارد اسووپ نوشته شده است چنین آمد:

نباید فریب بخوریم، ما امروز در میانه یک جنگ سرد به سر می‌بریم.

در جریان بحران موشکی کوبا، اتحاد شوروی در این کشور اقدام به ساخت سکوهای پرتاب موشک بالستیک کرد. کارشناسان سیاسی دنیا اعتقاد داشتند که این اقدام شوروی، پاسخی به استقرار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا در اروپا و ترکیه بود. در اکتبر سال ۱۹۶۲ پس از اطلاع امریکا از ورود موشک‌های شوروی به کوبا، بلافاصله جان اف. کندی، رییس جمهور وقت ایالات متحده دستور داد تا تمام نیروهای نظامی امریکا در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

سپس او با ارسال پیامی از نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد شوروی خواست تا برای جلوگیری از درگیری نظامی، همه موشک‌های خود را از خاک کوبا خارج کند. این درخواست از سوی کرملین مورد موافقت قرار گرفت و در مقابل، امریکا هم موشک‌های هسته‌ای خود را از ترکیه خارج کرد.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم پیک 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

وین پیک قدرت‌های غربی می‌شود که در یکی از خطرناک‌ترین مراحل جنگ سرد با پنکوفسکی در تماس هستند. زیرا زمان بحران کوبا است – و جنگ سرد ممکن است داغ شود.

کاسب هر کاری می‌تواند بکند ؛ فیلم The Courier 2020

قطعا یک دلال و یا یک تاجر که کاسبی را بلد است می‌تواند برای قانع کردن و کارهای مشکل جهت پیچاندن فرد مقابلش به خوبی عمل کند. حالا اگر این تاجر یا کاسب کامبربچ یا وین در فیلم باشد. با آن شوخ طبعی منحصر به فرد خودش که سر میز ناهارخوری در مقابل جاسوسان مشهود بود. یک کاسب شوخ طبع حرفه‌ای حتما بهترین گزینه برای موقعیت‌های غریب و سخت جاسوسان است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های زامبی 2021

وین شخصیتی قابل اعتماد است اما توجه را زیاد جلب نمی‌کند. اگرچه از تریلر فیلم پیک 2020 متوجه می‌شویم که متن اوکانر ترجیح می‌دهد به ما بگوید که وین یک جاسوس آماتور است اما کسی که در اصول تجارت حرفه‌ای کارش را به خوبی انجام می‌دهد حتما بسیار خوب می‌تواند از عهده‌ی یک جاسوس خوب شدن هم بربیاید.

فضایی استرس‌زا ؛ فیلم The Courier 2020

در تریلر مشخص می‌باشد که قرار است وین با بازی کامبربچ نقش یک مرد شجاع را بازی کند که مایل است جان خودش را به خطر بیاندازد تا دنیا را که به سمت جنگ هسته‌ای سوق پیدا کرده است، نجات دهد. به خوبی می‌توانید در تدوین سریع انتهای تریلر چند نمای متضاد از شادی، استرس و نمایی که یک کیسه سرش کشیده‌اند این فضای استرس‌زایی که قرار است در طول فیلم ما را در خود غرق کند حس کنیم.

به نظرم فیلم پیک 2020 یکی از بهترین فیلم‌ها در این ژانر می‌تواند باشد. فیلمی که با ریتم و تمپوی درست و سرِ ضرب همانطور که در تریلر مشاهده می‌کنیم به خوبی دلهره آور می‌شود.

فیلم The Courier 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020
فیلم پیک 2020 / تریلر فیلم The Courier 2020

فیلم‌های جاسوسی به دلیل کمبود اتفاقات احساسی ممکن است سرد و بی روح به نظر برسند. اما مشخص است که دوستی بین وین و پنکوفسکی که محوریت فیلم را در دست گرفته منشا ضربات ریتمیک این فیلم جهت تحت تاثیر قرار گرفتن ما باشد. قابل ذکر است که در دو نما با تمپوی بسیار بالا همسر وین را میبینیم که با هیجان و اضطرابی خاص که در صدایش مشخص است میگوید:

ازت میخوام به مسکو نری. به عنوان همسرت اینو ازت میخوام.

وین:

نمیخوام تو خودتو درگیر اینچیزا بکنی.

بعد از شنیدن اینکه بندیکت کامبربچ در نقش یک جاسوس انگلیسی در این فیلم بازی میکند، باید انتظار یک فیلم کمی متفاوت از دیگر فیلم‌های جاسوسی را داشته باشیم. مسلماً، درام جنگ سرد دامینیک کوک باید شامل بسیاری از تعلیق‌ها و عملیات‌های پنهانی باشد، اما فاقد یک قهرمان سنتی با حرکات مضحک و مهارت‌های رزمی است. در عوض، کامبربچ، به عنوان یک تاجر انگلیسی با همسر، پسر و صلاحیت صفر جاسوسی در این فیلم ظاهر می‌شود. این نکته به تنهایی بسیار هیجان انگیز است.

فیلم The Courier 2020 ؛ عوامل

  • کارگردان: دامینیک کوک
  • تهیه کننده: دامینیک کوک، اوکانر، کامبربچ، لیا کلارک، اشلی فاکس، گلن بسنر، آلیسون کوهن، میلان پاپلکا، جاش وارنی، آدام اکلند، بن برونینگ، بن پیو، روری ایتکن و دونالد سابورین
  • نویسنده: تام اوکانر
  • تولیدکننده: کمپانی فیلم‌نیشن اینترتینمنت (FilmNation Entertainment)
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ در نقش Greville Wynne، راشل بروسنهان در نقش امیلی دونووان، جسی باکلی در نقش شیلا وین، مراب نینیدزه در نقش اولگ پنکوفسکی، آنگوس رایت در نقش دیکی فرانک، کریل پیروگوف در نقش گریبانوف و کیر هیلز در نقش اندرو وین

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم The Courier 2020 مبتنی بر تیزر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر