;
coinex

بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022 بهمراه واکنش منتقدان

در این نوشتار با بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022 روبرو خواهید شد. جدیدترین فیلم ابرقهرمانی دی سی با بازی رابرت پتینسون. در ادامه با تکراتو همراه بمانید.

به اعتقاد من تیزر باید نمایانگر و آشکار کننده‌ی مسائل مهم و هسته‌ی مرکزی انگیزه‌ی کارگردان برای ساخت یک فیلم باشد. لذا تصمیمی که برای نوشتن این سری از نقدها گرفته‌ام هم جاه‌طلبانه است و هم جذابیت بالایی برای منِ منتقد و احتمالا برای شما خواهد داشت.

چرا که باید بیش از اندازه‌ی همیشه در نقد فیلم به نکات ریز و درشت تصاویر و نماهای مختلف دقت کنم. و با موشکافانه‌ترین شکل ممکن به چکش زنی لایه‌های زیرین تصاویر بپردازم تا نقد سالمتر و درست‌تر و یا برداشت منطقی‌تری را در رابطه با کلیت فیلمی که قرار است اکران شود داشته باشیم.

واکنش منتقدان به فیلم The Batman ؛ روانشناسی خاص در برابر مبارزه با جرم و جنایت

بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022

بهمراه واکنش منتقدان

فهرست مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

  • واکنش منتقدان به فیلم بتمن
  • نمای اول – ایجاد هیجان
  • نمای دوم – نشان دادن قدرت
  • نمای سوم – هشداری از جنس گناه کبیره
  • نمای چهارم – همذات پنداری
  • دعوت به یک بازی
  • انتقام
  • فضاسازی سرد و بی روح
  • اطلاعات تکمیلی

تیزر با نشان دادن لوگوی شرکت دی سی و صدای کششِ چسبِ چسبِ نواری به شکل مقطّع، حالت اضطراب‌زایی را از همان ابتدا در مخاطب ایجاد می‌کند. انگار قرار است شهر پر از تنش شود. این شروعِ دلخراش نوید زندگی پر فراز و نشیب بروس وین یا همان بتمنی را به ما می‌دهد که قرار است به سختی با دنیای اطراف خود و وفق دادن خودش با مشکلات پیرامونش دست و پنجه نرم کند.

شروعی که نه تنها برای او بلکه برای صاحبان قدرت دردسر ساز خواهد بود. صدای تکه پاره‌ی چسب نشان می‌دهد روند چسبناک خروج از دنیای عادی خود در این فیلمِ دلچسب و جذاب بالا و پایینِ بسیار دارد. بتمن با بازی رابرت پتینسون قبل از اینکه بخواهد جای پای قرصِ تشویش‌گران را از روی گردن مردم برهاند، باید خود را از لحاظ روانی آماده مقابله با آن‌ها کند.

واکنش منتقدان به فیلم بتمن

نمای اول – ایجاد هیجان

نمای اول از تیزر فردی سیاه‌پوش با صورتی پوشیده را بالای سر کسی نشان می‌دهد که گویا بیهوش شده است. وی با تمام قُوا و با اگزجره‌ترین شکل ممکن در حال کندن چسب است تا دهان او را شاید برای حرف مفت نزدن یا راپورت ندادن و دست و پاهای او را شاید جهت فرار نکردن و یا کتک نخوردن ببندد. این نمای هم‌سطح با زمین به علت ایجاد هیجانِ بیشتر تصویر‌برداری شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول 

داستان، تریلر و تاریخ اکران Spider-Man 3

فیلم جدید بتمن 2022
واکنش منتقدان به فیلم بتمن 2022, واکنش منتقدان به فیلم the batman, نظر منتقدان به فیلم بتمن 2022

نمای دوم – نشان دادن قدرت

نمای دوم از تیزر به نمای هم‌سطح با شانه معروف است. نمایی که دوربین هم‌سطح با شانه‌ی سوژه قرار می‌گیرد و حرکات او را از فاصله‌ی نزدیکتر زیر نظر دارد. حرکاتی که باز با صدای دلخراش چسب و تکه کردن آن و کات ناگهانی همراه است. انگار قرار است درگیری ناشی از کدورت خاص و خشم آلودی شروع شود.

این نوع نما برای نشان دادن قدرت شخصیت‌ها در مقابل مخاطب یا شخصیت مقابلشان استفاده می‌شود. نمایی که ما شاهدش هستیم کاریزمای به خصوصی به این شخصیت می‌دهد. آیا او دشمن بتمن است یا هم قطارش؟

بیشتر بخوانید: فیلم بلید مارول (Blade) ؛ بازگشت یک خون‌آشام در فاز پنجم MCU

نمای سوم – هشداری از جنس گناه کبیره

نمای بعد نمایی است که هم‌سطح چشم‌های کسی است که سرش با چسب به طور کامل پوشیده شده است. و ما حتی روی چشم‌های او تسلط نداریم. موسیقی به همراه این نما ما را در نفس‌های فرو خورده، خشمگین و درمانده‌ی شخصیتِ دربند غرق می‌کند.

این نوع نما که در ژانرهای اجتماعی بسیار پر کاربرد است با فضا‌سازی مت ریوز و تلفیقش با نوشته‌ای که روی صورت چسب مالی شده‌ای که کادر را پر کرده است (“No More Lies“) نمود پیدا می‌کند به ما هشدار می‌دهد. هشداری از جنس گناه کبیره! “دروغ کافیه!”

فیلم بتمن 2022
واکنش منتقدان به فیلم بتمن 2022, واکنش منتقدان به فیلم the batman, نظر منتقدان به فیلم بتمن 2022

گویا یکی از گناهان و ریشه‌های اصلی هرج و مرج در فیلم جدید بتمن دروغ است. شاید اولین مشکلی که قرار است بتمن با آغاز فعالیتش با آن کش مکش داشته باشد “دروغ” باشد. پیدا کردن حقیقت یکی از وظایف رابرت پتینسون در نقش بتمن به کارگردانی مت ریوز است. حقیقتی که بین یک مشت موجود با ویسکوزیته‌ی (نیرویی که در مقابل حرکت مقاومت می‌کند) بالا که توان حرکت و جریان سالم را در جامعه از او می‌گیرند پیدا کردنش دشوار می‌شود.

نمای چهارم – همذات‌پنداری

در نمای چهارم ما با نمایی غریب نه از لحاظ زاویه‌ی دوربین یا تکنیک خاصی از سوی فیلم‌بردار بلکه از لحاظ رفتار آدم‌های داخل کادر هستیم. هیچکدام از آدم‌های این نما به کمیسر جیمز گوردون با بازی جفری رایت (حتما این بازیگر را در سریال وست وورد به خاطر دارید. بازیگری که استقامت و پایداری از چهره‌اش می‌بارد.) که در وسط کادر قرار دارد و مرکز توجه بیننده قرار گرفته است نگاه نمی‌کنند. سوی نگاه افرادی که اطراف کمیسر گوردون قرار گرفته‌اند به لنز دوربین است.

بیشتر بخوانید: 

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

انگار مت ریوز با این تصویر می‌خواهد بگوید در تمام مراحل باید با بتمن همذات‌پنداری کنید و هوای او را داشته باشید. او را در این راه سخت و دشوار جهت برپایی عدالت کنار کمیسر جیمز همراهی کنید و به او برای ایجاد آرامش زمان بدهید. بله! همه‌‌ی آن‌ها در حال نگاه کردن به رابرت پتینسون در نقش بتمن هستند! (رابرت پتینسون سومین بازیگر بریتانیایی است که پس از کریستین بیل و لاین گلن نقش بتمن را بازی می کند.)

شایعات حاکی از آن است که مت ریوز برای نقش کمیسر جیمز گوردون، انتخاب اولش ماهرشالا علی بوده.با این تفاسیر این تصویر از جفری رایت، اولین تصویر کمیسر گوردون به عنوان یک آفریقایی-آمریکایی در سری بتمن است.

نقد فیلم The Batman 2022
واکنش منتقدان به فیلم بتمن 2022, واکنش منتقدان به فیلم the batman, بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022

در این نمای متوسط که بیانگر احساسات و زبان بدن بازیگر است، شانه‌های افتاده و نوع راه رفتن سوژه‌ی مرکزی ما را با درماندگی و شخصیت غمگین کمیسر جیمز گوردون آشنا می‌کند. کسی که انگار خود را مقابل دنیایی که هیچ وقت در تصور او نمی‌گنجید می‌بیند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

گوردون یکی از ویژه‌ترین شخصیت‌هایی است که در بتمن خلق شده است؛ وی جزو معدود پلیس‌های شهر گاتهام است که درگیر فساد نشده و یکی بودن هدفش با بتمن، سرنوشت این دو مبارزِ عدالت را به یکدیگر پیوند زده است.

دو نمای بعدی – دعوت به یک بازی!

در دو نمای بعد تصاویری با نور بی‌رمق و فضای تنگ و تاریک جست و جوی ماموران پلیس را در اتاقی می‌بینیم که کمیسر جیمز گوردون با چهره‌ای پر از سوال و کنجکاوی در وسط کادر با چراغ قوه‌ی خود، خودنمایی می‌کند.

در نمایی غیر منتظره دوباره با نمای هم‌سطح زمین مواجه می‌شویم. اینبار نشانه‌ای از وجود کسی را می‌بینیم که با قدم‌های استوار و محکم خود می‌خواهد خیالمان را از ایجاد آرامش و آسایش راحت کند. که در همین حین باری دیگر کلمه “LIES” روی روزنامه که نمادی از اخبار و مستندات یک کشور و یا جامعه جهت اطلاع‌رسانی از اتفاق‌های واقعی آن منطقه است، خودنمایی می‌کند. این نما همه‌ی حرف مت ریوز و هدف بتمن برای دست به کار شدن را نشان می‌دهد. همه چیز دروغ است. عدالت برقرار کردن در این دنیای پر از دروغ و دنیایی که بی عدلتی به امری روزمره و یا به قانونی نانوشته تبدیل شده، کار سختی است.

نقد فیلم The Batman 2022
بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022, واکنش منتقدان به فیلم the batman, نظر منتقدان به فیلم بتمن 2022

سر نخی نیست/ بیا بازی کنیم/ فقط من و تو.

جمله‌ای که برای بتمن نوشته شده است. داخل یک کارت پستال که در نمایی بسته نشان داده می‌شود. جیمز گوردون سر درنمی‌آورد. از فضایی که این کارت پستال در آن پیدا می‌شود مشخص است که بتمن در آغاز کار به یک وحشی‌بازی پرخون دعوت شده است.

انتقام

در نمایی همسطح شانه بتمن را برای بار اول در تیزر در مقابل کمیسر جیمز گوردون مشاهده می‌کنیم که با قدم‌هایی مصمم، قدرت و کاریزمای او به رخ کشیده می‌شود. در ادامه با چشم‌های اشک‌آلود و قرمز رابرت پتینسون در نقش بروس وین یا بتمن مواجه می‌شویم که در شلوغی و هرج و مرج شهر گاتهام برای رسیدن به عدالت سعی در حفظ کردن روشنایی خودش را دارد.

طی این درگیری‌های پی در پی با ماموران، شخصیت‌های متعدد در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شوند.

  • سلینا کایل/کت‌وومن با بازی زوئی کراویتز بازیگر فیلم معروف Mad Max: Fury Road
  • ادوارد نشتون/ریدلر با بازی پل دینو بازیگر فیلمی چون There Will Be Blood
  • اسوالد چسترفیلد کابلپات/پنگوئن با بازی کالین فارل بازیگر فیلمی چون بازیگر فیلمی مانند Total Recall
  • آلفرد پنی‌ورث با بازی اندی سرکیس که با بازی در فیلم سه‌گانه‌ی سیاره‌ی میمون‌ها بیشتر شناخته شد.

نکته‌ای که جلب توجه می‌کند این است که Zoë Kravitz سومین بازیگر زن آمریکایی آفریقایی تبار است که پس از ارتا کیت در بتمن (1966) و هالی بری در زن گربه‌ای (2004) در این نقش بازی می کند. بتمنِ مت ریوز اولین فیلم لایو اکشن بتمن خواهد بود که پنگوئن را از زمان بازگشت بتمن (1992) به نمایش می گذارد.

باتوجه ‌به حضور ریدلر، کت‌وومن و پنگوئن در این فیلم، بتمن در فیلم جدید مت ریوز دشمنان کمی ندارد. که کارمین فالکون با بازی جان تورتورو که در یکی از فیلم‌های معروف برادران کوئن چون  The Big Lebowski سابقه‌ی خوبی را برای خود دست و پا کرده است، به این دشمنان اضافه می‌شود.

جالب است بدانید که رابرت پتینسون در حالی که سر فیلمبرداری فیلم تنت به کارگردانی کریستوفر نولان بود خبر آمد که باید برای تست فیلم بتمن برود. و مجبور شد در این مورد به کریستوفر نولان دروغ بگوید. او با بهانه‌ی یک کار فوری و مهم خانوادگی به این تست رفت. که نولان خبردار میشود. خوشبختانه نولان، او را همرهی می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

بهترین فیلم های مارول

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

پتینسون در مورد اینکه چرا دوست داشت به هر نحوی که شده این نقش را بازی کند می‌گوید:

من همیشه ارتباط خاصی را با بتمن احساس می‌کردم، نمی‌دانم چرا! شاید بخاطر این بود که بتمن قدرت ویژه‌ای داشت. او بسیار جذاب است و همه به طرز ناخودآگاه جذبش میشوند. بتمن واقعاً تنها ابرقهرمانی بود که وقتی بزرگ شدم همچنان با او ارتباط برقرار می‌کردم. از بچگی به نوعی با وسواس زیادی به بتمن علاقه داشتم.

در انتها کافیه صحنه‌ی عجیب و جدی‌ای را در تیزر بیاد آورید. آن صحنه‌ای که یکی از مخالفان بتمن از او می‌پرسد که:

تو دیگه کی هستی؟

و بتمن بعد از این سوال با یک دست با ضرب و شتمی تاثیر گذار و سهمگین چنان به او فهماند که چه کسی است و چطور می‌خواهد با بی عدالتی مقابله کند. درواقع او را با یک دست له کرد.

بتمن:

من، انتقام هستم!

فضاسازی سرد و بی‌روح

در ادامه فضای تیره، تاریک، پر تلاطم، بارانی و گرگ و میش شهر گاتهام بعد از نمای نزدیکی که از چشم‌های گریم شده و سیاه بروس وین با بازی رابرت پتینسون می‌بینیم، برای مخاطب به نمایش گذاشته می‌شود. رابرتی که برای این نقش موهای خود را که به شکل طبیعی قهوه ای روشن یا بور تیره بود به قهوه ای تیره تغییر می‌دهد تا با این فضا سنخیت بیشتری داشته باشد.

نقد فیلم The Batman 2022
واکنش منتقدان به فیلم بتمن 2022, بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022, نظر منتقدان به فیلم بتمن 2022

نور بسیار کم حاکم در فیلم با تم آبی فضایی بی روح، سرد و افسرده‌ای را به تصویر می‌کشد. و نشان دهنده‌ی کم‌سو شدن امید به زندگی و گسترش بی‌عدالتی در شهر است. تنها نور رنگی این فیلم قرمز می‌باشد. این نور در کلیت فیلم پتانسیل این را دارد که نشانه‌ی خطر و خشونتی باشد که هر لحظه مردم شهر گاتهام را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های زامبی 2021

اطلاعات تکمیلی

مراحل تولید فیلم The Batman بالاخره اوایل سال جاری میلادی آغاز شد، این فیلم بعد از فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد که در سال ۲۰۱۲ اکران شد، اولین فیلم مستقل بتمن است. این فیلم سینمایی جذاب و دیدنی قرار است از سوی شرکت برادران وارنر و با هنرنمایی هنرمند‌هایی چون Robert Pattinson, Colin Farrell, Andy Serkis قرار هست به عنوان محصول کشور امریکا به زبان انگلیسی منتشر شود.

بتمن یا مرد خفاشی شخصیتی ابرقهرمان است که با دشمنان بزرگی می‌جنگد. بتمن  / The Batman 2022 یک فیلم ابرقهرمانانه‌ی امریکایی براساس شخصیتی با همین نام از قهرمانان دنیای DC می‌باشد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم سینمایی توسط Bill Finger  و Peter Craig نوشته شده است. فیلمبرداری اولیه بتمن در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد. تاریخ اکران بتمن ۴ مارس ۲۰۲۲ است. به گفته پتینسون، این فیلم مستقل از دنیای فیلم جوکر خواهد بود. اما فیلم‌برداری این فیلم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد.

این فیلم قرار است بخشی از یک سه‌گانه باشد. دو نسخه دیگر نیز برای فیلم برنامه‌ریزی شده و همینطور اسپین آفی از این دنیا برای شبکه HBO MAX در حال تهیه است. مجموعه بتمن توانسته در تمام نقاط دنیا مخاطب‌های زیادی را در سنین مختلف به سمت خودش جذب کند.

مت ریوز از کمیک های بتمن “Batman: Ego” و “”The Long Hallowee با عنوان کمیک‌هایی که در ساخت فیلمش از آن‌ها تاثیر گرفته است یاد می‌کند. و از فیلم‌هایی که او با تحت تاثیر قرار گرفتن از آنها بتمن را ساخته است می‌توان به دو فیلم Chinatown (1974)  و Klute (1971) اشاره کرد. و اینکه وی هنگام نوشتن فیلمنامه، آهنگ “Thank God for the Rain” را که موسیقی متن فیلم راننده تاکسی (1976) است، گوش می‌داد.

گروه تولید فیلم در ماه شهریور می‌خواستند ساخت آن را از سر بگیرند، که مثبت شدن تست کووید – ۱۹ رابرت پتینسون جلوی ادامه‌ی ساخت این فیلم را گرفت.

فیلم The Batman به کارگردانی مت ریوز (Matt Reeves) با بازی رابرت پتنسون مزین شده است. وقتی از تیزر فیلم جدید The Batman 2022 رونمایی شد. چیزی که بیشتر برای من اهمیت داشت لباسی بود که پتینسون با هویت بتمن در این فیلم قرار است بپوشد. داستان این نسخه، داستان (بروس وین) جوانی است که در آغاز تبدیل شدنش به بتمن هستیم که قرار است با شخصیتی بنام (ریدلر) رو به رو گردد.

هنوز بتمن در این فیلم به درستی نمی‌داند باید در مسیری که پیش‌روی خود دارد چگونه قدم بردارد. اما کم‌کم با اتفاقاتی که در طول داستان فیلم پیش می‌آید، او بواسطه‌ی پستی بلندی‌های زیادی که با آن‌ها روبرو می‌شود تغییرات زیادی می‌کند، و بیننده این تحول را در طول فیلم حس خواهد کرد.

متیو جورج ریوز، کارگردان فیلم بتمن 2022 با دو فیلم War for the Planet of the Apes (جنگ برای سیاره میمون‌ها) محصول سال ۲۰۱۷ و Let Me in (بگذار وارد شوم) محصول ۲۰۱۰ شناخته شده است. اگر دقیق با تم فیلم‌های مذکور دقت کنیم متوجه خواهیم شد که احتملا مت ریوز می‌تواند از پس فضاسازی تاریک و خشن شهر گاتهام بر بیاید.

باب کین طراح زن گربه‌ای، در مورد زن گربه‌ای نظر جالبی دارد که ارزش اشاره به آن را دارد:

من احساس می‌کنم که زنان، شبیه گربه و مردان، شبیه سگ هستند. در حالی که سگ‌ها وفادارند و رفتاری دوستانه دارند، گربه‌ها سرد و غیرقابل اعتمادند. فهمیدن احساسات گربه‌ها همانقدر دشوار است که فهمیدن احساسات زنان.

بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022 – عوامل

  • کارگردان: مت ریوز
  • تهیه‌کننده: دیلان کلارک و مت ریوز
  • نویسنده: مت ریوز و متسون تاملین
  • بازیگران: رابرت پتینسون، جفری رایت، زوئی کراویتز، پل دینو، اندی سرکیس، کالین فارل و جان تورتورو
  • موسیقی: مایکل جاکینو
  • فیلم‌بردار: گریک فریزر
  • شرکت تولید: دی‌سی فیلمز
  • توزیع‌کننده: برادران وارنر
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی

در پایان به علاقه مندان هنر هفتم توصیه می کنیم برای پیگیری جدیدترین آثار سینمایی نگاهی به بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021، بهترین فیلم های اکشن 2021، ترسناک ترین فیلم های 2021، بهترین فیلم های کمدی 2021، بهترین انیمه های 2021، بهترین انیمه های زمستان 2021، بهترین فیلم های کره ای 2021، بهرین فیلم های اسکار 2021، بهترین انیمیشن های 2021، بهترین فیلم های عاشقانه 2021 و بهترین فیلم های مورگان فریمن داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بررسی اولین تریلر فیلم بتمن 2022 مبتنی بر تیزر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر