;
coinex

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 (هر نفسی که می‌کشی) ؛ اختلال شخصیت

در این نوشتار به نقد فیلم Every Breath You Take 2021 به کارگردانی وان استین می‌پردازیم. در ادامه با بررسی، تحلیل و نقد فیلم هر نفسی که می کشی در سایت تکراتو همراه ما باشید.

افلک اخیراً در درام هیجان‌ انگیز The World to Come به همراه کاترین واترستون (Katherine Waterston) ایفای نقش کرده است. کلفلین نیز در نقش بزرگترین برادر هولمز به همراه هنری کویل (Henry Cavill) و میلی بابی براون (Millie Bobby Brown) در فیلم Enola Holmes نقش آفرینی کرده است.

در این فیلم جدید شخصیت‌های افلک و کلفلین پس از یک فاجعه غیر منتظره، در تقابل مستقیم با یکدیگر قرار می‌گیرند. یک روانپزشک (افلک) پس از خودکشی یکی از بیمارانش، مجبور به مقابله با عواقب این خودکشی می‌شود.

وقتی برادر قربانی (کلفلین) از مرگ خواهرش مطلع می‌شود، او برای گرفتن انتقام، سعی می‌کند اعتماد شخصیت افلک و همچنین خانواده‌اش را به خود جلب کند.

در فیلم Every Breath You Take علاوه بر افلک و کلفین شاهد بازیگرانی همچون میشل موناهن (Michelle Monaghan)، ایندیا آیسلی (India Eisley) و امیلی آلین لیند (Emily Alyn Lind) هستیم.

کارگردانی این فیلم بر عهده وان استین ( Vaughn Stein) و نویسندگی فیلم هم بر عهده دیوید کی مورای (David K. Murray) است. ریچارد بارتون لوئیس ( Richard Barton Lewis)، ژان-شارل لوی (Jean-Charles Levy)، مورگان امری (Morgan Emmery) و ورونیکا فرس (Veronica Ferres) نیز تهیه‌کنندگان فیلم هستند.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 (هر نفسی که می‌کشی)

وجود یک سایکوپات

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم Every Breath You Take 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • وجود یک سایکوپات
  • ساختار روایت
  • تحلیل روانشناختی
  • تکنیک
  • عوامل فیلم

فیلم وان استین با نام هر نفسی که می کشی متعلق به یک ژانر قدیمی و تاثیرگذار می‌باشد. هیجان این نوع فیلم‌ها یا دادن یک آگاهی از اتفاقی ترسناک در آینده در مخاطب ایجاد می‌شود.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

این فیلم‌ها که نمونه‌ی جدی‌اش در فیلم “دستی که گهواره را تکان می‌دهد” ساخته کورتیس هانسون تجسم یافته است، به ویژه در دهه 1990 محبوبیت زیادی داشتند. زیرا بر اساس ترس از یک واقعه آسیب زا به اندازه کافی قدرتمند برای قطع روابط و انسجام کانون خانوادگی ساخته شده بود.

در این نوع فیلم‌ها یک سایکوپات (نوعی اختلال شخصیت است. مهمترین شاخصه آن عدم حس همدردی\دلسوزی و عدم حس پشیمانی (فقدان عذاب وجدان) پس از انجام کار ناشایست است. این افراد بدون حس ترحم قادر به آزار دادن دیگران هستند.) در اثر موج اختلاف نظر به خانه‌ی قهرمانان نفوذ می‌کند.

همین عنصر اساسی است که سرگرمی پیچیده این ژانر را ایجاد می‌کند. درواقع امنیت خانواده به طور خیانت آلودی تضعیف می‌شود. با این حال، این نوع سرگرمی در فیلم هر نفسی که می کشی وجود ندارد، زیرا خانواده‌ی هدف از قبل غم و اندوه آن‌ها را فراگرفته، بدون این که این توهم و انگیزه برای نابودی در شخصیت شرور فیلم شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های 2021

ساختار روایت ؛ نقد فیلم Every Breath You Take 2021

فیلیپ (کیسی افلک) یک استاد روانشناسی است که سال‌ها پیش پسرش را در اثر تصادف رانندگی که همسرش گریس (میشل موناگان) از آن جان سالم به در برد، از دست داد. فیلیپ با دشواری در پردازش مرگ تصمیم می‌گیرد داستان زندگی خود را به دافنه (امیلی آلین لیند)، بیماری که برای بهبودی به فیلیپ پناه آورده، ارائه دهد.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

وقتی دافنه پس از مدتی به شکل مشکوکی خودکشی می‌کند، فیلیپ بخاطر وجود جیمز یا برادر دافنه متضرر می‌شود. جیمز (سام کلافلین) برادر دافنه، نویسنده‌ای است که از انگلیس برای گذراندن وقت با خواهر و برادرش وارد داستان می‌شود. و از این اتفاق اوضاعش بهم ریخته است.

جیمز که برای برگرداندن کتابی به خانه فیلیپ می‌آید، خودش را وارد زندگی گریس و دخترش لوسی (ایندیا آیزلی) می‌کند و اغوا کردن آن‌ها را هدف خود قرار می‌دهد.

استین به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون “وراثت” و “ترمینال”، روایتی تیره و تار را با یک فضای پوشیده از مه ایجاد می‌کند، و حال و هوای سردی را برای این داستان در نظر می‌گیرد. که با نگاهی به تصادف اتومبیل آغاز می‌شود که کانون خانواده فیلیپ را قبل از بررسی جزئیات رفتار ناامیدانه دافنه، از هم می‌پاشد. اما خودکشی دافنه شروع همه چیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کره ای 2021

این اتفاق اولین اقدام نسبتاً مهم از سوی موری نویسنده فیلمنامه می‌باشد. که سعی دارد تهدیدهایی که فیلیپ و گریس را مورد هجوم قرار می‌دهد فراهم کند. لوسی که به دلیل مصرف کوکائین در کلاس از مدرسه خصوصی بیرون رانده شده است، می‌تواند از لحاظ روانی نقطه ضعف دیگری برای این خانواده برای متلاشی شدن و نفوذ باشد.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

موری برای فیلیپ طراحی خاصی را در نظر گرفته است. فیلیپی که با بیماران ارتباط میگیرد، موازات با آن از عزیزان خود اجتناب می‌کند، و ادعای این را دارد که موفقیت ویژه‌ای با دافنه پیدا کرده و درد خود، مسائل شخصی و تاریکی‌های زندگی خود را با صمیمی کردن رابطه‌ی خود با بیمارش بنام دافنه شرح می‌دهد. که این تصمیم به زودی همه چیز را در زندگی او پیچیده می‌کند.

فیلم هر نفسی که می کشی یک داستان آشنا اما کارساز دارد. با ورود جیمز همه چیز باعث سردرگمی در خانواده می‌شود. جیمز که مردی ظاهراً عادی و دارای جاه‌طلبی‌های ادبی است، از حال و هوایی که بعد از خودکشی دافنه بوجود آمده استفاده می‌کند تا با گریس که بنگاه املاک دارد ارتباط برقرار کند.

و اما لوسی، دختری آسیب‌پذیر که از توجه و همراهی یک مرد هیجان زده است. این فضا جایی را برای توسعه و نفوذ باز می‌کند. اما موری میتوانست این بخش از روایت را جدی تر پرداخت کند. موری تنش را در روان و فضاسازی‌های مربوط به فیلیپ در نظر می‌گیرد.

درواقع محوریت روانشناختی فیلیپ است که به ما آگاهی مشخصی را برای دلهره‌آور شدن روایت می‌دهد. بعد از انتشار اخبار خودکشی دافنه، فیلیپ شروع به از دست دادن بیماران خود می‌کند. و زندگی حرفه‌ای اش نابود می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های 2021

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

فیلم هر نفسی که می کشی سعی دارد با برقراری ارتباط کوتاه جنسی و تعقیب ماشین در اواخر فیلم، چیزی را پیش ببرد. اما این یک تلاش پایدار نیست، زیرا استین بیشتر علاقه‌مند به تصویرهایی است که افلک شکست خورده یا موناگان در یک استخر که به شدت رنگ آبیش فضایی غم‌آلود و افسرده را منتقل می‌کند، را به تصویر بکشد.

فیلم هر نفسی که می کشی در حالی که به نتیجه‌ای نزدیک می‌شود، پتانسیل خود را برای کشش مخاطب بیشتر می‌کند. نشان می‌دهد که فیلمنامه پیچش جالبی خواهد داشت و برای حل مشکلات خود از روانشناسی استفاده می‌کند. و در کنار توانایی‌های فیلیپ به عنوان یک مشاهده کننده رفتار به خوبی پیش می‌رود.

اما باید به این نکته اشاره کرد که در ادامه روایت به نوعی به سمت خشونت پیش می‌رود تا به تماشاگران چیزی سرگرم کننده بدهد. و فیلم به سمت یک فیلم هیجان انگیز استاندارد می‌رود.

اگر نظر من را بخواهید فیلم هر نفسی که می کشی به نظر می‌رسد تولیدی است که در ابتدا فیلمنامه شگفت انگیز بوده و سپس هنگام ساخت فیلم با دستکاری ساختار روایت کمی از حالت روانشناختی‌اش کم شده است. آنچه در فیلم باقی مانده است، به نوعی بررسی سطحی غم و اندوه، هوس و اشتیاق است که به هیچ وجه نمی‌تواند خود را در یک فیلم دلهره‌آور به خوبی تعریف و تشریح کند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم Every Breath You Take 2021

فیلیپ (کیسی افلک) روانپزشکی با سواد است که در دانشگاه هم تریس می‌کند. ثروت، شهرت و سردی او به طور خلاصه در خانه‌ی او که از طرفی به کوهستانی عظیم متصل است، ترکیبی شیک با عمارتی لاکچری، استخر شنا، نقاشی‌های گران قیمت که با آن سطوح بازتابنده تجسم می‌یابد؛ فضایی منفی و سردی را که نشان از افسردگی و شکافی وسیع خانوادگی دارد به تصویر می‌کشد. این طراحی صحنه حس خفقان را هربار که در خانه‌ی کیسی قرار داریم به ما می‌دهد.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

گویا که باید به همراه شخصیت‌های فیلم هر نفسی که می‌کشیم به سختی باشد. استعاره‌ای تقریبا بی‌پروا از بیگانگی فیلیپ با اطرافش که می‌تواند مخاطب را با توجه به این رنگ‌بندی سرد و بی‌روح تحت تاثیر قرار بدهد.

همسر فیلیپ، گریس (میشل موناگان) و دختر نوجوانش لوسی (ایندی آیزلی) به دلایلی که در طول اجرای فیلم مشخص خواهد شد، به وضوح از او کینه دارند. محو شدن مرزهای شخصی و شغلی فیلیپ، که ممکن است به نظر رسد ناخودآگاه برای مطالعه روانشناختی است که توسط وی به عنوان یک درمان تجربی ارائه می‌شود که می‌تواند ذهن آشفته را در جایی که روش‌های قبلی و حتی داروها نمی‌توانند تحت تأثیر قرار دهد، تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، مشکلات در فیلم در تضاد با این تلاش‌ها شدت می‌گیرند و نمی‌شود آن‌ها را کنترل کرد.

جیمز دقیقاً می‌داند که غم، اندوه و روان گریس و لوسی به چه چیزهایی احتیاج دارد. در اینجا مسائل جنسی عنصر اصلی نویسنده و فیلمساز برای پر کردن این خلاء مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های مورگان فریمن

و این احتمال وجود دارد که تضادی طنین‌انداز بین نحوه واکنش دو زن در سطوح مختلف بلوغ نسبت به روابط عاطفی آن‌ها وجود داشته باشد. اما سازندگان فیلم واقعاً تفاوتی بین رفتار گریس و لوسی قائل نیستند، به غیر از تفاوت آشکار بین اینکه گریس به عنوان یک زن متاهل نسبت به کاری که مرتکب می‌شود احساس گناه می‌کند و آن دختر جوان مشتاق تجربیات جدید است.

صحنه‌های گریس و لوسی با جیمز به جز جزئیات سطحی چیز خاصی را به مخاطب ارائه نمی‌دهند و از لحاظ روانشناختی هم جز تکرار یک سری تصاویر چیز دیگری را ارائه نمی‌دهند. تنها چیزی مه می‌شود از این مسئله برداشت کرد این است که زنان در فیلم هر نفسی که می کشی از فیلیپ و جیمز سرزنده‌ترند.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

انگیزه‌های جنسی و خشونت آمیز که می‌خواهد خود را به عنوان زیربنای ساختار روایت قرار دهد اضافی بنظر می‌رسد و به تکرار می‌انجامد. بدون آنکه کاتارسیس جسمی یا عاطفی زیادی ارائه شود.

تکنیک ؛ نقد فیلم Every Breath You Take 2021

فیلم هر نفسی که می کشی، محتوایی از یک خیال انتقام شوم، نسبتا خوب ساخته شده است و نکات بسیار قابل توجهی دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم. از جمله مواردی که بسیار حائز اهمیت در این فیلم جلوه پیدا می‌کند بازی‌های درجه یک، فیلمبرداری درجه یک که امتیاز اصلی و قدرتمند آن توجه فوق‌العاده به جزئیات بصری در طول فیلم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

همین دو نکته می‌تواند ضعف‌های فیلم را بپوشاند. کافیست به رنگ فیلم دقت کنید. به خوبی دلهره را در لابلای فضای سردی که رنگ فیلم وظیفه‌ی آن را برعهده گرفته، به ما منتقل می‌کند.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

اما نکته‌ی مهمی را نمیشود انکار کرد. با کمال تعجب، بزرگترین مشکل فیلم هر نفسی که می کشی در فیلمنامه آن یافت می‌شود. و در نوع ساخت آن توس استین. جایی که نقطه‌ی اساسی و اصلی داستانی از همان ابتدا برای ما آشکار است. شاید با توجه به مفهوم ایجاد دلهره که از آگاهی شکل می‌گیرد این ساختار برای فیلمساز مورد توجه قرار گرفته.

اما صادقانه بگویم هیچ شوک اساسی در فیلم وجود ندارد. و هیچ معما واقعی برای حل شدن در ذهن علاقه مندان به سینما وجود ندارد. و دشوار است تصور کنیم که خانواده مورد توجه در فیلم کمی باهوش باشند. با این حال، تا حدی از این مشکل را، تصاویر خوب و رنگ و لعاب فیلم جبران می‌کند.

به خاطر داشته باشید که این فیلم یک فیلم هیجان‌انگیز خونین با داستانی ساده که به شرح نفوذ یک بیگانه بپردازد، نیست. بلکه تلاشی برای انتقام روانی پیچیده است. بنابراین بسیار مهم است که این فیلم داستان خود را با دقت بسازد، و وقت خود را برای بررسی بخش خاکستری اخلاقی روش فیلیپ، به ویژه با بیمارش بنام دافنه اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

گرچه ممکن است ملاقات با بیمار عادی بنظر برسد، اما رویکردی که موری بعنوان فیلمنامه نویس در نظر گرفته است، متفاوت می‌باشد. تا حدودی در حوزه‌ی روانشناسی سوال برانگیز می‌باشد و موری مراقب است این موضوع را در فیلمنامه خود کاملاً واضح بیان کند. اما این کندی با ارائه‌ی جزئیات کمی ریتم فیلم را کند می‌کند.

با این حال، وقتی که برای فیلم هر نفسی که می کشی صرف می‌کنید می‌تواند لذت بخش باشد. و آنچه به هیچ وجه به تولید لطمه‌ای نمی‌زند فیلمبرداری باشکوه مایکل مریمان است که پیش از این در فیلم از گور برخاسته برنده اسکار و همچنین در فیلم کتاب سبز (2018) نامزد اسکار کار شده است.

نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی
نقد فیلم Every Breath You Take 2021 ؛ نقد فیلم هر نفسی که می کشی

مریمان با بهره‌گیری از شکوه طبیعی ونکوور، کانادا به نفع خود، در حالی که با رنگ‌های سرد و بی‌روح بازی می‌کند تا احساسات حاکم بر فیلم را به تصویر بکشد و تکمیل کند؛ درواقع تصاویر خیره کننده و واضحی وجود دارد که به مخاطبان اجازه می‌دهد تا داخل خانه کلارک قدم بگذارند.

و وقتی وارد شدند، نمی‌توان از دقت در انتخاب و قرار دادن آثار هنری که در سراسر خانه مجلل به تصویر کشیده شده است، فرار کنند. از نقاشی‌های الهام گرفته از هرمان رورشاخ در اتاق غذاخوری گرفته تا عکس بالای اتاق روانپزشک.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های چینی

اگرچه این همه بر اساس بنیادی ساخته شده است که از نظر عنصر غافلگیری فاقد آن است. که باید در این فیلم در این ژانر از عناصر غافل‌گیر کننده استفاده شود که در این فیلم نمی‌توان زیاد دنبال همچین عناصریب اشیم.

به راحتی می‌توان گفت که بسیاری از بزرگترین امتیازات فیلم هر نفسی که می کشی به گروه بازیگران بااستعداد آن برمیگردد. از بازی بسیار خوب ورونیکا فرس گرفته تا بازی باورنکردنی لیند به عنوان زنی که مرگ او تمام این حماسه را شروع می‌کند.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Every Breath You Take 2021

  • به کارگردانی: وان استین
  • تهیه شده توسط ریچارد بی لوئیس، ورونیکا فرس و فرانک بوخس
  • نوشته شده توسط دیوید موری
  • بازیگران: کیسی افلک، میشل موناگان، سام کلفین و ورونیکا فرس
  • فیلمبرداری: مایکل ماریمان
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Every Breath You Take 2021 چیست؟ نظرات خود را در رابطه با نقد فیلم هر نفسی که می کشی با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر