;
coinex

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ روز هفتم با بازی گای پیرس

در این نوشتار به نقد فیلم The Seventh Day 2021 به کارگردانی جاستین پی لانگ می‌پردازیم. در ادامه با بررسی، تحلیل و نقد فیلم روز هفتم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

من عاشق فضای گوتیک این شهر نیواورلئان برای فیلم های ترسناک هستم، اما…

همه چیز بهم می‌ریزد. فیلم روز هفتم همه چیز را با پر کردن کلیشه ادامه می‌دهد. جلوه‌های ویژه وحشتناک کاملا دور ریختنی هستند. فیلمساز همچنین از نیواورلئان برای هر چیزی که ارائه می‌دهد استفاده نکرده است.

فضای شهر احساس خاصی نداشت و همه چیز عادی بنظر می‌رسد. همه چیز جعلی به نظر می‌رسید. متأسفانه بعد از حدود 20 دقیقه تماما علاقه ام را از دست دادم. همه چیز قابل پیشبین است و صحنه‌ای برای ایجاد تعلیق در فیلم وجود ندارد. متأسفانه در مورد این فیلم اندیشه‌ای خلاق حتی اندک وجود نداشت.

هفتمین روز یک فیلم ترسناک آمریکایی در سال 2021 در مورد یک جن گیر مشهور است که برای اولین روز آموزش خود با یک کشیش تازه کار هم تیم می‌شود. همانطور که آنها پیش می‌روند، مرزهای خوب و بد محو می‌شوند و شیاطین خود را آشکار می‌کنند.

نقد فیلم The Seventh Day 2021

روز هفتم

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم The Seventh Day 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • روز هفتم
  • فساد
  • جن زدگی
  • شخصیت پردازی
  • نظر منتقدین
  • عوامل فیلم

ایمان مسیحی، به ویژه کاتولیک، توأم با وحشت است. در واقع، تجمل گرایی هشدار دهنده و نوعی شمایل نگاری ترسناک، همیشه تغذیه‌ی اصلی تامل برانگیز این ژانر می‌باشد.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

در همین راستا، بدیهی است که نویسنده و کارگردان فیلم روز هفتم جاستین پی. لانگ سهم خود را مانند “جن گیر”  و “حس ششم” با مکانیک بصری‌ای که از آن‌ها به عاریه می‌گیرد این فیلم ترسناک ماورا طبیعی با ریشه مذهبی را ترسناک و جذاب می‌کند.

کل تجربه این فیلم قابل تشخیص است. کودک در اختیار، پیرزن وحشت زده، کشیش های بسیار نگران. به جز این، ترس تجمعی قبل از اینکه به چیزی قابل توجه یا از نظر احساسی معنی دار برسد، به طرز عجیبی مضر واقع می‌شود.

لانگ در واقع با فرمول روایت فیلم روز تعلیم ساخته آنتونی فوکوآ به فیلم خود ساختار می‌بخشد. این فیلم در رابطه با «جیک هویت» پلیس تازه کاری است که می‌خواهد به بخش ضد قاچاق مواد مخدر پلیس لس آنجلس به فرماندهی «سرگرد آلونزو هریس» بپیوندد. «هریس» قبول کرده که پیش از پیوستن «جیک» به واحدش، او را امتحان کند و یک روز همراه هم سوار بر ماشین پلیس اش شهر را زیر پا بگذارند.

اما در فیلم هفتمین روز به جای یک روال پلیسی، ما بین دو کشیش مخالف این آموزش و روند امتحان شدن را می‌بینیم.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

گای پیرس با افزوده شدن به فیلم روز هفتم به نقش‌های فرعی در فیلم‌های اخیرش مانند “Bloodshot” و “The Last Vermeer”، پایان می‌دهد و بازیگر نقش اول این فیلم است.

ما ابتدا پدر پیتر را در سال 1995 در بالتیمور ملاقات می‌کنیم، در حالی که به یک کشیش باتجربه در یک مورد شدید جن گیری کمک می‌کند که به طرز وحشتناکی اشتباه پیش می‌رود. (کریس گالوست بازیگر امیدوار کننده “به من آزادی بده” به عنوان پیتر جوان در این صحنه افتتاحیه کوتاه یک اثر ماندگار از خود به جای می گذارد.)

بیشتر بخوانید: 

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بدن پسری که گویا جن‌زده شده، با کبودی و شعله ور شدن شعله‌های آتش از بین می‌رود. و بعد از آن نما به نیواورلئان امروزی بریده می‌شود. جایی که پیتر بزرگتر قرار است با کشیش جوان بنام پدر دانیل ملاقات کند.

مشخصات اهریمنی در سراسر کشور افزایش یافته است و علی رغم موضع مخالفت روزافزون واتیکان در برابر جن گیری، کسی باید باشد تا با این مشکلات دست و پنجه نرم کند.

بنابراین این دو نفره توسط افراد بالادست کلیسا تیمی را تشکیل می‌دهند؛ با این امید که پدر دانیل بتواند بقایای پرونده‌ای با اهمیت بالا را که شامل یک بچه که اخیراً تمام خانواده اش را به قتل رسانده است، اداره کند.

لحظه‌های بعدی به گشت این دو نفر در شهر می‌گردد و به معنای واقعی کلمه به دنبال شیطان در شکل انسان هستند. پیتر با آن لباس شخصی خود و پوشیده از پالتوی مانتویی مانند در تلاش است که اطمینان حاصل کند که وقت خود را با شخصی غیر جدی یا بی استعداد هدر نخواهد داد.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

اما دانیل مرتب و پوشیده از لباس روحانیت، با احترام سعی می‌کند این روند را ادامه دهد. او در اولین مأموریت خود در یک پناهگاه بی خانمان ها شکست می‌خورد و یک انسان بی گناه را هدف قرار می‌دهد.

در حالی که پیتر به درستی یک داوطلب مهربان را به عنوان کسی که جن زده شده معرفی می‌کند. پیتر مانند معلمی موعظه می‌کند و می‌گوید:

شیطان‌ها باهوش هستند و غیرقابل پیش بینی.

به دانیل یادآوری می‌کند که ارواح شیطانی برای رشد و تکثیر در مکان های غیر منتظره پنهان می‌شوند.

نیمه اول و دوم فیلم روز هفتم کاملاً متفاوت است. نیازی به گفتن نیست که در پایان، فیلم از کنترل خارج می‌شود و به مزخرفات می‌پردازد. روز هفتم فاقد اصالت و ترس است که نشانه خوبی برای یک فیلم ترسناک نمی‌باشد.

فقط یک یا دو تصویر است که واقعا در حوزه‌ی ترس در این فیلم برجسته می‌باشد. حتی بدتر از آن پیچش‌های هستند که می‌توان آن‌ها را کاملا حدس زد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال

نه تنها در این فیلم اساساً ترسی وجود ندارد بلکه بعضی از تصاویر جعلی و نخ‌نما به نظر می‌رسند و همین امر باعث می‌شود فضای کلی فیلم را خراب کند. روز هفتم نمی‌تواند از شروع خوبش بهره ببرد و عملکرد پیرس در آن هیچ فایده‌ای برای دستیابی به موفقیت این فیلم ندارد.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

فساد ؛ نقد فیلم The Seventh Day 2021

اشارات مختلف لانگ واقعاً تلاش می کند تا به فساد اداری در کلیسای کاتولیک و حتی سایر ارگانهای سازمانی با قدرت بالا دست بزند.

متأسفانه، تلاش‌های لانگ برای انتقاد از نهادهای عالی با اقتدار و نفوذ در بهترین حالت نیمه کاره به نظر می‌رسد. اغلب اوقات، او فقط چیزهایی را القا می‌کند که به نظر نمی‌رسد جسارت واقعی برای کالبد شکافی را داشته باشد.

علاوه بر این، او به مخاطب وقت کافی نمی‌دهد یا از بینش شخصیت‌هایی که قرار است با آنها همذات‌پنداری کنیم، برخوردار می‌شود.

فیلمی مانند “The Conjuring” ترسناک بود زیرا ما از نزدیک با خانواده‌ای مهربان آشنا شدیم. به همین ترتیب، فیلم “کودک رزماری” ترسناک بود زیرا ما عمیقا درگیر درماندگی قابل رویت مادر تنها شدیم.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

در مقایسه، متن فیلم لانگ فاقد آن جزئیات و ارتباطات اساسی انسانی است که از لحاظ احساسی بیننده را از اتفاقات ایجاد شده آزار دهد.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

جن زدگی ؛ نقد فیلم The Seventh Day 2021

این فیلم با تصاویر قدیمی زیادی از سفر پاپ در کشور و سخنرانی بزرگ آغاز می‌شود. این لحن از تصویرپردازی جنبه‌های مذهبی فیلم را به شکلی درست تنظیم می‌کند.

سپس به یک جن گیری یک پسر کوچک منجر می‌شود که به طرز وحشتناکی اشتباه پیش می‌رود و در واقع خونین تر از حد انتظار اتفاق می‌افتد.

اما بعد از آن بچه شروع به لبخند زدن می‌کند. این اولین نشانه از سری فیلم‌های جن‌گیری می‌باشد. فیلم‌های جن گیری معمولا متکی به چند نکته هستند. دختری به تصویر کشیده می‌شود که پشتش قوس خورده است.

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

 

به دلایلی، این خمیدگی بصری واقعاً تاثیرگذار واقع می‌شود. لبخند در حین درماندگی و دفرمگی فیزیکی می‌تواند تاثیر بسزایی در فضا سازی این نوع فیلم‌ها داشته باشد. فیلم روز هفتم فکر کرده است که انجام این کار می‌تواند جالب باشد. اما نیست.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

شخصیت پردازی ؛ نقد فیلم The Seventh Day 2021

ما بدون دریافت اطلاعات زیادی از آدم‌های فیلم، با برخی از شخصیت ها آشنا می‌شویم. اساساً، شخصیت‌ها کاملاً خشن معرفی و به تصویر کشیده می‌شوند. آیا این شخصیت‌ها همان شخصیت‌هایی هستن که لانگ قصد دارد به ما معرفی کند؟ آیا این شخصیت‌ها همان‌هایی هستند که لانگ می‌خواهد ما با آنها ارتباط برقرار کنیم؟

وادیر دربز بازیگر مکزیکی به عنوان پدر دانیل جوان بازی خوبی رت به نمایش می‌گذارد اما با یک شخصیت کاملاً تخت دست و پنجه نرم می‌کند. در صورتی که او می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد و بهتر از این باشد.

مطمئناً  من از تماشای گای پیرس لذت می‌برم و باید هم ببرم با آن صورت استخوانی و نگاه‌های نافذش که هر نقشی را به جذاب‌ترین شکلش ارائه می‌دهد. اما این چیزی که در فیلم روز هفتم از او دیدم بهترین عملکرد او نیست. در واقع مدت زیادی است که ما بازی خوبی از او نمی‌بینیم.

در عوض، استفن لنگ (نفس نکش) در نقش بسیار کوچکش خوب ظاهر می‌شود. او در واقع بیشترین تأثیر را روی من گذاشت. خوب ، همچنین رابین بارتلت (جزیره شاتر) به عنوان زن داوطلب، هلن، که در این فیلم با افراد بی خانمان کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 که نباید از دست بدهیم!

فیلم قبلی لانگ، The Dark نیز دارای امتیاز بسیار بالاتری است. اگر می‌خواهید جاستین پی. لانگ را به عنوان یک فیلمساز بسیار قوی تر ببینید، باید به جای آن فیلم تاریکی را تماشا کنید.

نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم
نقد فیلم The Seventh Day 2021 ؛ نقد فیلم روز هفتم

نظر منتقدین ؛ نقد فیلم The Seventh Day 2021

تامریس لفلی منتقد سایت معتبر راجر ایبرت در خصوص نقد فیلم هفتمین روز با دادن امتیاز 50 از 100 می‌گوید:

در فیلم روز هفتم نیروی اهریمنی در سراسر کشور افزایش یافته است. و علی رغم موضع مخالف روزافزون واتیکان در برابر جن گیری، با کسی باشد یا کسی مجبور است با این مشکلات دست و پنجه نرم کند تا این فضایی که در کشور حکم‌فرما شده است از بین رود.

بنابراین دو نفر توسط افراد بالادست کلیسا یک تیم می‌شوند. تا با امید تشکیل این تیم که پدر دانیل بتواند بقایای پرونده‌ای با اهمیت بالا را که شامل یک بچه که اخیراً تمام خانواده‌اش را به قتل رسانده بود، اداره کند.

راجر موور منتقد سایت معتبر مووی نیشن در خصوص نقد فیلم هفتمین روز با دادن امتیاز 25 از 100 می‌گوید:

در فیلم‌های جن گیری حال حاضر، هرگز چیز جدیدی وجود ندارد. پیشرفتی که در دهه اخیر در ژانر اتفاق افتاده است این است که شاهد ادغام آن با فیلم خانه اشباح بودیم. یک ترکیب بسیار ساده و راحت، که با دو ستاره برای ایجاد یک ریتم موفق شکل می‌گیرد.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم The Seventh Day 2021

  • ژانر فیلم: ترسناک
  • مخاطب: تماشای این فیلم برای افراد زیر 17 سال توصیه نمی شود.
  • سال انتشار: 2021
  • محصول: آمریکا
  • کارگردان: جاستین پی. لانگ
  • ستارگان: گای پیرس، کیت دیوید و استیفان لانگ

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم The Seventh Day 2021 چیست؟ نظرات خود را در رابطه با نقد فیلم روز هفتم با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر