;
coinex

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟

با مصوب هیئت وزیران قیمت آب و برق در سال جاری افزایش خواهد یافت. اما افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت به چه معناست و چگونه اعمال خواهد شد؟

با مصوبه هیئت وزیران در خصوص افزایش قیمت آب شرب و برق، از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1400، قیمت آب و برق با 7 درصد افزایش اعمال خواهد شد.

همچنین بنابر بند الحاقی لایحه بودجه نیز و بر اساس قوانین و مقررات، اختیار افزایش بهای آب و برق مصرفی به شرکت های دولتی ذی ربط داده خواهد شد. اعمال افزایش تعرفه فقط به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط و تصویب هیئت وزیران امکان ‌پذیر است.

این لایحه در 29 اسفند سال 97 به تصویب هیئت وزیران رسید و بنابر آن، از ابتدای اردیبهشت هرسال، قیمت آب شرب و برق مصرفی مشترکان با 7 درصد افزایش اعمال خواهد شد.

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟

در این ارتباط، محمد حسین متولی زاده، مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت 1400 گفت که قیمت برق و اب هفت درصد افزایش خواهد یافت. او همچنین افزود:

بر اساس این مصوبه، دولت برای افراد کم مصرف تخفیف 100 درصدی در نظر گرفته و مشترکانی که مصرف برق آن‌ها تا یک سوم الگوی مصرف است، شامل تخفیف 100 درصدی می‌شوند.

متولی زاده همچنین تاکید کرد که افزایش تعرفه 7 درصدی الزاما هر سال اعمال نمی شود و به کسانی که کمتر از الگوی مصرف مشخص مصرف انرژی داشته باشند، پاداش نیز تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

بهترین منابع کنکور 1401

وام ازدواج 1400

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت

وزیر نیرو چندی پیش درباره افزایش قیمت اب و برق از اول اردیبهشت ماه 1400 گفته بود:

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟
تعرفه آب و برق در سال 1400

از اول اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تعرفه آب ۷ درصد گران‌ تر محاسبه می‌شود و کسانی که امسال یک ‌سوم الگوی مصرف آب و برق استفاده کنند از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهند شد.

تعرفه آب و برق برای مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، ۷ درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزایش یافته است. رضا اردکانیان در حاشیه افتتاح طرح‌ های پویش هر هفته #الف ب ایران، اظهار کرد:

مصوبه هیات وزیران مربوط به امسال نیست و از سال ۱۳۹۷ وجود دارد و به جای اینکه هر سال ارقام متعددی مطرح شود، دولت عدد واحدی را تصویب کرد که بر اساس آن تعرفه آب و برق از اول اردیبهشت فارغ از اینکه میزان تورم چقدر است، برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند معادل ۷ درصد افزایش یابد.

او همچنین تاکید کرد که در همان مصوبه ذکر شده که افرادی که میزان مصرف آن ها بیش از الکوی تعیین شده باشد، مشمول 16 درصد افزایش تعرفه خواهند شد و برنامه دیگری در این باره وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

وام فوری در سال 1400

وام بازنشستگان 1400

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت

البته دولت نسبت به افزایش تعرفه آب و برق حساسیت زیادی نشان می داد و به نظر با آن مخالف بود. اما به شرط اعمال طرح های تشویقی، این افزایش قیمت را پذیرفت. بر این اساس وزارت نیرو امتیاز رایگان شدن تعرفه ها یا کاهش 100 درصدی قیمت را ارائه داد تا با این روش و البته در موازات افزایش قیمت ها، انگیزه کافی برای مصرف کنندگان برای کاهش میزان مصرف ایجاد شود. به علاوه افزایش دوبرابر تعرفه مصرف پرمصرف ها، عاملی می شود در کنترل این رویه.

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟
تعرفه آب و برق در سال 1400

بحث رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز برای مشترکان کم مصرف از جلسه 4 آذر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حضور رهبری کلید خورد. پس از این حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در سختانی در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نیرو در سال روز ورود امام خمینی به کشور در 12 بهمن 57 اظهار داشت:

قسمتی از سخنان امام (ره) توسط برخی خناسان دنبال می‌شد و آن سخن این بود که ما کاری می‌کنیم که آب و برق برای مستضعفین مجانی شود. خناسان همیشه می‌گفتند چه شد تحقق سخنان امام خمینی در بهشت زهرا، و دولت امروز افتخار می‌کند که این کار را انجام داده است آن هم در سایه تلاش وزارت نیرو و نفت. امروز توانستیم بگوییم برای افرادی که مصرف بسیار کمی دارند که به‌طور طبیعی از اقشار کم درآمد هستند هم برق و هم آب و گاز مجانی است و همه آن پیش‌ بینی ‌های امام در تاریخ تثبیت شد و درست از آب درآمد.

این صحبت های رئیس جمهور، ارجاع مستقیمی است به سخنرانی معروف حضرت امام در 12 اسفند 57 در مدرسه قیضیه که برخی به اشتباه آن را متعلق به روز 12 بهمن و سخنرانی بهشت زهرا می دانند. اما ایده رایگان شدن مصرف آب و برق از کجا کلید خورد و چه مسیری را طی کرد تا نهایتا دولت دوازدهم به چنین تصمیمی رسید؟ با ما در ادامه همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

سود بانکی در سال 1400

بهترین مشاغل سال 1400

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت

حجت الاسلام و و المسلمین حسن روحانی، آذر ماه امسال با اشاره به مصوبه برق امید اعلام کرد که 30 درصد مردم با این مصوبه دارای برق مجانی خواهند شد و این کار در آب و گاز برای بخشی از مردم که کم مصرف و به طور طبیعی جزو اقشار کم درآمد هستند نیز انجام می شود و مردم پول آب و برق و گاز نخواهند داد.

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟
تعرفه آب و برق در سال 1400

چندی پس از این، علی ربیعی، سخنگوی دولت در این باره گفت که دولت یازدهم تصمیمات مهمی در خصوص اصلاح الگوی مصرف اتخاذ کرده است که بر اساس آن مصرف آب، برق و گاز خانوارهای کم مصرف که عمدتا در دهک های پایین هستند، رایگان می شود.

در نهایت اما مشخص شد که در جلسه 4 آذر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران و در حضور مقام معظم رهبری، این طرح کلید خورده است. در آن جلسه و با هدف ارائه راه حل های کوتاه مدت برای کاهش فشارهای معیشتی بر مردم، آیت الله العظمی خامنه ای پیشنهاد کردند که هزینه مصرف آب و برق و گاز محرومان و کم مصرف ها مشابه آنچه در خصوص برق اتفاق افتاده است، رایگان خواهد شد.

بر همین اساس در آن جلسه مقرر شد که از کسانی که مصرف پایین دارند، هزینه ای در قبال مصرف آب و گاز گرفته نشود و تخفیف ویژه نیز اعمال شود و به عوض از پرمصرف ها مبالغ بیشتر و دوبرابری دریافت می شود که کمبود درآمدی دولت را جبران خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

استخدامی های سال 1400

پیش بینی قیمت یورو در سال 1400

این موضوع از سوی برخی مسئولین از جمله حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه و برخی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و غیره مطرح شد که رهبر انقلاب در جلسه شورای هماهنگی اقتصاد بر رایگان شدن آب و برق و گاز برای دهک ‌های پایین و جبران هزینه‌ های دولت از اقشار پرمصرف تاکید داشته ‌اند. پیش از این در پنجاه و پنجمین جلسه سران قوا ، رئیس جمهور گفته بود:

در خصوص موارد تأکید مقام معظم رهبری در جهت حمایت از اقشار کم درآمد، نظیر رایگان شدن آب، برق و گاز برای اقشار ضعیف جامعه، دولت اقداماتی را انجام داده که می ‎ تواند علاوه بر کمک به اقشار ضعیف جامعه به اصلاح الگوی مصرف در کشور بیانجامد. در مورد بخش‌های دیگر نیز راهکار اجرایی همۀ موارد در دستور کار جلسه شورای هماهنگی قرار می‌گیرد.

همچنین رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کرده بود که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا فرمودند آب، برق و گاز باید برای دهک ‌های پایین جامعه مجانی شود و هزینه‌ های دولت در این زمینه می‌تواند با دریافت بهای این خدمات از اقشار پر مصرف جبران شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت سکه در سال 1400

عرضه اولیه های 1400

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت

با تاکید و توجهات ویژه مقام عظمی ولایت مبنی بر رایگان شدن هزینه آب و گاز برای مشترکان کم مصرف، این مضووع در دستور کار دولت قرار گرفت و بعد از گذشت سه هفته از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، این موضوع مصوب و برای اجرا ابلاغ شد.

براساس این مصوبه صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده  با تخفیف صددرصدی محاسبه خواهد شد. همچنین مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آّب آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد،‌ به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ؛ ماجرا چیست؟
تعرفه آب و برق در سال 1400

همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد تا این حکم شامل گازبها و کلیه هزینه های مرتبط با آن از جمله مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی نیز بشود.

مشترکان گاز با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند نسبت بهاصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد،‌ به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

همچنین در پایان برای اطلاع از برخی موارد مهم در سال جدید توصیه می کنیم حتما نگاهی به میزان یارانه در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400 و بهترین سهام برای خرید در سال 1400 داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش قیمت آب و برق از اول اردیبهشت ماه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر