;
coinex

نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه) ؛ هیچ کاری غیرممکن نیست

در این نوشتار به نقد فیلم The Vault 2021 به کارگردانی جومه بالاگوئرو می‌پردازیم. در ادامه با بررسی، تحلیل و نقد فیلم خزانه در سایت تکراتو همراه ما باشید.

فیلمی زیبا، ساده، پر تنش و هیجان. می‌شود از دیدن این فیلم بسیار لذت برد. چون اساساً غیر قابل پیش بینی و سرگرم کننده بود. بازیگری و دیالوگ‌ها با ایده‌ای نسبتا خوب برای آمیختن آن با جام جهانی 2010 که مدتی باعث شد احساس کنم فیلم بر اساس واقعیت ساخته شده است، در جریان بود. چنین برداشتی از یک فیلم برای مخاطب هدف کارگردانان است.

فیلم خزانه (The Vault) حول یک دانش آموخته نابغه مهندسی گام برمیدارد که به گاوصندوق بانک اسپانیا علاقه مند می‌شود. ساختمان بانک بیش از صد سال قدمت دارد. هیچ نقشه‌ای از ساختمان در دسترس نیست و داری یک سیستم امنیتی شامل یک منبع آب زیرزمینی است که در صورت شکسته شدن از دیوارهای آن اتاق که همان گاو صندوق می‌باشد طغیان می‌کند.

فیلم The Vault محصول کشور اسپانیا و در ژانر اکشن، ماجراجویی می‌باشد. در فیلم خزانه بازیگرانی چون فردی هایمور، آسترید برگس-فریزبی، سام ریلی، لیام کانینگهام، خوزه کرونادو و لوئیس توساربه ایفای نقش پرداخته اند.

نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه) ؛ یک دزدی ناموفق

ساختار روایت

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم The Vault 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • ساختار روایت
  • سر فرانسیس دریک
  • شخصیت‌پردازی
  • ژانر فرعی با محوریت دزدی
  • تکنیک
  • حرف آخر

باید بدانید که فیلم خزانه از تعدادی فیلم‌های مشابه وام گرفته است. احتمالاً با فیلم هایی مانند “The Vault” آشنا هستید. کافیست سریال مانی هیست را بخاطر بیاورید که با همین محوریت داستانی پیش می‌رود. بیشتر شخصیت‌های این نوع فیلم‌ها در یک تیم شکل می‌گیرند. در اینجا این تیم به رهبری والتر شکل گرفته است.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

برای آنکه متوجه شوید از فیلمی با این محتوا خوشتان می‌آید یا خیر، باید نگاهی به شخصیت دراماتیک آن بیندازید. با “مغز متفکر” شروع کنید. در فیلم خزانه نام این شخصیت تام (فردی هایمور)، دانشجوی مهندسی فوق العاده باهوش و بسیار پرطرفدار می‌باشد.

مانند هر نابغه‌ای در اینجور فیلم‌ها، تام ایده آلیستی است که عاشق چالش می‌باشد و کل زندگی‌اش را بدنبال چیزی می‌گردد تا اوج هیجان را در آن تجربه کند.

در دانشگاه کمبریج با تام لایبریک (فردی هایمور ، بتس متل) آشنا می‌شویم، یک جادوگر مهندسی که می‌بیند توسط شرکت‌های چند ملیتی مورد توجه قرار گرفته است و به او پول‌های زیادی را پیشنهاد می‌دهند. کاملاً واضح است که تام علاقه‌ای به عضویت در دنیای شرکت ها ندارد.

عصر همان روز درحالی که تام با پدرش شام می‌خورد، کاملا مشخص است که پدرش خوشحال نیست که پسرش از فرصت های شگفت انگیزی که در اطرافش وجود دارد استفاده نمی‌کند.

سر همان میز شام تام از شماره‌ای ناشناخته متنی دریافت می‌کند و که شانس زندگیت من هستم. وقتی تام با لورین ملاقات می‌کند معلوم می‌شود که فرستنده متن ناشناخته زن جوانی به نام لورین می‌باشد.

لورین تام را به دیدن یک مرد می‌برد. والتر. والتر، در مورد گنج گمشده سر فرانسیس دریک و جناح داستانش به تام می‌گوید و مهمتر اینکه او می‌خواهد گنج را پس بگیرد. اما برای اینکه به اعجاب مهندسی بانک اسپانیا بپردازد، او به تام احتیاج خواهد داشت. ذهن تام برای انجام کارهای غیرممکن کافی است. بهمین ترتیب تام روز بعد به اسپانیا پرواز می‌کند.

والتر (لیام کانینگام) کسی است که به دنبال گنجینه هایی در دریا می‌باشد و تیمش از جمله جیمز (سام رایلی) و لورین (آسترید برگس-فریزبی) به او می‌پیوندند تا جعبه متعلق به دزدان دریایی فرانسیس دریک که حاوی سکه‌های خاصی است را پیدا کنند که پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

والتر پس از پیدا کردن آن گنجینه مجبور می‌شود آن را واگذار کند تا به خزانه بانک اسپانیا یکی از غیرقابل نفوذترین خزانه‌ها منتقل شود. والتر مورلند در دادگاه برای حقوق خود در مورد گنج مبارزه می کند، اما فایده ای ندارد.

قاضی حکم می کند که گنج متعلق به اسپانیا است و مقرر می‌دارد که گنج باید فوراً به امن ترین مکان در جهان منتقل شود، خزانه داخل بانک اسپانیا.

لورین در فرودگاه با تام ملاقات می‌کند و او را به ملاقات با بقیه تیم والتر می‌برد. آنها شامل سایمون (لوئیس توسار) هستند، او مردی است که می‌تواند هر آنچه تیم لازم دارد تهیه کند، جیمز (سام رایلی) دست راست قدیمی والتر و یک غواص متخصص، که خوشحال نیست که والتر تام را به گروه می آورد، و آخرین فرد تیم کلاوس (Axel Stein)، متخصص رایانه و کارهای اینترنتی.

تام، داوطلبانه به سایمون می پیوندد و به عنوان بخشی از خدمه نظافت در مرحله اولماموریت و طرح بزرگ والتر اضافه می‌شود. همینجاست که ما متوجه می‌شویم که تام می‌تواند خود را وفق دهد و تحت فشار کار کند. برخی از مهارت‌هایی که بعداً در طول طراحی والتر به شدت می‌تواند مهم واقع شود.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

همانطور که انتظار باید داشته باشید علی رغم داشتن برنامه‌ای کاملاً دقیق، اوضاع برای والتر، تام و سایر اعضای تیم به راحتی پیش نمی‌رود. این مسئله باعث ایجاد تنش می‌شود که لازمه‌ی یک فیلم خوب در ژانر دزدی می‌باشد که برای نگه داشتن و هیجان بیشتر در خاطب لازم است.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که تیم با آن روبرو است رئیس امنیتی بانک اسپانیا، گوستاوو (خوزه کرونادو) می‌باشد. که صادقانه شایسته افتخار کارمند بانک است. زیرا در حالی که همکاران و رئیس او گرفتار تب فوتبال هستند، گوستاوو در تلاش است تا کار لعنتی خود را انجام دهد.

فیلم خزانه به سنت فیلمهایی با محوریت دزدی ساخته شده است و بیشتر فیلم به فرمول اثبات شده پیشینیان خود پایبند است، اما فیلم The Vault همچنین توانست عناصر منحصر به فردی را در خود جای دهد.

بزرگترین مثال برای یک عنصر منحصر به فرد، استفاده‌ی فیلم The Vault از فینال‌های جام جهانی فیفا 2010 بین اسپانیا و هلند به عنوان زمینه‌ای برای یک دزدی بزرگ است. گره خوردن از یک واقعه واقعی مانند جام جهانی فوتبال به روایت فیلم The Vault کمک کرد تا ما این فیلم را با داستانی واقعی اشتباه بگیریم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی 2021

بهترین انیمه های 2021

سر فرانسیس دریک ؛ نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه)

سر فرانسیس دریک یک دریاسالار (۱۵۴۰ –۲۷ ژانویه ۱۵۹۶)، کاپیتان دریا، سیاست‌مدار و دزد دریایی زمان ملکه الیزابت بود. او در ژانویه ۱۵۹۶ بعد از یک حمله ناموفق در پورتو ریکو درگذشت.

او با غارت کشتی‌های اسپانیایی که از قاره آمریکا می‌آمدند اسپانیا را دچار مشکل کرد تا حدی که پادشاه اسپانیا از ملکه الیزابت درخواست سر وی را کرد و ملکه الیزابت بعد از بزرگترین دزدی‌اش شخصاً به استقابل او آمد و گفت:

پادشاه اسپانیا درخواست سر شما را کرده‌است ما همکنون وسیله انجام این کار را داریم.

سپس او را به لقب سر ارتقاء داد. از او به عنوان بزرگترین دزد دریایی تاریخ نامبرده می‌شود.

شخصیت‌پردازی ؛ نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه)

فیلم The Vault بر روی انگیزه های دو شخصیت متمرکز است که به خوبی به تصویر کشیده می‌شود. دیالوگ‌های زیادی وجود دارد که در ظاهر انگیزه شخصیت تام و والتر را نشان می‌دهد. اما در واقع، همه آنچه شما باید بدانید این است: در هم تیمی‌ والتر، تام، هیچگونه ته مایه‌های شرارت دیده نمی‌شود.

تام نمونه کاملی از این نوع شخصیت هاست در این فیلم. او پیشنهاد والتر را می‌پذیرد زیرا سیستم امنیتی بانک اسپانیا یک چالش فنی بزرگ برای او به وجود می‌آورد و به نظر می‌رسد والتر یک دزد شریف است.

تام یک نابغه مهندسی است، که توسط همه شرکت‌های بزرگ نفتی به دلیل طراحی هوشمندانه و موثر خود برای جلوگیری از نشت نفت مورد توجه قرار می‌گیرد. او می‌خواهد با استعدادهای خود به مردم، نه انجمن‌های جهانی کمک کند.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

شخصیت خوبِ تام جایی مشخص می‌شود که تصمیم می‌گیرد برای ورود به خزانه بانک اسپانیا باید به لورین و جیمز بپیوندد. منطق این تصمیم به اندازه کافی ساده است. تام از کسی نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که خودش آمادگی انجام آن را نداشته باشد.

در حالی که تام به عنوان مهم‌ترین شخصیت در فیلم The Vault معرفی شده است، این فیلم جریان بیشتری را به شخصیت والتر پیدا سوق می‌دهد. او به نوعی انگیزه‌ی اصلی را در فیلم دارد. اوست که جعبه‌ی سکه را کشف کرده و از دست داده. جعبه‌ای که می‌توانست او را به فردی ثروتمند تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

حالا آن جعبه داخل خزانه بانک اسپانیا حبس شده است. و او را از تمام آرزوهایش دور کرده. همین جعبه و آرزوهای از دست رفته‌اش هست که الهام بخش طراحی و مدیریت یک دزدی را فراهم میکند. والتر باید راهی را برای نفوذ و دسترسی به یک سیستم امنیتی پیدا کند که تقریباً یک قرن از ساخته شدن آن می‌گذرد. او برای خنثی کردن چالش‌های مکانیکی و فنی، به کسی مانند تام نیاز دارد. فیلم The Vault اصالت چندانی ندارد، و در بسیاری از فیلم‌هایی از این دست موارد مشابه را دیده‌ایم.

فیلم خزانه فاقد عنصر “واو” است که شما را کاملا متحیر می‌کند. این فیلم با برخی از ترفندهای کلیشه ساخته شده است. مانند فاش شدن حقایق در اواخر فیلم. یک منافق در تیم و جلوگیری از پیشروی نهایی گروه برای رسیدن به نتیجه.

با این حال، هر یک از این گزینه‌ها چیز خاصی نیستند و بسیاری از آنها را در فیلم‌هایی با محوریت دزدی مانندMission Impossible، Ocean Eleven و Money Heist دیده‌ایم. شخصیت‌های دیگر فیلم به درستی تعریف نشده‌اند و فقط مانند عروسک‌هایی هستند که برای انجام مأموریت رمزگذاری شده‌اند.

آنها هیچ اتفاق و دیالوگ متقابلی با یکدیگر ندارند. بنابراین، بسیاری از لایه‌های داستان کشف نشده باقی می‌ماند. فیلم Vault the به نظر نمی‌رسد یک فیلم سینمایی مناسب باشد بلکه فقط برای سرگرمی مخاطب ساخته شده و یک فیلم تبلیغاتی تجاری می‌باشد. به طور خلاصه، هیچ فکر و اندیشه و ایده‌ی دیندان‌گیری در این فیلم وجود ندارد.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

ژانر فرعی با محوریت دزدی ؛ نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه)

فیلم هایی با محوریت دزدی زیر ژانر فیلم‌های اکشن هستند. در اکثر فیلم‌های اکشن، آدمهای خوب و بد را به وضوح تعریف کرده‌اند. اما فیلم های با محوریت دزدی مرز بین خوب و بد را از بین می برد، زیرا افرادی که مرتباً مرتکب دزدکی می‌شوند اغلب کسانی هستند که آسیب‌هایی دیده‌اند که این دزدی را حق آن‌ها می‌کند.

فیلم های با ژانر فرعی دزدی برای اکشن و تعلیق طراحی شده‌اند. حتی در شرایط عادی، برنامه ریزی، مشکلات و عملیات در این نوع فیلم‌ها می‌تواند بینندگان را در لبه صندلی‌های خود نگه دارد. اما فیلم The Vault یک دزدی پرمخاطره می‌باشد و کارگردان آن را در میانه مسابقات جام جهانی فوتبال قرار می‌دهد تا تنش و هیجان را دو چندان کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

تکنیک ؛ نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه)

این فیلمساز که از قبل با تعلیق و اکشن آشنایی پیدا کرده است، می‌تواند صحنه‌ها را به خوبی مدیریت کند. تکنیک تدوین در واقع رمز موفقیت این فیلم در ساخت اکشن آن است. با یک محیط بی‌نظیر و باشکوه، چه در داخل و چه در فضای باز، باعث می‌شود همه صحنه‌های ارائه شده بسیار قانع کننده به نظر برسند. همه اینها مطمئناً با وجود بازیگرانی با بازی خوب بهتر به تصویر درآمده‌اند. چه کسانی که به عنوان قهرمان اصلی حضور پیدا کرده‌اند و چه آنتاگونیست (بانک).

فیلمساز برای ایجاد تعلیق بیشتر از زمان بازی فوتبال و هیاهوی تمام نشدنی تماشاچیان استفاده می‌کند. تنش و تعلیق از جایی شروع می‌شود که تیم والتر باید نهایتا تا اتمام بازی کار خودش را بکند. درواقع این جدول زمانی فشرده‌ برای انجام کارهای تیم می‌باشد که باعث افزایش تنش می‌شود. و تعلیق در داخل بانک. جایی که تیم بی سر و صدا، هر حرکت را با دقت و برنامه‌ریزی شده در لابلای تشویق تماشاگران در حال انجتم دادن است.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

از میان ده ها فیلم با محوریت “دزدی” و با مضامین مشابه، فیلم The Vault یکی از سرگرم کننده‌ترین‌ها می‌باشد و می‌تواند تنش خوبی را برای این ژانر فرعی فراهم کند. به شکل غیرمنتظره‌ای، بدون نیاز به جلوه های ویژه و ستاره‌های بزرگ، این موضوع همچنان می‌توانست بسیار موثر بررسی شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های دی سی 2021

حرف آخر ؛ نقد فیلم The Vault 2021 (خزانه)

با سرعت بخشیدن به همه چیز، از تنظیمات و مقدمه‌ها تا برنامه‌ریزی و اجرا، این فیلم لزوماً پر مغزترین و دقیق‌ترین فیلم‌ را با ژانر فرعی دزدی ایجاد نمی‌کند. در پیشروی روایت و داستان، سوالات زیادی بدون پاسخ باقی می‌ماند.

و این قطعاً ساختاری را که در ذهن مخاطب شکل گرفته بهم می‌ریزد و فیلم را برای او ناامید کننده می‌کند. اما این یک تریلر جنایی اکشن است که هنوز هم برای برخی از سرگرمی‌های آخر هفته بدون شک جالب توجه می‌باشد. بینندگانی که واقعاً عاشق این نوع فیلم‌ها هستند ممکن است درگیر جنبه‌های روایی داستان شوند.

نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه
نقد فیلم The Vault 2021 ؛ نقد فیلم خزانه

اما کسی که بیشتر از آنچیزی که در این ژانر برایش آشنا هست و مخاطب حرفه‌ای این نوع فیلم‌ها باشد، بخواهد فیلم The Vault را فیلم خوبی نمی‌داند. در هر صورت لازم نیست که حتما در همچین فیلم‌هایی تعلیق‌های عجیب، غریب و پیچیده را شاهد باشید. گاهی اوقات، نیاز هست یک داستان سرگرم کننده، خوب با حل خلاقانه مشکلات را ببینیم که در این فیلم می‌بینیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم The Vault 2021 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    وقتی که مشخص میشه که با فعال شدن قفل خزانه ، خزانه پر از آب میشه و بعد از چند دقیقه دوباره خالی میشه ، فکر نمیکنید که اولین چیزی که به ذهن هر کسی میرسه اینه که یه مخزن کوچیکه اکسیژن محض احتیاط با خودش ببره ،یعنی حتی اون آقای به اصطلاح خیانت کار هم ترجیح داده که چند دقیقه زیر آب نفس خودش رو حبس کنه و با ریسک بالا بدون اکسیژن شنا کنه ، فکر میکنم این بزرگترین مشکل فیلمنامه بود برای گروهی که فکر همه چیز رو می‌کنه و به سری ترین تجهیزات هم دسترسی داره ، نبود کپسول اکسیژن قابل قبول نیست

    پاسخ