;
coinex

نقد فیلم We Broke Up (ما بهم زدیم 2021) : رنگی اما سیاه و سفید

فیلم We Broke Up جدیدترین اثر کارگردانی شده توسط جف رُزنبرگ است که در ژانر کمدی رمانتیک ساخته شده است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی و نقد فیلم We Broke Up بپردازیم.

فیلم We Broke Up 2021 یک فیلم سبک و پرانرژی درباره یک دختر و پسر جوان است که دو سه روز قبل از عروسی خواهر دختر بعد از سال‌ها رابطه عاشقانه تصمیم به جدایی می‌گیرند اما با این حال به مراسم عروسی می‌روند.

دو بازیگر اصلی این فیلم سینمایی، آیا کَش (Aya Cash) و ویلیام جکسون هارپر (William Jackson Harper) هستند که به ترتیب نقش لوری (Lori) و  داگ (Doug) را بازی می‌کنند. کش بازیگری کم‌کار اما محبوب است که در سریال‌ ابرقهرمانی پسران (The Boys) ایفای نقش داشته است.

جکسون هارپر نیز چند اثر مهم در رزومه خود دارد از جمله میدسامر (Midsommar) و سریال The Good Place. در ادامه نقد فیلم We Broke Up با ما همراه باشید تا به کندوکاو در جنبه‌های مختلف این فیلم برویم.

نقد فیلم We Broke Up : خلاصه داستان

رنگی اما سیاه و سفید

در ادامه این مطلب از تکراتو می‌خوانیم:

  • رنگی اما سیاه و سفید – خلاصه داستان
  • چرا این فیلم ماندگار نیست
  • نظر منتقدان
  • جمع‌بندی
  • عوامل

خلاصه داستان:

به هم زدن با شریک عاطفی هیچ‌گاه راحت نیست به ویژه اگر تنها چند روز قبل از عروسی خواهرتان باشد. در فیلم We Broke Up یک زوج جوان را داریم که در همین موقعیت گیر می‌کنند. حالا باید هر کدام مسیر خودشان را در زندگی پیش بگیرند.

نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم
نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم

اما ترجیح می‌دهند برای اینکه کسی را ناراحت نکنند و جو شاد و سرخوشانه عروسی در خانواده و فامیل را با یک خبر ناخوشایند مکدر نکنند؛ تا بعد از عروسی این خبر را بین خودشان نگه دارند.

این تصمیم آنقدرها هم ساده نیست و در شرایطی به چالش کشیده می‌شوند و با خودشان می‌گویند کاش همین الان همه چیز را لو بدهم. البته در بسیاری از سکانس‌ها هم عکس این موضوع اتفاق می‎‌افتد و دو کاراکتر از خودشان می‌پرسند نکند تصمیمشان مبنی بر جدایی کار اشتباهی بوده و رابطه‌ای که سالیان سال بر آن سرمایه‌گذاری عاطفی کرده بودند هنوز جای امید برای ادامه و بهبود دارد.

اما چطور شد که بعد از این همه مدت به هم زدند؟ (این قسمت حاوی اسپویل نیست و در تریلر آمده است) بعد از سالیان سال با هم بودن، همه انتظار داشتند عروسی بعدی متعلق به لوری و داگ باشد. وقتی بالاخره داگ از دوست‌دخترش درخواست ازدواج می‌کند، لوری از قبول کردن سر باز می‌زند و سوالاتی را مطرح می‌کند که در نهایت داگ تصمیم می‌گیرد وقتش رسیده تا هر کدام پی سرنوشت خود را بگیرند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

این فیلم بر موضوع مهمی دست گذاشته که کمتر شاهد دیده شدن بر پرده نقره‌ای هستیم. شک و دودلی در روابط رمانتیک را شاید هر انسانی نه یک بار بلکه ده‌ها بار در طول زندگی خود تجربه کند.

تصمیم در مورد آینده رابطه عاطفی حتی با وجود گذشت سالیان، موضوع پیچیده‌ای است که فاکتورهای بسیاری در تصمیم نهایی دخیل هستند. فاکتورهایی که ممکن است گاهی تصمیم‌گیری را برای هر کسی سخت و دشوار کنند.

نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم
نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم

فیلم در یک اقامتگاه در دل طبیعت جنگلی ادامه پیدا می‌کند. این اقامتگاه با کابین‌های چوبی و استخرهای نه چندان لوکس، حس و حال یک کمپ تابستانی را القا می‌کند. گویی لوری و خواهرش بعد از سال‌ها فرصت زنده کردن خاطرات گذشته و لذت بردن از زندگی در کنار هم را بدست آورده‌اند.

عروس، بی و داماد، جیسون به مهمانان اصرار می‌کنند که همه باید در یک بازی شرکت کنند؛ بازی‌ای که باز هم یادآور حس و حال کمپ‌های تابستانی در بسیاری از فیلم‌های آمریکایی است.

لوری و داگ با مقابل هم قرار گرفتن در این بازی‌ها، اختلافات قدیمی‌شان سر باز می‌کند که باعث می‌شود بیشتر در مورد خودشان فکر کنند.

اوضاع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که مادر لوری به این موضوع که بی و جیسون هم قبل از عروسی دچار دودلی شده بودند اشاره می‌کند. نکته جالب توجه در این فیلم کمدی رمانتیک، بر خلاف سایر همتایانش این است که لوری علاقه‌ای به ترمیم رابطه عاشقانه‌اش ندارد و داگ هم وقتی برای فکر کردن به لوری ندارد. هر دو آنقدر درگیر وظایفشان در عروسی هستند که تنها نقطه اتصالشان به یکدیگر، رازی است که در دل با خود حمل می‌کنند؛ خبر جدایی‌شان.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی 2021

بهترین انیمه های 2021

سنت‌شکنی دیگر We Broke Up 2021 در این است که با وجود سیاهپوست بودن داگ، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود. به نظر می‌رسد بالاخره از فاز فیلم‌هایی مانند Get Out خارج شده‌ایم. فیلم‌هایی که همه از Guess Who’s Coming To Dinner? (حدس بزن چه کسی برای شام میاد؟) ناشی شده‌اند؛ یک فیلم ساخته شده در سال 1967 با بازی کاترین هپبورن که داستان دختر سفیدپوستی را روایت می‌کند که نامزد سیاهپوستش را به خانواده‌اش معرفی می‌کند.

فیلم We Broke Up دینامیک و پویایی خوبی در تقسیم بار دراماتیک داستان بین دو کاراکتر برقرار کرده است. مانند هر رابطه دیگری در دنیای واقعی، عشق لوری و داگ هم امری دو طرفه است. گاهی این ناامید می‌شود، گاهی آن. گاهی این حق دارد، گاهی آن.

همچنین تناسب خوبی بین لحظات خنده‌دار و شاد در مراسم پیش از عروسی و غم اندوه ناشی از جدایی وجود دارد به گونه‌ای که هیچکدام دل مخاطب را نمی‌زند.

هرچند گاهی بیشتر دلمان می‌خواهد تا سر از کار این دو جوان دل شکسته دربیاوریم تا رسم و رسومی که گویا تمامی ندارند اما در کل We Broke Up 2021 حداقل نصف نمره را می‌گیرد.

نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم
نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم

همچنین فیلم در همراه کردن مخاطب با خودش خوب عمل کرده و این عدم توانایی در قطعی کردن تصمیم را به ما هم انتقال داده است به گونه‌ای که گاهی دلمان می‌خواهد لوری پیشنهاد ازدواج داگ را بپذیرد یا حداقل هر چه زودتر آشتی کنند؛ از آن طرف هم دلمان می‌خواهد جدایی‌شان را بپذیرند و تصمیم نهایی را بگیرند چرا که منطقاً اختلافات باید مانع از ادامه رابطه این دو نفر بشود.

رُزنبرگ، کارگردان و یکی از دو نویسنده این فیلم پیش از این در پروژه The Good Place با جکسون هارپر همکاری داشته است و در مقام دستیار کارگردان در برخی از اپیزودها به تیم تولید کمک کرده است.

بنابراین با هم غریبه نبوده و به شم و خم کار کردن با یکدیگر کاملا آشنا هستند. هرچند رابطه‌ای که هسته اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد عاری از مشکل نیست و بسیار پیچیده است اما در نهایت کارگردان به زیبایی تمام لحظات تلخ و شیرین را در یک پکیج متناسب ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های زمستان 2021

بهترین فیلم های کره ای 2021

نقد فیلم We Broke Up : چرا این فیلم ماندگار نیست

علیرغم تمام خوبی‌ها، فیلم نقاط ضعفی هم دارد که باعث می‌شود فیلم به یاد ماندنی و ماندگار نباشد. کاراکتر داگ و لوری به خوبی شرح داده نمی‌شود. واقعا نمی‌دانیم هر کدام به تنهایی چجور آدمی هستند، و با هم چجور زوجی هستند.

رابطه‌شان حس و حال ندارد و هرچند هر کدامشان بازیگران خوبی با رزومه خوب هستند به نظر می‌رسد انتخاب بازیگران زیاد هوشمندانه نبوده است. به بیانی دیگر، با دیدن این زوج با خودمان می‌گوییم “به هم نمیان.” و چه خوب که در دنیای واقعی عاشق هم نیستند چون بودنشان در کنار هم زیاد با عقل جور در نمی‌آید.

در فیلم‌های رمانتیکی که ماندگار می‌شود، بین دو طرف رابطه، یک کشش و جوشش طبیعی وجود دارد که باعث می‌شود فراموش کنیم در حال تماشای فیلم هستیم و به درون این جهان پراحساس کشیده می‌شویم.

از آن طرف، نویسندگان راجع به این که “عشق چه شکلی است؟” تصور سفت و سختی دارند که احتمالا تحت تاثیر فیلم‌های هم ژانر We Broke Up شکل گرفته است.

نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم
نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم

در واقع اگر از آن‌ها بخواهیم تا برایمان عشق و روابط رمانتیک را شرح دهند، احتمالا جوابی تکراری می‌گیریم که بارها و بارها در بیشتر کتاب‌ها خوانده‌ایم، در بیشتر آهنگ‌ها شنیده‌ایم و در بیشتر فیلم‌ها دیده‌ایم.

خود فیلم هم از این مشکل رنج می‌برد. دلیلی ندارد تا عشق لوری و داگ را دو سال بعد کامل از خاطر نبریم چرا که روح ندارد و صرفاً چند دیالوگ از فیلمنامه است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

کارگردانی هنری فیلم هم خوب از آب درنیامده چرا که از فضای فیلم حس بخصوصی را نمی‌توان دریافت کرد. فیلم از نظر بصری امضا ندارد و جهانی را به تصویر کشیده که بود و نبودش برایمان اهمیت ندارد به خصوص بعد از تمام شدن فیلم.

به علاوه، اگر واقعا این دو نفر ده سال است که با همند و حتی با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند، حداقل باید نحوه درست گفتگو کردن را یاد گرفته باشند. اگر داگ بعد از این همه مدت نمی‌داند که لوری در برابر یک خواستگاری یهویی چه واکنشی نشان می‌دهد و اگر در تمام این زمانی که با هم گذارنده‌اند یاد نگرفته که لوری دیدگاهش و حسش نسبت به ازدواج با او چیست، شاید همان بهتر که جدا شوند.

اگر بخواهم بیش از این هم سخت‌گیر باشم، باید بگویم که عنوان فیلم هم چنگی به دل نمی‌زند و گویا کارگردان اندک خلاقیتی در نام‌گذاری این اثر سینمایی بکار نبرده است.

پوستر فیلم هم بسیار ضعیف کار شده است. در حالت ایده‌آل پوستر یک فیلم باید مخاطب را به دیدن فیلم ترغیب کند، امری که طراح این پوستر از پس انجامش برنیامده است.

از طرفی هم باید گفت، داستان زوجی که تازه به هم زده و برای حفظ ظاهر با هم به عروسی می‌روند، در قالب کمدی رمانتیک نمی‌گنجد. شاید اگر کارگردان دیگری این ایده اصلی را با دو بازیگر متفاوت در ژانر درام با فرم و حس و حال متفاوتی می‌ساخت، خیلی بیشتر می‌توانستیم به عنوان مخاطب با آن ارتباط بگیریم.

نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم
نقد فیلم We Broke Up ؛ نقد فیلم ما بهم زدیم

در ادامه نقد فیلم We Broke Up با ما همراه باشید تا چند نظر از منتقدان سینما را با هم بخوانیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های مورگان فریمن

بهترین فیلم های موزیکال

نقد فیلم We Broke Up : نظر منتقدان

تیو باگ بی / نیویورک تایمز

این فیلم برای پرداختن در صحنه‌های خنده‌داری که به احساسات و عواطف یک زوج تازه جدا شده، زیاید تنش‌زا است. لحن فیلم ممکن است برای کسی که دل شکستگی را تجربه کرده‌اند آشنا باشد اما این تجربه سطحی فرصت بسیار کمی برای سرگرمی یا تامل فراهم می‌کند.

لیسا کندی / وِرایتی

این فیلم با کاراکترهایش واقعاً خسته کننده است. از آن طرف هم هیچ علاقه‌ای به خلق آدم‌ بدهایی ندارد که باعث جدا ماندن این دو نفر و یا اشتی کردنشان بشود. در نهایت همه زوج‌ها خودشان بدون کم گرفتن از کسی مشکلات رابطه را حل می‌کنند.

Josh At The Movies

با نشان دادن این زوج در بدترین حالتشان، مخاطب دوست دارد تا این دو باز هم به هم بپیوندند… هر چند هیچگاه باورم نشد این دو نفر واقعا عاشق هم هستند. داگ طرف دلسوزتر ماجرا است. با این حال هر دو کاراکتر ایراداتی دارند و کامل نیستند. فیلمنامه از ساده‌سازی رابطه آن‌ها امتناع ورزیده و با موشکافی دقیقی بررسی‌شان می‌کند.

Mark Reviews Movies

هیچوقت به جواب محکمی برای این سوال که چرا لوری و داگ دیگر یک زوج نیستند نمی‌گیریم، جز اینکه اهدافشان در زندگی دیگر هم‌راستا نیست هرچند که با هم و با عشقی که به هم داشته‌اند رشد کرده‌اند. این شاید هوشمندانه‌ترین جنبه فیلم  باشد. رمز و رموز چیزی که آن را به نام عشق می‌شناسیم، پاسخ ساده‌ای ندارند. پس چرا یک فیلم که راجع به پایان یک رابطه ساخته شده باید آن را بداند؟ این فیلم اجازه می‌دهد تا سوالات و جواب‌ها همانقدری که لازم است، و همانقدری که در یک همچین موقعیتی ممکن است، پیچیده باشند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های هندی 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

Dennis Schwartz Movie Reviews

“این فیلم گوشخراش است. فیلمی که تمام نت‌های اشتباه در ملودی ژانر کمدی رمانتیک در یک عروسی را می‌نوازد. در حالی که مهمانان عجیب و غریب رفتار می‌کنند؛ این دو نفر در روندی معذب‌گونه درد و غم خود را برای هم فاش می‌کنند.عمق زیادی ندارد. نه سرگرم‌کننده است و نه روشن‌گر.”

کانر پتری / سی. آر. پی. رایتز

We Broke Up یک عاشقانه بسیار واقعی استکه در آن شاهد پایان یک دهه عشق‌ورزی هستیم. فیلم ناراحت‌کننده است ولی نه طوری که با آن اشک بریزید و زجه بزنید. در عوض به شما می‌آموزد که هرچند ممکن است کسی را تا آخر عمر دوست داشته باشید، اما این به خودی خود باعث نمی‌شود تا بخواهید ادامه زندگیتان را با او شریک شوید.

نقد فیلم We Broke Up : جمع‌بندی

در کل باید گفت فیلم We Broke Up فیلم بدی نیست. ضعیف نیست ولی ماندگار هم نیست. اگر به دنبال دیدن یک کمدی رمانتیک خوب و دلنشین می‌گردید و می‌خواهید یکی دو ساعتی را بین سکانس‌ها و دیالوگ‌های شیرین یک فیلم گم شوید، گزینه‌های بسیار بهتری از We Broke Up 2021 برای گذراندن وقت باارزشتان وجود دارد. این فیلم بد نیست اما حرف جدیدی نمی‌زند، یا حتی حرف‌های تکراری را با عبارات جدیدی نمی‌زند.

عوامل فیلم We Broke Up

  • مدت نمایش: 80 دقیقه/ سال ساخت: 2021
  • کارگردان: جف رزنبرگ
  • نویسندگان: جف رزنبرگ، لارا جکمین
  • تهیه کنندگان: استیو آویلس، لری بابین، لورنس بِین، پیتر بوان، میسون نوویک
  • بازیگران: آیا کش، ویلیام جکسون هارپر، سارا بولگر، تونی کاوالرو، پری گیلپین
  • انتخاب بازیگران: کریسی فیوریلی، آماندا لنکر
  • فیلمبردار: اندرو آیلو
  • آهنگساز: نیک سنا
  • طراح لباس: الکسیس جکز
  • تدوین: استفانی کازنوچا
  • کارگردان هنری: زویی زویی شین

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم ما بهم زدیم 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر