;
coinex

نقد انیمیشن Spirit Untamed (روح رام نشده 2021) ؛ شجاعتی که شکل نمی‌گیرد

در این نوشتار به نقد انیمیشن Spirit Untamed به کارگردانی الین بوگان و انیو تورسان می‌پردازیم. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

سکانس‌های اولیه در انیمیشن Spirit Untamed امیدوار کننده نیستند. ام طرح این انیمیشن به آرامی شکل می‌گیرد و خودش را به بیننده نشان می‌دهد. برای مدتی به نظر می‌رسد که این فیلم چیزی بیش از دختری نخواهد بود که بر روی اسب سوار می‌شود و شما او را در حال اسب‌سواری خواهی دید و محکوم به لذت بردن از همین ایده هستید.

هنگامی که لاکی و دوستان جدیدش ابیگل (مکنا گریس) و پرو (مارسای مارتین) برای شکست هندریکس دست به یکی می‌کنند، سرعت قابل توجه و ریتم مناسب و مساعد را در ساختار روایت حس خواهید کرد.

برای خواندن نقدی متفاوت بر انیمیشن اسپیریت رام نشده می‌توانید به صفحه نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها در سایت فیگار مراحعه بفرماید.

داستان در مورد یافتن شجاعت شما در زندگی است. اسپیریت به لاکی نشان می‌دهد که چگونه باید با مشکلات روبرو شود و او نیز به نوبه خود این الگو را برای دوستانش مورد توجه قرار می‌دهد. استعاره‌های نسبتا خوبی برای بچه‌ها در این انیمیشن می‌بینید. مثلا این مسئله که گاهی اوقات شما مجبور هستید کارهایی را انجام دهید که به نظر شما ترسناک است، اما با آرامش برخورد کردن با آن و ثابت نگه داشتن آن در وجود خود می‌تواند به شما کمک کند تا ترس را از بین ببرید.

نقد انیمیشن Spirit Untamed

روحی که آزاد نمیشود

نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده
نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده

با ادامه انیمیشن اسپیریت رام نشده، تنش بین لاکی و جیم نیز افزایش می‌یابد. هر کسی که بالای ده سال داشته باشد، مدتها قبل از اینکه داستان و روایت به این مرحله برسد، می‌داند که چه چیزی در جریان است و چه اتفاقی قرار است بیفتد.

با این وجود، روش تأثیرگذاری Spirit Untamed کار خودش را نسبتا انجام می‌دهد. جیم که در گذشته از لاکی دور شده بود، اکنون تمایلی به انجام هر کاری که ممکن است آنها را از هم جدا کند، ندارد. به خصوص اگر این تمایل در حوزه‌ای باشد که برای همسرش اتفاق افتاد. همسر جیم یعنی مادر لاکی در حین سوارکاری جان خود را از دست داده است. لذا همه‌ی ترس و آشوب در این خانواده به خاطر مسائلی است که در عالم سوارکاری و پیرامون اسب اتفاق افتاده است.

شجاعت تازه کشف شده دخترش، غریزه والدین او را برای محافظت از خود بروز می‌دهد. با این حال، او نه می‌خواهد و نه به حفاظت احتیاج دارد، زیرا او در حال استفاده از قدرتی است که در تمام مدت درونش بوده است اما هنوز در دسترس نبوده است. این پویایی منجر به مسئله مطلوبی می‌شود که به بچه ها یادآوری می‌کند که دوست داشتن و دوست داشتن چقدر مهم است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It)

نقد فیلم کروئلا (Cruella 2021)

انیمیشن را نمی‌شود بین انیمیشن‌های خوب و تاپ در نظر گرفت اما می‌شود نمره قابل قبولی را به آن داد، به خصوص در صحنه‌های مربوط به فضای باز بسیار گسترده که داستان در آن اتفاق می افتد. سبک بصری گرم در انیمیشن اسپیریت رام نشده باعث میشود روایت Lucky و Spirit زنده به نظر برسد.

با وجود این و چندین ویژگی مثبت، Spirit Untamed در سطح خوبی برای سطح Pixar نیست. فاقد غنای قصه گویی و نوآوری بصری متحرک است. این فیلم برای بچه های نه سال و کمتر ساخته شده است، و اگر شما پدر و مادری هستید که می‌خواهید این انیمیشن را با پیش فرض انیمیشن‌های دیگر ببینید، تنها چیزی که شما گیرتان خواهد آمد احساس خوب است و لاغیر.

نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده
نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده

خاله کورا به این نتیجه می‌رسد که وقت آن رسیده که لاکی، پدرش و شهری را که او و مادر مرحومش در میرادرو زندگی می‌کنند، بشناسد. لاکی که به دنیایی برخلاف آنچه که در ساحل شرقی به آن عادت کرده است، رها شده، شروع به کاوش در این شهر می‌کند و سعی می‌کند از موقعیت بهتر استفاده کند.

همانطور که در ابتدای نقد گفته شد او با دو اسب سوار محلی، ابیگیل استون (مکنا گریس) و پروو گرنجر (مارسای مارتین) دوست می‌شود. به زودی، لاکی می‌فهمد که اسپیریت توسط یک دلال اسب (والتون گوگینز) که قصد فروش آن را به بالاترین قیمت دارد، گیر افتاده است. این سه دوست تلاش می‌کنند تا اسپیریت را نجات دهند و از بقیه اسب‌های وحشی جدایش کنند.

صداپیشگان عالی هستند. جیلنهال و مور توسط گروه بازیگران جوانی که نمایش‌های برجسته ای ارائه می‌دهند در رده های بعدی قرار دارند. از حق نگذریم، انیمیشن با چندین سکانس خیره کننده جدای از جزئیات آن می‌تواند خود را غنی نشان دهد. مورد علاقه من زمانی بود که لاکی اسپیریت را از آب رد می‌کند که با شکوه ترین بازتاب ها را دارد.

تفاوت در نورپردازی و رنگ بین شهر کوچک و اطراف اسپیریت، عمق داستان را بیشتر می‌کند. در حقیقت نحوه عکس العمل انسان‌ها در برابر اسپیریت نشان دهنده این روایت است که او به کجا تعلق دارد، حیوانات وحشی شایسته وحشی بودن هستند یا خیر؟ آیا آن‌ها وحشی هستند یا در دنیای وحشی‌ها وحشی انگاشته می‌شوند؟

نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده
نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده

همانند هر فیلم حیوانی، فراز و نشیب هایی نیز در این انیمیشن هم وجود دارد. خوشبختانه، به غیر از مادر خوش شانس خارج از تصویرهای این فیلم، هیچ کس صدمه ای نمی‌بیند. جای تعجب نیست که لاکی خود را در پیوند با اسپیریت می‌بیند و آخرین چیزی که هر یک از ما می‌خواهیم ببینیم از بین رفتن و محو شدن اسپیریت است. از آنجا که این فیلم ها به همین ترتیب روایت می‌شوند و به تصویر کشیده می‌شوند، مای مخاطب نیز با حیوان ارتباط برقرار می‌کنیم. اگر این اتفاق در اینگونه انیمیشن‌ها نیافتد حتما آن انیمیشن را باید به سطل آشغال که هیچ، حتما باید از روی کره زمین محوش کرد.

لاکی (ایزابلا مرسد) که مادرش را هنگامی که کودک نوپایی بود از دست داد، توسط عمه کورا (جولیان مور) تربیت شده است و در حال تبدیل شدن به یک بچه کنجکاو است که به طور تصادفی اولین رابطه سیاسی آلود خود را با نقل مکان کردن به هم می‌زند. همانطور که گفته شد لاکی برای تابستان به جای دیگر فرستاده می‌شود تا از مشکلات دور شود، و دوباره با پدر بیگانه خود، جیم (جیک جیلنهال)، مردی که نمی‌توانست با مرگ همسرش کنار بیاید، پیوست. اکنون، 10 سال بعد، سعی می‌کند با واقعیت پدر بودن مقابله کنید.

لاکی با استقرار در شهر میرادرو، وقتی با پروو (مارسای مارتین) و ابیگیل (مکنا گریس) دوست می‌شود، اما توجه او به سمت اسپیریت، یک اسب نر وحشی جلب می‌شود با برقراری تماس با آن اسب، لاکی بعد از مدت‌ها دوستی پیدا می‌کند که می‌تواند با آن به آرامشی خاص برسد و دنیای درون خود را برون بریزد.

“Spirit Untamed” لحظه تیره تری برای پس زمینه Lucky ایجاد می‌کند، زیرا کودک مادر خود را به دلیل همان ارتباط با اسب و سوارکاری از دست می‌دهد و جیم تصمیم می‌گیرد با سخت شدن کار ، فرزند خود را رها کند و مراقبت از دختر را به عمه کورا سپرد.

نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده
نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده

فیلمنامه وارد شیارهای عمیق آسیب نمی‌شود، اما با احساس گناه‌کار تقریباً فلج کننده جیم مقابله می‌کند. به خوبی از انتخابی که یک دهه پیش انجام داده آگاه است، امیدوار است که دوباره با لاکی ارتباط برقرار کند زیرا فیلم چنین نگرانی های پدر غایب را در سراسر کشور گسترش می‌دهد. دنیای لاکی پس از مشاهده اسپیریت در کنار خود وارونه جلوه‌گر می‌شود، ماشین‌های جغجغه ای دیگر کارساز نیستند. این عشق در نگاه اول است،

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های کره‌ای ۲۰۲۱

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

اگر از طرفداران فیلم های انیمیشن هستید، ممکن است نام Spirit برای شما آشنا به نظر برسد. Spirit Untamed، بسیار رها، به فیلم انیمیشن Dreamworks: Stallion of the Cimarron در سال 2002 ارتباط دارد. در آن فیلم صدای مت دیمون به عنوان اسبی دیده می‌شد که آرزو دارد آزاد بماند و از تجاوزات انسان‌ها رها شود تا جایگاه خود را در هدایت گروهی از نریان وحشی پیدا کند.

اینکه چرا آنها تصمیم گرفتند این داستان را ادامه دهند مشخص نیست، اسپیریت در یک سری برنامه های تلویزیونی زنده مانده است اما اگر Spirit: Stallion of the Cimarron پیرو چیزی باشد که دنباله آن را تقریباً 20 سال بعد توجیه کند، من از آن بی اطلاع هستم.

انیمیشن Spirit Untamed انیمیشن خاصی نیست. رنگ آمیزی دلپذیر است، طراحی شخصیت ها شایسته است و داستان به نوشته‌هایی که برای رسانه های کودک نشاط آور و مثبت می‌باشد، نزدیک است. من مخاطب با این سن در نظر گرفته شده برای این فیلم نیستم. در حالی که ترجیح می‌دهم رسانه های کودکان همه‌ی مخاطبان را با هر سنی مورد توجه قرار دهد و همه را از هر لحاظ غنی کند و پیامی بزرگتر را منتقل کند.

نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده
نقد انیمیشن Spirit Untamed ؛ نقد انیمیشن روح رام نشده

عوامل فیلم ؛ نقد انیمیشن Spirit Untamed

  • کارگردان: الین بوگان، انیو تورسان
  • تهیه کنندگان: کارن فاستر، تیم پاور
  • نویسندگان: جان فوسکو، کریستین هان، کاترین نولفی، اری والینگتون
  • صدا پیشگان: جیک جیلنهال، جولین مور، ایزابلا مرسد، مارسای مارتین، مک کنا گریس

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص بررسی و نقد انیمیشن Spirit Untamed چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    این انیمیشن نماد فمنیسم به تمام معناست

    پاسخ