;
coinex

واردات غیر قانونی آیفون ممکن اما قانونی، غیر ممکن است

به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در حال حاضر واردات غیر قانونی آیفون ممکن است اما به طور قانونی چنین امکانی نیست.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات مربوط به تامین ارز، واردات آیفون قانونی اما غیرممکن است و در مقابل، واردات غیرقانونی آیفون، ممکن اما غیرقانونی است، از منتفی شدن تهاتر ارز خشکبار و موبایل خبر داد.

محمدرضا عالیان با تاکید بر اینکه واردات آیفون مسافری نیز دردسرساز است گفته که موبایل‌های بالای 600 دلار نیز همچنان در گمرک باقی مانده‌اند چراکه ارز مورد نیاز آن‌ها تامین نشده است. در حال حاضر البته ارز برای سفارش گوشی‌های زیر 600 دلار هم در کار نیست.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون 13 پرو مکس با آیفون 13 پرو

واردات غیر قانونی آیفون ممکن اما قانونی، غیر ممکن است

آنطور که بانک مرکزی گفته بود، قرار بود در تالار دوم از ارز حاصل از صادرات خشکبار، واردات موبایل‌های بالای 600 دلار تامین شود، اما با توجه به اینکه صادرات خشکبار ارز مورد نیاز را فراهم نکرده است و قیمت‌های اعلامی حتی از قیمت بازار آزاد نیز بیشتر بوده، این امر محقق نشده است.

بانک مرکزی هم در واکنش تالار دوم را بسته و تخصیص ارز حاصل از خشکبار برای واردات موبایل منتفی شده است. در نتیجه و تا زمان تصمیم‌گیری‌های بعدی، وضعیت واردات موبایل کاملا بلاتکلیف است.

محمدرضا عالیان با تاکید بر اینکه مشکل در واردات گوشی منجر به رشد واردات گوشی به طور مسافری شده است، گفت:

از اول سال تا ۲۲ خرداد حدود ۱۰۰ هزار دستگاه موبایل از طریق رویه مسافری وارد کشور شده که ۹۰ هزار دستگاه از آن‌ها آیفون بوده که عمدتا به صورت قاچاق و سوء استفاده از رویه مسافری به کشور وارد شده است.

او در ادامه نیز گفت که تنها از ابتدای خرداد ما تا 22 خرداد، 40 هزار گوشی به طور قاچاق وارد کشور شده است. این در حالی است که سال گذشته آمار واردات مسافری به علت امکان واردات قانونی به مراتب کمتر بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین گوشی تا 8 میلیون تومان

واردات مسافری و رشد قاچاق موبایل

به گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در حال حاضر، هزینه واردات برای موبایل‌های بالای 600 دلار، 24.5 درصد است و این در حالی است که هزینه واردات به روش مسافری 21 درصد است. این اختلاف سبب شده تا فرایند واردات کالای قاچاق با سو استفاده از روش مسافری افزایش یابد، تا جایی که این روند نسبت به سال گذشته رشدی 4 برابری داشته است.

واردات غیر قانونی آیفون

آقای عالیان با تاکید بر اینکه بخشی از درآمد دولت از طریق سو استفاده از روش مسافری از دست می‌رود و در قالب ارز و به طور غیرقانونی از کشور خارج می‌شود گفت:

این وضعیت منجر به فشار تورمی ارز در بازار آزاد می‌شود. مصرف کننده هم کالای بدون پشتوانه مصرف می‌کند و در نهایت کل زنجیره تامین و عرضه موبایل و مصرف کننده آسیب می‌بیند.

او با اشاره به اینکه واردات قانونی آیفون و دیگر موبایل‌های بالای 600 دلار ممنوع نیست، اما امکان‌پذیر هم نیست گفت که واردات غیر قانونی آیفون ممکن اما قانونی، غیر ممکن است.

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که اخبار ممنوعیت واردات آیفون منتشر شد، اما تنها چند روز بعد این ماجرا به اختلالی سیستمی نسبت داده شد و اعلام شد که ممنوعیتی در واردات هیچ موبایلی در کار نیست.

در همان حین اما اخبار حاکی از انتقال گوشی ایفون به گروه 27 و ممنوعیت واردات آن بود. در چنین شرایطی حتی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی، با ادعای افزایش چند میلیونی قیمت گوشی‌های آیفون گفت که برخی آژانس‌های مسافرتی، با فروش اطلاعات مشتریان و مسافران خود به طور غیرقانونی، به اسم آن‌ها و به طور قاچاق، آیفون وارد کشور می‌کنند. این موبایل‌ها نیز رجیستری می‌شود اما خدمات پس از فروشی ندارند.

در این شرایط به گفته سخنگوی انجمن موبایل، خواسته واردکنندگان این است که موبایل‌های موجود در گمرک که ثبت سفارش و تخصیص ارز دارند تعیین تکلیف و تامین ارز شوند تا این کالاها وارد بازار شود. اگر این امر محقق شود، واردات مسافری کاهش و قیمت‌ها تعدیل می‌شوند و قیمت‌های موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار واقعی خواهد شد. آقای عالیان ادامه داد:

خواسته دیگر واردکنندگان این است که وزیر اقتصاد، احراز کالا در مبادی ورودی را به حالت قبل برگرداند، یعنی هر کسی مسافر است و با خود موبایل به کشور وارد می‌کند، در گمرکات فرودگاه احراز کند و فرصت یک ماهه به آن‌ها داده نشود. چون همین اتفاق باعث شد امکان دور زدن قانون و سوء استفاده از رویه مسافری فراهم شود.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل همچنین با اشاره به واردات بیش از 3 میلیون و 284 هزار دستگاه در سال جاری که بیش از 40 درصد آن‌ها هنوز فروخته نشده است گفته که تقریبا یک میلیون و 600 هزار دستگاه ذخیره موبایل در کشور در دسترس است که قابل قبول است. البته این شرایط عمدتا مربوط به موبایل‌های زیر 600 دلار است. به دلیل این شرایط و رقابت زیاد در زمینه گوشی‌های زیر 600 دلار، نوسانات نرخ ارز هم تاثیری بر قیمت این گوشی‌ها نداشته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واردات غیر قانونی آیفون به روش مسافری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر