;
coinex

ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی توسط وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات در پی ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی است. این گامی از سوی وزارت برای تقویت قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها، در قیاس با رقبای خارجی این روزها فیلترشده‌شان است!

اخیراً نشستی با موضوع هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک تحت عنوان «یکپارچه سازی تبادل پیام بین پیام‌رسان‌ها» با حضور «مهدی انجیدنی» مدیرعامل پیام رسان گپ و «مهدی مظفری» مدیر کل پایش ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات برگزار شده است.

با گذشت بیش از دو هفته از اجرای محدودیت‌های اینترنتی و قطع گسترده دسترسی به بسیاری از پلتفرم‌های پیام‌رسان و اجتماعی بین‌المللی، در حال حاضر مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفته است به منظور ایجاد ارزش افزوده برای پیام‌رسان‌های بومی در برابر پیام‌رسان‌های خارجی، این وزارتخانه به دنبال ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی است تا یک پلتفرم یکپارچه ملی تشکیل شود.

او بر این موضوع تاکید کرد که طراحی این پروژه با بخش خصوصی بوده و نهاد حاکمیتی تنها نقش راهبری دارد. به گفته این مسئول، یک بازه زمانی ۶ ماهه برای راه‌اندازی این پروژه تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین واتساپ در ایران ؛ برنامه شبیه Whatsapp چی نصب کنیم؟ [16 اپلیکیشن مشابه واتساپ]

ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی توسط وزارت ارتباطات

مظفری در این نشست ضمن تاکید بر قصد ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی توسط وزارت ارتباطات به منظور ایجاد ارزش افزوده‌ برای پیامرسان‌های ایرانی در برابر مدل‌های مشابه خارجی؛ اعلام کرد در این روش این امکان وجود دارد تا کاربران بتوانند با استفاده از یک پیامرسان داخلی، به دیگر پیامرسان‌های بومی نیز پیام ارسال کنند.

مظفری در ادامه افزود: «ما به عنوان یک نهاد دولتی قصد داریم یک گذرگاه باشیم و هدف اصلی اتصال و پیام به صورت نقطه به نقطه خواهد بود». او در ادامه ادعا کرد که مراکز تبادل داده بین پلتفرم‌ها چندین سال است که در جهان و در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی و کانادا وجود دارد.

ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی توسط وزارت ارتباطات

در این نشست «مهدی انجیدنی»، مدیرعامل پیامرسان گپ نیز اعلام کرد که قبلاً نیز وزارت ارتباطات در سفر خود به روسیه درخواست خرید این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون داشته اما این توافق به سرانجام نرسیده و حالا طرحی جدید ارائه شده که حتی پیام‌رسان‌های خارجی روسی نسبت به آن استقبال کردند. او در این باره گفت:«در نهایت کار با دو پیامرسان OK و VK پیش رفته و در مرحله آزمایشی با تعدادی کاربر خاص این اقدام شروع شده تا پیامرسان‌های روسی بتوانند تاییدیه‌های لازم را برای ادامه پروژه از کشور خودشان دریافت کنند».

او در ادامه نحوه کارکرد این سیستم را شرح داد:

«در این سیستم وقتی که پیام از یک پیامرسان به پیامرسان دیگر منتقل شد کاربر متوجه می‌شود که کدام مخاطب در دیگر پیامرسان‌ها فعال بوده است و تمام پیام‌ها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیامرسان جابه‌جا می‌شود و فایل‌ها و محتوای چندرسانه‌ای نیز از طریق یک واسطه بین همه این پیامرسان‌ها قابل مدیریت است. البته در پروژه روسیه از این روش به طور کامل استفاده نشده است».

مدیر گپ در ادامه تاکید کرد که «به برکات و لزوم این پروژه برای همه پیام‌رسان‌های بومی توجه نشده» و برخی فکر می‌کنند که اگر مشتری در محدوده بسته خودشان باشد، کفایت می‌کند.

در سال‌ها گذشته همچنین طرحی مشابه مطرح شده بود اما به نتیجه‌ای نرسید. در حال حاضر هم سرنوشت این قصد وزارت ارتباطات و برخی پیام‌رسان‌های بومی مشخص نیست. اما به هر حال در شرایط محدودیت گسترده پیامرسان‌های خارجی فرصت مناسبی برای این تمایلات ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ایجاد مرکز پیام مشترک برای پیامرسان‌های بومی توسط وزارت ارتباطات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اگه بشه که خیلی عااالی میشه

    پاسخ