;
coinex

احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی ؛ چرخش چینی‌ها کار دست بازار خودرو ایران می‌دهد؟

زمزمه‌هایی از احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی به گوش می‌رسد، که اگر شاهد رفتار مشابه رفتار دولت با فرنسوی‌ها داشت، باشیم چنین اتفاقی دور از دهن نیست.

در جمعه‌ای که به تاریخ 18 آذر 1401 گذشت، بیانیه مشترکی بین رئیس‌جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس صادر شد، که جنجال‌ها و واکنش‌هایی را برانگیخت. با توجه به گزارشی از روزنامه دنیای اقتصاد، اگر دولت ایران قصد داشته باشد درست به مانند رفتاری که با فرانسه داشت با چین نیز چنین رفتاری کند، در این صورت ممکن است احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی با تصویب قانون دیگری در خصوص این موضوع بالا برود.

این امر می‌تواند شوک بزرگی را به بازار خودرو کشور وارد کند، اما با توجه به این مسائل و حجم بالای تجارت دو کشور، باید بررسی کرد که احتمال وقوع این امر تا چه حد است.

بیشتر بخوانید: عرضه در بورس کالا، دلیل افزایش قیمت خودرو است!

احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی چقدر است؟

لازم به یادآوری است که با وجود تبعیت و حمایت رنو و پژو سیتروئن از تحریم‌های بین‌المللی و گله‌ها و شکایاتی که وزارت صمت از رفتار این دو خودروساز بزرگ مطرح کرده بود، اما خودروهای فرانسوی باز هم بیشترین میزان واردات خودرو در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اما با اعلام موضع رسمی این دولت در خصوص اعتراضات اخیر در ایران، وزارت صمت علناً به این مسئله واکنش نشان داد و ورود خودروهای فرانسوی به بازار کشور را ممنوع اعلام کرد.

حال با توجه به موضع‌گیری اخیر چینی‌ها، واکنش‌های منفی در رسانه‌های آفلاین و آنلاین مطرح شده و پرسشی را در اذهان عمومی مخصوصاً کارشناسان حوزه خودرو ایجاد کرده است و آن هم اینکه آیا این اتفاق باعث می‌شود که دولت ایران به مانند رفتار خود با فرانسه با چین نیز همانطور برخورد کند؟ آیا باید منتظر ممنوعیت واردات خودروهای چینی باشیم؟

احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی ؛ چرخش چینی‌ها کار دست بازار خودرو ایران می‌دهد؟

در حال حاضر چین با شرکای عربی خود دست به یکی کرده و این بار بر روی تمامیت ارضی ایران تمرکز کرده است، شاید با وقوع چنین موضع‌گیری جنجال‌برانگیزی انتظار بخشی از افکار عمومی این باشد که وزارت صمت رفتار مشابه با فرانسه را در قبال چینی‌ها در پیش بگیرد و در همین راستا خبر ممنوعیت واردات خودروهای چینی را اعلام کند، اما زمانی که به همکاری گسترده خودروسازان چینی با شرکای ایران و وابستگی بسیار زیاد صنعت خودروسازی کشورمان به برندهای چینی فکر می‌کنیم، این موضوع تقریباً دور از تصور به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اخباری که در رابطه با احتمال ممنوعیت واردات خودرو چینی منتشر شده، چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    بنظر من دولت حتما باید نسبت به رفتار اخیر چینی‌ها واکنش عملی نشون بده … دنیا باید بدونه که ما با کسی شوخی نداریم و در پاسداری از منافع ملی خود بخصوص تمامیت ارضی ایران بسیار جدی هستیم و هرگز به کسی باج نخواهیم داد.

    پاسخ

    اگه قرار بر ممنوعیت باشه اول از همه باید ورود خودروهای کره ای ممنوع شود که هم بعد تحریم ها رفتن و هم طفره رفتن از پرداخت بدهی ۸ میلیاردی
    بیانیه چین هم به نظرم صرفا برای خر کردن اعراب و عربستان بوده

    پاسخ

    فرانسه هیچ گاه تمامیت ارضی ایران رو زیر سوال نبرده.کاری که الان چین کرد.مردم باید نخرند.خودرو چینی رو تحریم کنیم .ببینید عربستان اصلا در حد ایران واردات خودرو داره؟
    تحرررررررررررریم خودرو چینی

    پاسخ

    اونا غربی اند اینا شرقی
    نه شرقی نه غربی
    چین فقط منافع خودش ولا غیر
    نفتش را هم از عربستان می گیره حالا صب کنین
    یک خودرو با کیفیت این خودروسازان بی عرضه نتونستن درست کنن منت اینا را باید بکشیم

    پاسخ

    فرانسه بارها خطا کرده و خلف وعده و تعهد و حمایت از تحریمها و کارشکنی علیه ایران و پناه دادن به منافقین و دشمنان ایران
    هرچند عمل چین خوب نبود ولی نمیشه با به اشتباه اون همه خدمت چین رو هم ندید و مثل فرانسه خبیث با چین رفتار کرد

    پاسخ