;
coinex

الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان ؛ غوز بالا غوز برای ایرانخودرو و سایپا!

الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان در حالی دوباره تایید شده است، که پیش‌تر این قانون که باعث افزایش هزینه‌های خودروسازان می‌شد، لغو شده بود.

با تایید قانون مربوط به الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان از سوی شورای نگهبان حال خودروسازان به ازای تولید هر چهار خودرو موظف به اسقاط یک دستگاه خودرو هستند. این در حالی است که پیش‌تر لایحه لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده از جمله مسائل پرچالش چند وقت اخیر بوده است.

در همین راستا، «هادی طحان نظیف»، سخنگوی شورای نگهبان تأیید لایحه اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو از طرف اعضای این شورا را ضمن یک توییت منتشر کرد.

او در این پست اعلام کرد: «لایحه اصلاح ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد».

بیشتر بخوانید: احضار مدیران عامل سایپا و ایران خودرو به سازمان بازرسی کل کشور!

تایید لایحه الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان

در حال حاضر به منظور شماره‌گذاری یک دستگاه خودرو باید خودرو، موتورسیکلت یا چهار کامیون اسقاط شود. با وجود صحت و مزایای مختلف اسقاط خودروها و موتورهای فرسوده یا خودروهای سنگین فرسوده، اما وزیر صمت، خبر از وجود یک خلأ بزرگ و ریشه‌ای در این قانون داد که با توجه به مشکلات پیش آمده، حال لایحه مذکور در جهت رفع این خلأ قانونی تایید شده است.

در همین راستا مطابق با ماده 10 قانون «ساماندهی صنعت خودرو»، پس از دستیابی وسایل نقلیه موتوری به سن فرسودگی، تردد، حمل بار و مسافر از سوی آن‌ها در سطج کلانشهرها با ممنوعیت روبرو شده است. تبصره 2 این ماده همچنین به بحث الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان می‌پردازد. در این راستا به‌ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، خودروسازان موظف به دریافت گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل از مرکز اسقاط هستند.

در متن اصلاحی مورد تأیید شورای نگهبان که از سوی نمایندگان مجلس اصلاح آن انجام گرفت، ذکر شده است: «در صورت عدم‌ وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به‌اندازه‌کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تشخیص این وزارتخانه، منجر به اختلال در روند تولید شود، تولید‌کنندگان خودرو یا موتورسیکلت می‌توانند با پرداخت 1.5 درصد قیمت آن به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شماره‌‌گذاری دریافت کنند. منابع حاصل پس از گردش خزانه‌داری کل کشور به‌صورت صد‌درصد تخصیص‌یافته، صرف پرداخت یارانه سود و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتور‌سیکلت و حمل‌و‌نقل عمومی) خواهد شد».

مسئولیت اسقاط خودرو نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و این وزارتخانه می‌تواند برای گواهی اسقاط زمان اعتبار نیز مشخص کند.

علاوه بر این چنانچه در صورت عدم وجود خودروهای اسقاطی موردنیاز، امکان اسقاط وجود نداشت؛ در پیشنهادی که مورد پذیرش هم قرار گرفته، باید هزینه 1.5 درصدی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت پرداخت شود. در حقیقت انجام این امر محتمل‌تر از اسقاط خودروهای فرسوده نیز هست. اما باید پذیرفت که با تحمیل چنین هزینه‌ای بر مجموع هزینه‌های خودروسازان نهایتاً این مبلغ از جیب مشتریان و خریداران نهایی خارج خواهد شد؛ زیرا هزینه‌های خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره الزامی شدن اسقاط خودرو برای خودروسازان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر