;
coinex

سند توسعه هوش مصنوعی در ایران در دست تدوین است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از طی شدن مراحل تدوین سند توسعه هوش مصنوعی در ایران و ارائه آن به مراکز سیاست‌گذار در آینده نزدیک داده است.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در جریان نشست روز چهارشنبه هیئت دولت ضمن اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه سیاست‌گذاری در موضوع هوش مصنوعی بیان داشت: «طبق تقسیم کار صورت‌گرفته، شورای‌عالی فضای مجازی متولی این کار است و آن‌ها درحال کار روی سند توسعه هوش مصنوعی هستند. ما در وزارت ارتباطات نیز از یک سال و نیم قبل، مرکز توسعه هوش مصنوعی را در پژوهشگاه ارتباطات راه‌اندازی کرده‌ایم.»

طبق اعلام زارع‌پور براساس تقسیم کار انجام گرفته شده، متولی قانون‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، شورای ‌عالی فضای مجازی خواهد بود. براساس اظهارات وی، این شورا هم‌اکنون مشغول تدوین سند توسعه هوش مصنوعی در ایران بوده و وزارت ارتباطات هم در این زمینه به تهیه نقشه راه ملی توسعه این فناوری پرداخته است.

زارع‌پور همچنین ضمن اشاره به اینکه بخش ارتباطات و هوشمندسازی یک فصل جداگانه در برنامه هفتم توسعه بوده، اعلام کرد که در آن لایحه نسبت به بهره‌گیری حداکثری از هوش مصنوعی جهت ایجاد تحول در دستگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفته است. وی این اقدام را گام رو به جلو و بزرگی قلمداد کرد و نسبت به تحول دستگاه‌ها به‌واسطه این طرح، امیدواری خود را ابراز داشت.

وزیر ارتباطات در قسمت دیگری از بیانات خود بر جنبه حمایتی و تبلیغاتی استفاده کننده از ظرفیت‌های داخل کشور در حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و سکو (پلتفرم) تأکید داشت. براساس اعلام وی، وزارت ارتباطات هر سال اولویت‌های بومی‌سازی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را اعلام و از شرکت‌هایی که در این امورات سرمایه‌گذاری کنند، حمایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ابررایانه هوش مصنوعی ایران در سال 1403 به بهره‌برداری می‌رسد [جزئیات پروژه مریم]

تدوین سند توسعه هوش مصنوعی در ایران

طبق اظهارات زارع‌پور، این وزارتخانه یک نقشه راه ملی به‌منظور توسعه هوش مصنوعی تدوین کرده و آن را به مراکز سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر ارائه کرده است. او در این راستا گفت: «براساس آن، همه دستگاه‌ها مکلفند ظرفیت‌هایی را که هوش مصنوعی در آن بخش برای هوشمندسازی فراهم می‌کند، احصا کنند. در برنامه هفتم توسعه هم این امر تبدیل به تکلیف شده است.»

سند توسعه هوش مصنوعی در ایران

زارع‌پور همچنین در ادامه به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در سال پیش اشاره داشته و در بیانات خود خبر از اتصال بیش از 95 درصد دستگاه‌ها به این پنجره داده که درحال‌حاضر 50 درصد خدماتشان را از این روش به مردم ارائه می‌کنند. طبق اعلام او، این وزارتخانه اکنون هدف‌ ارائه صددرصد خدمات از طریق این پنجره را در سال جاری دنبال کرده و قصد دارند که 20 درصد خدمات دولت هم هوشمند شود تا مردم بدون دخالت عامل انسانی، از خدمات دولت بهره‌مند شوند.

به عقیده وزیر ارتباطات این اقدام به‌غیر‌از مزایایی مانند حذف امضای طلایی و کرامت مردم، به کاهش سفرهای غیر ضروری مردم به دستگاه‌های اجرایی و کاهش مصرف کاغذ نیز کمک بزرگی خواهد کرد تا شاهد اثرات زیست‌محیطی شگرف آن هم باشیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تدوین سند توسعه هوش مصنوعی در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر