coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

انواع ورق گالوانیزه و معرفی مرجع قیمت

ورق گالوانیزه را می‌توان یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت دانست که انواع مختلفی از آن وجود دارد. این تفاوت‌ها باعث می‌شوند بتوان در صنعت‌های مختلف از مناسب‌ترین مقطع استفاده کرد.

به‌طور کلی باید گفت انواع ورق‌های گالوانیزه با توجه به ضخامت، جنس و روشی که برای تولید آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخص می‌شوند. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم تا اطلاعات کاملی از آن‌ها به‌دست بیاورید.

انواع ورق گالوانیزه با توجه به جنس

بسیاری از ورق‌های گالوانیزه موجود با استفاده از فولاد تولید می‌شوند. فولاد نوعی آلیاژ تولیدشده از آهن و کربن است که خواصی مانند قابلیت برش‌کاری، انعطاف‌پذیری و جوشکاری بالایی دارد. همچنین برخی از این مقاطع با استفاده از آهن تولید می‌شوند.

ورق‌های فولادی و آهنی از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردار نیستند پس از طریق روش‌های مختلف و طی فرآیند گالوانیزاسیون سطح آن‌ها را با استفاده از فلز روی می‌پوشانند.

انواع ورق گالوانیزه با توجه به جنس

انواع ورق گالوانیزه با توجه به ضخامت

ضخامت ورق از یک سو و ضخامت لایه فلز روی که به سطح مقطع زده می‌شود از سوی دیگر می‌توانند در کیفیت و کاربرد این ورق‌ها تاثیر بگذارند. پس طبیعی است که یک دسته‌بندی از سایز این مقاطع نیز داشته باشیم.

ضخامت ورق‌های گالوانیزه معمولا بین 0.25 تا 2.5 میلی‌متر است. کوتنیگ یا همان ضخامت لایه روی نیز در بین مقاطع تولیدشده در داخل 80 تا 150 گرم بر متر مربع بوده و برای ورق‌های وارداتی حدود 200 گرم بر متر مربع است.

توجه به کوتینگ نیز مانند ضخامت ورق اهمیت زیادی دارد. در واقع هرچه لایه فلز روی ضخیم‌تر باشد یعنی ورق کیفیت بیشتری دارد و در برابر عوامل مخرب از مقاومت بیشتری برخوردار خواهد بود.

انواع ورق گالوانیزه با توجه به روش گالوانیزاسیون

به‌طور کلی برای تولید این مقاطع از 2 روش گالوانیزاسیون سرد و گرم استفاده می‌شود که هرکدام باعث ایجاد مقاطعی با خواص و کیفیتی متفاوت خواهند شد. در ادامه این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

روش تولید ورق‌ های گالوانیزه گرم

در این روش ابتدا باید فرآیندهای تمیزکاری، اسیدشویی و چربی‌زدایی به‌طور کامل انجام شود و پس از آن ورق را در حوضچه‌ای پر از روی مذاب‌شده قرار دهند. با این کار فلز روی سطح مقطع را می‌پوشاند و مقاومت آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

روش گالوانیزاسیون گرم فرآیندی است که به‌دلیل اقتصادی بودن محبوبیت زیادی دارد و ورق‌های تولیدشده با این روش معمولا از مقاومت خوب و قیمت مناسبی برخوردار هستند.

روش تولید ورق ‌های گالوانیزه سرد

در فرآیند گالوانیزاسیون سرد که به آن آبکاری نیز گفته می‌شود تولیدکننده با استفاده از یک محلول الکترولیتی پوشش لازم را روی ورق ایجاد می‌کند. این پوشش نسبت به روش گرم نازک‌تر است اما یک‌نواخت‌تر دیده می‌شود.

انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل ظاهری

زمانی که ورق را از روش گرم و در وان‌های حاوی فلز روی مذاب‌شده تولید کنند، ناخالصی‌های موجود در حوضچه مانند سرب روی سطح آن به‌وجود می‌آید که باعث ایجاد تغییر در شکل ظاهری مقاطع می‌شود.

بهترین کار این است که حوضچه پیش از شروع گالوانیزاسیون به‌طور کامل تمیز شود. درصورت ایجاد شکل روی ورق که به آن‌ها گل (Spangle) می‌گویند ورق را با نام گل‌درشت و گل‌ریز معرفی می‌کنند.

ورق‌های گالوانیزه رنگی

یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های گالوانیزه نوع رنگی آن‌ها است که در صنایع ساختمان‌سازی و تولید لوازم مختلف کاربرد زیادی دارد. این مقطع پس از فرآیند گالوانیزاسیون و پیش از فرم‌دهی با استفاده از رنگ الکتروستایتک ظاهری زیبا و متفاوت پیدا می‌کند تا بتوان در بخش‌هایی که ظاهر اهمیت دارد از آن استفاده کرد.

ورق‌های گالوانیزه رنگی

معرفی مرجع قیمت ورق گالوانیزه

قیمت ورق به عوامل مختلفی مانند ضخامت، نرخ ارز، میزان کوتینگ، کارخانه تولید‌کننده و روش تولید بستگی دارد. به‌طور کلی این عوامل در کنار یکدیگر باعث تعیین قیمت و حتی نوسان آن به‌صورت روزانه می‌شوند.

به همین دلیل نیز برای بررسی قیمت انواع ورق لازم است مرجعی معتبر را بشناسید تا از طریق آن امکان مشاهده قیمت روزانه برای شما فراهم شود. برای این منظور می‌توانید به https://ahanbox.com/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%88%d8%b1%d9%82/%d9%88%d8%b1%d9%82-%da%af%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%b2%d9%87/

مراجعه کنید.

جمع‌بندی

ورق گالوانیزه یکی از انواع مقاطع پرکاربرد مورد استفاده در صنایع است که با استفاده از آهن یا فولاد ساخته می‌شود. روش تولید این مقطع و در واقع نوع فرآیند گالوانیزاسیون باعث ایجاد ویژگی‌های خاصی در ورق خواهد شد. همچنین ضخامت و شکل ظاهری از دیگر خصوصیاتی هستند که باعث به‌‌وجود آمدن دسته‌بندی‌های جدید از این محصول می‌شوند.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر