;
coinex

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52)؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

بوئینگ B-52 استراتوفورستر (Boeing B-52 Stratofrtress) یکی از بهترین، قدرتمندترین و مشهورترین بمب افکن‌های تاریخ است. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر مشخصات و قابلیت‌های این بمب افکن که بیشتر با نام هواپیمای بی 52 یا ب 52 شناخته می‌شود.

ارتش ایالات متحده خواه با این کشور موافق باشیم و خواه دشمن، در حال حاضر یکی از قدرتمندترین ارتش های جهان در سال 2019 بوده و نیروی هوایی این کشور نیز به همین دلیل در رده قوی‌ترین نیروهای هوایی جهان قرار می‌گیرد.

این کشور با بهره گیری از شرکت‌های بسیار معتبری مانند بوئینگ (Boeing) سال‌هاست که از پیشتازان صنعت هوانوردی جهان بوده و محصولات دهه‌های گذشته آن هنوز هم توانایی رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی و روسیه را دارند. نیروی هوایی ایالات متحده نیز به دلیل استفاده از ناوگان بسیار قدرتمندی از دهه‌های گذشته در صدر جدول قدرتمندترین نیروهای هوایی جهان قرار داشته و نمونه‌هایی مانند سری فالکون شامل F-4 و F-5 و F-14 و F-16 قدرت هوایی ارتش‌های استفاده کننده از آن را تضمین می‌کنند.

نیروی هوایی ایران نیز که به غیر از مدل F-16 (که به دلیل خلف وعده ایالات متحده در تحویل آن به ایران علیرغم دریافت مبلغ و در پی غائله‌ها و تحریکاتی مانند گروگان گیری کارمندان سفارت در تهران) از سایر نمونه‌های آن سود می‌برد، با تکیه بر توانایی‌های جنگندگی و بمبارد آنها توانست در روزهای اولیه جنگ، پاسخی دندان شکن به نیروهای کشور دشمن متخاصم دیروز و دوست و همسایه امروز دهند.

هواپیمای بی 52 ؛ مشهورترین و قدرتمندترین بمب افکن تاریخ

هواپیمای بی 52 نیز یکی از محصولات کمپانی معظم بوئینگ بود که در اواسط دهه 1950 میلادی به سفارش ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

بمب افکن استراتژیک بی 52 شرکت بوئینگ به منظور جلوگیری از حملات اتمی و هسته‌ای طراحی شده بود و علاوه بر توانایی حمل بمب اتمی قابلیت مقابله با حملات احتمالی ارتش شوروی در دوران جنگ سرد را داشت. هواپیمای بی 52 در جنگ ویتنام علیرغم شکست آمریکا، حضور پر رنگی داشت و بسیاری از بمب‌ها توسط این بمب افکن بر روی مردم بی‌گنام ویتنام ریخته شد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

این هواپیمای بسیار بزرگ و عظیم الجثه، به دلیل ابعاد بزرگ و ظاهر نامتعارف اولین بار در سال 1952 میلادی به پرواز درآمد و از سال 1955 میلادی تا سال 1963 میلادی در خط تولید شرکت بوئینگ قرار داشت. تعداد کل هواپیمای بی 52 بر اساس اعلام شرکت بوئینگ 744 فروند بوده که نزدیک به 90 فروند از آنها هنوز در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده هستند.

مشخصات بمب افکن بی 52

هواپیمای بی 52 طولی در حدود 49 متر، ارتفاعی در حدود 12.5 متر و طول بال‌هایی در حدود 56.5 متر دارد و با توجه با ابعاد و ظاهر نامتعارف و وزن خالص 83 تنی خود به نام‌هایی مانند BUFF یا Big Ugly Fat Fella نیز مشهور شده است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

پیشرانه این بمب افکن در حال حاضر از 8 موتور غول آسای توربوفن ساخت شرکت رولزرویس (Rolls Royce) تشکیل شده که توانایی تولید نیرویی در حدود 70.000 پاوند بر فوت را دارند. برای درک میزان نیروی تولیدی این مجموعه می‌توان به این نکته اشاره کرد که قدرت تولیدی موتور هواپیمای F-16 با سرعت بیش از 2.400 کیلومتر در ساعت در حدود 28.000 پاوند است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

متخصصان بوئینگ با توجه به پتانسیل بسیار بالای بمب افکن بی 52 در طول سالیان متمادی بیکار ننشسته و هر چند سال یک بار با بروزرسانی آن، موجب بهبود قابلیت‌های آن شده و آخرین مدل آن با کد B-52H شناخته می‌شود. بنابر اعلام نیروی هوایی، این هواپیما تا سال 2044 در خدمت ارتش خواهد بود.

قابلیت‌ها و سلاح‌های هواپیمای ب 52

اما تنها ابعاد بزرگ نیست که بمب افکن بی 52 را در رده بهترین هواپیماهای جنگی و بمب افکن تاریخ قرار داده است. این جت غول آسا توانایی اوج گیری تا ارتفاعی در حدود 15.000 متر را داشته و حداکثر سرعتی در حدود 650 مایل در ساعت (معادل 1.045 کیلومتر در ساعت) دارد.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

از دیگر قابلیت‌های این هواپیما که با تنها 5 خدمه (خلبان، کمک خلبان، افسر سیستم‌های جنگ افزاری، افسر پرواز یا مسئول ناوبری و افسر تجهیزات جنگی الکترونیکی) اداره می‌شود می‌توان به توانایی حمل 20 موشک کروز اشاره کرد. مجموع بمب‌های قابل استفاده در این هواپیما در حدود 32 تن است.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

علاوه بر حمل بمب، هواپیمای بی 52 با توجه به عدم نیاز به سوخت گیری برای پروازی به طول 14.000 کیلومتر، توانایی گشت زنی بر فراز اقیانوس را نیز داشته که موجب شده آن را به بهترین هواپیمای جهان برای عملیات‌های ضد کشتی در دریا تبدیل نماید.

قیمت بوئینگ بمب افکن بی 52

هواپیمای بی 52 در زمان ساخت (سال 1962 میلادی/1340 شمسی) هزینه‌ای در حدود 9.2 میلیون دلار (معادل 74 میلیون تومان با ارز 8 تومانی) را تحمیل نیروی هوایی آمریکا نمود.

آشنایی با هواپیمای بی 52 (B52) ؛ قدرتمندترین و بهترین بمب افکن تاریخ

با توجه به تورم این رقم برای سال 2018 در حدود 6 برابر شده و به نزدیک 60 میلیون دلار (معادل 780 میلیارد تومان با دلار 13000 تومانی ابتدای زمستان سال 98) رسیده است.

گالری تصاویر بمب افکن ب 52

مشخصات فنی ب 52 در یک نگاه

نام لاتین Boeing B-52 Stratofortress
نام فارسی بوئینگ بی 52
نوع هواپیما بمب افکن استراتژیک
شرکت سازنده بوئینگ
کشور سازنده ایالات متحده آمریکا
نخستین پرواز آوریل 1952
معرفی رسمی فوریه 1955
آخرین مدل ساخته شده B-52H در سال 1962
قیمت در زمان ساخت 9.2 میلیون دلار / 74 میلیون تومان
قیمت فعلی 60 میلیون دلار / 900000 میلیون تومان
طول هواپیما 48.5 متر
ارتفاع 12.4 متر
طول 2 بال 56.4 متر
مساحت بال‌ها 370 متر مربع
وزن (بدون سوخت و تجهزات جنگی) 83.2 تن
وزن 120 تن
حداکثر وزن در هنگام تیک آف 220 تن
حداکثر وزن تجهیزات و بمب‌ها 32 تن
ظرفیت سوخت 181.000 لیتر
حداکثر سرعت 650 مایل در ساعت معادل 1045 کیلومتر در ساعت
حداکثر ارتفاع حرکتی 50.000 پا / 15.000 متر
بازه حرکتی 14.000 کیلومتر

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    شکار خوب و پهن پیکری برای پدافند موشکی برد متوسط ۱۵ خرداد و برد بلند باور ۳۷۳ ایران است.

    پاسخ

    دوست عزیز اینکه بی 52 بهترین و قدرتمندترین هست نظر شخصی شماست, و اثر تبلیغاته بوق و کرنای امریکایی و ما هم کم از این سخن ها بی پایه و اساس نشنیدیم , نه عزیز بهترین نیست! موتورهاش مجهز به پس سوز نیست و توان حرکت با سرعت سوپرسونیک (مافوق صوت) رو نداره در حالی که بمب افکن توپولوف 160 با ابعادی بزرگتر از بی 52 مجهز به پس سوز هست و توان حرکت با سرعت سوپرسونیک رو داره, سطح مقطع راداری بیشتری نسبت به توپولوف 160 داره و مهمات کمتری هم حمل میکنه , بی 52 بمب افکنی که شما بهترین معرفیش کردی بدون اسکورت هیچ دفاعی در مقابل شکاری های اسکرامبل نداره در حالی که توپولوف 160 با سرعت 2.2 ماخ حتی قادر به فرار کردن از دست شکاری هایی مثل اف 15 و اف 16 هست, بی 25 قابلیت پرواز در وضعیت کروز فلای رو هم نداره , و در کل اگر این بمب افکن رو بدون تعصب و دقیق با توپولوف 160 مقایسش کنید متوجه میشید لقب بهترین یکمی براش زیادی هست

    پاسخ

    ممنون از نظر منطقی شما دوست عزیز. قطعا توپولوف tu-16 هم یکی از بهترین بمب افکن های استراتژیک جهانه. ولی از لحاظ سرعت و قدرت مانور (با توجه به ابعاد و سرعت) توانایی مقابله با F16 رو نداره چون بیشتر بمب افکنه تا جنگنده و با توجه به طول بال ها که اندکی کمتر از بی 52 هست احتمالا توانایی حمل مهمات کمتری رو داره. یک نکته دیگه نیز که باید بهش توجه بشه اینه که هواپیمای بی 52 در دهه 50 میلادی ساخته شده و 160 در دهه 80 پس طبیعتا تکنولوژی بالاتری داره. اما در مجموع در اینکه نمونه مورد اشاره شما نیز یکی از بهترین ها هست شکی نیست.
    در ضمن اگر اطلاعات بیشتری در خصوص این نوشته دارید، حتما با ما در میان بگذارید تا از دانش شما به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم…

    پاسخ

    این بمب افکن هیچ خطری برای مملکت ما ندارد چون بمحض نزدیک شدن به مرز هوایی با آتش انواع پدافند بومی ایرانی سقوط می کند . از هرجایی که به هوا رفته با انواع موشک بمباران خواهد شد

    پاسخ

    دوست من درست پدافند ایران قوی اما با تصاویر ماهواره ایی و اطلاعاتی که هموطنان ما به اونها دادند، قبل از آمدن بی ۵۲ ابتدا جنگنده ها رادار گریز و موشک های دوربرد از دریای مدیترانه تمام مواضع موشکی و مناطق کلیدی را ازبین خواهند برد. باید تسلیحات قوی و جدید خریداری کنیم و محل های استتار را شبانه تغییر داد،باید تمام ذاغه مهمات ها را شبانه تغییر بدهند در غیر اینصورت در جنگ احتمالی همه ازبین خواهند رفت،

    پاسخ

    در قیمت نوشته شده 72 میلیون در حالی که میلیارد است.

    پاسخ

    دوست عزیز قیمت دلار در سال ساخت هواپیمای ب 52 یعنی دهه 1340 شمسی و قبل از قرار گرفتن پول ملی در رده بی ارزش ترین ارز های جهان تنها 8 تومان (معادل 80 ریال) بوده که در نتیجه ارزش این هواپیما به رقمی در حدود 72 میلیون تومان می رسیده است…

    پاسخ

    سلام. که 72 ملیون چه 72 ملیارد.
    این مبلغ هر دو یه ارزش رو تو کشور ما دارن البته هر کدوم ذر زمان خودش. قدرمسلم سقوط این غول خسارت سنگینی به صاحبش وارد میکنه. مثل پهبادشون که امسال افتاد

    پاسخ