;
coinex

نقد فیلم Breach (شکاف 2020) ؛ رخنه و شکاف در آخرین فضا پیما

در این نوشتار به بررسی و نقد فیلم Breach 2020 می­پردازیم. در ادامه این نوشتار با ما و سایت تکراتو همراه باشید.

فیلم Breach 2020 یا رخنه فیلمی در ژانر اکشن و علیمی تخیلی است که به کارگردانی John Suits و نویسندگی Edward Drake Corey Large محصول سال 2020 کشور آمریکا می­باشد.

فیلم Breach درباره یک مکانیک ماهر است که در آستانه پدر شدن است، سوار بر یک فضاپیمای بین ستاره‌ای در راه زمین می شود، اما با یک شرور که قصد استفاده از سفینه فضایی را دارد روبرو می‌شود… برای دانستن سه نقطه پایانی جمله اخیر همراه ما و تکراتو باشید.

نقد فیلم Breach (شکاف 2020) ؛ خلاصه فیلم

رخنه و شکاف در آخرین فضا پیما

فهرست مطالبی که در ادامه نقد Breach 2020 خواهید خواند به شرح زیر است:

  • خلاصه فیلم
  • آخرین سفینه (کشتی) آخرین موجودات و بینگو: نوح
  • فرار از کشتی به گل نشسته
  • پلن جدید فرار : دفع آلودگی
  • جنگ آخر
  • قصه ما به سر رسید
  • فیلم بروس ویلیس
  • علمی تخیلی چیست؟
  • فرزند حرام­زاده­
  • جلوه­های ویژه فیلم
  • عوامل و بازیگران
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

در فیلم شکاف با زمینی طرف هستیم که بر اثر استفاده نامناسب ما انسان­های بی­ تربیت رو به انقراض می­رود. 300000 نفر انسان (ذکر کلمه انسان از جانب بنده برای این است که “نفر” همچنین واحد شمارش شتر نیز می­باشد که این روزها نه تنها از طرف سیاست­مدارها بل­که از سوی همین فیلم­ساز گرامی هم ما را با آن اشتباه گرفته ­اند) بازمانده برای سوار شدن به یک سفینه فضایی به نام Ark انتخاب می­شوند که آنها را به یک مستعمره جدید به نام New Earth می­برد.

نوح (با بازی کودی کیرسلی) به سختی وارد سفینه می­شود. دوست ­دختر باردارش هیلی به عنوان مسافر به حالت سکون در می­آید­ که سازوکار این سکون و خواب مصنوعی برای مخاطب مجهول است و کارگردان به غایت مخاطب را جای شتر می­گذارد.

لازم به ذکر است که دیدن این فیلم را برای کریستوفر نولان اکیدا ممنوع اعلام می­کنم. چراکه هیچ سازوکار مناسبی برای فانتزی­ها و تخیلات مد نظر مولفان این اثر در فیلم تعبیه نشده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

یکی از صحنه­های جذاب فیلم و اوج شتر فرض شدن مخاطب آنجا بود که سفینه با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می­کند و درین حین بورس ویلس بغلی­اش را درآورده و مشروب می­نوشد.

او (بروس ویلیس) سرایدار، بزرگتر و سر به نوعی سرخر سفینه جذاب این فیلم است. نام تیپِ او کلی است. تیپی که به غایت همه چیز را به دَرَکَش دایورت می­کند و پرتره یک آدم هالیوودی که مسئولیت­های زیادی دارد ولی هیچ چیزی برایش مهم نیست و خیلی هم کول است را برای مخاطب ترسیم می­کند.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

او تلاش می­کند تا نوح را راهنمایی کند. بلو (با بازی جانی مسنر) و شدی (با بازی یوهان اورب) دو خدمه باتجربه توسط یک نیروی انگلی آلوده می­شوند. در همین حین نوح زاغ­سیاه کلی را چوب می­زند و گمان می­کند که پیرمرد در حال ساخت بمب است. کلی به نوح نشان می­دهد که دارد مهتاب درست می­کند و بمبی در کار نیست. عصر آن روز کارگران یک مهمانی برگزار می­کنند که در آن آنها از عزیزانشان که پشت سر گذاشته­اند برای یکدیگر می­گویند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

نوح به همه می­گوید وقتی به زمین جدید برسند دوست دارد قصاب شود. اورتگا (با بازی آنژی پک) مهمانی را ترک می­کند تا با بلو ارتباط برقرار کند و او را در حال جوشکاری تنها می­یابد.

درین بین نمی­شود از ابتکار سناریست در انتخاب نام نوح برای نقش اول و قهرمان فیلم به سادگی گذر کرد. این نبوغ را در در سناریستی نمی­توان یافت.

آخرین سفینه (کشتی): نوح ؛ نقد فیلم Breach (شکاف 2020)

بعداً کلی در می­یابد که دوست دختر نوح دختر آدمیرال آدامز (توماس جین) است. افسر امنیتی استنلی (تیموتی وی مورفی) بدن شکسته شکسته را کشف می­کند و بلو را قاتل معرفی می­کند.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

او جسد اورتگا را پیدا می­کند. استنلی جزئیات امنیتی را جمع آوری می­کند و فکر می­کند که بلو قصد دارد به محوطه دریاسالار نفوذ کند. کلی سعی می کند با آبی استدلال کند در حالی که استنلی خواستار تسلیم شدن وی است. وقتی بلو پرید و با گاز گرفتن از گلوی افسر یکی از تیم های امنیتی را به قتل رساند  همه چیز به نوبه خود انجام می­شود. استنلی و تیک (کالان مولوی) مجبور به شلیک به بلو می­شوند.

چمبرز (ریچل نیکولز) کالبد شکافی را بر روی بدن بلو انجام می­دهد تا بداند چرا او اورتگا و شدی را کشته است. چمبرز درمی­یابد که نوح عضو خدمه نیست بل­که یک مأمور اجاره نشین است و استنلی او را دستگیر می­کند و معتقد است که نوح در ماجراهای عجیب و غریب نقش دارد. کلی با موفقیت از نوح دفاع می­کند و او آزاد می­شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

در حالی که بازماندگان در مورد مراحل بعدی بحث می­کنند سه خدمه مرده دوباره جان می­گیرند و حمله می­کنند و استنلی را می کشند. چمبرز موفق می­شود باقیمانده آلوده را مجروح کند تا تیک  کلی و نوح فرار کنند. استنلی که تازه آلوده شده است شروع به آزاد­سازی افراد آلوده می­کند و خدمه باقی­مانده را به سرعت تحت کنترل قرار داده و آلوده می­کنند.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

فرار از کشتی به گل نشسته ؛ نقد فیلم Breach 2020

درست در حالی که ناگهان تیک توسط افراد آلوده گرفته شده و به درون غبار کشیده می شود  لینکلن (کوری لارج) با این گروه متحد می­شود. همانطور که تیک و کلی برمی­گردند لینکلن پیشنهاد می­کند تا از غلاف­های فرار استفاده کنند در حالی که تیک اتاق امنیتی را پیشنهاد می کند.

لینکلن موفق به راه اندازی غلاف فرار می­شود. اما هنگام خروج از کشتی نشان داده می­شود که او تنها نیست و در خارج از صحنه کشته می­شود. بازماندگان باقیمانده به محوطه امنیتی می­رسند اما استنلی هنگامی که سعی می­کند خود را قفل کند کلی را ضرب و شتم قرار می­دهد. نوح قبل از اینکه بتواند کلی را آلوده کند به استنلی شلیک می کند و آنها در را محاصره می کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

پلن جدید فرار، دفع آلودگی ؛ نقد فیلم Breach (شکاف 2020)

کلی نوح را از طریق مجاری به سمت دریاسالار راهنمایی می­کند که امیدوارند بتواند دیگران را نجات دهد. در نهایت تیک اعتراف می­کند که وی کسی است که عفونت را آزاد کرده است.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

نوح به دریاسالار می­رسد و تیک به کلی و چمبرز اعتراف می­کند که او مسئول همه اتفاقاتی است که رخ داده است و در واقع انقلابی تندرو است که مخالف جمعیت دوباره زمین جدید است.

دریاسالار تیم امنیتی خود را بیدار می­کند و پیشنهاد می­کند از سلاح­های قوی­تری علیه افراد آلوده استفاده کند. در حالی که افراد آلوده وارد اتاق امنیت می­شوند تیک مورد حمله قرار می­گیرد و کشته می­شود. کلی و چمبرز با آنها مبارزه می­کنند. تیم امنیتی دریاسالار سرانجام خسته شده و بلو نوح را تعقیب می­کند.

جنگ آخر ؛ نقد فیلم شکاف 2020

هنگام جنگ  نوح مایع تمیزکننده را پاشیده و بلو با جیغ فرو می­ریزد. در حالی که نوح تلاش می­کند یافته­ های خود را به همه بگوید دریاسالار با فعال کذردن یک نارنجک خود را فدا می­کند و ظاهراً افراد آلوده را از بین می­برد.

اما درست وقتی که چمبرز و کلی فکر می­کنند همه­چیز تمام شده آنها متوجه باقی مانده اعضای بدن­ها می­شوند که دوباره به هم متصل می­شوند.آلودگی یک موجود جهش یافته قوی­تر تشکیل می­دهد و وارد هسته راکتور می­شود. نوح تاثیری را که مایع تمیزکننده ایجاد می­کند توضیح می­دهد و گروه به سمت انبار مهتاب کلی می­رود تا سلاح­های بهتری تولید کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

همانطور که آنها در حال برنامه ریزی برای حمله خود هستند با دستکاری راکتور در زمان آلودگی زمان ورود نیز کاهش می­یابد. کلی به برخی از افراد آلوده به سلاح تازه ساخته شده خود حمله می­کند.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

افراد آلوده مسافران را آلوده می­کنند. کلی نوح را برای نجات هیلی می­فرستد. نوح هیلی را نجات می­دهد و آنها درست زمانی که آلودگی گسترش پیدا می­کند به سمت غلاف فرار می­کنند.

چمبرز در اولین حمله هیولا کشته می­شود زیرا کلی سعی می­کند جلوی آن را بگیرد اما او نیز غرق درگیر شده و ظاهراً کشته شده است. نوح و هیلی غلاف فرار باقی مانده را تهیه می­کنند اما نوح برای شروع سکانس پرتاب مجبور است از هیلی جدا شود. او با هیولا روبرو می­شود و موفق می­شود با سلاح خود آن را تضعیف کند. درست زمانی که نوح قصد ترک سفینه را دارد کلی از پل به او پیام می­دهد. کلی با فرار نوح و هیلی کشتی را به نابودی می­کشاند.

قصه ما به سر رسید ؛ نقد فیلم Breach 2020

نوح و هایلی به زمین جدید می­رسند اما هنگام رهایی از غلاف فرار  نوح انسان دیگری را که معلوم است آلوده است و در فاصله دور یک هیولای عظیم الجثه شده است، مشاهده می­کند.

فیلم بروس ویلیس ؛ نقد شکاف 2020

Breach را تخیلی فانتزی و در بهترین حالت زیبایی شناسانه­اش می­توان فیلمی علمی تخیلی نامید. اما این فیلم فاصله زیادی با اکشن­های هیجان انگیز 2020 دارد. باید اذعان کرد که بروس ویلیس سال­هاست که ما را خسته کرده است. بازی­های تکراری. اکت­های تکراری و دهه نودی. ری اکت­های تکراری. تکرار. تکرار. تکرار.

در سال 2242 ، یک طاعون بیشتر انسان­ها را نابود کرده است و تعداد اندکی از بازماندگان به یک کلنی در سیاره جدید با نام “زمین جدید” منتقل شده­اند. در داخل کشتی نهایی که به این سیاره رهسپار شده است یک زن باردار به نام هایلی (کاساندرا کلمنتی) و دوست پسر سرگردان او نوح (کودی پیرسلی) حضور دارد و نوح در کنار کهنه سربازی به نام کلی یانگ (ویلیس) کار می­کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

علمی تخیلی چیست؟ ؛ نقد شکاف 2020

ژانر علمی تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن ساختار آن از هم بپاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود داد، از جمله تعریف جالبی که می‌گوید: «اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی تخیلی است!»

اما شاید پرطرفدارترین آنها تعریف اخیر باشد، حتی اگر دانش امروز پاسخی برای پرسش‌های چرایی و چگونگی مطرح شده را نداشته باشد. ابهامی که وجود دارد مربوط به زمانی است که عنصر خیال چنان با توجیه‌های علمی در هم می‌آمیزد که جدا کردن آن ممکن نیست و ماهیت علمی بودن اثر زیر سؤال می‌رود.

البته چنین ابهامی معمولاً در آثار علمی تخیلی نویسان شاخص مانند آسیموف یا آرتور. سی. کلارک وجود ندارد. در اثر علمی تخیلی نویسنده فکر خود را رها می‌کند تا به آینده برود و آنچه را در اثر پیشرفت علمی امکان‌پذیر شده‌است را به تصویر بکشد. در اثر علمی تخیلی نویسنده گاهی تمایلات و آرزوهای انسان‌ها و گاهی بیم‌ها و ترس‌های آنها را بیان می‌کند.

در این بین ژانر علمی تخیلی ارباب بلامنازع گونه‌ای از سینما شد که بقایش؛ صفر تا ۱۰۰ منوط به پیشرفت سیستم‌های یارانه‌ای و استودیوهای دیجیتال است.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

فیلم بیریچ فرزند حرام­زاده­ای برای تمام علمی تخیلی­های تاریخ سینما ؛ نقد فیلم شکاف 2020

Breach کاملا فرزند حرامزاده­ای برای ده­ها فیلم علمی تخیلی اکشن ترسناک است که فکر می­کنید اینگونه هستند. فیلم­هایی مانند Alien ، Aliens ، The Thing ، Event Horizon ، Resident Evil و Sunshine که در سراسر دنیا مورد تجلیل قرار گرفتند. این فیلم گاهی اوقات با اشاره­های زیبا و چشمک زدن به مخاطب حس خوب علمی تخیلی را در او برمی­انگیزد. مخصوصا در شروع فیلم که با گذر زوج از میان انبوده مردمانی که می­خواهند وارد کشتی نهایی شوند اتفاق می­افتد.

اکثریت قریب به اتفاق بازی­ها درین فیلم خارج از اهمیت هستند. البته باز هم برای من هیچکدام از اینها مهم نیستند. چراکه اکثر بینندگان فیلم منتظر تا ببینند آیا ویلیس یک اجرای خواب­آور دیگر را به نمایش می­گذارد یا نه. که جوابش مشخص است.

او یک شخصیت الکُلیک کلاسیک را حتی نمی­تواند به خوبی بازی کند و فکر می­کنم دیگر وقت بازنشستگی برای این بازیگر کهنه-کار سینمای هالیوود فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی 2021

بهترین انیمه های 2021

اگر بتوانید از این واقعیت چشم بپوشید تازه به مرحله دیالوگ­های فیلم می­رسیم که از طریق ویلیس احتمالاً از طریق دهان بیان می­شود. دیالوگ­هایی که در چند صحنه قابل مشاهده است. امیدوارم لحن تند و تیز مرا به بزرگی خودتان ببخشید اما این فیلم با شعور مخاطب بازی می­کند.

توماس جین برای چند صحنه به عنوان دریاسالار سفینه فضایی و پدر هیلی سرگرم کننده است و این حس را در انسان متبادر می­سازد که گویی مستقیماً در یک فیلم جان کارپنتر سقوط کرده است. اما در ادامه با یک ملودرام آبکی طرف می­شویم که نه سری دارد و نه تهی.

بازیگران دیگر توسط چند نام به تیپ­های جذابی تبدیل می­شوند. تیموتی مورفی به عنوان فرمانده استنلی با سری گرم و با لهجه جنوبی سرگرم به نظر می­رسد. در حالی که ریچل نیکولز نیز به عنوان پزشک با خنده­ای روی لب بسیار دوست­داشتنی است.

نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف
نقد فیلم Breach ؛ نقد فیلم شکاف

جلوه­ های ویژه فیلم ؛ Breach 2020

جلوه­های تصویری فیلم ابتدایی و مشکل­دار است. اما صادقانه بخواهم بگویم در بسیاری از صحنه­ها خیلی هم وحشتناک نیست. اما حداقل احساس نوسان شدیدی در کیفیت جلوه­های ویژه نمی­کنم. اما حتی اگر جلوه­های صوتی مختلفی در صدای اسلحه و موجودات جهش یافته بکار رفته باشد هم هیچ از ملال­آور بودن افکت­های ویژه فیلم کم نمی­کند.

عوامل و بازیگران فیلم ؛ Breach 2020

  • کارگردان: جان سویتز
  • تهیه کننده: کوری لارج و دنی راث
  • نویسندگان: ادوارد دریک و کوری لارج
  • بازیگران: بروس ویلس و جانی مسنر

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Breach چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر