;
coinex

نقد فیلم The Comeback Trail (به دنبال بازگشت 2020) : بازگشت به گذشته یا سیری در حال؟

در این نوشتار، به نقد فیلم The Comeback Trail با نقش آفرینی رابرت دنیرو (Robert De Niro)، مورگان فریمن (Morgan Freeman) و تامی لی جونز (Tommy Lee Jones) و به  کارگردانی جورج گلو (George Gallo) خواهیم پرداخت. در ادامه با تکراتو و این نوشتار همراه باشید.

فیلمThe Comeback Trail ، نسخه بازسازی شده­ اثری با همین نام (محصول سال 1982) است که در ژانر اکشن-کمدی، به نقد روابط و فضای هالیوود پرداخته و مخاطب را در سفری تقریبا دو ساعته به تماشای سکانس­ هایی خوش ساخت ولی کلیشه­ ای می­نشاند.

با وجود اکران زود هنگام این فیلم و نیز حضور سه ستاره­ شناخته شده با مرکزیت رابرت دنیرو، این فیلم با محبوبیت و بازخوردهای مثبت چندانی مواجه نشده و در نظر بیشتر منتقدان و مخاطبان، اثری متوسط و حتی متوسط رو به پایین تلقی شد.

نقد فیلم The Comeback Trail 2020

بازگشت به گذشته یا سیری در حال؟

در ادامه­ی نقد The Comeback Trail در تکراتو خواهید خواند:

  • بازگشت به گذشته یا سیری در حال؟
  • خلاصه­ی داستان
  • نظر منتقدان و مخاطبان: کلیشه­ی استاندارد
  • فیلم­های مشابه
  • عوامل
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

در فیلم به دنبال بازگشت، حقیقتا شاهد تلاش برای بازگشت به حال و هوای فیلم­ های هالیوودی مرسوم و جا افتاده­ دهه­ی 70 میلادی هستیم؛ کارگردان اثر، جورج گلو، سال­ها مشغول پروراندن ایده­ی فیلم بوده و بالاخره در سال 2020 اجرای این پروژه­ به پایان رسید ولی اکران آن نزدیک به یک ماه زودتر از تاریخ موعود انجام شد.

گلو، در این اثر سعی کرده است تا با به تصویر کشیدن روابط فاسد بین تهیه کننده­ ها و سرمایه­ گزارها (که به صورتی نمادین به شکل مافیایی پیر و مذکر حاکم بر بازار در فیلم به تصویر کشیده شده است) که به قربانی شدن بازیگرانی که رویای ستاره شدن را در سر می­پرورند منتهی می­شود، مخاطب را از فضای مسموم هالیوود آگاه سازد.

از طرفی برای فرار از به چالش کشیده شدن و نیز جلب توجه مخاطبان، با انتخاب ستارگان شناخته شده­ هالیوودی و نیز پرداختی طنز و کمدی، سعی بر زدن دو نشان با یک تیر کرده است.

سوء استفاده از ستاره ­های شناخته شده و قرار دادن آن­ها در ساختار­های روایی پرفروش و قالب­ های تکراری، نه تنها در صنعت فیلم، بلکه در تمامی عرصه­ های فعالیت هالیوود از جملخ موسیقی و تئاتر، امروز هم از سنت ­های جا افتاده­ هالیوود و نظام سرمایه­ داری حامی آن به حساب می­رود و بر کسی پوشیده نیست!

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

مشکل رفتار با کارمندان شرکت­ها مثل گونی­های پول بالقوه که حتی از مرگ آن­ها هم سودهای کلانی به شرکت­ها می­رسد، معضلی جهانی یه حساب می­رود. معضلی که حتی با قدم گذاشتن به دنیای هنر، آن را به “صنعت هنر” تبدیل کرده است.

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

خلاصه ­ی داستان ؛ نقد فیلم The Comeback Trail

داستان فیلم در دهه­ هفتاد میلادی رقم خورده و شخصیت اصلی داستان، مکس باربر (Max Barber)، فیلم­ساز و تهیه ­کننده­ فیلم­های زرد درجه دو و سه با نقش آفرینی رابرت دنیرو می­باشد. محوریت شخصیت رابرت دنیرو، با وجود حضور دو ستاره­ دیگر به نظر غیر قابل انکار می­آید،

چرا که بیشترین زمان قرار گرفتن مقابل دوربین به او تعلق یافته و این اولین اثر کمدی دنیرو بعد از هفت سال (Last Vegas) به حساب می­رود؛ از طرفی مقابله­ی مخاطب با سایر شخصیت­هایی که در فیلم حضور دارند، به واسطه­ی رویارویی  دنیرو با دنیای مشکلات مالی و ورشکستگی رقم می­خورد.

دایره­ی “سایر شخصیت­ها”، دوک مونتانا (Duke Montana)، رِگی فانتن (Reggie Fontaine)، والتر کریسن (Walter Creason) و جیمز مور (James Moore) را شامل می­شود که به ترتیب توسط تامی لی جونز (Tommy Lee Jones)، زَک برَف (Zach Braff) و اِمیل هیرسش (Emile Hirsch) نقش آفرینی می­شوند.

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

خلاصه ­ی داستان فیلم The Comeback Trail  از این قرار است:

مکس باربر، تهیه کننده و فیلم­ساز نه چندان موفق که حتی برای ساخت آخرین اثر خود از یک گنگستر پول قرض کرده است، بالاخره فیلم­­ برداری و تدوین آن را به پایان رسانده است؛ این اثر در مورد راهبه­ هایی است که بر خلاف تصور ذهنیت غالب جامعه­ اکثرا کاتولیک آمریکا­ی دهه­ 70، قاتل هستند! تعجبی ندارد که حتی تلیغات این اثر، خشم جامعه­ کاتولیک را به دنبال داشته و به سینما­ها راه پیدا نمی­کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

این واقعه فاجع ه­بار ممکن است پایان کار مکس باربر باشد، چرا که نه تنها با حمله­ افکار عمومی روبرو شده است، بلکه باید به فکر راهی برای پرداخت 350 هزار دلاری که از رگی قرض گرفته است هم باشد! در ادامه­ی فیلم به دنبال بازگشت، شاهد این هستیم که مکس از تهیه­ کننده­ای دیگر به نام جیمز مور (James Moore)، درخواست پول می­کند.

در عوض، جیمز با پیش کشیدن پیشنهاد یک قرارداد که بر اساس آن خود را موظف به پرداخت ده میلیون دلار به مکس در ازای دریافت حق یکی از فیلمنامه­ های مکس (که با ارزش­ترین اثر او به حساب می­رود) میکند، مکس را در گوشه­ای تنها گیر می­آورد؛ مکس از سر ناچاری قبول می­کند. به نظر می­رسد مکس شاهد پایان دردسرهای خود به قیمتی گزاف باشد، اما همه­ چیز ناگهان تغییر می­کند!

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

وقتی ستاره­ و نقش اصلی فیلم جیمز، بر اثر صانحه ­ای دلخراش در سر صحنه از ارتفاع سقوط کرده و جان به جان آفرین تسلیم می­کند، همه­ چیز به هم میریزد. جیمز از یک شرکت بیمه، غرامتی به ارزش پنج میلیون دلار بخاطر از دست رفتن جان بازیگر نقش اول خود دریافت می­کند.

این اتفاق باعث جرقه خوردن ایده­ای در ذهن خبیث و پول پرست مکس می­شود؛ چرا به طور “اتفاقی” یکی از بازیگران نقش اصلی خود را سر صحنه­ فیلم­برداری از دست ندهد؟! درآمدی کلان، تضمین شده و بی دردسر. مکس، این ایده را با رگی در میان می­گذارد و با استقبال او مواجه می­شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

پس نقشه­ جدید این است: لغو قراردادی که با جیمز عقد کرده بود، پیدا کردن بازیگری شناخته ­شده که اصرار به بازی­ کردن همه­ سکانس­ها بدون بدل کار دارد، قرار دادن این بازیگر بی­نوا در موقعیت­ هایی که فرار از مرگ در آن غیر ممکن باشد و نهایتا اخذ غرامت از یک شرکت بیمه.

مراحل اول تا دوم نقشه به خوبی پیش می­رود، اما بازیگری که به عنوان قربانی انتخاب می­شود، یعنی ستاره­ سالخورده و منزوی فیلم­ های سبک کابوی و وسترن، دوک مونتانا سخت­ جا­­ن­تر از چیزی است که در ابتدا انتظار آن می­رفت.

مکس از حقه­ های مختلفی برای به قتل رساندن دوک استفاده می­کند، برای مثال از او می­خواهد با اسب به سمت یک ارابه­ در حال سوختن حرکت کند، روی پلی قرار بگیرد که از قبل دستکاری شده و سقوط او تقریبا حتمی است و چند حقه­ دیگر که یکی پس از دیگری با شکست مواجه می­شوند.

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

سرانجام، رگی که همچنان به دنبال دریافت پول خود از مکس است، با تنگ دیدن عرصه، تصمیم می­گیرد که خودش وارد میدان شود و کار را یک­سره کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

پایان داستان، با تغییر ناگهانی و غیر منطقی نظر رگی در مورد قتل دوک، بر اثر مشاهده­ی صحنه ­هایی از بازی­های دوک مونتانا و نتیجتا احساساتی شدن و یادآوری خاطراتی که با فیلم­های قبلی دوک دارد سیری غیر قابل پیش­بینی را پیش میگیرد؛ رگی از مکس می­خواهد تا فیلم ضبط شده را واقعا به پایان برساند و آن را اکران کند!

سرانجام شاهد استقبال شدید مردم از فیلمی که دوک مونتانا در آن نقش آفرینی می­کند خواهیم بود و سکانسی کلیشه­ای که در آن دوک سر به بیابان می­گذارد، گویی بخشی از وجودش که سال­ها در انتظار فیلمی موفق بود به آرامش رسیده باشد.

نظر منتقدان و مخاطبان ؛ نقد فیلم The Comeback Trail 2020

کلیشه­ی استاندارد

در ابتدای نقد و بررسی فیلم The Comeback Trail، به نسبتا ضعیف تلقی شدن این اثر از طرف منتقدان و نیز مخاطبان اشاره شد، با ما همراه باشید تا به چرایی این بازخورد­ها بپردازیم.

از اولین نکاتی که مورد توجه مخاطبان و نیز منتقدان قرار گرفته است، تصنعی نمودن و کم عمقی شخصیت­های داستان یه استثنای مکس باربر است؛ برای مثال، شخصیت والتر صرفا وجود دارد تا بار کمدی به فیلم اضافه شود، از گذشته­ی او و یا رگی و حتی دوک مونتانا، چیز زیادی نصیب مخاطب نمی­شود.

از دیگر نکاتی که بیشتر منتقدان به آن خرده گرفته­اند، می­توان به هدر رفتن استعداد بازی­گری مورگان فریمن در نقش رگی اشاره کرد. آیا این امکان وجود نداشت که از پتانسیل او برای غنی­تر کردن پرداخت فیلم به دنبال بازگشت، بهره­ بیشتری برده شود؟

می­توان به طور مشخصی، فیلم را به سه قسمت تقسیم کرد: بخش اول، که با شخصیت­های داستان و چالش­هایی که پیش رو دارند و نیز خلق آن­ها آشنا می­شویم.همچنین، بیشتر دیالوگ­های آتشین و به یاد ماندنی فیلم در این قسمت استفاده می­شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

بخش دوم که طی آن شاهد تلاش مکس برای به قتل رساندن دوک مونتانا و سرانجام شکست خوردن او هستیم. در این قسمت، ریتم فیلم بسیار قابل پیش­بینی شده و هرچند که بیشتر سکانس­های اکشن فیلم در این بخش قرار داده شده­اند، شاهد پویایی چندانی در آن نیستیم. همچنین، در این بخش شاهد به تصویر کشیده شدن بیشتر سکانس­های کمدی­ای که نیاز به گفت و گوی چندانی ندارند هستیم.

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

در بخش نهایی فیلم، شاهد به نتیجه نرسیدن تلاش­های مکس و تغییر روند ناموزون روایت فیلم هستیم، چرا که بر خلاف انتظار مخاطب از فیلمی در سبک اکشن-کمدی، ناگهان فیلم روندی احساسی به خود گرفته و پایانی را به خود می­بیند که می­توان

شباهت آن را به تکنیکی باستانی که ریشه در تئاتر­های یونانی دارد و به عنوان “Deus Ex Machina” شناخته شده است نسبت داد. عبارت Deus Ex Machina، که را می­توان عملا “خدایی از یک ماشین” ترجمه کرد، اشاره به پایان­بندی­هایی دارد که روند داستان به شکلی ناگهانی و معجزه­آسا،

در نتیجه­ی پا در میانی خدایان از طریق ماشین­آلاتی که در صحنه­ی تئاتر برای تغییر ارتفاع بازیگران به کار گرفته می­شده است، تغییر کرده و پایانی تراژیک ناگهان به پایان خوش یا به اصطلاح “Happy ending” بدل می­شود. برای مشاهده­ی کاربردهای معاصر و کنایه آمیز این تکنیک، می­توان به آثاری از برتولت برشت (Bertolt Brecht)

از جمله “Threepenny Opera” یا اپرای سه­قرانی اشاره کرد. در نمونه­ی The Comeback Trail، این ماشین همان نمایشگر است؛ باز هم اشاره­ای به یک پایان کلیشه­ای و دور از واقعیت.

به هر حال، بیایید فراموش نکنیم که عصاره­ی طنز این اثر به انتقادی و کنایه­آمیز بودن آن است، نکته­ای که به نظر می­رسد بسیاری از بینندگان فیلم The Comeback Trail ، به فراموشی سپرده باشند. از انتخاب نام اثر (و نیز خود داستان آن) گرفته، تا پرداخت و انتخاب بازیگران آن،

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

به طرز خود آگاهانه و زیرکانه­ای خود اثر را نقد می­کنند؛ برای بهتر رساندن منظورم از این جمله، توجه شما را به سکانسی جلب می­کنم که در آن شخصیت­های فیلم، مشغول به تماشای فیلم خود هستند که در مقابل دید چشم مخاطب فیلم­برداری شده است، آن هم با یک دوربین با زوایای محدود.

این در حالی­ است که فیلم در حال پخش از زوایای دید کاملا متفاوتی تصاویر ضبط شده را به تصویر می­کشند. همچنین کیفیت تصاویر ضبط شده، شباهتی به کیفیت تجهیزات دهه­ی 70 نداشته و کاملا دیجیتال به نظر می­رسد.

در واقع، ساختار فیلم لایه لایه است و نظر شخصی من این است که طنز واقعی فیلم در به چالش کشیدن خود در همه­ی سطوح قابل دستیابی است و نه صرفا دیالوگ ها و صحنه­های اکشن کلیشه­ای آن.

گذشته از این، تقریبا همه­ی منتقدان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که فیلم از نظر تکنیکی، یعنی هماهنگی و به جا بودن عناصر بصری، صدابرداری، انتخاب بازیگران و موسیقی کیفیت مناسب و قابل قبولی دشته و نقش آفرینی استادانه­ی ستارگان فیلم یه ارزش هنری آن افزوده است.

بیشتر مخاطبان بر این باور بودند که فیلم، چیز خاصی برای ارائه نداشته و صرفا برای وقت­کشی مناسب است، بخشی دیگر اظهار داشتند که فیلم به خوبی از پس خنداندن آن­ها برآمده و در حق آن کم لطفی شده است؛ این در حالی است که عده­ای سوم بر این باورند که این فیلم قبل از همه­گیری کرونا آماده شده بوده است تا هنگامی که کفگیر سینما به ته دیگ خورد، آن را از بایگانی خارج کنند!

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی 2021

بهترین انیمه های 2021

در پایان، باید گفت که نمی­توان این فیلم را به عنوان بهترین­های 2020 نام برد، اما اگر وقت اضافه برای کشتن دارید و به دنبال فیلمی سبک و کمدی می­گردید، فیلم به دنبال بازگشت را از دست ندهید!

نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ نقد فیلم به دنبال بازگشت

فیلم­های مشابه ؛ نقد فیلم The Comeback Trail 2020

اگر از تماشای فیلم The Comeback Trail (2020) لذت بردید، تکراتو شما را به تماشای این آثار دعوت می­کند:

  • Hail Caesar (2016)
  • The Producers (1967)
  • Birdman (2016)
  • Who Framed Roger Rabbit (1988)
  • Stir Crazy (1980)
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ از راست به چپ: تامی لی جونز، مورگان فریمن و رابرت دنیرو
نقد فیلم The Comeback Trail ؛ از راست به چپ: تامی لی جونز، مورگان فریمن و رابرت دنیرو

عوامل و بازیگران فیلم ؛ نقد فیلم The Comeback Trail 2020

  • کارگردان: جورج گالو
  • نویسندگان: جورج گالو و جاش پوزنر
  • بازیگران: رابرت دنیرو، تامی لی جونز، مورگان فریمن، زچ برف و امیل هیرچ
  • تهیه کنندگان: جیسون الیسون، چارلس اندرس، جوردن بودراو، ری بودراو، ناتالی برن و جاستین کالویلو
  • موسیقی: الدو شلاکو
  • سینماتوگرافی: لوکاس بیلن
  • تدوین: جان ام. ویتال
  • جلوه­های ویژه: ریکی برت، کریس بیلی و جاش بیلی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم The Comeback Trail 2020 چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر