;
coinex

نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) : اکشن کلاسیک هالیوودی

گای ریچی یک بار دیگر با یک فیلم اکشن برگشته است. در این نوشتار در کنار ما باشید تا به بررسی آخرین اثر او یعنی نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) بپردازیم.

گای ریچی Guy Ritchie یک نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده انگلیسی است که فیلم‌های موفقی در کارنامه خود دارد. در این فیلم با یک شخصیت خشن به نام اچ. H روبرو هستیم که از کسانی که باعث مرگ عزیزش شده‌اند انتقام می‌گیرد.

بازیگر نقش اصلی فیلم کسی نیست جز جیسون استتام که نیازی به معرفی ندارد. سایر بازیگران فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) شامل خود کارگردان یعنی گای ریچی، اسکات ایستوود (Scott Eastwood) پسر کلینت ایستوود افسانه‌ای، پست مالون (Post Malone) خواننده و هالت مک کالانی (Holt McCallany) از بازیگران سریال جنایی روانشناسانه مایند هانتر (Mindhunter) می‌شود. در ادامه در این مطلب، تکراتو را با نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) همراهی کنید.

خلاصه داستان : نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

اکشن کلاسیک هالیوود

می‌توانید در لیست زیر مباحثی که در این مقاله در موردشان حرف خواهیم زد را مشاهده کنید.

  • خلاصه داستان: اکشن کلاسیک هالیوود
  • نقد بدون تعارف
  • جان کلام
  • عوامل پشت صحنه و بازیگران
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

جیسون استاتهام (Jason Statham) گل سرسبد فیلم‌های اکشن، در این فیلم نقش یک مامور حفاظت از ماشین حمل پول نقد را بازی می‌کند.

اچ در یک شرکت در لس آنجلس کار می‌کند که وظیفه حمل و نقل صدها هزار دلار پول نقد را به عهده دارند. مانند بسیاری از فیلم‌های کلاسیک ژانر اکشن، یک انگیزه احساسی برای اعمال خشونت‌آمیز قهرمان قصه وجود دارد.

همکاران او در جایی که او تازه مشغول به کار شده است چیز خاصی از این مامور جدید نمی‌دانند. اما کم کم حقیقت فاش شده و مشخص می‌شود اچ برای هدف خاصی به این تیم آمده و هدفی جز انتقام از کسانی که خون پسر جوانش را ریخته‌اند ندارد.

نام واقعی اچ، پاتریک هیل (Patrick Hill) است. او به تازگی به استخدام شرکت فورتیکو (Fortico) یک کمپانی ساخت ماشین‌ای زرهی درآمده است.

در حالی که سایر همکارانش پیوسته در ترس از اینکه با هدف سرقت مورد حمله افراد مسلح قرار بگیرند، به نظر می‌رسد هیل از این موضوع ابایی نداشته و شاید حتی منتظر چنین اتفاقی هم هست. اتفاقاً به همین زودی خودرویی که حامل هیل است، مورد حمله قرار می‌گیرد.

اما او با صلابت و آمادگی تمام با تمرکز بالا به تمام دزدها شلیک کرده و مانع از دزدیده شدن پول توسط آن‌ها می‌شود. او این کار را در برابر چشمان متعجب همکاران خود انجام می‌دهد. پس از این اتفاق به همگان آشکار می‌شود که هیل به هیچ وجه یک راننده عادی نیست.

بلکه مشخصاً از پیشینه خشن‌تری آمده و شاید برای هدفی به جز جابجایی پول برای یک شرکت بی اهمیت آنجا فعالیت می‌کند. هرچند که ابتدا دل شان را به دست آورده و از او به خاطر عملکرد سطح بالا و از خود گذشتگی زیادی که از خود نشان داده تقدیر می‌شود و زود در دل‌ها جا می‌گیرد ولی علت اصلی پیوستنش به این جمع به زودی برای همه آشکار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

در ادامه با باز شدن مشت داستان و فاش شدن حقایق، می‌فهمیم که افراد بسیاری از لبه تیغ انتقام هیل باید عبور کنند چرا که گناهکار هستند و باید تقاص پس دهند.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

هیل نیز به نوبه خود از خجالت تک تکشان درمیآید و بدون کمترین گذشتی و عفوی همه آن‌ها را به سزای اعمال خود می‌رساند. در واقع دستمزد هیل حقوق سر ماه نیست بلکه خون‌هایی است که می‌تواند به واسطه این شغل بریزد. به این ترتیب با یک موضوع تکراری طرفیم. ده‌ها و شاید صد‌ها نفر که به دست یک مرد خشمگین کشته می‌شوند. فیلم خشم انسان (Wrath Of Man 2021) بیشتر از هر چیزی، قصه مردی است که افرادی که نباید، پا بر دمش گذاشته و عزیزی را از او گرفته‌اند. پس حالا باید پاسخ این عمل نابخشودنی را پس بدهند. مشهورترین نمونه این نوع فیلم‌ها صدالبته که جان ویک (John Wick) با بازی کیانو ریوز محبوب دل‌هاست.

این فیلم یک بازسازی از فیلمی فرانسوی به نام  Le Convoyeur (Cash Truck) به معنی کامیون حمل پول است که در سال 2004 ساخته شده است. دقیقاً مشخص نیست که چرا هالیوود علاقه وافری به ساخت نسخه‌های انگلیسی زبان یا اگر دقیق‌تر بگوییم، آمرکاییزه کردن فیلم‌های اروپایی است.

گای ریچی و جیسون استتام پیش از ساخت فیلم خشم انسان 2021 در سال‌های قبل نیز در ژانر اکشن با هم همکاری داشته‌اند یعنی در فیلم‌های Lock, Stock And two Smoking Barrels و Snatch، و Revolver.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

به نظر می‌رسد بهترین گزینه ممکن برای نقش هیل، همین استتام بوده چرا که نیازی نیست اکت خاصی انجام بدهد و یا دیالوگ خاصی بگوید. همین خشمی که در چهره‌اش پیداست و حرکات سریع و خشنش برای چنین شخصیتی کفایت می‌کند.

این دو پس از پانزده سال از گذشتن از آخرین همکاری‌شان، بالاخره به هم پیوستند تا یک اکشن هیجان‌انگیز دیگر را خلق کنند. هرچند که گای ریچی پیش از این هم آثار سینمایی در ژانر اکشن ساخته اما بیشتر حالت مافیایی/ گنگستری داشته‌اند و ته مایه طنز چاشنی آن‌ها بوده است.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

در صورتی که فیلم خشم انسان Wrath Of Man یک فیلم بیش از حد جدی است که جایی برای طنز و شوخی باقی نمی‌گذارد. همانطور که فیلم با همین تعقیب و گریزها و کشت و کشتارها در طول 119 دقیقه به پیش می‌رود، در دقایق پایانی یک سرقت در مقیاس بزرگ را دنبال می‌کند که از لحظات غیر قابل پیش بینی آن است.

هیاهویی که در این لحظات شاهدش هستیم از ماهیت خشن و کاملاً جدی این اکشن جنایی سخن می‌گوید. درست است که چیزی نیست که قبلاً ندیده باشیم، ولی به هر حال ریچی پایان تمیزی برای پایان فیلم خود در نظر گرفته و نتیجه قابل قبول است. این فیلم هر کم و کاستی هم که داشته باشد، چیزی از هیجان کم ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

اسکات ایستوود در این فیلم بازی متفاوت و جالبی ارائه داده و دم بد داستان را باورپذیر و نفرت‌انگیز نشان داده است. امیدواریم او را بیشتر در قامت شخصیت‌های منفی ببینیم چرا که با چهره مهربانش در تناقض است و در نتیجه اثرگذاری بیشتری دارد.

فلش بک‌ها و ثابت نبودن خط زمانی به جذابیت و خسته‌کننده نبودن این فیلم کمک شایانی کرده است. هیل را می‌بینیم که چطور شده که به این روز افتاده و می‌خواهد از عالم و آدم انتقام بگیرد.

در این جلو و عقب رفتن زمان روایت داستان، ریچی کم کم به بیننده نشان می‌دهد که چه کسی پشت این سرقت‌های گسترده که از قبل کامیون‌های حمل پول لس آنجلس را هدف گرفته‌اند است.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

نقد بدون تعارف : نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

با فیلمبرداری حرفه‌ای آلن استورات، فضای داخل فیلم به خوبی به درون رگ‌های ما رخنه می‌کند و حس می‌کنیم در صحنه‌های نبرد حضور داریم. البته در این مورد کریستوفر بنستید هم به کمک پروژه آمده و موزیک درست و مناسبی را برای افزایش تاثیرگذاری لحظات اکشن و دراماتیک‌تر این فیلم ساخته است.

تماشای این ترکیب اصلاح شده از همکاری ریچی و استتام که دیگر از آن طنازی موجود بر فیلم‌های قبلی‌شان خبری نیست، به راستی لذت بخش است. ریچی از تکرار جو حاکم بر فضاهای کارهای قدیمی‌اش سر باز زده است. هرچند که موضوع زیاد خلاقانه و نوآورانه‌ای ندارد.

این عدم علاقه عجیب ریچی به راه ندادن زنان در فیلم‌هایش کماکان پا برجاست. پر بیراه نیست اگر بگوییم زنانی که در فیلم‌های او حضور دارند به نوعی نسبتی با مردان فیلم دارند و بود و نبودشان اهمیت چندانی در خط فیلم ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

می‌توان از یک نظر فیلم خشم انسان Wrath Of Man را به فیلم اتاق سبز (Green Room) ساخته شده در سال 2015 تشبیه کرد. کاراکترهایی که به واسطه اعمال خود در در دنیایی که خلق کرده‌اند گرفتار شده‌اند. تنها راه نجاتشان مرگ است که اتفاقاً خیلی‌ها به روش‌های خشنی نجات پیدا می‌کنند.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

شاید اگر ریچی در سال 2019 فیلم جنتلمن‌ها (The gentlemen) را نمی‌ساخت، این فیلم جدیدش راضی‌کننده‌تر می‌بود. فیلم خشم انسان 2021 به هیچ وجه فیلم ضعیفی نیست اما جنتلمن‌ها به قدری خوب و سرگرم‌کننده بود که احتمالاً همه تا ابد تمام آثار ریچی را با آن مقایسه خواهند کرد.

در واقع در آن فیلم، ریچی به ترکیب متعادلی از خشونت، اکشن، دراما، دیالوگ، طنز و شوخی و گرد و خاک کردن و کشت و کشتار رسیده بود و امضای خودش را پای کار زده بود. فیلم جنتلمن‌ها بسیار خاص است چون ژانر خودش را باز تعریف کرده و حرفی تازه برای گفتن دارد. بر خلاف فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) .

بله، درست است که تماشای یک مرد زخم خورده که با قساوت تمام و با بی رحمی تمام دشمنانش را قلع و قمع کرده و از اینکه چنین اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند پشیمان می‌کند، هیجان انگیز  است. اما باید گفت این فیلم فقط با هدف سود کلان ساخته شده است و احتمالا فیلمنامه آن در یک هفته نوشته شده است.

فیلم Wrath Of Man به هیچ وجه حرف جدیدی برای گفتن ندارد و خط به خط دستورالعمل‌های کتاب ساخت اکشن‌های تستسترونی را اجرا کرده است بدون اینکه در هیچ سطحی از آن خلاقیتی نشان دهد یا نقطه برجسته‌ای داشته باشد.

فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) اصلاً و ابداً فیلم بدی نیست ولی فیلم مهمی هم نیست. طبیعتاً بازخورد خوبی خواهد گرفت و میلیون‌ها نفر آن را تماشا خواهند کرد.

ولی اگر به دنبال فیلمی نوین با ایده‌ای خاص می‌گردید که تکرار مکررات نبوده و چیزی به گنجینه سینمایی‌تان اضافه کند، خشم انسان 2021 فیلم مناسبی نیست. البته باید اضافه کرد که این فیلم گاهی تلاش زیادی می‌کند برای اینکه چیزی بیشتر از یک فیلم سرگرم‌کننده و اکشن باشد و مبهم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 1400

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

تلاشی که بیهوده بوده چون به نتیجه نمی‌رسد و با اینکه خشم انسان 2021 فیلم خوب و تمیزی است، چیزی بیش از این نیست و نمی‌تواند باشد.

بی تعارف اگر بخواهیم بگوییم، در نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) باید نوشت که این فیلم از آن دسته فیلم‌هایی است که بازیگران خفن و کاردرست در آن‌ها، لابلای فیلم‌های مهمترشان بازی می‌کنند تا پول سریعی به جیب بزنند و خرج یکی دو سالشان را دربیاورند.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

چیزی مانند موزیک‌های پاپ حاضری که لقمه‌های چرب و نرمی برای درآمدهای بی دردسر و سریع هستند.

استتام در خصوص پذیرفتن این نقش عنوان کرده است:

تنها تفاوتی که بعد از پانزده سال ایجاد شده این است که ما کمی پیرتر و اندکی تپل‌تر شده‌ایم. او به من راجع به ایده‌ای که داشت زنگ زد. مکالمه ما مدت کوتاهی طول کشید و ایده را دوست داشتم. بنابراین بله را گفتم.

گای ریچی نیز راجع به این جریان گفته است:

به نظرم داستانی عالی برای جمع شدن من و جیسون در یک پروژه جدید بود. این فیلم به هیچ وجه خنده‌دار نیست. کاملاً جدی است و اکشنی تهاجمی و دور از طنازی دارد. با این حال با خودم فکر کردم نقش فوق‌العاده‌ای برای جیسون خواهد بود.

جالب است بدانید که حرفه بازیگری جیسون استتام از همان روزهای اول توسط ریچی کلید خورده است. او یک مدل بود و ریچی به دنبال یک بازیگر برای فیلم جدیدش می‌گشت.

به این ترتیب به استتام پیشنهاد همکاری داد و حرفه او به عنوان یکی از محبوب‌ترین و سودآورترین بازیگران هالیوود به ویژه در ژانر اکشن آغاز شد.

جان کلام : نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

در نهایت برای خلاصه کردن نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) باید گفت اگر که از آن دسته افرادی هستید که به سختی مهلتی برای تماشای فیلم پیدا می‌کنید و می‌خواهید از این دو سه ساعت بهترین استفاده را بکنید، شاید گزینه‌های بهتری برای تماشا کردن وجود داشته باشد مگر اینکه واقعاً طرفدار پر و پا قرص اکشن باشید و زیاد برایتان فرقی نمی‌کند خاص و ماندگار باشد یا خیر.

برعکس اگر با دوستانتان دور هم جمع شده‎‌اید و می‌خواهید با هم خوش بگذرانید و دو ساعتی را به دیدن یک فیلم تند و تیز بگذرانید، فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021) گزینه مناسبی برای وقت گذراندن و پر کردن ساعت‌های بیکاری در کنار دوستان است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چینی

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

این فیلم از استانداردهای کافی و لازم برخوردار است و در سطح بالایی ساخته شده است. به خصوص صحنه‌های اکشن آن که برای گای ریچی درآوردن چنین سکانس‌هایی آب خوردن است. در هر صورت امیدواریم ریچی در فیلم‌های بعدی خود ایده‌های اورجینال‌تری به کار ببرد و حتی ژانر متفاوتی را هم امتحان کند.

نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان
نقد فیلم Wrath Of Man ؛ نقد فیلم خشم انسان

شاید برایتان جالب باشد بدانید سازنده قسمت اول لایو اکشن علاءالدین دیزنی کسی نبوده جز گای ریچی. پس او یک کارگردان کار درست است که می‌تواند در ژانرهای متفاوتی بدرخشد و حیف است پتانسیلی که دارد برای ساخت فیلم‌هایی که در ساختشان تبحر پیدا کرده هدر رفته و دامنه توانایی‌های خود را گسترده‌تر نکند.

عوامل پشت صحنه و بازیگران ؛ نقد فیلم Wrath Of Man (خشم انسان 2021)

  • کارگردان: گای ریچی
  • تهیه کنندگان: ایوان اتکینسون، بیل بلاک، اندرو گولو، جک آیوینز، مکس کین
  • بازیگران: جیسون استتام، هالت مک کالنی، راکی ویلیامز، جاش هارتنت، جفری دونووان
  • نویسنده: گای ریچی، مارن دیویس، ایوان اتکینسون
  • فیلمبرداری: آلن استورات
  • آهنگساز: کریستوفر بنستید
  • طراحی صحنه: نیل فلوید
  • طراحی لباس: استفانی کالی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Wrath Of Man چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر