;
coinex

نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse (تام کلنسی بدون پشیمانی 2021) : اکشن کلاسیک آمریکایی

در این نوشتار، به نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse  با نقش آفرینی مایکل بی جوردن (Micheal B. Jordan) و کارگردانی استفانو سولیما (Stefano Sollima) خواهیم پرداخت.

تام کلنسی، مجموعه­ای طولانی از کتاب­ها، بازی­های کامپیوتری، فیلم­ها و شخصیت­ها را به نام خود ثبت کرده است و کم­تر کسی پیدا می­شود که اسم او را نخوانده و یا حداقل نشنیده باشد. می­توان گفت که تقریبا تمام آثار او در ژانر اکشن و دراما تولید شده است و نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021، نام تام کلنسی را با خود یدک می­کشد. این اثر، ششمین فیلمی است که بر اساس داستان­های تام کلنسی ساخته شده است، مسئله­ ای که توجه بسیاری از طرفداران تام کلنسی را به خود جلب کرده است. آیا نویسندگان فیلمنامه به رمانی که داستان از آن برگرفته شده است، وفادار بوده ­اند؟

نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021

اکشن کلاسیک آمریکایی

در ادامه ­ی نقد و بررسی Tom Clancy’s Without Remorse 2021 در تکراتو خواهید خواند:

  • اکشن کلاسیک آمریکایی
  • خلاصه­ ی داستان: خود زنی
  • نظر منتقدان و مخاطبان: کپی بی کیفیت
  • فیلم­های مشابه
  • عوامل
نقد فیلم Tom Clancy's Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی

تک تک ما، فارغ از اینکه ساکن کدام نقطه­ ی این کره­ی خاکی باشیم، تجربه­ای از فیلم­های اکشن هالیوودی داشته ­ایم. فیلم­هایی  که سراسر هیجان و خشونت بوده ­اند که در یک خط داستانی قابل پیش­بینی و با استفاده از شخصیت­های سیاه و سفیدی که نقش حتی با نگاه به چهره­ی آن­ها نیز قابل تشخیص است، مخاطب را به صندلی میخکوب کرده و او را دعوت به سپری کردن وقت در مقابل صفحه نمایشی می­کند که تنها پیام آن “آمریکایی­ها قوی و جان­سخت هستند” است.

برای اینکه منظورم را بهتر درک کنید، کافی­ است تا لیستی اتفاقی از فیلم­های اکشن هالیوودی سر هم کنید و با نگاهی منتقدانه به دنبال پیام مرکزی آن باشید؛ درست است که تک و توک فیلم­هایی با نگاه نقادانه به قدرت آمریکا هم پیدا می­شوند ولی از این قائده که محوریت آمریکا در وقایع جهانی را به تصویر می­کشند مستثنا نیستند!

نکته­ ی مشترک این فیلم­ها، در واقع به تصویر کشیدن وطن ­پرستی آمریکایی است که همیشه در نقطه مقابل آن، نیروهای شرور روس و یا کمونیست­های آسیای جنوب شرقی و در بهترین حالت تروریست­های خاورمیانه ­ای قرار دارند.

فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021 نیز از این محوریت موضوعی پیروی می­کند، البته با پرداختی نسبتا جدید؛ شخصیت اصلی داستان یک آفریقائی الاصل است و شاید از اولین­ها در نوع خود. تقریبا همه­ی شخصیت­های اصلی که سابقا عضو ارتش آمریکا و یا مامور سابق سی آی ای بوده­اند، سفید پوست بوده­اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

گذشته از این­ها، برای دستیابی به نقدی منصفانه باید سایر جوانب در نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی 2021 را نیز بررسی کنیم و از نقد با یک دیدگاه محدود اجتناب کنیم.

خلاصه­ ی داستان ؛ نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021

خود زنی

از بین شخصیت­های تام کلنسی، بیشترین تمرکز بر روی جک رایان (Jack Ryan)، جاسوس معروف سری­های تام کلنسی بوده است. این فیلم، داستان جان کلارک (John Clark) که به عنوان جان کلی (John Kelly) هم شناخته­ شده است را به تصویر می­کشد.

نقد فیلم Tom Clancy's Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی

در اولین سکانس­های فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021، شاهد انجام ماموریت جان و گروه ضربت همراه او در حلب سوریه هستیم، ماموریتی که یک عملیات نجات گروگان بی ضرر به نظر می­رسد و در نهایت باعث شکل گیری خط داستان می­شود:

نیروهایی که گروه ضربت  SEALS با آن رو-در-رو می­شوند، نه عده­ای شبه نظامی و مزدور بلکه اعضای ارتش روسیه هستند! مسئله­ای که جان خیلی دیر به آن پی می­برد. بعد از مدتی، خبر به قتل رسیدن اعضای گروه جان به گوش او می­رسد.

چیزی در مورد این قتل­ها وجود دارد که خیلی غیر منطقی به نظر می­رسد؛ این مردها همگی از قوی­ترین مردان نیروی دریایی آمریکا هستند و اینکه توسط خلافکار­های بی دست و پا و یا به صورت تصادفی و در یک بازه­ی زمانی کوتاه جان خود را از دست داده­اند، خبر از بودن کاسه­ای زیر نیم­کاسه می­دهد.

طولی نمی­کشد تا پای این قتل­ها به خانه­ جان هم باز شود؛ چهار نفر در این عملیات قصد جان او و همسر حامله­­ اش را دارند. جان موفق به از بین بردن سه نفر از چهار مهاجم می­شود ولی جراحات او فرصت تمام کردن کار نفر چهارم را به او نداده و مهاجمین موفق به کشتن همسر جان می­شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

صحنه­ای خشن و خون آلود! در ادامه، شاهد این هستیم که سی آی ای از شناسایی مهاجم سوم سر باز می­زند و به جان پیشنهاد می­کند که پی ماجرا را نگیرد. سرانجام فرمانده جان، گریر (Jodie Turner-Smith)، سرنخی پیدا می­کند و اطلاعات محرمانه را، هرچند غیر قانونی، به دست جان می­رساند.

جان بدون ثانیه­ ای وقت تلف کردن، شروع می­کند به بازجویی از فرد مضنون. ولی نه به شیوه­ی سنتی. جان، در یک شب تاریک، ونی را به اتومبیل دیپلمات روس مصنون کوبیده و او را بین ترافیک محصور می­کند، سپس با ریختن سوخت روی ماشین او و شعله ور کردن آن و نهایتا با یک اسلحه­ ی کمری مضنون را تهدید می­کند.

نقد فیلم Tom Clancy's Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی

جمله­ ای که برای بازجویی بکار می­برد، اما، بیش از حد سینمایی است، “به من یک اسم بده!”.

به نظر می­رسد جان خیلی از این سرنخ مطمئن است. کار دیپلمات با یک گلوله به پایان می­رسد. در ادامه، جان به دلیل جرمی که مرتکب شده است به زندان می­ افتد. سکانسی که در تریلر فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی، از حمله به جان میبینیم رقم می­خورد.

با اطلاعاتی که جان از مهاجم چهارم از گروه ضربت روسی در اختیار دارد، به او این فرصت داده می­شود که در یک عملیات در خاک روسیه، به چند و چون ماجرا پی ببرد، البته تحت این شرایط که پس از به اتمام رساندن ماموریتش، به آمریکا برگشته و ادامه­ ی حبس خود را طی کند.

در ابتدا با این تصمیم مخالفت می­شود ولی سرانجام جان به همراه گریر(Jodie Turner-Smith) و تیمی متشکل از نیروهای ویژه­ی سی آی ای، در صدد نفوذ به خاک روسیه از طریق سقوط آزاد بر می ­آیند، تلاشی که به یک فاجعه منتهی می­شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

چرا که نیروی پدافند روسی از حضور آن­ها با خبر است و هواپیما­ی آن­ها مورد حمله قرار می­گیرد و در دریای بارنتس (Barents) سقوط می­کند. یکی از سکانس­های قوی فیلم در اینجا رقم می­خورد، جان با شنا به عمق دریا، اسلحه و مهمات تیم خود را از هواپیما خارج می­کند.

جان و بازمانده­های این فاجعه با یک قایق به سمت مورمانسک (Murmansk) حرکت کرده و با رابرت ریتر (Jamie Bell)، که یک افسر اطلاعاتی سی آی ای است ملاقات می­کنند. شک جان به سمت ریتر نشانه می­رود و بر این باور است که او پشت نشت اطلاعات پرواز آن­ها بوده است، در حالی که ریتر این ادعا را رد می­کند.

او که از مسئولین عدم پیگیری قتل­ها در خاک آمریکاست (به دلایل سیاسی و امنیتی)، به جان و گروهش پیشنهاد می­کند که به آن­ها در یافتن هدفشان کمک کند. جان، از روی بی اعتمادی به این افسر اطلاعاتی، از دستورات سرپیچی کرده و تصمیم می­گیرد که یک تنه به سراغ هدف برود، آن هم در آپارتمان شخصی او!

هدف، یعنی ویکتور ریکو (همان مهاجم چهارم)، هویت واقعی خود را بر ملا می­کند؛ یک مامور دو جانبه ­ی سی آی ای. او همچنین در مورد جلیقه­ ی انفجاری انتحاری­ ای که به تن دارد به جان می­گوید و آن را منفجر می­کند. تیم جان زمین­گیر شده و در محاصره­ ی تک تیراندازان روس قرار می­گیرد.

نقد فیلم Tom Clancy's Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی

وقتی که پلیس سر می­رسد، جان و گروهش متوجه ماجرا می­شوند؛ کل این عملیات از قبل برنامه ­ریزی شده بود تا با لو رفتن هویت جان و همکارانش در خاک روسیه، یک جنگ بین آمریکا و روسیه شروع شود. سرانجام، با وجود جراحات سنگینش، جان پیشنهاد می­دهد که با فدا کردن خودش به تیمش فرصت فرار بدهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

اما او با پوشیدن یونیفرم پلیس و دزدیدن یک آمبولانس، موفق به فرار می­شود. یعد از تمام این ماجراها، جان به همراه گریر و ریتر و سایر بازماندگان تیم، روسیه را با استفاده از یک قایق ترک می­کنند.  جان که باید بعد از برگشتن به آمریکا، حکم حبسش را تمام کند از این مسئله ابراز نگرانی می­کند.

در اینجا میفهمیم که ریتر واقعا دشمن جان نبوده است، چرا که با دادن ساکی پر از پول به او یادآوری می­کند که کسی به غیر افرادی که در قایق حضور دارند، از زنده بودن جان اطلاعی ندارد! در اینجاست که چرایی دو هویت داشتن جان یعنی کلارک (Clark) و کِلی (Kelly) پی می­بریم.

وقتی جان به آمریکا برمی­گردد، کلِی (Guy Pearce)، مقام ارشد اطلاعاتی و امنیتی سی آی ای که از عوامل اصلی برنامه ­ریزی این عملیات فاجعه ­بار و از اولین مخالفان پیگیری پرونده­ ی قتل همسر و فرزند جان بود را در یک رستوران گیر انداخته و او را مجبور می­کند سوار ماشینش شود.

پس از تهدید خانواده­ی کلِی، او اعتراف می­کند که هدف او از این رشته عملیات، شروع کردن یک جنگ بین آمریکا و روسیه بوده است تا اقتصاد جان دوباره­ای بگیرد و هویت چند پاره­ی در حال گسست جامعه­ ی آمریکایی، در اثر مقابله با یک دشمن خارجی مشترک ترمیم شود.

جان، ماشین خود را داخل رود پتماک  (Potomac) انداخته و کلِی را غرق می­کند، این در حالی­ است که خود او به کمک گریر، که با تجهیزات غواصی انتظار او را می­کشید از مهلکه نجات پیدا می­کند و با هویت جدیدی که ریتر برای او فراهم کرده بود، زندگی جدیدی را آغاز می­کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

بعد از گذشت یک سال، ریتر ترفیع گرفته و با پیشنهاد جان، یک تیم ضد تروریستی چند ملیتی به نام رینبو (Rainbow) یا رنگین کمان، فعالیت خود را شروع می­کند.

نظر منتقدان و مخاطبان ؛ نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021

کپی بی کیفیت

هرچند که فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021، از نظر تکنیکی و صحنه ­های اکشن با قدرت عمل کرده است اما مسئله­ ای که باعث می­شود این اثر از نظر بیشتر طرفداران دو آتشه­ ی سری تام کلنسی راضی کننده نباشد، نه کیفیت ساخت آن بلکه عدم اهمیت دادن عوامل به جزئیات داستان و شخصیت­هاست.

به نظر می­رسد که نویسندگان فیلمنامه، به جز اسم شخصیت­ها و تام کلنسی، همه­ چیز را کوبیده و از نوع ساخته باشند؛ این یعنی وفادار نبودن به نویسنده ­ی اصلی و طرفداران او و سعی برای جور کردن اسم و رسمی برای خود با “نوآوری” و ربط دادن فیلم خود به درگیری­ های داخلی اخیر آمریکا.

نقد فیلم Tom Clancy's Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی
نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse ؛ نقد فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی

در واقع، اکثریت طرفداران، از این حقیقت که داستان فیلم هیچ شباهتی با روند داستان کتاب تام کلنسی ندارد بسیار ناامید و دلسرد شده­اند، هرچند که پایان فیلم نوید از ادامه­دار بودن این مجموعه و احتمال خیلی زیاد، مجموعه­ی Rainbow Siege می­دهد.

احتمالا حس و حالی که طرفداران این بازی ویدیئی پرطرفدار تجربه می­کنند، بی شباهت به طرفداران کلاسیک سری جنگ ستارگان (Star Wars) نباشد، چرا که به جای فیلمی که در مورد داستان اصلی باشد، روایت ادامه­ی داستان نانوشته­ و جدیدی نسیب آن­ها شد که بیشتر برای مخاطبان جدید و جوان­تر این سری جذابیت داشت.

بگذریم، چرا منتقدان هم نظر مخاطبان فیلم تام کلنسی بدون پشیمانی هستند؟ بخاطر اینکه از دیدگاه بیشتر آن­ها، این فیلم نمونه­ ی ضعیفی از هزاران فیلم هم ژانر است که با کیفیت و داستان بهتری ساخته شده­اند و این اثر حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

درست است که موسیقی، فیلم­برداری و کادر بندی این اثر از استانداردهای کافی برخوردار است، ولی یک مشکل بزرگ دارد؛ آن هم چیزی نیست جز این حقیقت که در نهایت یک کلیشه­ ی بارز است.

به گمان اکثریت منتقدان، حتی بازی قوی مایکل بی جوردن و صحنه­های اکشن نفس گیری که به تصویر می­کشد برای نجات دادن فیلم کافی نیست. در سال 2021، منتقدان صنعت فیلم، سرسخت­تر و بی­ تعارف­ تر از همیشه به صحنه آمده ­اند!

حتی اگر فیلمی ساخته ­اید که هدف اصلی آن سرگرمی و گذران وقت باشد، برای خوب و قوی تلقی شدن نیاز به نو­آوری دارید!

فیلم­های مشابه ؛ نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021

اگر از دیدن فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021 لذت بردید، تکراتو به شما پیشنهاد می­کند که این فیلم­ها را از دست ندهید:

  • The Bourne Identity (2002)
  • Sicario (2015)
  • Law Abiding Citizen (2009)
  • Jack Reacher (2012)
  • Quantun of Solace (2008)
  • Safe House (2012)

عوامل ؛ نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse 2021

  • کارگردان: استفانو سولیما
  • نویسندگان: تیلور شریدن، ویل استیپلز
  • برگرفته از: تام کلنسی
  • بازیگران: مایکل بی جوردن، جودی ترنر اسمیت، جیمی بل، گای پیرس، لارن لاندن
  • طراحی لباس: تیفانی هاسبورن
  • تدوین: متیو نیومن
  • سینماتوگرافی: فیلیپ رزولت
  • موسیقی: جان تور بیرگیسون

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Tom Clancy’s Without Remorse چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر