;
coinex

نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) : مارپیچی به سمت نابودی اره

فیلم مارپیچ 2021 (Spiral) جدیدترین فیلم از سری اره است که در فضایی متفاوت ساخته شده. با ما باشید تا در نوشتار نقد فیلم Spiral بیشتر در این مورد بخوانیم.

در فیلم مارپیچ 2021، یک کارآگاه به نام بنکس با بازی کریس راک را داریم که عمرش را صرف مبارزه با فساد پلیس کرده است. با این وجود با یک سری از قتل‌های زنجیره‌ای روبرو می‌شود که پلیس‌های فاسد را نشانه گرفته‌اند.

بنکس نمی‌تواند به همکاران خود که به دلیل لو دادن یک پلیس و دستگیری‌اش از او کینه به دل دارند اعتماد کند. به همین دلیل با همکار تازه کار خود کارآگاه اشنک در صدد دستگیری این قاتل که از راه و روش کاراکتر منفی اره کپی می‌کند، بر می‌آید.

کارگردانی این فیلم بر عهده درِن لین بوسمن (Darren Lynn Bousman) بوده است که در گذشته قسمت‌های دوم، سوم و چهارم از این سری فیلم را ساخته و اره را به موفقیت تجاری چشمگیری رسانده است. برای خواند مطالبی بیشتر در رابطه با فیلم مارپیچ میتوانید به صفحه نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) : نشخوار موفقیت‌های قدیمی در سایت فیگار مراجعه بفرمایید.

نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021)

مارپیچی به سمت نابودی اره

نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ
نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ

مسلماً اساسی ترین عناصر سری فیلمهای اره، تله ها و پیچ و تاب آنها میباشد. تله های مارپیچ به طور موثر سادیستی و مبتکرانه و در عین حال قابل قبول هستند، اما هیچ یک از معماها و سکانسهای پیچشی آن به اندازه اولین فیلم Saw به یاد ماندنی نیست. پیچ و تاب های روایی فیلم مارپیچ بد نیستند، اگرچه ممکن است بینندگان خودش را شوکه نکند.

من به عنوان یکی از طرفداران پر و پا قرص فیلم های ترسناک، به خصوص مجموعه اره با تعداد زیادی از مردم روبرو شده ام که صادقانه هر آنچیزی که به فیلم “Saw” مربوط میشود را دوست دارند. آنها ظاهر فیلم ها، مجموعه های مختلف شکنجه، ماشین سازی و برخی از معاشرت هایی را که پیرامون اخلاق اصلی اشرار ساخته شده اند دوست دارند.

گرچه “مارپیچ” آخرین فیلمی است که تحت نام اره ساخته شده است، از برچسب “اره” واقعی دوری میکند، اما بسیار منطبق بر سری ترسناک هشت فیلم اصلی این مجموعه میباشد. دامهای نسبتا خوبی برای مرگ وجود دارد، بسیاری از کارآگاهان در برابرشان ضعیف عمل میکنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

شخصیت مرموز در مرکز همه چیز، توجیه اخلاقی ناچیز و مجموعه ای عجیب و غریب از حیله ها و نقشه ها در این فیلم وجود دارد. برای کسانی که از مسابقه لذت میبرند، این فیلم میتواند طرفداران را خوشحال کند.

نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ
نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ

علیرغم سکانسهای شکنجه چشمگیر و مجادله کامل، “مارپیچ” علاقه ای ندارد که به عنوان یک فیلم ترسناک دیده شود، چه رسد به چیزی شبیه سری های فیلم “اره”. در عوض، اکثریت قریب به اتفاق فیلم به شکلی پیش رفته و طراحی شده است که به حد کافی مهیج باشد.

در هر چیزی احساس تهدید واقعی نمیکند. فیلمنامه جاش استولبرگ و پیت گلدفینگر دائماً اصرار دارد که، به دور از تمرکز بر قاتل مرموز و مخفی، اتفاقات این فیلم را در دنیایی کاملاً بنیادین کارساز کند.

مانند فیلم های قبلی “اره”، سعی بر این است که از ذکاوت به عنوان راهی برای مبهم دانستن برنامه ریزی های طرح های سادیستی آنتاگونیستی پیچیده و دقیق باشد. خوشبختانه، به نظر میرسد که حداقل نیمی از شهر از کارخانه های متروکه ساخته شده است تا ماشین های مرگ در آنها به راحتی ساخته شوند و مجازات ها را دور از چشم مردم به راه بیاندازند. شوخی نمیکنم.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های نتفلیکس می 2021

نقد سریال Shadow And Bone (سایه و استخوان 2021) 

دنیای فیلم مارپیچ یا اسپیرال در قلب طرح کمک نمیکند. هم انگیزه ها مشخص نیست، هم خیلی زود تشخیص قاتل آسان میشود. هر وقت مخاطب خیلی جلوتر از کارآگاهان باشد، فیلم را  به شعاری تبدیل میکند که انتظار برای تمام شدن فیلم هدف اصلی بیننده میشود.

در ادامه این مطلب با ما باشید تا نظر منتقدان در مورد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) را درباره این فیلم ترسناک کارآگاهی بخوانیم.

نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ
نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ

نظر منتقدان : نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021)

راب دین در سایت Bullz Eye با دادن نمره 40 از صد راجع به فیلم مارپیچ 2021 چنین نوشته:

کارگردان فیلم مارپیچ درن لی بوسمن سه قسمت از قسمت‌های قبلی این فرنچایز را تولید کرده است، با این تفاسیر وی بر اینگونه فیلم ها و بخصوص فیلم اره و فضایی که در آن ایجاد میشود تسلط دارد و حسابی با محوریت این فیلم‌ها آشنایی دارد: همه چیز درباره شکنجه است. رنجی که در ماپیچ شاهدش هستیم نسبت به هشت قسمت ساخته شده در گذشته بسیار ابداعانه است که با مقدار زیادی جلوه‌های تصویری خوب و مناسب  و به جا همراه شده. علاوه بر این، این که آدم بد داستان ابزار مشابهی با آدم بد اصلی در داستان‌های قبلی دارد یعنی عروسک‌ها، ماسک‌ها، معماها و غیره. این‌ها جزو اندک نقاط مثبت در ارتباط با فیلم مارپیچ هستند که در عین حال که باید برای شجاعت کافی برای امتحان کردن یک چیز جدید در دنیای فرنچایز اره از آن قدردانی شود، باید گفت که Spiral 2021 را فیلم بدی نمیتوان قلمداد کرد – و حتی بدترین فیلم از تمام قسمت‌های اره هم نمیتواند باشد. اما تماشایش گاهی می‌تواند خود نوعی شکنجه را بهمراه داشته باشد.

سایت Caillou Pettis Movie Reviews با دادن نمره A منفی به این فیلم چنین گفته:

فیلم کمی عجله‌ای به نظر می‌رسد. مشابه سایر فیلم‌های اره در یک و نیم ساعت می‌خواهد سر و ته قضیه را هم بیاورد. چرا استودیوها از ساختن فیلم‌های دو ساعته، در حالی که از یک سری فیلم هستند واهمه دارند؟ آیا می‌ترسند که نکند مخاطب تا آخر تماشا نکند؟ من به شخصه خیلی دوست دارم یک فیلم طولانی از سری اره ببینم. در حالی که مارپیچ 2021 اغلب حرکت نرمی دارد، اگر حدود بیست دقیقه طولانی‌‌تر می‌بود طبیعی‌تر جریان پیدا می‌کرد و آن ده دقیقه آخر که دیوانه‌کننده بود را دیوانه‌کننده‌تر از اینی که هست می‌کرد.

تاد گینز نیز به این فیلم همان نمره A منفی را داده و در سایت Bullet Proof Action چنین گزارش می‌کند:

واژه مارپیچ با توجه به تعریف این فیلم به معنی تغییر، تحول و پیشرفت است. فیلم مارپیچ Spiral مانند اره نیست که ژانر وحشت را بازنویسی کند. ولی لامذهب خیلی سرگرم‌کننده است. مارپیچ از دسته آن فیلم‌هایی است که با یک گروه از دوستان باید تماشا کنید. فکر نمی‌کنم اسپایرال 2021 آخرین فیلم از این فرنچایز باشد، و اگر بخواهم صادقانه بگویم، بی صبرانه منتظر قسمت‌ بعدی آن هستم.

الکس دیونچنزو در مورد فیلم مارپیچ 2021 در Broke Horror Fan چنین می‌گوید:

راک از همان سکانس اول با استعداد طنز خدادادی‌اش فیلم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یادآور فارست گامپ است. فیلم مارپیچ ابداً کمدی ترسناک محسوب نمی‌شود اما نسبت به سایر فیلم‌های اره سبک‌تر است. اشاره آن به یک امر اجتماعی – با موضوع فساد پلیس و شکستن دیوار سکوت – یک بازگشت خوب است. ماسک خوک هم اینجا برگشته که مفهومی دوگانه دارد.

اسکار گاف در Boston Hassle چنین گفته:

آیا فیلم مارپیچ “سینما” است؟ شاید نباشد؛ اما قطعاً “فیلم” است و سرگرم‌کننده.

شان اوانز اما با سخاوتمندی تمام به فیلم اسپیرال 2021 پنج ستاره کامل داده و در Back To The Movies گفته است:

فیلمی است که با اعتماد به نفس در مسیری تازه قرار گرفته است در عین حال که خیلی از مسیر اجداد خود فاصله نگرفته است. تر و تازه، منحصر به فرد و جذاب است و به مراتب از فیلم‌های قبلی عمق بیشتری دارد.

متاسفانه برایان تالریگو از پنج در سایت راجر اِبرت در باب فیلم مارپیچ 2021 فقط یک و نیم ستاره داده است و چنین نوشته است:

چیزی که خشمگینم می‌کند، این است که این فیلم می‌توانست چقدر خوب باشد. چه کسی دلش نمی‌خواهد ساموئل ال جکسون با کریس راک را در یک فیلم دهه هشتادی پلیسی-رفاقتی تماشا کند؟ زمان بندی به موقع مارپیچ نیز در خصوص دغدغه اخلاقیِ مشکل فساد پلیس در مقایسه با دو دهه قبل بسیار به موقع است. اما هیچ کار مفیدی با این موضوع انجام نشده. هیچ چیز جالب و خفنی اتفاق نمی‌افتد. بوسمن نمی‌‌تواند راهی برای بالا بردن خطر، تنش و هیجان پیدا کند و فلش بک‌های متعدد به بهبود این وضعیت کمکی نخواهد کرد.

لی باتلر در سایت Movie Meister Reviews درباره فیلم مارپیچ 2021 گفته است:

مارپیچ دقیقاً همان چیزی است که اره باید باشد. همانی است که اره وقتی در بهترین حالتش است می‌تواند ارائه بدهد. سفری وحشیانه، سرگرم‌کننده و پر هیجان با مجموعه‌ای از شخصیت‌های جالب. عصبانیتی تکان دهنده که مخاطب را به لرزه در می‌آورد و پیام را چون پتکی با تمام ظرافتش در سر بیننده فرود می‌آورد. طرفداران این فرنچایز را خواهد ترساند، سرگرم خواهد کرد و به وجد خواهد آورد و حتی برای کسانی که فیلم‌های قبلی این سری را ندیده اند نیز حرفی برای گفتن دارد. صادقانه امیدوارم داستان‌های بیشتری از کتاب اره ببینیم چون اگر مثل فیلم مارپیچ 2021 باشند، حسابی بهمان خوش خواهد گذشت.

در پایان باید گفت به نظر می‌رسد تا سال‌های سال باید منتظر یک اثر واقعاً ترسناک و خوش ساخت بمانیم. با خواندن نظر منتقدان در مورد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) می‌توان نتیجه گرفت که مارپیچ فیلم آن چنان ترسناکی نیست اما فیلم خوبی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ
نقد فیلم Spiral ؛ نقد فیلم مارپیچ

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021)

  • کارگردان: درن لین بوسمن
  • نویسندگان: جاش استولبرگ، پیت گلدفینگر
  • تهیه کنندگان: مارک برگ، جیسون کنستانتین، کتورا کستین
  • بازیگران: کریس راک، مکس مینگلا، ساموئل ال جکسون، ماریسول نیکولز، زویی پالمر، جنل ویلیامز
  • فیلمبرداری: جردن اورام
  • آهنگساز: چارلی کلاسر

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Spiral (مارپیچ 2021) چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر