;
coinex

لایحه رتبه بندی معلمان چیست و تغییرات حقوق‌ها چگونه است؟

یکی از مسائل بحث برانگیز در حوزه آموزش و پرورش مسئله رتبه بندی معلمان است. اما لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ برای دانستن جزئیات، با ما همراه باشید.

رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود. هدف مستقیم این مسئله افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. در واقع صلاحیت‌های عمومی شامل شخصیت افراد، صلاحیت‌های تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی و صلاحیت‌های حرفه‌ای شامل مجموعه‌ای از شایستگی‎‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملاً مرتبط با شغل معلمی است.

رتبه بندی طرحی است که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کم کند و از سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس. با این حال اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش چندان آسان هم نبود. از اجرای فاز اول این طرح چند سال است که می‌گذرد و تاکنون آنها دلایل اجرایی نشدن هر ساله این نظام را کمبود اعتبار و بودجه می‌دانستند.

با این حال آن‌طور که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید برای رتبه‌بندی 2 الزام وجود دارد، که نخستین الزام آن این است که رتبه‌های حرفه‌ای و امتیازات مربوط به هر رتبه را در قالب قانون از مجلس اخذ کنیم. اما لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ با تکراتو همراه باشید تا به جواب این سوال بپردازیم.

لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟

یکی از مسائل مورد بحث در چند وقت اخیر رتبه بندی معلمان است. لایحه رتبه بندی برای معلمان خیلی مهم است چرا که تا زمانی که قانون نهایی رتبه‌بندی معلمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره بار مالی آن تصمیم‌ گیری کنیم و هرگونه پیش‌بینی برای اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح در شرایط فعلی برآورد اولیه هست که نمی‌توان آن را قطعی دانست.

اخیراً دولت لایحه‌ای را با عنوان رتبه بندی معلمان به مجلس ارسال کرده است که این لایحه پس از اعلام وصول به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شده است. به گفته علیرضا منادی سپیدان رئیس این کمیسیون این لایحه در کمیته‌ای در حال بررسی شدن است و احتمالا پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابی خود این طرح در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت. در این جستار ما به سوال لایحه رتبه بندی معلمان چیست پاسخ می‌دهیم و به افزایش حقوق معلمان در لایحه رتبه بندی می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا راهنمای شما باشیم.

بیشتر بخوانید:

دستمزد روزانه در سال 1400

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1400

ماده 1

لایحه رتبه بندی معلمان چیست و تغییرات حقوق‌ها چگونه است؟
لایحه رتبه بندی معلمان چیست

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ اولین ماده در لایحه رتبه بندی معلمان به شرح زیر است:

به منظور استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی معلمان، توسعه مستمر و نظام‌مند صلاحیت‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد حرفه‌ای معلمان و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سهام عدالت در سال 1400

بهترین سرمایه گذاری 1400

ماده 2

دومین ماده در لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ ماده‌ای است که دارای اصطلاحات بسیاری است. برای مثال وزارت به معنای وزارت آموزش و پرورش، معلمان به معنای مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.

از دیگر اصطلاحات لایحه رتبه بندی معلمان شایستگی است که به معنای ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت. همچنین صلاحیت معلمی، صلاحیت عمومی (ویژگی های رفتاری)، صلاحیت تخصصی، صلاحیت حرف‌های در لایحه رتبه بندی معلمان دارای اهمیت بسیاری است.

به مجموعه‌های از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند صلاحیت معلمی می‌گویند. و به مجموعه‌های از شایستگی‌های ناظر بر صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش‌ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد صلاحیت عمومی می‌گویند.

صلاحیت تخصصی به مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاد دهی – یاد گیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد و همچنین به مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی صلاحیت حرف‌ می‌گوید. موارد بالا از جمله اصول و قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده 2 در چهار چوب این قانون طراحی و اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400

سود بانکی در سال 1400

ماده 3 و 4

لایحه رتبه بندی معلمان چیست
لایحه رتبه بندی معلمان چیست

یکی دیگر از ماده‌های مهم در لایحه رتبه بندی معلمان ماده 3 است . در این ماده معلمان براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود. همچنین در ماده 4 می‌گوید ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

این ماده ‌ها تبصره‌های خاص خود را دارد. در این ماده تبصره یک می‌گوید حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های (4) و (5) به ترتیب (20) و (26) سال است.  دومین تبصره می‌گوید تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (3) همواره حداقل (30%) از معلمان مشمول در رتبه (1)، حداقل (25%) در رتبه (2)، حداکثر (20%) در رتبه (3)، حداکثر (15%) در رتبه (4) و حداکثر (10%) در رتبه (5) قرار گیرند. اگر لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ برای شما سوال است در ادامه با ما همرا باشید.

بیشتر بخوانید:

وام ازدواج 1400

وام فوری در سال 1400

ماده 5

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ یکی دیگر از ماده‌های مهم در لایحه رتبه بندی معلمان ماده 5 است که به شرح زیر است:

فرآیند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده‌اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (2) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (3) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی – تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آیین نامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه‌های (1) تا (3) قرار می‌گیرند.

این ماده همانند دیگر ماده‌ها تبصره مخصوص به خود را دارد. در این تبصره می‌گوید زمان توقف موضوع ماده (4) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (2) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (4) سال تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وام بازنشستگان 1400

وام دانشجویی 1400

ماده 6 و 7

لایحه رتبه بندی معلمان چیست و تغییرات حقوق‌ها چگونه است؟

در ماده ششم شایستگی‌های مرتبط با هریک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه‌ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هریک از آن‌ها توسط وزارت تعیین و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب می‌شود. ماده هفتم شامل مواردی برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر آنان است که به طور میانگین (25%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره این ماده می‌گوید معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده‌اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

کمبود معلم در سال 1400

نرخ دیه سال 1400

ماده 8 و 9

ماده هشتم لایحه رتبه بندی معلمان می‌گوید معلمان شاغل در واحدهای غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پست‌های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند. و ماده نهم لایحه رتبه بندی معلمان درباره اجرای مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا صحبت می‌کند.

ماده 10

ماده 10 آخرین ماده لایحه رتبه بندی معلمان است که درباره  آیین نامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی‌های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین شغل های 2021

بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021

افزایش حقوق معلمان در لایحه رتبه بندی

لایحه رتبه بندی معلمان چیست و تغییرات حقوق‌ها چگونه است؟

افزایش حقوق معلمان یکی از موارد پر بحث این روزهاست. رسول فرخی میکال، با بیان اینکه معلمین یکی از اقشار زحمتکش و فرهیخته جامعه هستند، اظهار کرد:

این قشر علیرغم نقش مهم در ساختن آینده جامعه با مشکلات فراوانی مواجه بوده و بر همین اساس مجلس نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه دارد.

همچنین وی با اشاره به افزایش حقوق معلمان در لایحه رتبه بندی افزود طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا در بیاید. فرخی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق معلمان با اجرای لایحه رتبه بندی معلمان، بیان کرد:

در جلسه هشت تیرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی مصوب شد معلمان در پنج عنوان آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دارای رتبه شوند که این نکته به تصویب نهایی کمیسیون مربوطه رسیده و گزارش نهایی آن در صحن مجلس در شرف اتمام کار‌ها است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر