;
coinex

رئالیتی شو چیست و بهترین های ایران و دنیا و مشابه جوکر کدامند؟

اگر از طرفداران ژانر رئالیتی شو هستید، برای آشنایی بهتر با این سبک و پاسخ به این سوال که رئالیتی شو چیست و بهترین های ایران و دنیا کدامند؟ همراه ما باشید.

این روزها مردم تمایل چندانی به دیدن سریال‌هایی با مضامین کلیشه‌ای ندارند، و به تماشای برنامه‌های مستندگونه روی خوش نشان داده‌اند. برنامه‌هایی که در ژانر رئالیتی‌شو ساخته شده‌اند جزو پربینده‌ترین برنامه‌های حال حاضر هستند.

اما سوال اینجاست که رئالیتی شو چیست و چه برنامه‌هایی در این ژانر قرار می‌گیرند؟ به زبان ساده می‌توان گفت رئالیتی‌شو موقعیت‌هایی از زندگی واقعی را به شکل مستند به تصویر می‌کشد. در این سبک برنامه‌ها، به‌جای بازیگران حرفه‌ای، مردم عادی، دانشجویان، دانشمندان جوان یا اعضای یک خانواده یا گروه‌های دوستی حضور دارند که در موقعیت‌های ویژه و تجربه‌نشده‌ای قرار می‌گیرند و فعالیت و عکس‌العمل واقعی آنان در آن موقعیت‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

رئالیتی شو چیست ؟

ژانرهای مستندگونه‌ که از برنامه‌های پربیننده در سراسر جهان به شمار می‌روند اگر بیشتر از تولیدات و فیلم‌های رؤیاپردازانه‌ی سینمای هالیوود نباشند، از آن‌ها کمتر نیستند. گونه‌ای برجسته از این برنامه‌ها به ژانر مسابقات همراه با سرگرمی برمی‌گردد که افراد شرکت‌کننده در آن باید با گذراندن چالش‌هایی خاص و مراحل مسابقه، خود را به مرحله‌ی پایانی برسانند.

رئالیتی شو چیست

در این برنامه‌ها شرایطی که شرکت‌کنندگان با آن درگیر هستند و وظایفی که باید انجام دهند، از قبل توسط تیم تولید برنامه طراحی شده‌‍‌اند، اما آنچه شرکت‌کنندگان انجام می‌دهند مبتنی بر متن از پیش‌ نوشته‌ شده نیست، بلکه کنش و واکنش طبیعی شرکت‌کننده در آن شرایط خاص است و به همین دلیل است که این ژانر Reality show نامیده می‌شود.

ساخت Reality show در ایران سابقه‌ی چندان طولانی‌ای ندارد، اما برنامه‌ی جوکر یکی از بهترین رئالیتی شو های ایرانی است که با اجرا و میزبانی سیامک انصاری در حال پخش است و جزو پرطرفدارترین رئالیتی شوها به شمار می‌آید.

آیا جوکر مشابه یک مسابقه خارجی است؟

حالا که با مفهوم دقیق رئالیتی شو چیست آشنا شدیم، این سوال پیش می‌آید که آیا جوکر مشابه یک مسابقه خارجی است؟ حقیقت این است که برنامه‌های شاد که در مقیاس جهانی ساخته می‌شوند و موفق هستند تبدیل به یک الگوی خوب برای برنامه‌سازی می‌شوند که می‌تواند در همه‌ی فرهنگ‌ها اثرگذار باشند.

این روزها کپی کردن برنامه‌های برجسته‌ی بین‌المللی مرسوم شده است. جوکر هم یک برنامه مشابه نمونه‌های موفق خارجی است که با معیارها و فرهنگ ایرانی مطابقت داده شده و حالا از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.

رئالیتی شو چیست

مسابقه جوکر برنامه‌ای است برگرفته از یک بازی معروف جهانی است. در این بازی باید دیگران را خنداند و در عین حال نخندید. نخستین بار یکی از مشهورترین چهره‌های کمدی ژاپن این بازی را ابداع کرد و با نام Documental  آن را ساخت. پس از موفقیت برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرده است.

برنامه جوکر بر اساس مسابقه معروفی به نام Big Brother ساخته شده در هر فصل 8 شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند. آنها در مدت 6 ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند. هر کس بخندد از مسابقه حذف خواهد شد.

ما در ادامه این نوشتار ابتدا به معرفی بهترین رئالیتی شو های ایرانی و سپس به بهترین رئالیتی شو های دنیا که مشابه برنامه‌ی جوکر هستند، پرداخته‌ایم. تا پایان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 1400

بهترین سریال های تابستان 1400

سریال رالی ایرانی

رالی ایرانی به عنوان نخستین برنامه رئالیتی شو ایرانی شناخته می‌شود که در قالب یک فیلم-مسابقه ساخته شده است. سعید ابوطالب تهیه‌کننده و کارگردان مستند-مسابقه سرزمین دانایی، آغازگر این سبک برنامه شد و با اضافه شدن افراد دیگری مانند آرش معیریان به عنوان کارگردان و با همان تیم بزرگ تجربه این ژانر در سینما ادامه یافت. مجری طرح و سرمایه‌گذار این مجموعه محمدرضا مصباح بوده‌ است.

رئالیتی شو چیست

در این مسابقه و در هر فصل بازیگران مختلف حضور داشتند و در چالش‌های مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند. از جمله شرکت کنندگان این مسابقه می‌توانیم به محمدرضا فروتن، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، امیرحسین رستمی، ترلان پروانه و کامبیز دیرباز اشاره کنیم.

برنده سری اول این مجموعه نیما فلاح و سحر ولدبیگی بودند. در سری سوم هم نیما فلاح و سحر ولدبیگی ۲۰ میلیون تومان برنده شدند و این مجموعه به پایان رسید.

مجموعه شام ایرانی

این برنامه بهانه‌ای است برای انعکاس بخشی از فرهنگ غنی ایرانی به نام (آداب شام ایرانی). این آداب شامل آشپزی، غذا خوردن، معاشرت و مهربانی است. سریال شام ایرانی به کارگردانی بیژن بیرنگ و سروش صحت در سال 1390 ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر رئالیتی شو است.

رئالیتی شو چیست
رئالیتی شو چیست

شام ایرانی در هر فصل آن چهار بازیگر یا شخص معروف حضور دارند و در چهار شب مهمانی، برای یکدیگر غذا می‌پزند و میزبان رقیبانشان می‌شوند.از جمله افرادی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند می‌توانیم به رامبد جوان، بهاره رهنما، مهران غفوریان، اکبر عبدی، سیما تیرانداز و امیرمهدی ژوله اشاره کنیم.

مسابقه آشپزی دستپخت

مسابقه دستپخت رقابت آشپزی است میان گروه هایی از اقشار مختلف جامعه که به همراه آموزش یک غذای خاص و نکات ریز آشپزی روی آنتن می‌رود. دستپخت را نیز می‌توانیم یکی از رئالیتی شوهای ایرانی مسابقه‌ای بدانیم.

رئالیتی شو چیست

در این برنامه در هر فصل خانواده‌های مختلف که در واقع آشپزهای حرفه‌ای نیستند شرکت می‌کنند و با پخت غذاهایی مشخص و در زمانی محدود به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.  تهیه کنندگی و اجرای این برنامه را سیدوحید حسینی بر عهده دارد. برخی از داوران آن عبارتند از سید مهدی مرتضوی، مریم امجدی، نیما اخلاق نجات و کیان رنجبر.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

بهترین سریال های ایرانی

خانه ما

خانه‌ ما، مستند مسابقه‌ای خانوادگی است که به دنبال نگاهی تازه به روش‌های متفاوت مصرف‌ کردن است. سه خانواده در رقابتی حدودا یک ماهه به خرج گروه سازنده زندگی می‌کنند و با چالش هایی روبرو می‌شوند.

رئالیتی شو چیست

هر خانواده‌ای که فکر می‌کند الگوی مصرف خاص خود را دارد، می‌تواند در این مسابقه شرکت کند. هدف اصلی آنها راه اندازی یک کسب و کار کوچک و خانگی است. برنده این مسابقه، مبلغی به اندازه 100 برابر پولی که از درآمد یک ماه برایشان باقی مانده می‌گیرد.

مسابقه 77 ساعت

در این مستند – مسابقه، سه گروه سه نفره در ۷۷ ساعت پیوسته با یکدیگر مسابقه می‌دهند که در هرمسابقه یک بازیگر همراه گروه‌ها حضور دارد و در نقش مربی هم ایفای نقش می‌کند.

به گفته سعید ابوطالب تهیه کننده مسابقه 77 یک مسابقه علمی- کاربردی است و به نوعی بر مهارت آموزشی تکیه دارد و شرکت کنندگان آن از بین جوانان نخبه و خانواده هایی که از طریق فراخوان برنامه نام نویسی کردند ، انتخاب شدند.

رئالیتی شو چیست

مجید افشاری، ارسلان قاسمی، سپند امیر سلیمانی، شیدا یوسفی، سولماز حصاری، نگین معتضدی و آرام جعفری چهره هایی هستند که سرگروهی تیم های مختلف شرکت کنندگان را برعهده دارند. در پایان مسابقه و انتخاب گروه برتر، بازیگر به اتفاق گروه منتخب به مرحله بعدی صعود می کند.

داوران متشکل از لیلا اوتادی و رامتین خداپناهی در کنار دو کارشناس دانشگاهی؛ دکتر عجمی و مهندس اسماعیلی مسابقه‌ها را داوری کرده و نهایتا 9 گروه را برای نیمه نهایی انتخاب می‌کنند.

بعد از پایان 77 ساعت این گروه ها وارد استودیو که در فضای بسیار بزرگ و باز، طراحی و ساخته شده، وارد می شوند و پس از بررسی داوران و نظر کارشناسان، گروهی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد به مرحله نیمه نهایی راه می یابد.

شارک تنک (Shark Tank)

در این برنامه افراد معمولی جامعه که می‌خواهند تجارت خود را آغاز کنند ایده‌ی خود را مقابل ۵ سرمایه‌دار موفق که به شارک معروف هستند، معرفی می‌کنند. سرمایه‌داران (شارک‌ها) با سوالات گوناگون ایده‌ی آن‌ها را بررسی می‌کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه‌گذاری مناسب تشخیص داده و معامله می‌کنند یا آن را رد می‌کنند.

رئالیتی شو چیست

برنامه شارک تنک یکی دیگر از بهترین رئالیتی شوهای آمریکایی به شمار می‌آید. این برنامه نسخه آمریکایی یک برنامه بین‌المللی به نام Dragons’ Den است که این فرنچایز از ژاپن و با برنامه Money Tigers در سال 2001 آغاز شد. برنامه Shark Tank از موفق‌ترین رئالیتی شوها بوده که تاکنون 279 قسمت از آن روی آنتن رفته و همچنان در حال ساخت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های طنز ایرانی

بهترین کانال تلگرام دانلود فیلم و سریال ایرانی

بریتانیای کبیر بیک آف (The Great British Bake Off)

مسابقه آشپزی The Great British Bake Off که از شبکه BBC Two ،BBC One و شبکه Channel 4 پخش می‌شود، یک رئالیتی شوی بریتانیایی است که توسط کمپانی Love Productions ساخته شده است. در این برنامه گروهی از آشپزهای آماتور در مراحل گوناگون با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا بتوانند با مهارت‌های آشپزی‌شان گروهی از داوران را تحت تاثیر قرار دهند و نظرشان را جلب کنند.

رئالیتی شو چیست

در هر مرحله یک شرکت‌کننده حذف می‌شود و برنده در نهایت از میان افرادی که به مرحله آخر رسیده‌اند انتخاب می‌شود. تاکنون 114 قسمت و 32 قسمت ویژه از مسابقه آشپزی The Great British Bake Off پخش شده است.

مجریان اصلی این مسابقه سو پرکینز (Sue Perkins) و مل گیدرویس (Mel Giedroyc) بودند و مری بری (Mary Berry) و پل هالیوود (Paul Hollywood) به عنوان داور در این مسابقه حضور داشتند.

دنیای واقعی (The Real World)

مجموعه‌ی تلویزیونی دنیای واقعی (The Real World) محصول کمپانی‌های MTV و Bunim/Murray Productions بوده که از 1992 تا 2019 614 قسمت از آن پخش شده است. این مجموعه طولانی‌ترین برنامه MTV است و به عنوان پایه‌گذار سبک رئالیتی شوی مدرن شناخته می‌شود.

رئالیتی شو چیست
رئالیتی شو چیست

در این برنامه که از بهترین برنامه های شبیه جوکر بوده، تمرکز برای روی سبک و شیوه زندگی است، 7 یا 8 جوان انتخاب می‌شوند تا به صورت موقت با یکدیگر و در شهری جدید زندگی کنند و در این مدت بدون از آن‌ها به طور دائم و بی‌وقفه فیلمبرداری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2021

بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

به لباس بله بگو (Say Yes To The Dress)

به لباس بله بگو، یک سریال آمریکایی است که اتفاق‌های مغازه Kleinfeld Bridal در منهتن را به تصویر می‌کشد. پخش آن از سال 2007 آغاز شده و تاکنون 19 فصل (305 قسمت) از آن روی آنتن شبکه TLC رفته است.

رئالیتی شو چیست
رئالیتی شو چیست

در این مجموعه همراه عروس‌هایی می‌شویم که به دنبال بهترین لباس عروس هستند. در «به لباس بله بگو» که از بهترین برنامه های شبیه جوکر بوده علاوه بر چالش بودجه مورد نیاز لباس عروس و مشکلات شخصی‌اش عروس که مربوط به وزن و نگرانی‌های او درباره تصویر بدنی خودش است، به ویژگی‌های یک لباس عالی هم پرداخته می‌شود.

سرآشپز برتر (Top Chef)

برنامه Top Chef نیز یک رئالیتی شوی حوزه آشپزی به شمار می‌آید که از سال 2006 تا کنون از شبکه Bravo پخش می‌شود و در آن سرآشپزهایی در چالش‌های گوناگون به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. داوران این مسابقه سرآشپزهایی حرفه‌ای و افرادی شاخص از صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها هستند.

رئالیتی شو چیست

در هر قسمت از این رئالیتی شوی مسابقه‌ای، آشپزی یک یا دو شرکت‌کننده حذف می‌شوند. برنامه سرآشپز برتر توسط کمپانی Magical Elves Productions ساخته شده است و یکی از بهترین رئالیتی شو های دنیا به شمار می‌رود.

فهرست میلیون دلاری لس آنجلس (Million Dollar Listing Los Angeles)

فهرست یا لیست میلیون دلاری لس آنجلس یک سریال تلویزیونی مستندگونه آمریکایی در شبکه Bravo است که در 29 آگوست 2006 آغاز به کار کرد که تاکنون پخش آن ادامه دارد و 139 قسمت از این مجموعه روی آتن رفته است.

رئالیتی شو چیست

این برنامه آمریکایی حول‌محور زندگی حرفه‌ای و شخصی دلالان معاملات ملکی در بورلی هیلز، هالیوود و ملیبو می‌چرخد. این سرریال دید خوبی از املاک گران‌قیمت لس آنجلس به بینندگان می‌دهد. موفقیت فهرست میلیون دلاری لس آنجلس باعث ساخت اسپین آف‌های گوناگونی از جمله Million Dollar Listing New York و Million Dollar Listing San Francisco شده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های نتفلیکس 2022

بهترین سریال های 2022

بازمانده (Survivor)

برنامه Survivor یا بازمانده که از سال 2000 تا کنون از شبکه  CBS در حال پخش است، نسخه آمریکایی یک فرنچایز بین‌المللی است. البته نسخه اصلی آن یک برنامه سوئدی به نام Expedition Robinson بود.

رئالیتی شو چیست
رئالیتی شو چیست

جف پروبست (Jeff Probst)، مجری و تهیه کننده آمریکایی، اجرای این برنامه را برعهده دارد. در این مسابقه گروهی از افراد غریبه در مکانی دورافتاده قرار داده می‌شوند و در آنجا آنها باید برای خودشان غذا، آتش و پناهگاه فراهم سازند. شرکت کنندگان در چالش‌های مختلف شرکت می‌کنند؛ از جمله آزمایش توانایی فیزیکی آنها مانند دویدن و شنا کردن و توانایی‌های ذهنی مانند حل کردن پازل‌های مختلف.

پروژه مد (Project Runway)

پروژه مد یا پروژه باند، نام یک مجموعه تلویزیونی مستند تولید شده در آمریکا بوده، که از سال 2004 پخش آن شده است و تاکنون 251 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته است.

در این رقابت هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان باید در زمانی مشخص و محدود، با مواد و مضامینی خاص به طراحی لباس بپردازند. سپس گروه داوران با بررسی و مقایسه‌ی طرح‌های شرکت‌کنندگان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. به طور معمول هر هفته یک یا دو طراح از مسابقه حذف می‌شوند.

رئالیتی شو چیست ؟
رئالیتی شو چیست

در نهایت پایان هر فصل چند طراح به دور پایانی مسابقه راه می‌یابند که باید مجموعه‌های مدی برای رویداد New York Fashion Week طراحی کنند. پس از ارائه طراحی‌ها، داوران برنده اصلی را انتخاب می‌کنند.

این برنامه‌ی مسابقه‌ای که از بهترین برنامه های شبیه جوکر بوده درباره طراحی مد است، پیش از این در شبکه براوو «Bravo»، به میزبانی و اجرای هایدی کلوم برای طراحی مد بهترین لباس کارش را آغاز کرده بود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص رئالیتی شو چیست ؟ شما کدامیک از این رئالیتی شوها را تماشا کرده‌اید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    پروژه مد از همه شون بهتر بود بنظرم

    پاسخ