;
coinex

شب زنده داری آسیب‌های مغزی بزرگی در پی دارد!

به تاخیر افتادن زمان خواب می‌تواند برای سلامت روان افراد مشکلاتی را ایجاد کند و احتمال بروز آسیب‌های مغزی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

گاهی اوقات در نیمه‌های شب افکار منفی و تمایلات نابهنجار بسیاری بیشتر از طول روز در ذهن افراد تداعی می‌شوند و شاید شما هم چنین چیزی را تجربه کرده باشید. پس از تحقیق و پژوهش‌های مختلف این موضوع ثابت شده که فعالیت مغز انسان در نیمه‌های شب با طول روز کاملا متفاوت است.

در صورت بیدار ماندن در نیمه‌های شب، احساسات و افکار منفی بسیار بیشتر از عواطف مثبت به وجود می‌آیند و معمولا وفاداری افراد به اصول و مرزهای اخلاقی خود در شب‌هنگام کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: ناشنوایان با این عینک واقعیت افزوده می‌توانند مکالمه‌ها را بخوانند!

توصیه محققان در ارتباط با تنظیم ساعت خواب و جلوگیری از آسیب‌های مغزی

محققان باور دارند که بدن انسان از یک چرخه 24 ساعته پیروی می‌کند و فعالیت‌های مغزی نیز در طی این چرخه 24 ساعته تغییر می‌کند و در پی این تغییرات، شاهد دگرگونی در افکار و احساسات افراد هستیم.

همچنین امکان بروز آسیب‌های مغزی با شب زنده‌داری افزایش می‌یابد. به صورت خلاصه می‌توان گفت که الگوی رفتاری انسان‌‌ها در طول شبانه روز متفاوت است؛ برای مثال مغز افراد در طول روز در حالت بیداری قرار دارد و بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های مختلف است در حالی که شب‌هنگام فعالیت‌های مغز تغییر می‌کند و طبق عادت بدن انسان نیاز به خواب دارد.

افزایش خطر افسردگی در اثر کم‌خوابی

باتوجه به نظریه تکامل درباره تکامل گونه‌های مختلف، ادعای محققان درباره نیاز بدن به خواب در طول شب و امکان افزایش آسیب‌های مغزی با شب زنده داری کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که در گذشته، هنگام روز بهترین زمان جهت جمع آوری منابع موردنیاز برای بقا بوده است. در حالی که شب‌هنگام خطرات زیادی انسان‌ها را تهدید می‌کرد و بهترین تصمیم در این زمان، استراحت کردن و خوابیدن محسوب می‌شده است. به همین دلیل توجه انسان‌ها در طول شب به محرک‌های منفی به صورت قابل توجه‌ی افزایش پیدا می‌کرده است.

حساسیت گونه انسان در طول شب به محرک‌های منفی در گذشته برای ادامه حیات ضروری بود و نهایتا منجر به ادامه نسل این گونه شد؛ اما اکنون این تمرکز افراطی به محرک‌های منفی در شب‌هنگام می‌تواند به سیستم پاداش مغز انسان نفوذ کند و از این راه باعث شکل گیری رفتار پرخطر یا حتی بروز آسیب‌های مغزی در افراد شود. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده، دانشمندان معتقدند که در طول شب سیستم عصبی انسان دچار تغییراتی می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، مشکل کم خوابی می‌تواند یکی از عوامل افزایش دهنده آسیب‌های مغزی در پی شب زنده داری باشد. طبق گفته الیزابت کلرمن متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه هاروارد، امروزه میلیون‌ها نفر عادت به شب زنده داری پیدا کرده‌اند و شواهد بسیاری وجود دارد که عملکرد این افراد در شب‌هنگام نسبت به طول روز کاهش پیدا می‌کند. باتوجه به افزایش نگرانی‌ها در پی به وجود آمدن آسیب‌های مغزی و روانی به دلیل شب زنده داری و کسری خواب، احتمال می‌رود که درآینده شاهد تحقیقات گسترده در ارتباط با این موضوع باشیم.

برای تایید فرضیه ذکر شده در ارتباط با شب زنده داری می‌توان به نمونه‌های قانع کننده‌ای اشاره کرد. طبق آمارها افرادی که به مصرف هروئین اعتیاد دارند و تصمیم به ترک این ماده مخدر دارند، معمولا در طول روز تمایل خود را به این ماده کنترل می‌کنند اما در طول شب تسلیم اعتیاد خود می‌شوند.

مورد دوم دانشجوهایی هستند که با مشکل کسری خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. این دسته از دانشجوها معمولا نشان‌های افسردگی و ناامیدی را از خود نشان می‌دهند و با برطرف شدن مشکل کمبود خواب، این نشانه‌ها کاملا محو می‌شوند. لازم به ذکر است که خطر خودکشی هنگام نیمه شب تا ساعت 6 صبح تقریبا سه برابر افزایش می‌یابد و افرادی که در اثر شب زنده داری از آسیب‌های مغزی و روانی رنج می‌برند، احتمال دارد به خودکشی به عنوان راهی برای نجات از رنج و تنهایی نگاه کنند.

متاسفانه تا این لحظه هیچ تحقیقاتی درباره چگونگی تاثیر کم خوابی و شب زنده داری بر سیستم پاداش انسان که به صورت ترشح هورمون دوپامین رخ می‌دهد انجام نشده است. همچنین نمی‌توان با اطمینان گفت که برخی از مشاغل شیفتی مانند خلبان‌ها و پزشکان، چگونه با مشکل کمبود خواب و به طبع آن افزایش احتمال آسیب‌های مغزی مقابله می‌کنند. با این حال انتظار می‌رود که در آینده نزدیک پاسخ این سوالات مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره آسیب‌های مغزی ناشی از شب زنده‌داری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر