coinex
راهنمای خرید تکراتو

توسعه نسل جدید نرم‌ربات‌ها برای استفاده در ماموریت‌های فضایی

محققان موفق به ابداع نسل جدید نرم‌ربات‌ها با الهام از موجودات دریایی شده‌اند که امکان اتصال زنجیره‌ای را داشته و می‌توانند در ماموریت‌های فضایی استفاده شوند.

طبق گزارشی از نیواطلس، به‌منظور اکتشاف اقیانوس‌ها یا سیارات دیگر، باید از ابزاری مستحکم و کارآمد استفاده کرد که امکان آسان آن در فضاپیما فراهم باشد. به همین جهت نسل جدید نرم‌ربات‌ها با الهام از ارگانیسم‌های دریایی به عنوان یکی از کارآمدترین گزینه‌های دردسترس به حساب می‌آیند. در این زمینه گروهی از محققان دانشگاه بریستول به رهبری «والنتینا لو گاتو» با الهام از نوعی جانداران کوچک دریایی به نام «سالپ»، ربات‌های زیر آبی ابداع کرده‌اند که «ربو سالپ» نامیده می‌شوند.

سالپ در واقع جانداران کوچک دریایی بوده که در اقیانوس‌های سراسر جهان زیست می‌کنند. آن‌ها به‌منظور حرکت، اقدام به پمپاژ آب از طریق بدن شبیه به بشکه‌ای ژلاتینی خود می‌کنند. این موجودات قسمتی از چرخه عمر خود را به تنهایی سپری می‌کنند و قسمتی دیگر از آن را با چسبیدن به سالپ‌های دیگر اقدام به تشکیل زنجیره‌ای طولانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: این ربات مانند ترمیناتور با تغییر از حالت جامد به مایع از زندان فرار می‌کند!

ساخت نسل جدید نرم‌ربات‌ها برای ماموریت‌های فضایی

هر کدام از این ربات‌های ابداعی دانشگاه بریستول دارای بدنه‌ای لوله‌ای شکل از جنس سیلیکون نرم بوده و داخل آن نیز یک موتور الکتریکی پهپاد شکل و پروانه‌ای تعبیه شده است. پروانه به کار گرفته شده در این ربات دو جهتی بوده و توانایی مکش آب به داخل بدنه را دارد. به همین جهت ربات امکان حرکت به سمت بالا، پایین و جلو را دارد. البته چنین مکانیسم ساده پیشرانشی صرفاً جهت حرکات ساده مناسب است.

نسل جدید نرم‌ربات‌ها

ربو سالپ با وجود بررسی محدودیت‌ها امکان اتصال به همنوعان خود را داشته و می‌تواند زنجیره‌ای را شکل دهند. از کاربردهای چنین رباتی می‌توان به بررسی تونل‌های فاضلاب و سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی اشاره کرد.

لوگاتو در مورد کاربرد اصلی این نرم‌ربات‌ها که باعث ابداع آن شده، بیان داشت: «این ربات‌ها به دلیل وزن کم و قدرتشان برای ماموریت‌های اکتشافی زیر آبی فرازمینی ایده آل هستند. به عنوان مثال می‌توان در اقیانوس‌های زیر سطح قمر اروپا (متعلق به سیاره مشتری) از آن استفاده کرد».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص استفاده از نسل جدید نرم‌ربات‌ها در ماموریت‌های فضایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر