;
coinex

تولید استخوان از باکتری ؛ خدمتی دیگر از پرینتر سه بعدی!

دانشمندان به یک روش نوین چاپ سه‌بعدی جهت تولید استخوان از باکتری دست یافته‌اند که کاربردهای گوناگونی جهت ترمیم استخوان و احیای مرجان‌ها خواهد داشت.

طبق گزارشی از نیواطلس، محققان موسسه تحقیقاتی EPFL سوییس موفق به ابداع یک ماده‌ای جهت تولید استخوان از باکتری شده‌اند که از ترکیب باکتریوم به نام Sporosarcina pasteurii با یک ژل پلیمری حافظ محیط زیست به‌دست آمده است.

ترکیب حاصل «باکتواینک» (BactoInk) نام‌گذاری شده که به شکل دلخواه از پرینتر خارج خواهد شد و اشیایی ژلاتینی با ساختار سه بعدی داربست شکلی را به‌وجود می‌آورد که باکتری در آن جای قرار می‌گیرد. از طرفی کربنات کلسیم یک ماده جالب بوده که قدرت، سبکی و تخلخل را با خود ارائه می‌کند.

البته این برای اولین بار نبوده که اشیایی از کربنات کلسیم با چاپ سه بعدی ابداع می‌شود. تنها در روش‌های قبلی شامل خروج ژل حاوی ذرات معدنی از پرینت بوده که بعدا خشک و سخت خواهند شد. برخی اشیایی که با این روش ها ایجاد شده‌اند نرم و شکننده بودند یا پس از طی فرایند خشک شدن، اندازه آنها کوچک‌تر از میزان مدنظر می‌شد، بنابراین ترک‌هایی و تغییر شکلی در آن‌ها حاصل می‌شد.

بیشتر بخوانید: پیوند پوستی سه بعدی ؛ روشی انقلابی و موثر برای ترمیم سریع پوست سوخته!

ابداع جدید محققان تولید استخوان از باکتری

در مرحله بعدی این فرایند شی چاپ شده در معرض یک محلول حاوی اوره قرار گرفته که همین موضوع منجر به تولید باکتری کربنات کلسیم سخت خواهد شد. این ماده به طور خودکار جایگزین ژل نرم شده که در پایان شی مورد اشاره در محلول اتانول فروبرده خواهد شد تا باکتری را نابود کند.

تولید استخوان از باکتری

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند که این ماده در آینده به‌منظور تولید مرجان مصنوعی استفاده شود که با پولیپ‌های مرجانی پر شده و پس از قرار گرفتن در صخره‌های آسیب دیده تبدیل به مرجان‌های واقعی شوند. احتمالا این ماده مستقیماً روی جراحات جایی که استخوان از بین رفته خارج خواهد شد، یک استخوان جدید ایجاد کنند تا فضای خالی را پر کند.

همچنین امکان استفاده از این ماده جهت ترمیم تکه‌های آسیب دیده مجسمه‌ها نیز وجود دارد. اخیرا این تحقیق در ژورنال «متریالز تودی» انتشار یافته است.

طی آزمایش‌هایی که تا به امروز به انجام رسیده، محصول تولیدی با بیش از 90 درصد کربنات کلسیم طی 4 روز ساخته شده است. با پیشرفت این فناوری اشیا ساخته شده نیز ارتقا خواهند یافت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تکنولوژی تولید استخوان از باکتری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر